Luka Volk

 |  Mladina 33  |  Kultura

Umetnost in vojna

Nastop Ane Netrebko na Festivalu Ljubljana

Netrebkova je prejšnji mesec nastopila v nemškem Regensburgu, pričakali so jo protestniki, a nastop je vseeno izpeljala

Netrebkova je prejšnji mesec nastopila v nemškem Regensburgu, pričakali so jo protestniki, a nastop je vseeno izpeljala
© Profimedia

Prihodnji petek bo na 70. Festivalu Ljubljana skupaj s soprogom, tenoristom Jusifom Ejvazovom, nastopila ruska sopranistka Ana Netrebko. Ukrajinska skupnost Slovenije s prvopodpisanim Jevgenijem Gorešnikovom je organizatorje že pozvala k odpovedi nastopa. Peticijo Ni treba, Netrebko je do konca prejšnjega tedna podpisalo več kot 700 ljudi.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Luka Volk

 |  Mladina 33  |  Kultura

Netrebkova je prejšnji mesec nastopila v nemškem Regensburgu, pričakali so jo protestniki, a nastop je vseeno izpeljala

Netrebkova je prejšnji mesec nastopila v nemškem Regensburgu, pričakali so jo protestniki, a nastop je vseeno izpeljala
© Profimedia

Prihodnji petek bo na 70. Festivalu Ljubljana skupaj s soprogom, tenoristom Jusifom Ejvazovom, nastopila ruska sopranistka Ana Netrebko. Ukrajinska skupnost Slovenije s prvopodpisanim Jevgenijem Gorešnikovom je organizatorje že pozvala k odpovedi nastopa. Peticijo Ni treba, Netrebko je do konca prejšnjega tedna podpisalo več kot 700 ljudi.

Kot so zapisali avtorji peticije, ostro obsojajo načrtovani nastop, saj »nastope umetnikov, ki neposredno podpirajo zločinski režim diktatorja Putina,« štejejo za nesprejemljive. Kultura je po njihovem »najmočnejše orožje v vojni proti Rusiji. Več stoletij je Rusija izkoriščala ravno kulturo za prikrivanje svojih imperialističnih zločinov. In dokler Rusija načrtno izvaja genocid nad ukrajinskim narodom in njegovo kulturo, obstreljuje z raketami otroške zdravstvene domove, porodnišnice, univerze, šole, muzeje, cerkve, knjižnice, je kakršnokoli sodelovanje s tistimi, ki podpirajo vojne zločine, nesprejemljivo.«

Ana Netrebko je v preteklosti res veljala za podpornico Kremlja. Leta 2014 je recimo pozirala z zastavo proruskih separatistov v regiji Doneck na vzhodu Ukrajine. Po ruskem napadu na to državo so se zato začele odpovedi njenih koncertov.

Netrebkova se je nato odločila ruski napad obsoditi – in si tako nakopala še odpovedi koncertov v Rusiji. Kot je zapisala, izrecno obsoja vojaški napad na Ukrajino in ni bila nikoli članica kake politične stranke ali povezana z ruskim predsednikom. Na te besede so se odzvali v operi v Novosibirsku in odpovedali njen koncert.

Ob podobnih pozivih se zato znajdemo v dilemi. Pred leti je na Festivalu Ljubljana recimo nastopil Izraelski filharmonični orkester – ta se je ob ustanovitvi imenoval Palestinski orkester – in nastopu so nasprotovali v palestinski skupnosti. Koncert je bil kljub temu naposled izpeljan, čeprav so izraelski filharmoniki pogosto sodelovali pri »dviganju morale« izraelske vojske: v puščavi Negev so recimo izvedli koncert za 5000 vojakov le nekaj sto metrov od umikajočih se egiptovskih sil, glasbeniki pa so nastopali tudi v obleganem Jeruzalemu.

Ni sicer prvič, da je Festival Ljubljana doživel val obtožb. Podobno kot nastopu Izraelskega filharmoničnega orkestra je del javnosti nasprotoval tudi julijskemu koncertu španskega opernega pevca Plácida Dominga. Tega je v preteklosti več žensk obtožilo spolnega nadlegovanja.

Po svoje gre za vprašanje dvojne morale. Pri tem bi se morali vprašati, zakaj nismo že v preteklosti nasprotovali nastopom ruskih umetnikov v Sloveniji – Rusija namreč že več let velja za državo, ki izvaja nasilje nad svojim prebivalstvom in tepta človekove pravice, ki jih imamo na Zahodu vsaj na videz za svete. Tako bi morali nasprotovati nastopom ruskega vojaškega zbora Rdeče armade v Stožicah, navsezadnje tudi zadnjemu nastopu Ane Netrebko na Kongresnem trgu v Ljubljani pred dvema letoma.

Hkrati se postavlja vprašanje krivde. V imenu obračunavanja z ruskim režimom se je ruskim športnikom prepovedovala udeležba na tekmovanjih, ruskim umetnikom pa nastopi na svetovnih odrih. Z ruskimi vladnimi institucijami je sodelovanje prekinil Frankfurtski knjižni sejem. Morda najbizarnejši je bil poskus milanske univerze, da bi odpovedala napovedani seminar o Dostojevskem, ki ga je kasneje vendarle izpeljala. Podoben simptom rusofobije, ki bolj kot Putinu škodi navadnim ljudem, je bilo zaprtje Ruskega doma v Ljubljani.

Proti ruskemu režimu se sicer izrekajo številni ruski umetniki. Dirigent Semjon Bičkov je odpovedal koncert v Moskvi, v izjavi pa zapisal: »Čustveno trpljenje navadnih ruskih ljudi, občutek sramu in gospodarske izgube, ki jih doživljajo, so resnični. Prav tako občutek nemoči pred represijo, ki jo izvaja režim. Tisti posamezniki, ki si upajo nasprotovati tej vojni, ogrožajo lastno življenje.«

Kot odgovarjajo pri Festivalu Ljubljana, so deležni pozitivnih in negativnih odzivov na napoved koncerta. Vendar poudarjajo, da se je umetnica »jasno, nepogojno in javno distancirala ter obsodila agresorska dejanja v Ukrajini«. Zato bo njen nastop ostal na sporedu. »Zanimanje domačih in tujih obiskovalcev je izjemno in prepričani smo, da bomo priča še enemu vrhunskemu dogodku.«

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.