Bernard Nežmah

 |  Mladina 25  |  Kultura  |  Knjiga

Luisa Passerini: Ustna zgodovina, spol in utopija

Studia humanitatis, Ljubljana 2008, 25 €

+ + + +

Antologija spisov, ki razmišljajo, kako študirati preteklosti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Bernard Nežmah

 |  Mladina 25  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Antologija spisov, ki razmišljajo, kako študirati preteklosti.

Namesto klasičnega brskanja po arhivih, listanja starih časopisov in prebiranja literature, avtorica zagovarja in prakticira princip oralne zgodovine. Ko torej proučuje fašizem, beleži izjave, spomine, zagovore, vice, smešnice, obrambe na sodišču, vendar ne velikih likov kulture ali antifašizma, temveč tovarniških delavcev in slehernikov. Smeh je bil torej oblika rezistence režimu, toda tudi smeh samim sebi, ki so se tej oblasti podrejali. Ko misli čas Rdečih brigad, izhaja iz intervjujev in pogovorov z zaprtimi teroristkami, seveda ne toliko v smislu sodnega izpraševanja o terorističnih dejanjih samih kot o njihovem mentalnem okviru. Katere knjige so brale, kakšna zadovoljstva jim je prinašalo bivanje v terorističnih celicah, kakšen je bil vsakdanji utrip, ki je kramljanje in kofetkanje zamenjeval s skorajda asketskim proučevanjem misli Hanne Arendt.

Avtorica pa problematizira tudi sam spomin kot nekaj samoumevnega. Odpira lakune pozabljanja in molka. Tako individualnega kot kolektivnega. Iztrebljanja v nacističnih taboriščih smrti so doživeli tako Judje kot Romi. Toda prvi so ga ohranili v spominu, ga vseskozi priklicujejo, medtem ko so drugi iznašli umetnost pozabe.

Molk je lahko oblika obrambe, a tudi oblika javne amnezije. V Parizu oktobra 1961 so alžirske demonstrante napadli policaji, jih pobili 48 in jih zmetali v reko, medtem ko je uradni podatek govoril o 3 mrtvih. Oblasti so bile odgovorne za amnezijo, katere posledica je bilo izginotje alžirske vojne iz kolektivnega spomina Francozov. Podobno v ZDA, kjer brutalnost korejske vojne ni bila del nacionalnega samospraševanja, kot je bila kasneje vojna v Vietnamu. O pobojih civilistov so umolknili celo intelektualci, ki niso hoteli skruniti brezmadežnega bistva ameriškega zmagoslavja v drugi vojni.

Priročni konceptualni aparat tudi za analizo slovenskih povojnih pobojev in časa komunizma.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.