Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

Prihodnost bo puščava

Road movie, ki ga poganja bes, samo bes in nič drugega kot bes

zelo za

Krik in bes. Furiosa (George Miller, 2024). 

Furiosa, predzgodba Ceste besa, zgodba o izvoru Furiose, presenetljive – a povsem logične – protagonistke Ceste besa, je road movie, ki ga poganja bes, samo bes in nič drugega kot bes. Furiosa je cestni film, film pregona, film konvojev, film divjanja, film besnenja. Bes je strelivo in gorivo te postapokaliptične, distopične prihodnosti, v kateri je posttravmatičnega stresa toliko kot puščave. In bes, ki reže to neskončno rdečo puščavo, je raison d’être protagonistov in antagonistov Furiose. Vsi so neprestano besni – bes je njihov way of life. Njihov joie de vivre. Ko besnijo, živijo! Zato nenehno besnijo. Ko komunicirajo, kričijo, tulijo, vreščijo, rjovijo, renčijo, razgrajajo – ja, besnijo. Zaganjajo se drug v drugega. 

Furiosa je – tako kot Cesta besa – slika družbe, v kateri se je življenje zvedlo na bes (in »polživljenje«), slika ljudi, ki se hranijo z besom – in bes je edina hrana, ki je še ostala v tem prekarnem svetu. Tudi vode ni. Ničesar ni več. Ostal je le še bes, ki je ljudem – imenovanim Piss Boy, Rictus Erectus, The People Eater, The Octoboss ipd. – definiral mišice, možgane in srce. Odvisni so od besa – brez besa v tem krutem, hladnem, vročem, dereguliranem, nečloveškem svetu ne bi preživeli. Tudi mirni, miroljubni, pastoralni, idilični ljudje, ki živijo v Zelenem mestu mnogih mater, »kraju izobilja«, skrivni zeleni, kvazibiblični, rajski oazi sredi divje, divjaške pušče, v sebi skrivajo bes, ki ga je treba le prižgati, pa eksplodira – čakajte, da motociklistična banda, ki jo vodi Dement (Chris Hemsworth), dolgolasi, manični, gobezdavi, karizmatični macbethovski populist (z motociklistično trovprego in plišastim medvedkom za pasom), stroj za bruhanje sovražnega govora in dvorni okuševalec »pikantnih solz žalosti«, ugrabi malo D (Alyla Browne), bodočo Furioso (Anya Taylor-Joy). Njena mati, Mary Jo (Charlee Fraser), se v trenutku prelevi v pobesnelega Maxa, neustrašni, mobilni, mesijanski ostrostrelski stroj. Bes je nalezljiv, viralen, imerziven. Še več, ta bes je tako silovit, tako srdit, tako nezadržen, tako brezkompromisen, tako destruktiven in tako avtodestruktiven, da izgleda kot odgovor na vprašanje, kaj je uničilo in pokopalo ta svet.

Furiosa, cineromaneskna odiseja v petih poglavjih, steampunkovska reimaginacija Fordove Poštne kočije, je slika sveta, ki je razpadel zaradi besa. Razlogi za bes – krize, panike, neenakosti, krivice, korupcija ipd. – so se kopičili, kopičili in kopičili, tako da besa ni bilo več mogoče zajeziti. Vsi so hoteli maščevanje. In to je zgodba Furiose – globalni mehiški standoff. Vsi so zgrajeni za maščevanje – mišičasti, atletski, našponani. Njihova telesa so umetnine – polne okraskov, amuletov, fetišev, čelad, fines, detajlov. In vsi se hočejo maščevati vsem. Na eni strani so Dementovi dementni motociklisti, na drugi pa Vojni fantje, sile Citadele, ki jih vodi karizmatični, populistični, transhumanistični Nesmrtni Joe (Lachy Hulme), maskirani in intubirani tiran, pralec možganov in podžigalec sovraštva. Vmes pa je tako rekoč nema Furioza, furijasta in frenetična cestna bojevnica – polna upanja, razpoložena za maščevanje. Vsi hočejo izživeti kakofonijo svojega besa in maščevanja – če pri tem umrejo, nič hudega. Konvoji, ki se valijo čez puščavo, so priložnost, da umrejo srečni – totalno besni, v orgazmu maščevalne ekstaze. Ni se jim težko samožrtvovati – samožrtvujejo se z vnemo džihadistov. In ko padejo pod kolesa ali ko jih razstrelijo, body art bušne v body horror. Njihovi bes, maščevanje in samožrtvovanje so hiperkinetične konceptualne instalacije, oblika retrogradne umetnosti, ki – kot bi vzkliknili Laibachi – terja fanatizem. Kdor je gledal Cesto besa, itak ve, da bo Furiosa – zdaj med drugim sovoznica Pretorijskega Jacka (Tom Burke), osamljenega, lakoničnega šoferja megacisterne, Joejevega najemnika, surogata Maxa Rockatanskyja (ki ga tu vidite le za hip) – nekje en passant žrtvovala svojo roko in da bo njena mati »umrla tretji dan«. In George Miller ves ta bes prelevi v vizualno tako osupljiv in halucinanten spektakel, da vam bo spremenil percepcijo sveta. Prihodnost bo puščava, toda tako kinetična, kot da je izumila film. Furiosa je film o rečeh, ki jih lahko izraziš le s filmom. (kino)

hcXvq8JZOPE

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.