Matej Bogataj

 |  Mladina 20  |  Kultura  |  Knjiga

Deborah Levy: Vsega tega nočem vedeti

Prevedla Ana Ugrinović. Mladinska knjiga (zbirka Ergo), Ljubljana, 2021 134 str., 9,99 €

+ + + +

Portret pisateljice v nastajanju

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 20  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Portret pisateljice v nastajanju

»Da sem postala pisateljica, /…/ sem se morala naučiti seči v besedo, povzdigniti glas, spregovoriti kanec glasneje in še glasneje, vse dokler nisem spregovorila s svojim glasom, ki sploh ni bil glasen,« Deborah Levy v nekaj besedah povzame svoj umetniški razvoj. Rodila se je (leta 1959) v Južni Afriki in tam tudi odraščala, po očetovi vrnitvi iz zapora, kjer je bil zaradi oporekanja politiki apartheida, pa se je družina preselila v Anglijo. Iskanje korenin in brskanje za spomini, ki jim pravzaprav noče priti preblizu, je popisala v spominsko-esejistični zbirki fragmentov, stisnjenih v štiri dele.

V Vsega tega nočem vedeti se potaplja v lastne spomine in večno brezdomovinskost, ki jo narekuje otroško nerazumevanje sveta, posebej takšnega, utemeljenega na neenakosti in krivicah – te so celo uzakonjene, starši pa so jih s svojim ravnanjem in delom zavračali. Zato je trk odraščajnice s tistim zunaj, kjer je rasno razlikovanje norma in nanjo opozarjajo napisi vsepovsod, toliko trši. Podobno kot recimo Jonathan Franzen v Območju nelagodja se Deborah Levy spominja odkrivanja besed in njihovih pomenov, trenutkov, ko jo je presvetlilo, kaj pomeni recimo ’med vrsticami’ in podobno. To pride polno do izraza ob njenih začasnih bivališčih: ko je oče v zaporu, jo pošljejo k sorodnikom in tam se ji odpre čisto drug svet, saj jo vzgajajo nune in jo učijo brati, potem ko jim zamolči, da to že zna, še toliko bolj, da piše. Piše sezname in proste stavke, dela zapiske in zdi se ji, da se vede kot pisateljica. Kasneje to trenira tudi na Majorki, kamor se zateka v samotni penzion, ali v Angliji, povsod pa si želi izgnanstva iz izgnanstva.

Jezik in vanj položeni nesporazumi, dobesedno razumevanje fraz in postopno vse boljše obvladovanje podzemnega miselnega toka, pa tudi odločitev, da se bo v pomanjkanju druge domovine naselila v jezik, so glavna tema tega pronicljivega, tudi s toplo osmešeno in distancirano, posmehljivo držo zaznamovanega pisanja. Drugi veliki temi sta nepravičnost in podjarmljenost, najprej, ko je še otrok, strežnega in pomožnega osebja, potem postopno tudi vse bolj ozaveščeno razumevanje spolne neenakosti, ki jo razbere iz usode različnih žensk, od George Sand do temnopoltih strežnic, seveda tudi iz lastne ženske usode.

Deborah Levy

Deborah Levy

Vsega tega nočem vedeti je zgoščeno, tudi asociacijsko spisana avtobiografija, ki se osredotoča na jezikovno in socialno občutljivost. Svet zoreče pisateljice je poln nesporazumov in aporij, ki jih sama ne zna rešiti. Se pa v spominjanju ozira na te čase z dobrohotnostjo in dobrodušnostjo, ki jo bolj zaznamuje humor kot aktivizem in posmehljivost lastnim napakam in zdrsom bolj kot obsodba v temelju krivičnega sveta. Ta se je v svojem izvornem območju že sesul, vendar iz tega micelija še odganja v drugačnih oblikah.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.