MENT / Festivalski plonklistek
Mladinin vodnik po 11. festivalu glasbenih odkritij Ment
Eden najpomembnejših gostov letošnjega Menta bo Gilles Peterson, legendarni radijec z britanskega javnega radia BBC, didžej, založnik in promotor.
Leto je naokoli in za vogalom je ponovna izvedba festivala Ment, enega največjih glasbenih spektaklov v prestolnici, ki nam bo že 11. leto zapored omogočil, da z eno samo vstopnico štiri večere (in tri noči) romamo od prizorišča do prizorišča, saj bo na 13 odrih nastopilo dobrih 80 izvajalcev, za katere (zelo verjetno) še niste nikoli slišali. Gre namreč za »festival, ki ne stavi na moč velikih ’headlinerjev’ in takoj prepoznavnih imen«, temveč v naše kraje uvozi vzpenjajoče se ustvarjalce iz evropskega glasbenega podtalja, ki še čakajo na preboj.
Tega bodo morda doživeli prav na Mentu, saj gre za tako imenovani showcase festival oziroma »festival glasbenih odkritij«, kjer nezanemarljiv del občinstva sestavljajo pomembneži iz neodvisne glasbene industrije. Med festivalsko publiko so predstavniki vodilnih glasbenih medijev, agenti in založniki, ki k nam na povabilo organizatorjev pridejo v izvidnico, o svojih izkušnjah pa razpravljajo na konferenčnem delu festivala. Pri tem je pomembno tudi, da Ment predstavlja zapostavljeni del evropske neodvisne glasbene scene, saj ni osredotočen zgolj na zahodnjaške velesile oziroma, kot so to opisali na portalu Under the Radar, »izkoreninja kakršnokoli predstavo o angloameriški izjemnosti v glasbi«.
Program festivala je vsakič, tudi letos, resnično eklektičen in v bogatem naboru nastopajočih se za vsakega obiskovalca najde kaj. Zaradi tako raznolikega programa pa to ni eden tistih »pustimo se presenetiti« festivalov, kjer na slepo tavamo po prizoriščih v upanju na najboljše. Pred obiskom je res priporočljivo, da prisluhnete jagodnemu izboru komadov letošnjih nastopajočih, ki ga najdete na izbrani pretočni platformi, izbrane izvajalce pa si lahko označite na Mentovi aplikaciji, ki jo boste uporabljali kot pregleden urnik, koledarček in kompas po prireditvi. Ker pa je seznam nastopajočih in prizorišč resnično obsežen, vam bomo delo skušali olajšati z (izrazito subjektivno) izbiro Mladininih favoritov.
Sreda, 12. februarja
Uvodni Mentov večer obiskovalec lahko preživi brez pretiranega razmišljanja, saj so vsi koncerti na istem prizorišču, v štabu organizacije festivala, Kinu Šiška. Prireditev bo odprl švicarski sekstet Yalla Miku, predstavnik brbotajoče multikulturne ženevske glasbene scene, ki deluje pod pokroviteljstvom znane založbe Bongo Joe. To bo pester, večžanrski nastop glasbenikov, ki elemente krautrocka in elektronike združujejo s severnoafriškimi tradicijami. Za njimi bodo v spodnji dvorani nastopili poljski jazz pustolovci Kosmonauci, ki s saksofonom, basom, vibrafonom in bobni ustvarjajo pestro mešanico (novo)jazzovskih tradicij in sodobnih vplivov, predvsem hiphopa. Po 40 minutah rafalov jazzovskih izbruhov si boste lahko ušesa odpočili v veliki dvorani, kjer bo nastopila grška indie pop glasbenica Σtella, varovanka slovite ameriške založbe Sub Pop, program pa bo nato zavil v bolj plesne vode. Najprej bosta nastopila podivjana belgijska glasbenika Lander & Adriaan, bobnar in klaviaturist, ki se z visokoenergičnim jazzovskim pristopom klanjata zapuščini podzemne rejv muzike devetdesetih let in tudi sodobnejšim odvodom plesne glasbe, kot je chicaški juke. Vse našteto lahko po svoje jemljemo kot ogrevanje za nastop verjetno najprepoznavnejšega imena s programa letošnjega Menta, velikega britanskega didžeja in založnika Gillesa Petersona, ki bo tudi osrednji gost konferenčnega programa. Peterson je eden najbolj znanih radijskih didžejev in selektorjev, ki radijske valove BBC že od konca devetdesetih let bogati z naborom obskurnih raritet iz sveta jazza, funka, hiphopa, elektronike in široke palete eksotičnih muzik z vseh koncev sveta.
Četrtek, 13. februarja
Za načrtovanje obiska drugega festivalskega dneva je potrebnega veliko več premisleka, saj bo program sočasno potekal v (skoraj) vseh klubih v AKC Metelkova mesto, v Kinu Šiška in v Stari mestni elektrarni. V Kinu Šiška bo v zgodnejših urah nastopil kvartet Lankum, eden najpomembnejših glasov sodobnega irskega folka, katerega predlanski album False Lankum se je znašel na seznamih najboljših albumov leta v nekaterih vodilnih publikacijah, kot je denimo Guardian, ki je bendov koncert opisal kot »eksorcistični obred« in »veličastni napad na vse čute«. Oder bodo zanj ogreli posoški vizionarji iz skupine Širom, mednarodno uveljavljenega glasbenega fenomena iz Slovenije, ki ga je Jaša Bužinel v recenziji za Mladino opisal kot »biser prepišne slovenske kulture, ki spada v vrh svetovne avanturistične muzike«.
Metelkovski klub Channel Zero bodo v nočnih urah uzurpirali predstavniki berlinskega avantgardno elektronskega kolektiva Soul Feeder, ki je v Ljubljani predlani gostoval na klubskem večeru kolektiva Nimaš izbire. V sosednjem klubu Gala Hala bo odmevala godba izpod strun britanskega indie rock benda Ugly, katerega »poskočne melodije so kot nalašč za moshpit v kletnem baru«, kakor pravi revija DIY, oder pa bodo zanj ogreli prekmurski postrockerji iz skupine Moving as a Giant; njen lani izdani prvenec je Borja Močnik za Mladino opisal kot »surovo muziko brez aditivov«, ki krmari »med subtilnimi melodijami in čistim noisom«. Na programu kluba Gromka izstopa makedonska postpunk zasedba Xarakiri, ki bo na Metelkovi nastopila že tretjič, posebej pa je treba omeniti tudi francoske garažne punkerje iz zasedbe We Hate You Please Die, ki se kljub močni konkurenci (Use Knife, SALÒ, Xarakiri, eat-girls …) ponaša z najbolj ljudomrznim imenom na letošnjem programu. Za nežnejše duše bo poskrbljeno v Stari mestni elektrarni, kjer bo program odprl ljubljanski novosoulovski trubadur Tschimy, nadaljeval mladi up avstrijske indie pop scene Lukas Oscar, zaključil pa ga bo nizozemski glasbenik ganskih korenin Bnnyhunna, ki prah dviguje s prefinjeno mešanico jazza, hiphopa, R & B-ja in prvinami tradicionalne zahodnoafriške glasbe.
Petek, 14. februarja
V zgodnjih večernih urah bo petkov program potekal na Ljubljanskem gradu, kjer bo na štirih odrih nastopilo 15 izvajalcev, med katerimi (po priporočilu idejnega vodje festivala Andraža Kajzerja) nikakor ne gre zamuditi londonskega trojca Still House Plants, ki je po mnenju časnika The Guardian trenutno »najvitalnejša britanska skupina«, katere lanski album se je znašel na seznamu plošč leta po izbiri vodilnih glasbenih medijev, kot sta Pitchfork in The Wire.
Program se bo kasneje preselil na Metelkovo, kjer je treba posebej omeniti nastop britanskega benda Ebbb v Gala hali. Gre za varovanca slovite založbe Ninja Tune, ki svoj edinstveni zvok opisuje kot »Brian Wilson sreča Death Grips« – če vas ta opis ne prepriča, potem vam ni pomoči. Če vam zaradi velikega zanimanja in omejene kapacitete ne uspe priti v klub, bo sočasno v sosednjem klubu Channel Zero nastopal zagrebški synthovski čarovnik Neon Lies, ki je v Kinu Šiška pred nedavnim navdušil kot predskupina Johna Mausa. Iz petkovega programa na Metelkovi so posebne omembe vredni še francoski postpunk trio eat-girls, »ki evrogotsko bolest skupine Xmal Deutschland prepleta z neusmiljenim synth punk besom v tradiciji Suicida«, poljski producent 2K88, »ki prvine britanske basovske klubske glasbe vpenja v tradicijo poljskega rapa 90. let«, in belgijski producent Susobrin, ki elektronsko glasbo spaja s poskočnimi latinskoameriškimi ritmi.
Sobota, 15. februarja
Če niste v najboljši žurerski formi oziroma vam EMŠO enostavno ne dopušča treh noči neprestanega rejvanja, vsekakor toplo priporočamo, da moči prihranite za zaključni večer festivala, na katerem bo v noči s sobote na nedeljo potekala druga izvedba prireditve CE/MENT, podružnice festivala, ki je osredotočena na klubske ritme in je tudi letos eden od nespornih vrhuncev celotne prireditve. CE/MENT bo namreč letos gostil dva absolutna prvaka britanskega podzemlja: virtuoznega in sila nepredvidljivega didžeja Djruma, ki z gramofoni in crossfaderjem ravna tako vešče, kot bi bili podaljški njegovih rok, in izjemnega producenta Paula Woolforda, znanega tudi kot Special Request, ki je ena glavnih gonilnih sil preroda jungla in breakbeata. CE/ MENTov program je soustvaril Mladinin glasbeni kritik Jaša Bužinel, ki bo festival zaključil z brezkompromisno jutranjo izmeno.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.