Matej Bogataj

 |  Mladina 45  |  Kultura  |  Knjiga

Emil Filipčič: Problemi

Spremna beseda Urban Vovk, Beletrina, Ljubljana 2009, 365 str., 29 EUR

+ + + +

Maskiranje in razgaljanje

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Matej Bogataj

 |  Mladina 45  |  Kultura  |  Knjiga

+ + + +

Maskiranje in razgaljanje

Paradoksalna natura želje je, da se slej ko prej izpolni, je nekje zapisal Cankar. Kot farsa, dodajmo. Filetovi Problemi so pisanje o tem, kako se trgovskemu pomočniku utrne želja, da bi bil slaven (in) pisatelj, da bi bil taglavni, cel roman je lepljenka spominov na lastni lik in delo. Naslov je dvoumen, nekje pravi eden od alteregov, da noče harmonije, temveč probleme, ti problemi so pisani z veliko začetnico, kot literarna revija Problemi, ki ji je File tajnikoval, jo urejal in vanjo dopisoval. Za Filetovo pisanje je sploh značilno ukvarjanje z lastnim jazom in s samim sabo kot velikim demiurgom literarnih svetov. Pri tem drsi iz enega provizoričnega ponaredka v drugega, od vseh svojih prozaističnih sopotnikov se najbolj razgalja. To je pisava, ki hoče predstaviti stvari, kakršne so, in pisateljev vsakdanjik je ob rekreativnem tenisu in popivanju slej ko prej nabiranje komplimentov bralcev in sedenje za tipkovnico. Pretekle dogodke presvetli s trenutnim pisateljskim početjem, v tem je toliko dokumentaren, da ostanejo v zapisu, kot sled cerebralnega in s tem seveda genialnega, celo zatipkanine.

© Matej Leskovšek

Problemi so prešanka, v romanu imamo cel kup memoarskega štofa, prvi del govori o Filetu kot zabavljaču in igralcu, prijateljevanje z Dušanom Jovanovićem in še prej z Vitom Tauferjem mu je prineslo kar nekaj velikih odrskih vlog, tudi nosilno v filmu Butnskala, kjer je scenarij napisan iz radijske igre, ki sta jo z Dergijem uspešno lansirala na Študentu. Ostaja na lastni sledi, od Ervina Kralja do Keopsove piramide se v njegovi prozi ni kaj dosti spremenilo; v prvem planu je njegov veliki Jaz, ki preceja napaberkovane psihične vsebine, prijetno izostrene z mamili in občasno vatasto koprenaste vsled jemanja alkohola. Ta veliki in narcisistični jaz je glavni igralec in režiser vsega, File pritrjuje osnovni ludistični predpostavki, da ne obstaja enovit avtorski govor, ta se zdaj razcepi na množico prerivajočih se in drug čez drugega vpijočih glasov, enih nabranih iz kar najbolj banavzastih situacij, drugih vzvišenih in že kar filozofičnih, tretjih pretresenih in eksistencialno razprtih, in ti so skoraj svarilni. Struktura sproti razpada, pripovedne strategije se menjajo in kažejo na točke deteritorializacije, na točke pobega, v tem so simpatičen dokument, ki mu mestoma ne manjka humorja, čeprav je res, da je v sodobni prozi takšna prefrigana raba napol simuliranih neposrednih zapisov pogosta in jezikovno bolj artikulirana. Probleme je treba brati ob Božičevem Chubby was here in Osojnikovi Temni stvari, tam so poglavja, ki na drug način osvetljujejo objekt tega romana: literarno sceno, Saksa, džai-nista Jureta Detelo, to živahno in polifono vrenje v sedemdesetih, nastop fantomov v Operi, prve komune, takšne stvari.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.