Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 8. 2023  |  Mladina 31  |  Kultura  |  Film

    Grad strahov

    Samohranilka (Rosario Dawson) in njen sin (Chase W. Dillon) ugotovita, da v stari neworleanški graščini, ki stoji na nekdanji plantaži in v katero se preselita, straši – njun boj s temi duhovi je nekaj osebnega. Na pomoč jima priskočijo duhovnik (Owen Wilson), turistični vodnik (LaKeith Stanfield), medij (Tiffany Haddish), profesor zgodovine (Danny DeVito) in kristalna glava vedeževalke (Jamie Lee Curtis) – njihovo »izganjanje« duhov je prav tako nekaj osebnega, še toliko bolj, ker se izkaže, da tam notri za paranormalni direndaj skrbi 999 duhov. Toda Grad strahov, posnet po sloviti disneylandski atrakciji, je totalno brezoseben. In brezdušen. »Strašen« pa je le toliko kot film Pri Addamsovih, le da ni niti približno tako duhovit.

  • Marcel Štefančič jr.

    4. 8. 2023  |  Mladina 31  |  Kultura  |  Film

    A Thousand And One

    Ko Inez (Teyana Taylor) na začetku devetdesetih let po letu in pol spustijo iz ječe (Rikers Island), se vrne v Harlem, geto hladnega, divjega, kompetitivnega Giulianijevega New Yorka, ki jo sili v hitre, impulzivne, drastične odločitve, tako da obtiči v brutalnem, nevarnem, prekarnem, gentrificiranem, neoliberalnem polsvetu kapitalizma, v katerem ljudje drug drugega zapuščajo, in ki od nje terja številne talente in še številnejše tehnike preživetja (z materinskim nagonom vred), še toliko bolj, ker sina (najprej ga igra Aaron Kingsley Adetola, kasneje Josiah Cross), ki si ga socialno ni mogla privoščiti, in ki je pristal v reji, preprosto odpelje (okej, ugrabi), ga taktično preimenuje in potem z njim živi pod radarjem, v globoki ilegali, povsem razlaščeno, diskriminirano, marginalizirano in deprivilegirano, a odločno, angažirano, energično, jezno, vztrajno, uporno in neumorno, z revolucionarno željo po boljšem življenju.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 7. 2023  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Roboti

    Roboti, posneti po 50 let stari noveli Roberta Sheckleyja (Robot, ki je izgledal kot jaz) in postavljeni v leto 2032, ko je ameriško-mehiška meja neprehodna in ko ceneno migrantsko delovno silo zamenjajo roboti, izgledajo kot epizoda, ki manjka v novi sezoni kultne serije Črno ogledalo. Charlie (Jack Whitehall) vse delo prepusti robotu, ki izgleda kot on – sestanke, opravke, tudi zmenke s puncami.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 7. 2023  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Chevalier

    Leta 1789 – tik pred veliko revolucijo – v neki pariški dvorani koncertira Wolfgang Amadeus Mozart, Bruce Springsteen tedanje dobe, zato sprejema tudi glasbene želje. Nekdo v publiki si zaželi neki concerto. Aha, dahne Amadeus – in hoče začeti, ko ga prekine glas iz dvorane: se vam lahko pridružim? Na oder stopi moški in ko se obrne proti publiki (nam!), se izkaže, da je temnopolt. Amadeus se mu začne posmehovati (»temni tujec«). Iz njega se norčuje, kot da je Salieri. Moški enemu izmed violinistov vzame violino in začne se njegov violinski duel z Amadeusom, njun Duelling Banjos. Ko končata, Amadeus besno, začudeno, ljubosumno vzklikne: »Kdo hudiča je to!« Ne, ni Salieri, temveč Chevalier de Saint-Georges, Joseph Bologne (Kelvin Harrison Jr.), otrok z guadeloupske plantaže, sin bogatega plantažerja in najstniške sužnje, ki ga glasbeni talent pripelje najprej na akademijo, na kateri ga tepejo, brcajo, psujejo, žalijo in ponižujejo, potem pa v francoski jet-set, kjer se grofice in baronese – s kraljico Marijo Antoaneto (Lucy Boynton) vred – kar lepijo nanj. Joseph postane njihov Amadeus – direktor pariške kraljeve opere in avtor izgubljene opere, tako da lahko le fantaziramo. A tudi sam film nas prikrajša.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 7. 2023  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Nostalgija

    Nostalgija je lep, brutalen film. Felice (Pierfrancesco Favino), 55-letni lastnik gradbenega podjetja, se po štiridesetih letih iz Egipta vrne v rodni Neapelj, da bi še zadnjič videl svojo – revno, pozabljeno, napol slepo – mamo (Aurora Quattrocchi), toda ko začne napol elegično, napol flâneursko postopati po četrti Rione Sanità, v kateri je odraščal (in srečuje ljudi, ki ga ne prepoznajo, ki so ga pozabili, ki so se mentalno premaknili drugam in ki jih je pustil zadaj), ga premaga nostalgija po dobrih starih časih, ki so, kot slišimo v Premingerjevi noir klasiki Padli angel (1945), tako dobri prav zato, ker so stari. V resnici pa so dobri stari časi prežeti z neprebavljenimi travmami, destruktivnimi skrivnostmi, dvoumnimi spomini, duhovi nelagodja, mučnostjo tuje domačnosti, umazanijo odraščanja. Ko duhovnik (Francesco Di Leva), socialni bojevnik, izve, da je Felice – zdaj musliman – mladostni prijatelj grizlijevskega kriminalca Oresteja Spasiana (Tommaso Ragno), alias Zlobneža, lokalnega kamorista št. 1, s katerim ga ne veže le prijateljstvo, temveč tudi kri, mu reče, naj odide in se ne vrača, toda nostalgija v nasprotju z maščevanjem, ki tekne hladno, tekne topla.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 7. 2023  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    The Starling Girl

    Še en film zorenja, ki bi ga lahko gledali na double-billu s srbskim filmom Poletje, ko sem se naučila leteti, le da ima mlada protagonistka – Jem Starling (Eliza Scanlen), najstnica iz Kentuckyja, skritega »edenskega vrta« – tokrat hujše dileme, hujše rituale in hujše skušnjave, saj živi v mračni, mučni, rigidni, represivni krščanski fundamentalistični skupnosti, ki Biblijo jemlje dobesedno in v kateri je prepovedano in črtano vse, kar vzburja (modrček, ki se vidi, sekularni ples, internet ipd.) in s tem zaseda prostor, ki sicer pripada Bogu. Toda ko ji pastor Owen (Lewis Pullman), poročen, klišejsko frajerski, organsko nastrojen in svež po portoriški misiji, v avtu reče, naj mu v roko izpljune žvečilni gumi, je jasno, da je to pick-up fraza, ki predpostavlja izmenjavo »daril«: le kaj hoče on njej »izpljuniti« v roko?

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 7. 2023  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    Oppenheimer / Oče atomske bombe, genij, kavboj, nevrotik, egoist, mučenik, rock zvezda

    Ameriški znanstvenik J. Robert Oppenheimer se je nekoč zaljubil v verz iz hindujske Bhagavad-gite: "Zdaj sem postal smrt, uničevalec svetov." In potem je delal vse, da bi to postal.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 7. 2023  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    BlackBerry

    BlackBerry, kultni pametni telefon, je imel leta 2007 30-odstotni tržni delež, leta 2010 pa že 45-odstotnega, toda le nekaj let kasneje je njegov tržni delež znašal 0. Nič. Zero. BlackBerry, posnet po knjigi Jacquie McNish in Seana Silcoffa (Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry), sijajno – satirično, žmohtno, že skoraj mockumentarno, v duhu Fincherjevega Socialnega omrežja in Mamet-Foleyjevega filma Glengarry Glen Ross – popiše to pot od junaka do bedaka. Od Austerlitza do Waterlooja. Ja, BlackBerry je kot Titanik – vnaprej vemo, kako se bo končal. Introvertirani Mike Lazaridis (Jay Baruchel) in klovnovski Doug Fregin (Matt Johnson), ustanovitelja kanadskega tipično garažnega, gikovskega softverskega podjetja RIM (Research in Motion) iz kanadskega Waterlooja (nomen est omen), sta ugotovila, da bo svet spemenil ta, ki bo v telefon prvi vgradil računalnik. Prototip sestavita iz delov otroških igrač. Nihče ju ne jemlje resno. Delujeta naivno, otročje, razpuščeno, neprepričljivo. »Odreši« ju Jim Balsillie (Glenn Howerton), Machiavelli biznisa, ki prevzame prodajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 7. 2023  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Totalno odštekan izlet

    Hočete videti vrhunsko komedijo? Komedijo leta? Komedijo te dekade? Poglejte si Totalno odštekan izlet, v katerem mora Audrey (Ashley Park), mlada, uspešna, ambiciozna pravnica, Američanka azijskega rodu, posvojenka belskih Američanov (iz White Hillsa!), ki je izgubila stik s koreninami, ja, s Kitajsko, na res karierno nujno poslovno pot prav na Kitajsko. Ker ne zna Kitajsko, vzame s sabo svojo bestico, uporniško, nerazumljeno, seksualno pozitivno konceptualno postumetnico Lolo (Sherry Cola), ki zna, da bi bilo potovanje – okej, odiseja – zabavnejše, pa s sabo vzameta še televizijsko zvezdnico Kat (Stephanie Hsu), promiskuitetno »devico«, Audreyjino bestico s faksa, in Lolino sorodnico Deadeye (Sabrina Wu), sramežljivo fenico K-Popa, ki dobita toliko frenetičnih replik, vicev in gegov kot Audrey in Lolo. In v tem je briljantnost te drzne, predrzne, neustrašne komedije: ne diskriminira. In ne inhibira. Vse štiri so duhovite. Vse so sposobne komedije. Vse so lahko povsod naenkrat. Ko pride do seksa, to ni le seks, ampak vprašanje – kako lahko nadkrilimo komedije Judda Apatowa? In Totalno odštekan izlet, ki Noro bogatim Azijcem pokaže, kaj je to norost, si to vprašanje – o popolnem timingu, popolni krivulji domislice, popolni besedni igri, popolni progresiji vicev, popolni poanti, popolnem ugrizu, popolnem trojčku, popolnem tetoviranju vagine, popolnem snifanju, popolnem body-horrorju, popolnem užitku v drugačnosti, alternativnosti, eksplicitnosti in subverzivnosti – zastavi v vsakem trenutku, v vsakem prizoru, ob vsakem gegu.

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 7. 2023  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Extraction 2

    Čakajte, a ni Chris Hemsworth, alias Tyler Rake, pred tremi leti – na koncu filma Extraction, Netflixovega megahita – umrl? In to junaško! Žrtvoval se je! Padel za skupno dobro! Izkaže se, da je preživel. Njegovo telo, »klinično mrtvo«, kot slišimo, priplava po reki, potegnejo ga ven, spravijo ga k sebi, zašijejo mu rane, malce si odpočije, ponovno vstane, kot steroidni Jezus Kristus, in že je zrel za comeback, ki takoj rezultira v robustni enaindvajsetminutni akcijski sekvenci – spektakularnem, destruktivnem, eksplozivnem, kostolomnem, hiperaktivnem pobegu iz gruzijske ječe, posnetem v enem kadru (via Greg Baldi).

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 7. 2023  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Ruby, najstniški kraken

    DreamWorksovo animacijo Ruby, najstniški kraken bi lahko vrteli na double-billu s Pixarjevo animacijo Jaz, rdeča panda, le da zdaj vesela, energična, najstniška Ruby, prepričana, da njena družina – ja, zelo »drugačna« – prihaja iz Kanade (»Mi smo Kanadčani,« je njihov refren), ob – sicer prepovedanem – stiku z vodo mutira v orjaško morsko zver (kraken pač), kar je metafora njene »spremembe« (pubertete), obenem pa tudi znak njene skrivne notranje moči, njenega notranjega titana, ki v nasprotju z maturantskim plesom ni le »postkolonialni patriarhalni konstrukt«. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 7. 2023  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Mad Heidi

    Kič je plehek in naiven, brez globine in prave vrednosti, boste rekli. Heidi – ja, tista deklica iz švicarskih Alp – je kič, tako rekoč pregovorni kič. Toda v filmu Mad Heidi – samozvanem »swissploitationu«, ki so ga financirali feni – se prelevi v borko za svobodo, revolucionarno partizanko, rušiteljico represivnega, fašistoidnega režima, ki ga vodi predsednik Meili (Casper Van Dien), kralj sira. Ker so njeni borci (igra jo Alice Lucy) kreativnejši od Meilijevega eksekutorja, komandanta Knorra (Max Rudlinger), čokolado servirajo hladno, zombije spreminjajo v švicarski sir, nič analnega jim ni tuje, fraza »rest in cheese« pa postane njihov »Yippee-ki-yay, motherfucker«. Ergo: kič je subverziven. Ne podcenjujte ga. Njegov utopični potencial je brezmejen. (https://madheidi.com/stream)

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 7. 2023  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Evil Dead Rise

    Sestri Beth (Lily Sullivan) in Ellie (Alyssa Sutherland) s tremi otroki – in enim na poti – obtičita v velemestnem nebotičnem stanovanju, v katerem potres odpre vrata Necronomicona, iz katerega bušnejo demoni, ki so očitno alergični na samske ženske, tako da se morata Beth in Ellie res obnašati materinsko – svoji telesi morata nesebično preleviti v orožje.

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 7. 2023  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Reality

    Reality je res reality, ultimativni reality show – in ja, ultimativni spektakel: ena lokacija in le tri osebe. Ena izmed oseb je Reality Winner (Sydney Sweeney), nekdanja specialka in prevajalka pri Nacionalni varnostni agenciji (National Security Agency), ki jo leta 2017 na domu, v Augusti (Georgia), obiščeta dva FBI-jevca, Wallace Taylor (Marchánt Davis) in Justin Garrick (Josh Hamilton), toda ekstremno vljudno. Prijateljsko. In brezizrazno. Tudi Reality je ekstremno vljudna. In mirna. In voljna. In ustrežljiva. Kot da dvema turistoma kaže pot. A FBI-jevca jo v resnici zaslišujeta. In Reality ve, da jo zaslišujeta – portalu The Intercept je malo prej skrivaj, žvižgaško posredovala strogo zaupne podatke o ruskem vmešavanju v ameriške predsedniške volitve. Zato sprejme igro mačke in miši. Nič ni bolj nelagodnega od te mirnosti in uvidevnosti. FBI-jevca ji skušata priti do dna, a Reality je enigma. Ali bolje rečeno – metaenigma: preveč tujih jezikov govori, preveč dobro obvlada jogo, preveč se ji jebe za dobiček, preveč dobro zna s psi, preveč dobro obvlada specialne operacije in gverilsko bojevanje, preveč dobro prenaša pritisk in napetost, preveč je opolnomočena, da bi izgubila živce in samokontrolo.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Flash

    V Zemeckisovi klasiki Nazaj v prihodnost se Marty McFly (Michael J. Fox) s časovnim strojem zavihti v preteklost, kjer poskrbi, da njegova mati shodi s fantom, ki ga bo spočel, ne pa z vsiljivim barabinom, ki bi ji spočel nekoga drugega, tako da se sam ne bi nikoli rodil. Flash je Nazaj v prihodnost v času superjunaških spektaklov – Barry Allen (Ezra Miller), alias Flash, preiskovalec kriminala v Gothamu in obenem bliskoviti superjunak (dekleta ob pogledu nanj kar omedlevajo), ki je strukturiran kot časovni stroj, se zavihti v preteklost, da bi preprečil nasilno smrt svoje matere, a s spreminjanjem preteklosti spremeni tudi prihodnost. Marty McFly bi lahko o tem pisal knjige, pa ga ni na spregled. Nič hudega – nadomešča ga Batman (Ben Affleck), ki Flasha posvari pred pogubnimi posledicami (diabolični general Zod!), toda posledice so v superjunaških filmih, še posebej teh novejših, ki se modno stegnejo v multivesolje, itak nekonsekventne. Ali bolje rečeno: posledice so le razlog, da lahko Flash aktivira svoje superjunaške sposobnosti.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Elementi

    Joseph Losey je leta 1948 posnel Fanta z zelenimi lasmi, v katerem malemu Petru (Dean Stockwell), obritoglavi vojni siroti, nenadoma zrastejo zeleni lasje. Skuša si jih umiti, toda zelena barva noče in noče stran, tako da fant povsod štrli ven – zeleni lasje mu življenje zagrenijo in zakomplicirajo, prelevijo ga v izobčenca, v tarčo šikaniranj, ogovarjanj, šovinizma in nestrpnosti. V Elementih, Pixarjevi animaciji, pa v Element City – okej, Ameriko – imigrira zakonski par z gorečimi lasmi. Ja, z večnim ognjem v laseh. Na uradu za priseljevanje – na »Ellis Islandu« – jima sicer spremenijo ime (Útrí dár ì Bùrdì in Fâsh ì Síddèr postaneta Bernie in Cinder Lumen), toda lasje jima še vedno gorijo. Zato jima vsi tisti, ki so se v ta metropolis priselili pred njima (in ki so v nasprotju z njima narejeni bodisi iz vode, drevja ali oblakov), zaloputajo vrata.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Raj za norce

    Chance (Peter Sellers), preprost vrtnar, ki v Ashbyjevi satiri Dobrodošli, Mr. Chance po izgonu iz »gospodarjeve« hiše pristane najprej na cesti in potem v Beli hiši, v all-star Raju za norce mutira v preprostega, nemega, regresivnega mentalnega pacienta (Charlie Day), ki po izgonu iz psihiatrične bolnišnice pristane najprej na cesti in potem v Hollywoodu, kjer njegove motnje v duševnem razvoju razumejo kot vrhunec igralske Metode – Chance je rešil Belo hišo, Latte Pronto, ki zamenja zblojenega, zapitega, kretenskega igralca, pa reši Hollywood in postane globalni zvezdnik.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Misija Kandahar

    Nedavno smo videli Ritchiejev film The Covenant, v katerem je skušal ameriški oficir (Jake Gyllenhaal) zbežati iz Afganistana – brez vdanega, požrtvovalnega prevajalca (Dar Salim) mu ne bi uspelo. V Misiji Kandahar pa skuša iz Afganistana zbežati Tom Harris (Gerard Butler), britanski tajni agent – jasno, s pomočjo vdanega, požrtvovalnega prevajalca (Navid Negahban). The Covenant kanalizira Polja smrti, Misija Kandahar pa Siriano, saj dela vse, da bi izgledala kompleksno, kot geopolitični puzzle, kot križišče interesov talibanov, pakistanskega režima, iranskih frakcij, podružnic Islamske države, zahodnih obveščevalnih agencij (MI6, CIA), plačancev, žvižgačev, vohunov, teroristov, operativcev in karizmatičnega motorista (Ali Fazal), ki skuša Harrisa ujeti in ga prodati na črnem trgu, kar bi neskončno užalostilo njegovo najstniško hčerko, ki si – podobno kot Butlerjeva hčerka v Nevarnem letu – želi le eno: da bi čim prej videla svojega očeta. Le zakaj ne?

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Punca za vse

    Tipična romantična komedija gre takole: fant in dekle se za potrebe kakšnega družinskega shoda pretvarjata, da hodita, da sta par, da sta zaljubljena – in potem se res zaljubita. Bolj ko se pretvarjata, bolj je vse skupaj zares. Nekaj takega se zgodi v Punci za vse. Jennifer Lawrence igra neodvisno, energično in impulzivno dekle, ki se noče vezati (dokaz: dejtanje naglo prelevi v ghosting) in ki ji ne gre (dokaz: dela kot natakarica, a voziti mora tudi za Uber), zato se odzove na oglas premožnih zakoncev, ki iščeta punco za njunega asocialnega, tesnobnega, deviškega, aseksualnega sina (Andrew Barth Feldman), najstnika generacije Z – pred odhodom na Princeton naj bi mu s »trdim dejtanjem« dvignila samozavest. Ja, pretvarjati se mora, da ji je všeč in da se je vanj zaljubila in da z njim fuka iz ljubezni, ne pa zaradi nagrade (buick!), ki jo čaka. Vprašanje je le, ali lahko dobi oboje – avto in ljubezen.

  • Marcel Štefančič jr.

    30. 6. 2023  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Cesária Évora / Rada je pila, kadila in pela, vse, kar je imela, je vedno delila z drugimi

    Cesária Évora – Billie Holiday Zelenortskih otokov (ali Aretha Franklin Zelenortskih otokov, če hočete) – je bila, slišimo v tem portugalskem dokuju, »glas sušnega območja«, »bosonoga diva«, »kraljica morne« in »antizvezda«.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 6. 2023  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    White Men Can’t Jump

    Jeremy (Jack Harlow) sreča Kamal (Sinqua Walls). Oba sta prvaka losangeleške ležernosti in nonšalance. Oba sta nekdanja košarkarska upa. Oba sta zavozila. Oba sta prepirljiva. Oba skušata preživeti z igro – z ulično košarko in blefom. Podobno kot Paul Newman v Hustlerju se pretvarjata, da ne znata, da sta luzerja in bebca, da bosta lahek plen – in tako obirata prave bebce. Vsak človek je trg. Vsak človek je niša. Vsakega je mogoče izžeti – monetizirati. Skupaj sta »dream team«.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 6. 2023  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Influencer

    Fotogenična vplivnica (Emily Tennant) pride na Tajsko, da bi instagramirala svoja razkošna »eksotična« doživetja, toda ker jo zaročenec (Rory J. Saper) bojkotira, se nanjo prilepi komunikativna, osvobojena, posesivna turistka (Cassandra Naud), dekle z orjaškim materinim znamenjem na obrazu. To znamenje – skoraj »škrlatno« – je tako veliko, tako neatraktivno in tako nefotogenično, da ne bo nikoli ne vplivnica ne zbiralka všečkov in fenov, njen resentiment pa je toksičnejši od moške toksičnosti. Ja, resentiment jo prelevi v predatorko.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 6. 2023  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    To Catch a Killer

    Tegale trilerja se razveselite, saj se začne s spektakularnim novoletnim pokolom serijskega morilca, ultimativnega mizantropa z živim smislom za viralnost, ki za sabo ne pusti niti enega sledu (razen kopice hladnokrvno, po vojaško, ostrostrelno pobitih trupel), in monologom stoičnega FBI-jevca Lammarka (Ben Mendelsohn): »Za sabo ni pustil niti dlake. Ničesar. Noče, da ga ujamemo. Noče umreti. A razočarali ga bomo.« Ko Lammark dobi še partnerko, mlado, stravmatizirano policistko Eleanor (Shailene Woodley), si rečemo: toliko bolje! Čaka nas detektivski rokenrol!

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 6. 2023  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Sisu

    Sisu je neprevedljivi finski izraz za silovito, odločno, neustrašno vztrajnost, ki jo v temle finskem filmu poosebi Aatami Korpi (Jorma Tommila), priletni, bradati, žilavi zlatokop, apatičen do vojne. Ko leta 1944 na Laponskem odkrije zlato žilo, naleti na nacistično vojsko, ki jo vodi SS Obersturmführer Helldorf (Aksel Hennie) in ki mu zapleni zlato, njega pa se skuša na vsak način znebiti, a ji ne uspe – ker je neuničljiv. Vse preživi – streljanje, obešanje, razstreljevanje. To pa ne velja za naciste, ki jih pošilja v pekel – in to s takšno vnemo in jezo, tako sarkastično, groteskno in kreativno, kot da ne bi bil le poosebitev izraza sisu, temveč tudi nürnberškega sodišča za vojne zločine in celotnega antifašističnega gibanja, s Tigrom in Osvobodilno fronto vred. Korpi je spektakel. Ust sploh ne odpre. Njegove »točke« – tista s tankom, minskim poljem, letalom ali čelado – pa so to, kar so v mjuziklih showstopperji, glasbene točke, ki film dobesedno ustavijo. Korpi je Ginger Rogers, Fred Astaire, John Wick in Aldo Raine v eni osebi.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 6. 2023  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    107 mater

    Tale češki igrani doku nas odpelje v žensko jetnišnico v ukrajinski Odesi – ženske tu zatirajo, izsiljujejo, trpinčijo, marginalizirajo. Ne pazijo jih moški, temveč ženske, a to ničesar ne spremeni, saj le izpolnjujejo voljo jetniškega režima, ki so ga koncipirali moški (tiste, ki imajo male otroke, jih morajo dati po treh letih bodisi v posvojitev ali v sirotišnico). Ne, to ni ječa, v kakršni je nekoč – v eksploatacijskih filmih à la The Big Doll House (1971) in The Big Bird Cage (1972) – trpela Pam Grier, toda samo jetniško okolje je tako toksično in represivno, da se vse te ženske zelo verjetno počutijo kot doma. Kot na prostosti – v svobodi. Kot v patriarhalni »ječi«.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 6. 2023  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Transformerji: Vzpon zveri

    Noah Diaz (Anthony Ramos), nekdanji vojak, protagonist mutacijskega, kaotičnega, bučnega, superjunaškega, brezosebnega Vzpona zveri, dela Hasbrojevega kinematičnega univerzuma, kombinacije reboota, sequela in prequela (postavljen je v leto 1994, tako da, ja, Wu-Tang je v stavbi!), hoče pomagati svojemu hudo bolnemu bratu, potrebnemu nujne operacije, zato – na antikapitalističen način – ukrade porscheja, ki je v resnici Transformer, Avtobot (imenovan Mirage), potemtakem nekaj več od avta (tako kot je denar vedno več kot denar), toda od ljudi ne pričakujte preveč, saj besedo hitro prevzamejo mašine – Avtoboti, ki jih vodi Optimus Prime, in Maksimali, ki jih vodi Optimus Primal, se namreč s Terrorconi in velikanskim Unicronom, ki hoče požreti vesolje (Frank Underwood je hotel požreti le Ameriko), spopadejo za čarobni »kvantni« ključ (»Transwarp«), ki je lahko odrešitev (preko črvine do svobode!), lahko pa orožje za množično uničevanje. Michaela Baya – auteurja franšize – ni več, a je vse po starem: nedolžni komaj čakajo, da jih kolaterizirajo, ženske komaj čakajo, da jih utišajo, stereotipi komaj čakajo, da jih implementirajo,

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 6. 2023  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Varen kraj

    Bruno (Juraj Lerotić) v zadnjem trenutku reši svojega brata, Damirja (Goran Marković), ki je skušal narediti samomor. Ne zna pa pojasniti, zakaj je hotel umreti. Nekaj ga muči. Nekaj ga žre. Občutek ima, da je nekaj narobe naredil. Kdo ve, morda pa je le šum v ušesih – trušč kapitalizma, povzročitelja tesnob, stresov, depresij, bipolarnosti in občutka neadekvatnosti – preprosto prehud.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 6. 2023  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Ljubezen, nemške marke in smrt

    Nemčija je leta 1955, le deset let po porazu in padcu nacizma, prvič poklicala gostujoče delavce, alias gastarbajterje. Potrebovala je pomoč – hotela je postati spet velika, bogata, mogočna, karizmatična. Ker je potrebovala na milijone gastarbajterjev, je pogodbe sklenila s Turčijo, Portugalsko, Španijo, Italijo, Grčijo in Jugoslavijo, od koder je potem evforično bušnila cenena delovna sila. Turški doku Ljubezen, nemške marke in smrt pokaže, kako se je Turčija preselila v Nemčijo. Prvi taksi je odpeljal leta 1961 – vlaki, polni turških delavcev, se potem niso ustavili (tu ni nihče videl ironije!). Turki so spakirali kovčke, pograbili turško-nemške slovarje, si nabavili plastične ovitke za potne liste in se teleportirali v Nemčijo, kjer so jih izmerili in stehtali, obenem pa jim pregledali kosti, da so videli, če so za delo sposobni. Na roke so jim dali zapestnice – s številko. »Nismo iskali olimpijskih zmagovalcev, temveč vzdržljive tovarniške delavce,« slišimo. Gneča je bila nepopisna, vrste so bile brezmejne.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 6. 2023  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Tori in Lokita

    Tori (Pablo Schils) in Lokita (Joely Mbundu), afriška deček in najstnica, ki migrirata v Belgijo, se pretvarjata, da sta brat in sestra, ker Lokito čaka izgon, če se izkaže, da ni v sorodu s Torijem. V resnici verjetno nista v sorodu, toda solidarnost, vdanost in lojalnost, ki se spletejo med njima, so silnejše od krvnih vezi. Tistih, ki ju hočejo zlorabljati (dilerjev, špekulantov, tihotapcev, trgovcev z ljudmi, birokratov ipd.), je na pretek, zato se prekleto dobro zavedata, da lahko na tujem, sovražnem, nevarnem, toksičnem »trgu« preživita le skupaj, bratsko – vendarle sta v razrednem sorodu. Razrednem bratstvu. Neoliberalci ponavljajo: ni alternative!

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 6. 2023  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    The Son

    Florian Zeller je trilogijo Oče/Mati/ Sin najprej uprizoril v gledališču, potem je posnel Očeta, odmev Hanekejeve Ljubezni (okej, Ljubezni z »dementnim«, oskarjevskim Anthonyjem Hopkinsom), zdaj pa je posnel še Sina, v katerem lahko vidite odmev tako Redfordovih Navadnih ljudi kot filma Pogovoriti se morava o Kevinu, ki ga je posnela Lynne Ramsay, saj najstniškega Nicholasa (Zen McGrath) depresija tako muči, zvija, trpinči in radikalizira (»Vse me ves čas boli«, »Nisem dobro«), da ga kar trga (kot Jamesa Deana v Uporniku brez razloga) in da njegova oče in mati,