13. 12. 2024 | Mladina 50 | Kultura | Film
Junaštvo ima svoj notranji mrak
Empatija pa je lahko tudi le izraz sebičnosti
zelo za
Pobegla porota. Juror #2 (Clint Eastwood, 2024).
Clint Eastwood je pri štiriindevetdesetih sklenil, da bo – na svoj tih, hladnokrven, stoičen, minimalističen, eleganten način, v ritmu Skrivnostne reke – obsodil ameriški pravosodni sistem, v katerem pravica ni nujno resnica, in ameriški libertarno-utilitaristični družbeni sistem, v katerem vsi mislijo le nase in svojo srečo. V mestu Savannah (Georgia) sodijo Jamesu Sythu (Gabriel Basso), ki naj bi v deževni, viharni noči umoril svoje dekle Kendall (Francesca Eastwood), s katerim se je malce prej divje sprl – udaril naj bi jo glavi, njeno truplo pa odvrgel v potok pod cesto. Fantov zagovornik (Chris Messina) pravi, da je Kendall zdrsnilo, tako da je padla v potok, tožilka (Toni Collette), kandidatka za javno tožilko Georgie, pa pravi, da je bila žrtev nasilja v družini.
Junaštvo ima svoj notranji mrak, nedolžnost ne more pobegniti svoji preteklosti, srce »višje morale« je vedno cinično in empatija je lahko tudi le izraz sebičnosti.
V poroto vpokličejo tudi sleherniškega Justina Kempa (Nicholas Hoult), ozdravljenega alkoholika, ki bo zdaj zdaj dobil otroka, toda ko izve okoliščine umora, o katerem naj bi presojal, spozna, da je bil očitno on sam ta, ki je v tisti deževni, viharni noči ponesreči zbil dekle, misleč, da je zadel jelena. Kemp, porotnik št. 2, se znajde v precepu: naj prizna, da je zbil dekle, ali pa naj ugrabi poroto – in dela vse, da bi porota fanta, ki je dejansko nedolžen in ki mu grozi dosmrtna ječa, spoznala za nedolžnega? Ker je prepričan, da je zdaj, ko se je znebil alkoholizma, dobil drugo priložnost in zasnoval družino, upravičen do sreče (naj otrok raste brez očeta?), se odloči, da ne bo priznal, saj mu – po georgijski zakonodaji – grozi 30 let ječe, ampak da bo raje igral Henryja Fondo, porotnika št. 8, ki v Lumetovi klasiki Dvanajst jeznih mož poroto, polno predsodkov in pripravljeno na takojšnjo obsodbo obtoženca, zlagoma – z argumenti in retoričnimi prebliski – pripelje do nasprotne, pravilne odločitve. Ko porotniki prvič glasujejo, vsi dahnejo guilty – razen Kempa. Vprašanje je le, ali bi s tem, ko bi rešil nedolžnega, odrešil sebe?
Eastwood – nekdanji Man with No Name in Dirty Harry – ne skriva, da ima junaštvo svoj notranji mrak, da nedolžnost ne more pobegniti svoji preteklosti, da je srce »višje morale« vedno cinično in da je empatija lahko tudi le izraz sebičnosti. (VOD – Prime Video ipd.)
viA35xH5KO8
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.