14. 4. 2023 | Mladina 15 | Kultura
Onkraj zahodne domišljije
Festival eksperimentalne elektronike Sonica že 15 let razširja naša glasbena obzorja
Avdio-vizualne »halucinacije« italijanskega projekta Lorem na lanski Sonici
© Katja Goljat
Vas zanima, kako v živo zveni tehnoidna interpretacija plemenske glasbe, kakršna navadno spremlja obred obrezovanja pri vzhodnougandskih ljudstvih? Ste se kdaj spraševali, kakšna je bližnjevzhodna plesna elektronika, ki nastaja na presečišču tradicionalne vzhodnjaške glasbe in vzorcev naspidiranih klubskih žanrov, kot sta jungle in footwork? Ste morda radovedni, kaj ponuja miamijska interpretacija latinskoameriške rejverske kulture, ki združuje elemente kolumbijske guarache, venezuelskega raptorhousa in afriško-nizozemskih klubskih tradicij? Odgovore na ta izjemno svojevrstna vprašanja, ki si jih zelo verjetno niste nikoli postavili, a vam zdaj ne bodo dala miru, lahko prihodnji konec tedna poiščete v več ljubljanskih klubih – te bo že 15. leto zapored zasedel festival Sonica.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
14. 4. 2023 | Mladina 15 | Kultura
Avdio-vizualne »halucinacije« italijanskega projekta Lorem na lanski Sonici
© Katja Goljat
Vas zanima, kako v živo zveni tehnoidna interpretacija plemenske glasbe, kakršna navadno spremlja obred obrezovanja pri vzhodnougandskih ljudstvih? Ste se kdaj spraševali, kakšna je bližnjevzhodna plesna elektronika, ki nastaja na presečišču tradicionalne vzhodnjaške glasbe in vzorcev naspidiranih klubskih žanrov, kot sta jungle in footwork? Ste morda radovedni, kaj ponuja miamijska interpretacija latinskoameriške rejverske kulture, ki združuje elemente kolumbijske guarache, venezuelskega raptorhousa in afriško-nizozemskih klubskih tradicij? Odgovore na ta izjemno svojevrstna vprašanja, ki si jih zelo verjetno niste nikoli postavili, a vam zdaj ne bodo dala miru, lahko prihodnji konec tedna poiščete v več ljubljanskih klubih – te bo že 15. leto zapored zasedel festival Sonica.
Gre za vsakoletni praznik eksperimentalne elektronske glasbe, ki ga prireja ekipa Muzeja tranzitornih umetnosti MoTA in se letos osredotoča na »sodobno elektronsko ustvarjalnost, ki obstaja onkraj zahodne domišljije«: med drugim bodo gostili izvajalce iz Egipta, Kolumbije, Peruja in Ugande. Dogodek, ki ga nikakor ne gre zamuditi, je že odprtje festivala v sredo, 19. aprila, saj bo v Kinu Šiška nastopila izjemna Lucrecia Dalt. Kolumbijska pop avantgardistka, ki jo organizatorji priporočajo fenom Toma Waitsa in Angela Badalamentija, bo na naših tleh prvič predstavila lansko mojstrovino ¡Ay!, ki se je znašla na številnih seznamih najboljših albumov leta.
Najširše občinstvo Lucrecio Dalt verjetno torej že pozna, to pa ne velja nujno za druge nastopajoče, saj del Sonicinega programa vselej sestavljajo tako skrajni zvočni eksperimenti, da lahko, ko se jim prostovoljno izpostavimo, to vidimo skorajda kot mazohistično početje. Po drugi strani je Sonica osredotočena tudi na nekatere najspokojnejše odvode elektronske avantgarde: gostila je že najslovitejše mojstre ambientalne elektronike, kot sta denimo William Basinski in Tim Hecker – nastop tega leta 2016 je bil tako hipnotičen, da ga je del občinstva spremljal kar leže na tleh velike dvorane Kina Šiška.
Skratka, dobršen del glasbe, ki jo v naše kraje uvaža festival Sonica, je vselej usmerjen v ekscese, pa naj gre za agresivne rafale hrupa, ki preizkušajo meje poslušljivega, ali za meditativno dromljanje po eteričnih zvočnih krajinah. A to sta pravzaprav le skrajna pola, namenjena glasbenim sladokuscem, v vmesnem prostoru pa najdemo številne prireditve, zanimive za širše občinstvo, kar še posebej velja za Sonicine klubske večere.
Ti so nas doslej navdušili s kar nekaj najvznemirljivejšimi didžejskimi nastopi, kar jih je v zadnjih 15 letih treslo temelje ljubljanskih klubov, od Metelkove prek Roga do K4. Letošnja ponudba je najbolj doslej usmerjena v plesne ritme, verjetno tudi zato, ker se je jedrnemu programskemu vodstvu, ki ga sestavljata intermedijski umetnik Martin Bricelj Baraga in glasbeni publicist Luka Zagoričnik, nedavno pridružil Mladinin glasbeni kritik Jaša Bužinel. Ta je letošnji program obogatil s skrbnim izborom napredno mislečih ustvarjalcev plesne glasbe, o kakršnih vsak mesec piše v kolumni Hyperspecific, ki jo objavlja priznani mednarodni spletni portal The Quietus.
Čeprav je na domači klubski sceni v zadnjih letih vzniknilo kar nekaj kolektivov, ki promovirajo klubsko avantgardo in plesno glasbo jutrišnjega dne, mora biti večina prirediteljev lokalnih rejvov pri izbiri gostujočih glasbenikov vseeno malce preračunljiva, da lahko z zadostnim obiskom pokrije stroške organizacije, to pa neizogibno privede do dokaj monotone, celo nekoliko konservativne zvočne podobe domače klubske krajine. Iznajdljive institucije, kot je Sonica – ta ima navadno skoraj toliko sofinancerjev, kot ima osrednjih glasbenih atrakcij – pa so lahko pri izbiri gostov precej drznejše, saj niso eksistenčno odvisne zgolj od dobre prodaje vstopnic, s tem pa je tudi njihov program lahko zelo premišljen in raznovrsten.
Resnično, s Sonico v naših krajih vedno znova zaveje svež veter. Ne zagotavlja pa nam le prepotrebnega kozmopolitskega duha, temveč je vsako leto odgovorna tudi za vsaj enega od vrhuncev v letnem izkupičku ljubljanskih klubskih večerov: lani je didžejski miks leta v sklopu Sonice pričarala nizozemska mojstrica DJ Marcelle, ki je odvrtela verjetno najbolj eklektičen set v zgodovini festivala. V napovedi letošnjega plesnega programa pa poleg že omenjene Lucrecie Dalt najbolj izstopata dve imeni: didžejka kolumbijskih korenin Bitter Babe, predstavnica brbotajoče miamijske scene, ki avtohtone latinskoameriške klubske žanre postavlja v kontekst težkokategorne basovske glasbe, in ugandsko-britanski kolektiv Nihiloxica, sekstet tolkalcev, ki plemenske ritme spaja s sodobnim tehnom.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.