Bernard Nežmah

 |  Mladina 24  |  Kultura  |  Knjiga

Raul Hilberg: Uničenje evropskih Judov

Studia Humanitatis, Ljubljana, 2023, prevod: Katja Jenčič, 35 €

+ + + + +

Profesor Raul Hilberg (1926–2007) je bil največji poznavalec holokavsta. Njegova knjiga iz leta 1986 je sistematični prikaz, ki postavi nacistično preganjanje Judov v historični kontekst antisemitizma od Luthra, dobo 1933–1945 pa osvetli korak za korakom, po čemer se odločno razlikuje od konciznega dela Wolfganga Benza Holokavst (1997), v slovenskem prevodu iz leta 2000.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 24  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + + +

Profesor Raul Hilberg (1926–2007) je bil največji poznavalec holokavsta. Njegova knjiga iz leta 1986 je sistematični prikaz, ki postavi nacistično preganjanje Judov v historični kontekst antisemitizma od Luthra, dobo 1933–1945 pa osvetli korak za korakom, po čemer se odločno razlikuje od konciznega dela Wolfganga Benza Holokavst (1997), v slovenskem prevodu iz leta 2000.

Hilberg ne prinaša le kronologije protijudovskih ukrepov in pobojev, ki so presegli pet milijonov mrtvih, ampak išče poti razumevanja, kako je bilo to mogoče. Že 500 let so v Evropi preganjali Jude, jih tlačili v gete, izvajali nad njimi pogrome in oblikovala se je tradicija, da od protijudovskih režimov niso bežali, ampak so z njimi živeli. Enako tudi pod Hitlerjem. Ko je antisemitizem prešel v plinska taborišča smrti, je med žrtvami vladal mehanizem potlačitve – to ni to. Celo za krematorij so sami Judje uporabili evfemizem »pekarna«, človeka, ki ni mogel več delati in ga je čakala plinska celica, so imenovali »musliman«. Trudili so se, da bi zadnjo izkušnjo naredili znosno, da bi smrt naredili lahko. Od tod neverjetni slogan – »živeti eno uro je še vedno živeti«. Nacistična stran, ki je sejala smrt, jo je prikrivala s svoje strani: za transportirane v pogubo so rekli, da gredo na delo na vzhod, ubijanju sto tisočev so rekli »končna rešitev«, cinični Eichmann je opravljal le birokratsko delo brez čustev sovraštva, rabinu je celo plačeval za ure učenja hebrejščine. Drugače v ZDA, kjer so časniki od leta 1943 poročali o genocidu, a vlada ni uslišala zahteve judovske občine v New Yorku, naj zbombardira železniške proge in Auschwitz. Vojne operacije so imele prednost, od holokavsta so pogledali stran. Delo ni pisano moralistično, tako avtor spremlja tudi nacistično birokracijo, ki se je ubadala z definicijo, kako razmejiti Juda od arijca znotraj družine: kdaj je mischling Nemec in kdaj prevlada Jud. Kdor prebere to knjigo, ne bo več lahkotno uporabljal besede genocid.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.