Bernard Nežmah

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga

Bogomila Kravos: Slovensko gledališče v Trstu

Slovenska matica, Ljubljana, 2020, 26 €

+ + + +

Sto sedemdeset let na odrih.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 34  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Sto sedemdeset let na odrih.

Ki jih avtorica predstavlja v enakomernem obsegu, tako da staro ali še bolj staro ne doživi nič manjše pozornosti kot sodobno in aktualno. Prepušča bralcu, da si ustvarja vtis o razlikah, vrhovih in posebnostih.

Najsilnejši je bil bržkone trenutek z začetka leta 1918, ko so na Krekovi proslavi igrali tudi gledališke prizore v režiji Milana Skrbinška. Pred dvorano, ki je sprejela štiri tisoč obiskovalcev, jih je ostalo tisoč brez vstopnic. Vrhunec aktualistične družbene kritike je dosegel Boris Kobal leta 1996 z Afriko, v kateri je prikazal korupcijo ob propadu slovenske Tržaške kreditne banke in pri publiki zbujal smeh z grenkobo v ustih. Pravi nadrealizem je bil teater v dvajsetih letih pod fašizmom, kjer sta sredi bitke za preživetje slovenstva Ferdo Delak in Avgust Černigoj v futurističnem performansu postavila Veroniko Deseniško, ki je govorila iz škatle, mrtvega Julija Cezarja pa predstavila kot bicikel. Gledališče je bivalo celo v času svoje smrti, ko je bila slovenščina uradno prepovedana, a so se umetniki domislili varietejev po gostilnah, kjer so štempiharji širili komične prizore in smeh. Trst je bil otok svobode v slovenskem partijskem času: ne le trgovski z nakupi na Ponte Rossi, ampak tudi kulturni – ko je bila Antigona Dominika Smoleta od leta 1960 do 1983 v Sloveniji na črni listi, so jo leta 1971 zaigrali na tržaškem odru.

Bridka sta zadnje desetletje in gledališki zaton; avtorica navede pikro pripombo o umetniških vodjih, ki so prihajali iz Slovenije, ne da bi poznali tržaško zgodovino. Pred tem pa edinstveno leto 1908/09, ko sta Anton Verovšek in Avgusta Danilova v eni sezoni postavila na oder kar 28 predstav, kot kurioziteta pa tudi leto 2000, ko je v drami Devetsto briljiral v monologu igralec Janko Petrovec, ki zdaj kraljuje kot najboljši dopisnik RTV Slovenija.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.