Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 39  |  Kultura  |  Film

Če bi smrt razočarala, tega ne bi gledalo toliko Slovencev

Opazovanje svari pred všečkanjem smrti, resničnostno logiko in Slovenci, ki ne trpijo cenzure

za

Všečkanje snuffa. Opazovanje (Janez Burger, 2023). 

Leta 2017 sta dva fanta iz okolice Podbočja kruto, brutalno, do smrti pretepla tretjega – in to prenašala v živo. Prek Facebooka. Slovenci so ta video smrti množično všečkali in delili, kot da bi skušali groteskno izživeti tisto mindfulness, ki jo vsi tako opevajo. Bi to sploh gledali, če ne bi nihče umrl? Mar nista morilca le izpolnila najskrivnejših, najperverznejših in najmorbidnejših fantazij spletne viralne nacije? Mar nista spletni naciji brala misli? Mar nista sprevržene resničnostne logike prignala do konca? Hoteli ste videti resničnost – prav, pa jo glejte! Nefiltrirano in necenzurirano! Mar njun video ni deloval kot grozljiva imitacija youtubskih, viralnih videov, kot srhljiva simulacija tiste »spontanosti« in »avtentičnosti«, po kateri tako hlepi spletna nacija? Če bi smrt razočarala, tega ne bi gledalo toliko Slovencev. Užitek je postal dolžnost.

Slovenci so ta video smrti množično všečkali in delili, kot da bi skušali groteskno izživeti tisto mindfulness, ki jo vsi tako opevajo. Bi to sploh gledali, če ne bi nihče umrl?

Opazovanje svari pred všečkanjem smrti, resničnostno logiko in Slovenci, ki ne trpijo cenzure. Huligani ponoči sredi Ljubljane brutalno pretepejo Kristjana Gričarja, masaker – ta snuff, ki ga prenašajo prek Facebooka – pa v živo gleda 20 tisoč ljudi, a nihče ne pokliče policije. Kristjan – Jezus dobe socialnih omrežij – obleži v mučeniški komi. V Kliničnem centru se bori za življenje, toda Lara (Diana Kolenc), članica reševalske ekipe, ki ga je rešila, nenadoma od njega dobi smileyja. A nihče ji ne verjame – Kristjan je namreč še vedno v komi. Lara vidi tudi podgane, pa ji nihče ne verjame. Še več: s Kristjanovega telefona začne dobivati posnetke ljudi, ki gledajo oni brutalni pretep. In ti ljudje – najprej motorist, potem pek – začnejo skrivnostno umirati. Točno – Lari spet nihče ne verjame. Niti detektiv (Jure Henigman), ki nanjo vrže le eno oko. Če bi vrgel obe, potem bi bil to verjetno film o njem, ne pa o njej. Pred nami je slika toksične, seksistične, patriarhalne Slovenije, v kateri ženski nihče ne verjame. Potem pa Lara s Kristjanovega telefona dobi posnetek svoje sestre, ki gleda pretep. Opazovanje, v katerem tlijo Death Wish, Brez povratka in Poejev Krokar, je zgodba o »opazovalcih«, ki gledajo, kako gre vse k vragu, a ničesar ne ukrenejo – o ljudeh, ki le še gledajo in ki jih to gledanje čedalje bolj patologizira, tako da se tudi sami spreminjajo v pošasti.

SOEolxqTasQ

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.