Matej Bogataj

 |  Mladina 40  |  Kultura  |  Knjiga

Boris Pilnjak: Celo življenje

Izbor, prevod, spremna beseda Neža Zajc, LUD Literatura, zbirka Stopinje, Ljubljana 2008, 221 str., 19,90 €

+ + + +

Vmesni člen

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 40  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Vmesni člen

Pilnjak, psevdonim si je izbral po samoimenovanju gozdnih delavcev, je eno velikih imen ruske porevolucionarne proze, predvsem je prelomen njegov roman Golo leto. Usodo je delil s tistimi sopotniki in prijatelji, ki so bili potem v času stalinizma izobčeni iz javnega življenja in slej ko prej umaknjeni; njemu konkretno so tik pred drugo vojno prisodili vohunstvo za Japonce in ga odstranili z literarnega in sploh prizorišča. Njegova proza, kakor jo beremo v tem izboru, je nekje vmes med realizmom skoraj angažiranega tipa, ki priklicuje nekatere klasike iz predprejšnjega stoletja, ne samo ruske, in se naslanja nanje, slutimo navezavo na bolj ljudske pripovedne forme z vso starožitnostjo in folklornostjo, s katero je podkleten prepoznavno pridušen sentiment, in nekakšnim razblaženim, spravljivim modernizmom, ki drugače od zahodnega ne stavi na tok zavesti. Modernost se kaže bolj v kompoziciji, v montaži okruškov in razlomljenosti, v fragmentaciji pripovedi in odpovedi sklenjenosti, celovitosti. Daljše pripovedi iz tega izbora so precej različne, kar je glede na daljši čas od nastanka, od Pilnjakovih pisateljskih začetkov, pričakovano, nihajo pa od zgodb o ruskem malem človeku in njegovi bedi - kar nekaj jih daje slutiti veliko porevolucionarno lakoto ali zavožene usode carističnih generalov - do neprizadetega in skoraj surovega deskripcionizma, kadar gre za popise divje narave, ki je sploh pogosta Pilnjakova inspiracija.

Stalin s svojo hčerko Svetlano

Stalin s svojo hčerko Svetlano
© Arhiv Mladine

Naslovna zgodba govori o ptičjem paru, reprodukciji, kljuvalnem redu in neizbežnem koncu, to je celo življenje in drugega nič, ali pa o umiranju že precej dementnega in ostarelega možaka. Nekaj je skoraj potopisov in skoraj evforičnih avtobiografskih zapisov, recimo fascinacija s potopom v morje v skafandru ob reševanju zaklada s potopljene ladje. Tam se prvič razmahne njegova avanturistična narava in stilska zadržanost se umakne entuziazmu, prav tako ob popisih življenja ob silnih ruskih rekah, sicer pa je njegov stil uglajeno obvladan, fragmentaren, nadrobljen. Pilnjakov stavek je pogosto prekinjan z vrinjenci pa s prepoznavno skladnjo in z nakazano repeticijo. Ves čas imamo občutek, da je deskripcija, pogosto narave ali interierjev, tista, ki priskrbi inicialni zamah in kuliso, pred katero Pilnjak potem postavlja literarne osebe in njihove pretežno ubite, skoraj žalostne usode, kar daje tej prozi značilen, skoraj melanholičen pridih, v katerega se prav nikdar in nikoli ne primeša humor, pretiravanje. Prej gre za skoraj otopelost in spoznanje o neizbežnosti, minevanju, v katerem so izdatno primešani ostanki pravoslavne sprijaznjenosti in skoraj pasivnosti.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.