Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 36  |  Kultura  |  Film

Črni KKKlanovec

BlacKkKlansman, 2018, Spike Lee

za +

Rojstvo nacije.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 36  |  Kultura  |  Film

za +

Rojstvo nacije.

»Čas je, da Amerika ponovno pokaže svojo ... veličino,« po telefonu razlaga David Duke (Topher Grace), razvpiti ameriški rasist in šef KKKlana. No, na drugi strani telefonske linije je črnec, Ron Stallworth (John David Washington), policijski detektiv iz Colorado Springsa, ki se zelo prepričljivo pretvarja, da je totalni rasist, »pravi belec« in rojeni klanovec. Duke, »Veliki čarovnik«, ki je prepričan, da belci izginjajo, in ki se boji okužbe z »nižjo raso«, nima pojma, da se pogovarja s črncem, »lažnim belcem« (bi rekel Trump), a tudi ostali klanovci, člani koloradske podružnice Klana, v katero se je včlanil Ron Stallworth, nimajo pojma, da se je mednje infiltriral črnec – Stallworth namreč navdušenega klanovca igra le po telefonu, potemtakem le tedaj, ko se ga ne vidi, »v živo«, na klanovskih sestankih, ceremonijah in strelskih vajah, pa to vlogo prepusti belemu obrazu, svojemu policijskemu kolegu Flipu Zimmermanu (Adam Driver), sicer Judu, ki je za to tajno operacijo zelo motiviran, saj Klan sovraži tako črnce kot Jude.

A ironično: Stallworth se že s tem, ko postane policaj, ko se torej zaposli pri policiji v Colorado Springsu, tako rekoč avtomatično »včlani« v rasistično organizacijo – v policijo. Ne le, da je prvi črnec, ki postane policaj v Colorado Springsu, in da ga imajo na policijski postaji za »črnuha«, ampak ga očitno vzamejo le zato, da bi imeli črnca, ki se bo lahko infiltriral v črnsko protirasistično gibanje – črnca, ki bo ovajal in rušil črnce. Policija noče, da bi Črni panterji, Black Power in militantni črnski voditelji, kot je Stokely Carmichael (alias Kwame Ture), »dobrim črncem Colorado Springsa stopili v glave«. Še bolj ironično: ko mu neki policaj razlaga, da skuša David Duke svojo rasistično retoriko malce omiliti, da bi jo naredil »sprejemljivo« in da bi lahko nekoga, ki bi kandidiral s to »sprejemljivo« rasistično retoriko, spravil v Belo hišo, nejeverno in naivno odvrne: »Američani za svojega predsednika ne bi nikoli izvolili nekoga, kot je David Duke.« Jasno, Duke, Trump pred Trumpom (Duke je podprl Trumpovo predsedniško kandidaturo, Trump pa njegove podpore ni zavrnil!), slavi vrnitev »pravih belcev«, »pravih borcev za pravo Ameriko«, obenem pa ponavlja: »Najprej Amerika!« Črni KKKlanovec, parodija identitetne politike, polemični, komični, mestoma nadrealistični, brechtovski komad, posnet po resnični zgodbi, nam pokaže, koliko sovraštva, koliko strupa, koliko paranoje, koliko frustracij in koliko absurdov gre v idejo »prave« Amerike in »pravih« Američanov, obenem pa ustvari vtis, da so se Trumpova leta – leta 2016, 2017 in 2018 – odvrtela že leta 1972 in da se Afroameričanom Trump dogaja že ves čas.

V času, ko je O. J. Simpson delal vse, da bi ga belci ljubili, in da bi se prilagodil belskemu okusu, ko je torej delal vse, da bi se infiltriral med belce in da bi tudi postal takšen kot belci, se je Ron Stallworth infiltriral v KKKlan, vrhovni štab belcev, ki sovražijo črnce. Stallworth je anti-Simpson, njegova infiltracija je mejnik v črnskem boju, to, da se oba, Stallworth in Zimmerman, tako zlahka vživita v vlogo klanovskega rasista, pa govori predvsem o tem, da je dominantna kultura – Spike Lee nas spomni na filma Rojstvo naroda in V vrtincu (ki sta svarila pred rasno integracijo), na filme o Tarzanu, na pop družino Osmond (Donny, Marie, Jimmy itd.), na Trumpa, na Charlottesville (in Trumpovo izjavo, ki je antirasiste in antifašiste moralno izenačila z rasisti in fašisti!), na lahkotnost policijskega nasilja nad črnci (in na logiko, da imajo belci pravico, da se ob soočenju z nebelcem ustrašijo za svoje življenje!) – tako prežeta z rasizmom, rasistično retoriko in rasističnimi šiframi, da jo zlahka imitiraš, brez igralskega tečaja. Dominantna kultura je storila to, kar je storil David Duke – rasistično retoriko je ublažila, da bi jo lažje »normalizirala«. In ko je Duke rekel, da je to, kar se je zgodilo v Charlottesvillu, prvi korak k ponovni belski osvojitvi Amerike, se ni zaman skliceval na Trumpa. (tudi Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.