Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

Je bila Amerika v času Hitlerja in Mussolinija zrela za fašizem?

Amsterdam je antifašistični film zarote – komičen, ekscentričen, maničen, screwballski, a obenem ciničen, saj protagonisti mislijo, da bo na koncu vendarle vse okej in da fašizem preženeš že s pokončnim, pravičniškim, odločnim govorom

za

Amsterdan, David O. Russell, 2022

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

za

Amsterdan, David O. Russell, 2022

Ko je bilo prve svetovne vojne konec, je bilo kmalu jasno, da ena svetovna vojna še ni dovolj in da bo za sprostitev vseh geopolitičnih napetosti, ki jih je nakopičil kapitalizem, potrebna še ena svetovna vojna. David O. Russell, avtor Treh kraljev in Ameriških prevar, nam to prikaže na satiričen, grotesken, karnevalski način.

Burt Berendsen (Christian Bale), Harold Woodsman (John David Washington) in Valerie Voze (Margot Robbie), nekdanja vojaka in medicinska sestra, veliki prijatelji, boemski utopisti, obtičijo v tem dekadentnem vmesnem prostoru: spoznali so se med prvo svetovno vojno, v Franciji, na fronti, potem pa so – v duhu koncepta solidarnosti in Truffautove klasike Jules in Jim – skupaj živeli v Amsterdamu (Harold in Valerie se celo romantično zapleteta), dokler niso odšli vsak svojo pot, toda vrag vzame šalo, ko skušajo leta 1933, v času Hitlerjevega vzpona, odbitemu Burtu (zdravniku z enim očesom) in Haroldu (odvetniku) podtakniti umor senatorja Meekinsa, sicer njunega nekdanjega poveljnika, ko začne Ameriko osvajati ugledni, odlikovani, zelo direktni, populistični general Gil Dillenbeck (Robert De Niro), Meekinsov prijatelj, reimaginacija slovitega generala Smedleyja Butlerja (bo v sebi odkril Caprovega gospoda Smitha ali podlegel temni strani sile, je pri teh tipih večno vprašanje), in ko se pojavi skrivnostni, pučistični »svet petih« (Council of Five), ki se mu cedijo sline po Trumpu tridesetih (z vsemi rasističnimi, evgeničnimi fantazijami vred) in ki generalu ponudi nekaj, česar Trump ne bi nikoli zavrnil. 

Amsterdam je antifašistični film zarote – komičen, ekscentričen, maničen, screwballski, a obenem ciničen, saj protagonisti mislijo, da bo na koncu vendarle vse okej in da fašizem preženeš že s pokončnim, pravičniškim, odločnim govorom. Fašizem je tu povsem jasno in razločno nekaj, kar si brezmejno želijo finančne in ekonomske elite – v fašizmu vidijo rešitelja, pač nekoga, ki bo zaščitil njihovo bogastvo, njihovo pravico do bogatenja in sistem prerazporejanja družbenega bogastva navzgor. Ti magnati tudi vedno mislijo, da bo fašistični diktator le njihova marioneta – da ga bodo torej zlahka obvladovali in usmerjali. Je bila Amerika v času Hitlerja in Mussolinija zrela za fašizem? Vsekakor: Harold in Valerie – črnec in belka – v Ameriki nista mogla živeti skupaj. Amsterdam izgleda kot antifašistični shod, saj v stranskih vlogah nastopijo tudi Taylor Swift, Chris Rock, Alessandro Nivola, Matthias Schoenaerts, Rami Malek, Anya Taylor-Joy, Michael Shannon, Mike Myers, Timothy Olyphant, Zoe Saldaña, Andrea Riseborough in Ed Begley Jr.. (kino)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.