29. 3. 2019 | Mladina 13 | Kultura | Knjiga
Roland Barthes: Fragmenti ljubezenskega diskurza
Založba /*cf., Ljubljana, 2019, prevod: Zoja Skušek, 23 €
+ + + + +
Ko je kultni semiolog in strukturalist Roland Barthes leta 1977 objavil literarni esej v obliki fragmentov, so bralci takoj pokupili sto tisoč izvodov. Kot vedno v svojih delih je mislil tisto, kar drugi niso. In njegov drugi (popravljeni) slovenski prevod je ostal povsem enako aktualen kot izvirnik pred skoraj pol stoletja – zadeva namreč isti tabu. Teorije podpirajo seksualnost in obscenost kot normalni objekt študija, v diskurzu študijev pa je perverzno govoriti o sentimentalni, torej strastni ljubezni. Ta je iz mode.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
29. 3. 2019 | Mladina 13 | Kultura | Knjiga
+ + + + +
Ko je kultni semiolog in strukturalist Roland Barthes leta 1977 objavil literarni esej v obliki fragmentov, so bralci takoj pokupili sto tisoč izvodov. Kot vedno v svojih delih je mislil tisto, kar drugi niso. In njegov drugi (popravljeni) slovenski prevod je ostal povsem enako aktualen kot izvirnik pred skoraj pol stoletja – zadeva namreč isti tabu. Teorije podpirajo seksualnost in obscenost kot normalni objekt študija, v diskurzu študijev pa je perverzno govoriti o sentimentalni, torej strastni ljubezni. Ta je iz mode.
Pač, kolikor se je ne loti filozof Galimberti, ki jo v knjigi O ljubezni demistificira in terapevtsko vodi bralca do spoznanja nesmiselnih ujetosti v norost. Barthes ravna drugače: spoštuje norost zaljubljenca, namesto rešitve iz začaranega kroga ga vodi skozi 80 poglavij, ki so s podpoglavji kratke kapsule. Kako se konča ljubezen?; čakanje na prihod, ki ga igram kot gledališko igro; ljubezen kot trošenje časa, idej in denarja; delčki želene podobe: poševno zlomljen zob, način, kako razpre prste, ko govori; nobena ljubezen ni izvirna, saj prihaja od drugod – iz knjig, govoric, od prijateljev … Od kod pa avtor jemlje ljubezenski material? Pričakovali bi, da iz šansonov in ljubezenskih filmov, a ker ne piše teorije ne zgodovine ljubezni, posega po romanih – osrednji je kajpak Goethejev Werther –, momentih iz antičnih simpozijev, liriki, a tudi preigrava Freudove, Lacanove, Bataillove, Kierkegaardove, Nietzschejeve koncepte. Knjiga ni priročnik, kako se zaljubiti ne kako se odljubiti. Tudi ne govori o peripetijah odnosov. Ko je Barthes gostoval v oddaji Apostrophes Bernarda Pivota, je svojo intenco preprosto predstavil: strastno zaljubljeni je osamljen, nima nobene knjige, na katero bi se lahko oprl.
Beroč njegove fragmente se bo strastnež za hip izmaknil mukam čustev, bo pa padel v muke razumevanja teksta.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.