Marcel Štefančič, jr.

 |  Mladina 43  |  Kultura  |  Film

Socialno omrežje

The Social Network, 2010 David Fincher

zelo za

/media/www/slike.old/mladina/kinosocialno_omreje.jpg

 

Klub golih pesti.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič, jr.

 |  Mladina 43  |  Kultura  |  Film

zelo za

/media/www/slike.old/mladina/kinosocialno_omreje.jpg

 

Klub golih pesti.

Facebook je fenomen, ki je pokazal, kako relativne so pravzaprav človekove pravice, recimo pravica do zasebnosti - ljudje na Facebooku razstavljajo svojo zasebnost. Vsi jo lahko vidijo - vsi lahko vdirajo vanjo. Povsem legalno, po mili volji, brez greha. Prijateljem pač vse zaupamo, that's why friends are for. Problem je le v tem, da imajo ljudje zdaj na tisoče in na milijone prijateljev, ki lahko opazujejo in nadzorujejo vsak njihov premik. Odkar je tu Facebook, ni več mogoče reči: »Bil si moj edini prijatelj!« Toda Facebook človekovih pravic ni le odčaral in desakraliziral, ampak je ljudi tudi prisilil, da so se prelevili v največje kršilce svojih lastnih človekovih pravic. Facebook, ki je rekalibriral svet in odnose med ljudmi, izgleda kot diverzija, kot produkt maščevanja. In natanko tako je tudi nastal: Mark Zuckerberg se je hotel le maščevati svoji punci.

Toda s tem malim maščevanjem - s to malo mizoginijo, s tem malim šikaniranjem - je premaknil svet. Zuckerberg, ki ga igra Jesse Eisenberg, je harvardski bruc, tech geek, genialen, toda antipatičen, naporen, aroganten, paranoiden, napol pacient, obseden z uspehom in prebojem v elitne klube - z njim je težko shajati. Punca (Rooney Mara) ga zato na začetku Socialnega omrežja pusti: Čao! Tip jo preprosto preveč izčrpava. Jasno, Zuckerberg ponori: najprej napiše blog, v katerem jo šikanira in »razkrinka«, ker pa ga to še ne poteši, lansira spletno stran, na kateri lahko uporabniki recenzirajo in ponižujejo harvardske bejbe. Ker vsi planejo in ker se harvardski strežnik zaradi vsega tega blaznega prometa sesuje, Zuckerberg ugotovi, da je na sledi nečesa večjega, nedoločno ogromnega, kar na koncu rezultira v Facebooku, ko v igro stopijo patetični brazilski kšeftar Saverin (Andrew Garfield), ki postane njegov poslovni partner, enojajčna dvojčka Winklevoss (Armie Hammer), ki jima je morda sunil idejo za thefacebook.com, prvo verzijo Facebooka, in metro-dekadentni Sean Parker (Justin Timberlake), bankrotirani izumitelj Napsterja, ki vsa ta »prijateljstva« prelomi, Zuckerberga pa preseli v Silicijevo dolino. »Veš, kaj je boljše od milijona dolarjev? Milijarda dolarjev!« Samo tisti »the« pred besedo Facebook je treba deletirati. Fincherjevo Socialno omrežje - film o malem fantu, ki postane »naključni milijarder«, film o spletni dobi, film o digitalni generaciji, film o novi družabnosti, novi identiteti in paralelni intimnosti, film o razrednem boju v novi ekonomiji, film o mulcih, ki drug drugega tožijo za milijardne zneske, film o moči popkulture, film o spektakularnosti trenutka, film o koncu zasebnosti (»Zasebno življenje je relikt preteklosti«) - je strukturirano kot Fincherjev Zodiak, le da Facebook ni serijski morilec, ampak serijski prijatelj, čigar prstne odtise skuša »detektirati« sodišče, toda Fincher ne pušča nobenega dvoma, da je Zuckerberg Facebook ustvaril zato, da bi svoji punci povedal, da bi zanjo premaknil svet - in da bi lahko postal njen prijatelj.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.