Matej Bogataj

 |  Mladina 19  |  Kultura  |  Knjiga

Klemen Kordež: Hladna veriga

LUD Literatura, zbirka Prišleki, Ljubljana, 2020 401 str., 25 €

+ + +

Novi spolni bonton in stare prakse

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 19  |  Kultura  |  Knjiga

+ + +

Novi spolni bonton in stare prakse

Romaneskni prvenec Klemna Kordeža (rojen leta 1985) se dogaja na težko določljivi časovni meji; starejši živijo tole zdaj, mlajšo generacijo in prihodnje pa predstavlja navzven uspešni oblikovalec Tim, ki v drugem delu romana stopi v ospredje. Med drugim je tudi pisec besedil o razvoju umetnosti, ki postane (še bolj) spoj oglaševanja, prilizovanja uporabniku in prilagojena všečkanju, potem ko so s piarovci zamenjali kritike in kuratorje, te odslužene predstavnike stroke.

Gre za novi meščanski roman, ki kaže generacijski prelom; Timov oče je zaposlen v startupu in tam se delajo, da delajo, služba je mreženje in spletni čvek, mati se, kot vse in drugi, ukvarja z jogo in jo zraven tudi poučuje, najraje na odmikih, kjer si nanudi katerega od tečajnikov. Živahno obzakonsko ljubezensko življenje in nekaj skrivnostnosti se prenese tudi na Tima, katerega nekaj ljubezenskih avantur in včasih poskusov zvez, speljanih po strogih zakonitostih raznih spoznavnih spletnih portalov, je dovolj podrobno popisanih, da slutimo ne le njegovo, temveč generacijsko izpraznjenost in izgubljenost. Ne gre za nove ljubezenske nerede, Kordež poskuša zajeti tekoče družbene spremembe, logične izpeljave današnjih trendov.

Svet Hladne verige ni zelo drugačen od našega, samo na višjih obratih deluje; višegrajska skupina držav se je osredinila okoli Avstrije, tam v prestolnici Timu ponudijo razstavo, kancler govori o regulaciji trga, flirtanje je postalo stvar strogih pravil na nedružabnih omrežjih, kar izključi vsakršno vsiljivost in nesporazume – pristnost in čustva mimo tega so neželena in zgražanja vredna prekoračenja. V takšnem svetu prosperirajo tisti brez zadržkov, ki skoraj v istem stavku žalijo vegane in feministke, in Tim se pri enem takšnih uspešnežev tudi zaposli, kot akademski slikar, v resnici jalov kopist kitajskega širše neznanega kolega.

Klemen Kordež

Klemen Kordež
© LUD Literatura

Kordež ne poskuša radikalizirati za vsako ceno, pripovedni tok je počasen in hladen, objektiven, pripovedni glas avtoritaren, vseveden, dogajanje obsijano s hladno in skoraj neonsko svetlobo. To je formalno razmeroma tekoče, kljub nekaj prelomom v spolni rutini ekstenzivno spisan roman, v njem je sicer nekaj spolnih prekoračenj in kakšno pogubno čustvo, ki prebije bleščečo povrhnjico odnosov. Hkrati gre za enega redkih mlajših avtorjev, ki se ukvarjajo s prihodnjim in posledicami tehnologije, podobno kot recimo Andrej Tomažin v zbirki Anonimna tehnologija ali Lenart Zajc. Ob tem v citiranih esejističnih poglavjih, pripisanih Timu, premišljuje tudi o razvoju umetnosti nekje od pop arta in Warhola do aktivističnega performansa prek oblikovalskih praks v dokončno zlitje umetnosti z življenjem, torej z njenim kot da šokantnim, a kljub temu vse bolj neopaznim – zaradi skritosti v množici istega – vizualnim dognojevanjem neke nove normalnosti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.