Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 7. 2022  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Valley of the Dead/Malnazidos

    Tale španski zombijski film ima dve posebnosti: prvič, dogaja se med špansko državljansko vojno, kjer nacisti lansirajo »kugo«, in drugič, zombijska pandemija je tako huda, da morata levica in desnica – republikanci in fašisti – v koalicijo. Vse ostalo pa so tako utrudljivi klišeji, da film deluje povsem antiklimaktično. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 7. 2022  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Night Drive

    Lily/Gabrielle (Gaby Rodgers), femme fatale v Aldrichevem Poljubu smrti (1955), klasičnem filmu noir, hoče na vsak način videti, kaj je v skrivnostni škatli, za katero umre veliko ljudi. Ko terja polovico tega, kar je v tej škatli, in ko ji odvrnejo, da tega, kar je v njej, ni mogoče deliti, sikne: »Potem bom pa vzela vse!« In res, eluzivno škatlo odpre, toda v njej je »Meduzina glava«, miniaturna atomska bomba – radioaktivni izotop, ukraden iz Los Alamosa, ki takoj zatem raztrga Malibu, Los Angeles, Ameriko in ves svet. The End. No, Night Drive – duhoviti, enostavni, elegantni, obešenjaški triler, ki je ogrel tudi letošnjega Grossmanna (18. Festival fantastičnega filma in vina) – je videti kot reimaginacija Poljuba smrti, saj koketna, zapeljiva, predrzna, zvijačna Charlotte (Sophie Dalah) pravkar ločenega Uberjevega šoferja (AJ Bowen), ki jo ponoči vozi po božičnem Los Angelesu, prepriča, da jo počaka pred neko hišo, iz katere čez čas priteče s skrivnostno škatlo, za katero bi umrli mnogi.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 7. 2022  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Cha Cha Real Smooth

    Dobre romantične komedije so redke, a tale izstopa – fant, ki mu prehod (v odraslost, neodvisnost ipd.) še ni uspel in ki se še ni odločil, kaj bi v življenju, se romantično zaplete z žensko, ki ji je prehod že uspel in ki je končno našla nekaj gotovosti. Oba to po malem straši. Andrew (Cooper Raiff) je 22-letni diplomiranec, ki še vedno živi doma, v očimovi hiši (mama, ki jo igra Leslie Mann, večna »mama«, je bipolarna), kjer spi v sobi z mlajšim bratom (Evan Assante), in ki honorarno – gig! – dela v hitri restavraciji (»Mesne palčke«), toda na bar mitzvahu nekega dečka s svojimi neizčrpnimi zabavljaškimi in motivacijskimi veščinami ter karnevalsko sočutnostjo tako navduši udeležence, da postane animator in hit vseh postmitzvahskih zabav. Tu spozna Domino (Dakota Johnson), starejšo ločenko, ki ima avtistično hčerko (Vanessa Burghardt) in prestižnega, dolgočasnega, zelo zaposlenega, pretežno odsotnega zaročenca (Raúl Castillo).

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 7. 2022  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Tajni agent 117: Iz Afrike z ljubeznijo

    Tajni agent 117: Iz Afrike z ljubeznijo, nadaljevanje filmov Tajni agent 117: Kairo, vohunsko gnezdo (2006) in Tajni agent 117: izgubljen v Riu (2009), se dogaja leta 1981, kar je, kot se izkaže, bistven podatek, precej usodnejši od podatka, da se Hubert Bonisseur de la Bath (Jean Dujardin), tajni agent 117, James Bond francoske tajne službe (ali pa njen Matt Helm, če hočete), serijski rešitelj francoskega imperija, patriot št. 1, na začetku znajde v Afganistanu, kjer ga sadistično pretepajo in mučijo sovjetske okupatorske sile, ki pa jih takoj zatem – elegantno, eksplozivno, bondovsko, helmsko – osmeši. Nič posebnega, Sovjete so v Afganistanu vsi osmešili – tudi Al Kaida. Jasno, tajni agent 117 zbeži, a ko se vrne v pariški štab tajne službe, kjer je polno brhkih mladenk, vsako izmed njih en passant tleskne po zadnjici. Nobena se ne pritoži. Vse komaj čakajo, da jih tleskne. Še huje: če jih ne tlesknejo, protestirajo. Kot da so do tega harasiranja upravičene. In ko ga šefi pošljejo na nemogočo misijo v Afriko, kjer naj bi – v družbi mlajšega, frfravega agenta 1001 (Pierre Niney) – poskrbel, da bo Koudjo Sangawe Bamba (Habib Dembélé), »naš« predsedniški kandidat (s tremi dvojniki), na volitvah osvojil 84 odstotkov glasov, so kar malce razočarani – nič več tleskanja po zadnjici. Vidite, zato je podatek, da se film dogaja leta 1981, bistven. Leta 1981 je bilo to še dovoljeno – nekaj samoumevnega, tako rekoč naravnega. Vsaj tak vtis ustvarja ta vohunska farsa.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 7. 2022  |  Mladina 30  |  Kultura  |  Film

    Sirota: Prvi umor

    Jaume Collet-Serra, avtor šokerjev in trilerjev Hiša voščenih figur, Neznanec, Nočni lov, Nonstop in Nevarnost iz globine, je leta 2009 posnel Siroto, psihotriler s twistom, vrednim Rusheve Barve noči: za devetletno Esther (Isabelle Fuhrman), ki jo posvojita Kate in arhitekt John, zakonca iz Connecticuta, se na koncu – po številnih »nesrečah« in umorih – izkaže, da je v resnici triintridesetletna Leena, sociopatka iz Estonije. Sirota je svarila: ne posvajajte otrok iz nekdanjih komunističnih dežel! Lahko da so Esther! No, Esther ni bilo več mogoče posvojiti. Kate, ki jo igra Vera Farmiga, jo hladnokrvno ubije. Zlomi ji vrat. In potem jo še utopi. Da se ja ne bi vrnila. A takšni, kot je Esther, se vračajo. To vemo. Grozljivke – filmi groze, gorja in gravža – temeljijo na vračanju pošasti: Michael Myers je vedno navidez umrl, a se je potem vrnil. Kot Freddy, Jason, Chucky, celo Norman ( ja, Bates). A Esther je v Siroti tako prepričljivo umrla, da se je producentom verjetno zdelo, da bi bilo povsem nesmiselno in preveč za lase privlečeno, če bi se vrnila v nadaljevanju, zato so ji omogočili, da se vrne v predzgodbi. Ker za bolj ko ne zgodbo o izvoru, se vse skupaj začne v Estoniji – v psihiatričnem azilu, kjer imajo nepredušno zaprto enaintridesetletno Leeno (Isabelle Fuhrman), ki »izgleda kot otrok«, a je »izjemna prevarantka«.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 7. 2022  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    The Man From Toronto 

    Malega človeka, ki mu res ne gre (»brezstični boks« je njegova poslovna ideja), tajne službe in globalno podzemlje zamešajo z genialnim, brezhibnim, sadističnim poklicnim morilcem, »Možem iz Toronta«. Prvega igra Kevin Hart, drugega pa Woody Harrelson. Igro sprejmeta, toda le zato, ker tako piše v scenariju (in ker je »priložnost« nekaj, kar je treba glorificirati), nadnju se zgrnejo vsi morilci in vsi policisti tega sveta, toda le zato, ker to počnejo v hitu John Wick (in nadaljevanjih), in vrtita globus, toda z lokacije na lokacijo skačeta le zato, ker v takšnih filmih – akcijskih komedijah (Patrick Hughes je režiral Krij mi hrbet) – to vedno počnejo. Hillov Pregon v San Franciscu je bil precej boljši. In koherentnejši. Donnerjevo Smrtonosno orožje tudi. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 7. 2022  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    Za vedno skupaj

    Neka moški in ženska sta pred davnimi leti, še v globokem socializmu, v kinu Union sklenila, da se bosta pofukala – kar med filmom. V temi. Zlezla sta drug na drugega, toda narazen potem nista mogla več – žensko je zgrabil hud krč. Zlepila sta se. Morali so poklicati rešilca. Odnesli so ju na nosilih. Nekaj takega se zgodi v francoski farsi Za vedno skupaj: dva provincialna politika, ekolevičar (Vincent Macaigne), ki se »pomladi«, da bi izgledal sprejemljiveje, in ekstremni desničar (Jonathan Cohen), ki hlini, da je »sredinski« (na skrajni desnici je, ker je tam »največ blondink na kvadratni meter«), padeta v past militantnih feministk, ki ju v bordelski temi – z megalepilom – zlepijo, tako da ne moreta več narazen.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 7. 2022  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    Neverjetno, a resnično

    Da je pomlajevanje lahko komično, groteskno, nevarno in pogubno, vemo – to se zelo dobro vidi pri lepotnih operacijah. Spomnite se le Renée Zellweger, ki jo je pomladitev prelevila v viralni vic. Tak kozmični vic je postal tudi Dorian Gray, protagonist Wildeove Slike Doriana Graya (1890), slavilec večne mladosti, ki si zaželi, da se ne bi nikoli postaral in da bi se postaral le njegov portret. »Izrekel je bil blazno željo, naj bi sam ostal mlad, slika pa naj bi se postarala; naj bi njegova lepota ne zbledela, temveč bi nosil obraz na platnu breme njegovih let in zablod; naj bi črte trpljenja in premišljevanja izgnale naslikano podobo, sam pa bi ohranil nežni cvet in ljubkost mladosti, ki se je je šele pravkar zavedel.« In kot veste, se mu blazna želja izpolni, toda groteskno: ostudno, ogabno, odvratno se namreč postara le njegov portret, na katerega se odtisne vsak njegov »greh«, vsako njegovo umazanijo, vsako njegovo patološko kaprico. Na eni strani sta torej »čisti, vedri, nedolžni obraz« in »neomadeževani sijaj večne mladosti«, na drugi strani pa so »skaženo telo«, »ostudni obraz«, »pešajoči udi« in »gnusoba starosti«.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 7. 2022  |  Mladina 29  |  Kultura  |  Film

    Moški

    Ko se ljudje poročajo, si obljubljajo večno zvestobo – dokler naju smrt ne loči. Harper (Jessie Buckley), mlada Londončanka, v Moških, ki jih je posnel metažanrski Alex Garland (Ex Machina, Annihilation), izkusi vso notranjo noč te obljube – ločitev pride v paketu s smrtjo njenega moža (Paapa Essiedu), ki – hote ali nehote, kdo ve – strmoglavi s stolpnice, v kateri živita. Kar jo tako travmatično potre, da bušne na odročno, pogansko, »srednjeveško« podeželje, kjer najame veliko, razkošno, starinsko hišo (Airbnb, se razume), da bi se umaknila, umirila in spočila. Toda nič ni bolj stresnega, morastega, perverznega, agresivnega in utrudljivega od narave, bližnjega gozda, polnega mračnih tunelov in zajčjih lukenj, ki Harper spreminjajo v Alice. Njena tesnoba je edino čustvo, na katerega se lahko tu zanese. In zvočni dizajn ji prikimava. To hišo si lahko sicer finančno privošči, ne pa tudi emocionalno in mentalno. Ne zato, ker bi bila ta hiša – kot v številnih grozljivkah – polna demonov neprebavljene in neodrešene preteklosti (saj veste, mrtve duše potem ječijo, škripajo, strašijo, težijo ipd.), temveč zato, ker ta hiša ženski ne more biti dom – to je hiša, ki jo ženska težko preživi.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 7. 2022  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    RRR

    Nič vas ne more pripraviti na tale indijski – no, tollywoodski – akcijski spektakel. Nič, res nič, niti vse Marvelove superjunaške superprodukcije. Okej, na RRR, najdražji indijski film vseh časov, vas lahko pripravita le prejšnja Rajamoulijeva akcijska spektakla, Bãhubali in Bãhubali 2, ki sta bila žanr zase. Tudi 188-minutni RRR (Rise, Roar, Revolt) – zgodba o indijskem osvobodilnem boju, ki ga pred stotimi leti vodita superjunaška antikolonialna revolucionarja, Ram (Ram Charan) in Bheem (N. T. Rama Rao Jr.), borca proti genocidni britanski kroni – je žanr zase: ringelšpilski, bučen, luciden, domiseln, kinetičen, ekscesen, šokantno flambojanten, štuparamski, sublimen, nezemeljski, veličasten.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 7. 2022  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Thor: ljubezen in grom

    Novo nadaljevanje Marvelovega Thora, kičasto odbitega džuboksa za vse (od Guns & Roses do ABBA, od Sakaarja do Novega Asgarda), očitno kandidira za oskarja – Jane Foster (Natalie Portman), znanstvenica, Thorova nekdanja muza (zataknilo se jima je nekje med Ultronom in Ragnarokom), dobi namreč redko bolezen. Kot Ali MacGraw v Ljubezenski zgodbi. Ali Debra Winger v Času nežnosti. Kdo ve, ali pa je to le odgovor na gibanje #MeToo. Maščevanje. Tako kot sodba v primeru Johnny Depp v. Amber Heard. Njena terminalna bolezen deluje kot kozmični vic. Gorru, srditemu fakbadiju kaosa, ki ga igra neprepoznavni Christian Bale ( je bil Jared Leto zaseden?), se zmeša, zato se hoče apokaliptično maščevati galaktičnim bogovom (njegov vzdevek je »mesar bogov«), ki jim na pomoč priskoči Thor (Chris Hemsworth), kozmični Viking, nepremagljivi in neuničljivi superjunak, kar izzove tri vprašanja: prvič, zakaj bogovi – med katerimi je tudi prepoznavni Russell Crowe, alias Zeus ( ja, z orgiastičnim, grškim akcentom) – sploh potrebujejo pomoč, drugič, zakaj filmi tako uživajo v boju likov, ki jih je nemogoče ubiti, in tretjič, zakaj film ne navija raje za Gorra?

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 7. 2022  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film

    Zgodba moje žene

    Veliki francoski transcendentalist Robert Bresson je leta 1950 posnel Dnevnik vaškega župnika, film o mladem duhovniku (Claude Laydu), ki ima hude, mučne, strašne, neozdravljive trebušne bolečine. Kar zanaša ga – in odnaša. Tudi v župniji ima vse večje težave – ljudje so moralno in duhovno razštelani, čedalje bolj podli in manipulativni. Grešijo, da bi lahko rekli, da grešijo. Lokalna punca si ga privošči – reče mu, da ga med mašo tako gleda le zato, ker ima »lepe oči«. Hoče ga zmesti. Za stavo z vrstniki. Duhovnik, mučeniški in introvertiran, tipični ujetnik Božje agonije, ki ve, da so najlažje naloge najtežje, je zbegan. Občutek ima, da je njegovo delo nesmiselno. Izgubljati začne trdnost. In gotovost. Starejši duhovnik (Andre Guibert), njegov mentor, ga zato pozove, naj se pri »uničevanju Hudiča« ne trudi, da bi bil ljubljen (»Pravi duhovnik ni nikoli ljubljen! Cerkvi je malo mar, če si ljubljen!«), temveč naj raje skuša biti »spoštovan, ubogan«.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 7. 2022  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Spiderhead

    Na nekem oddaljenem otoku stoji sterilni modernistični objekt, ki izgleda kot razkošna vila kakega bogataša, toda v resnici je »pametna« ječa (»Spiderhead«), v kateri bogataš, dr. Steve Abnesti (Chris Hemsworth), lastnik mogočne farmacevtske družbe, eksperimentira z jetniki, ki se lahko prosto gibljejo in uživajo v svojih malih konjičkih. V zameno morajo le pustiti, da na njih preizkuša »superdroge«, ki jih spreminjajo v sužnje brez lastne volje, tako da jih čakajo smeh stoletja, fuk stoletja in drugi greatest hits stoletja, toda Jeffu (Miles Teller), poskusnemu zajcu, ki je zagrešil strašno prometno nesrečo, zlagoma kapne, da je elonmuskovski Abnesti – verjetno fen Michela Foucaulta, definitivno pa fen osemdesetih (More Than This, She Blinded Me With Science ipd.) – tik pred odkritjem idealne »superdroge« družbe nadzorovanja in kaznovanja ( ja, družbe brez možnosti izbire).

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 7. 2022  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    The Free Fall

    Obstajajo psihotrilerji, hororji in šokerji, v katerih vas na koncu čaka preobrat – nepričakovan in presenetljiv. Ni nujno vedno luciden (in vreden čakanja), daleč od tega, toda to je vedno trenutek, ko ugotovite, da vas je film vlekel za nos. Da se je igral z vami. Da vas je zavajal. Da vas je testiral. Prosti pad – The Free Fall – je nekaj posebnega: trik ni v tem, da se konča s preobratom, ampak v tem, da je sam personifikacija preobrata. In to dobesedno: ves čas gledate preobrat, a ne veste, kaj gledate. Veste le to, da se je Sara (Andrea Londo), protagonistka tega psihotrilerja, prebudila iz kome, v katero jo je butnila travmatična družinska »romanca« (mati zabode očeta, potem pa si prereže vrat), in da se ničesar ne spominja, še najmanj svojega moža (Shawn Ashmore), služkinje, ki ji streže, in hiše, v kateri je »ujeta«.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 7. 2022  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Fire Island

    Filmi, ki roman Prevzetnost in pristranost, klasiko Jane Austen, preselijo v sodobni svet, so neverjetno duhoviti, čudovito lahkotni, brutalno lucidni in totalno navdahnjeni – občutek imaš, da kar letijo. Da se jim je odprlo. Spomnite se le Dnevnika Bridget Jones ali pa komedije Nimaš pojma. Takšen je tudi Fire Island, le da heteroseksualnost romantičnega pecanja vrže skozi okno – tu so vsi geji. Sestre Bennet, njihova oče in mati, Charles Bingley – in ja, tudi gospod Darcy. Noah (Joel Kim Booster) in Howie (Bowen Yang), najboljša prijatelja (oba ameriško-azijskega rodu), ki se s še tremi prijatelji, Lukom (Matt Rogers), Keeganom (Tomas Matos) in Maxom (Torian Miller), samimi geji, poleti odpravita na newyorški Fire Island, gejevski raj, analogni Grindr, pravi vrtiljak lačnih pogledov, želj, pecanj, osvajanj, spremenjenih stanj, disanj, iskanj, hlipanj in seksa (ne, coming out tu ni potreben), energično torišče prevzetnosti in pristranosti, sta namreč reimaginaciji sester Elizabeth in Jane Bennet (seks med njima je »nemogoč«, »prepovedan«), Luke, Keegan in Max so reimaginacije ostalih treh sester, Lydie, Kitty in Mary, Erin (Margaret Cho), materinsko-očetovska lezbijka, ki jo z lezbičnega dela otoka »izženejo« na gejevski del, je reimaginacija gospe/ gospoda Bennet(a), čedni, premožni pediater Charlie (James Scully), v katerega se zatreska Howie, je reimaginacija Charlesa Bingleyja, Will (Conrad Ricamora), v katerega se zatreska Noah, pa je reimaginacija gospoda Darcyja.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 7. 2022  |  Mladina 27  |  Kultura  |  Film

    Lvx Æterna

    Najprej vidimo inserte iz Christensenovega lažnega dokuja Čarovnica (1921), v katerem mučijo, trpinčijo in sežgejo žensko, za katero trdijo, da je čarovnica. Takoj zatem vidimo še inserte iz Dreyerjeve klasike Dan jeze (1943), v katerem prav tako mučijo, ponižujejo in sežgejo žensko, za katero pravijo, da je čarovnica. Ah, jebena inkvizicija! Toda zgražanje nad tem femicidom, ki ga Noé imenuje »seksocid«, je povsem odveč – film, veliki seksist, ustvarjen za moški pogled, je zasenčil inkvizicijo. Zgodovina filma je namreč zgodovina »sežiganja« ženske. Filmi so ženske objektivirali, harasirali, fetišizirali, podrejali, mučili, poniževali, frustrirali, trpinčili, zlorabljali, serijsko ubijali. Ne, nihče jih ni znal tako demonizirati. Lepe ženske so lepo gorele. In ja, oba filma, Čarovnica in Dan jeze, res neskončno uživata v tem, da mučita, ponižujeta in sežigata ženske. Sam film Lvx Æterna – Noéjevih Osem in pol – je prepreden s citati/mednapisi velikih filmarjev, evropskih klasikov: Carla Theodorja Dreyerja, Jean-Luca Godarda, Luisa Buñuela in Rainerja Wernerja Fassbinderja. Toda ironično, vsi štirje so uživali v mučenju žensk – spomnite se le Trpljenja device Orleanske (1928), Živeti svoje življenje (1962), Lepotice dneva (1967) in Zakona Marije Braun (1979). Jasno, vsi ti filmi veljajo za klasike, mojstrovine, kulte.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 7. 2022  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Memoria

    Ker sem tale epos, v katerem škotsko botanistko, ki jo igra Tilda Swinton, prebudi veliki pok, že izdatno recenziral, bom rekel le to, da se v tisti skrivnostni, fantomski, neopisljivi, invazivni, zavojevalski trušč, ki ji ne da spati, zlije toliko neprebavljenih okostnjakov zahodne civilizacije, toliko alergij, toliko smeti nezavednega, toliko spodletelih revolucij, toliko odmev nasilja in toliko kolonialnega terorja, da ga preprosto morate videti, saj lahko to »nezemeljsko« in »nevidno« artikulira le umetnost. Le film. Ta oči nikoli ne zapre. (Kinodvor)

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 7. 2022  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Good Luck to You, Leo Grande

    To je film, v katerem Emma Thompson fafa in fuka v vseh položajih – tudi doggy style. V petdeseta je prišla seksualno podhranjena in neizkušena, ujetnica dolgoletnega dolgočasnega zakonskega seksa, a zdaj ko je mož umrl, skuša vse to nadoknaditi, zato si najame Lea Grandeja (Daryl McCormack), »seksualnega delavca« (pri dobrih dvajsetih), ki v hotelski sobi izpolnjuje njene želje. In ja, izpolnjuje jih z birokratsko vnemo, preciznostjo in učinkovitostjo, toda obenem tako nežno in intimno, kot da kanalizira vso modrost in prefriganost Tinderja, graditelja novega seksualnega konsenza.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 7. 2022  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Sončni zaton

    Neil Bennett (Tim Roth) z ženo Alice (Charlotte Gainsbourg) in najstniškima otrokoma letuje v mehiškem Acapulcu – ležerno, rajsko in razkošno, ob bazenu, med dominom, pevci, klifi in margaritami. Zdi se, da se imajo fino. Pa se nimajo. Neil skoraj ne govori. Deluje povsem apatično. In poleg tega – Alice sploh ni njegova žena, temveč njegova sestra, otroka pa sta njegova nečakinja in nečak. Sončni zaton, ki se mu nikamor ne mudi in ki ga je posnel mehiški režiser Michel Franco, avtor Novega reda, perfektne študije razrednega maščevanja (bolj distopične svatbe zlepa ne boste videli), je puzzle, v katerem videz res vara. Ko Alice izve, da je z njuno mamo zelo slabo, se odpeljejo proti letališču, a že med potjo tja izvejo, da je mama umrla. Neil se na letališču pretvarja, da je potni list pozabil v hotelu – prišel bo za njimi, z naslednjim letom, pravi. A se zlaže.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 7. 2022  |  Mladina 26  |  Kultura  |  Film

    Elvis

    »Jaz sem človek, ki je dal svetu Elvisa Presleyja,« dahne polkovnik Parker (Tom Hanks), Elvisov menedžer in navigator, narator Elvisove biografije (od rojstva do smrti), ki je prepričan, da je Elvisa ustvaril, navsezadnje, kontroliral in superviziral je vsak njegov gib, vsako njegovo potezo, vsak njegov nastop, vsako njegovo pesem, vsako njegovo pogodbo, vsako njegovo preobrazbo – odkril ga je, nagonsko je dojel njegovo revolucionarnost, zagotovil mu je pogodbo z založbo RCA Records in sponzorje, zapakiral je njegove televizijske nastope, spravil ga je v Hollywood (»Spremenil sem ga v najbolje plačanega igralca v zgodovini Hollywooda«) in vojsko (da bi ga rešil pred moralno policijo), peglal je njegov imidž, zaprl ga je v slonokoščeni Las Vegas (1969–76), stiskal ga je, gnal, prodajal, izkoriščal, zlorabljal, izžemal, tržil, izsuševal, deprimiral in ubijal. Elvis – belski pevec s črnskim glasom, idealni »črnec« za belski srednji razred, kreator ultimativnega nebelskega belskega zvoka, izumitelj »kulturne prisvojitve« (črnski rhythm & blues je zblendal z belskim bluegrassom, črnski gospel z belskim countryjem) – je bil njegov proizvod, njegovo podjetje, njegova manipulacija, njegova fantazija, njegova usoda.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 6. 2022  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Dark Glasses/Occhiali neri

    Mlada angleška turistka (Leticia Roman) pride v Rim, ki ga ravno terorizira neznani manijak – svoje žrtve pobija po abecedi. Tudi turistka vidi umor, toda truplo izgine, tako da policija njeni zgodbi potem ne verjame. Trupla pa še naprej padajo – in to v njeni bližini. Na lepem policija oznani, da je zadeva ad acta, kajti morilec je naredil samomor, pred tem pa vse priznal. No, na koncu se izkaže, da je serijska morilka njena gostiteljica (Valentina Cortese), ki je v resnici klinično nora. Tako se je odvrtel slasher Dekle, ki je preveč vedelo, morbidni giallo, ki ga je leta 1962 vizualno efektno, elegantno, črno-belo posnel baročni fantazist Mario Bava. V njem najdete vse situacije, rituale in fetiše, ki bodo postali zaščitni znak gialla, špagetitrilerjev: odprte, javne, prazne, hladne prostore (ulice, trge, parke), ki se prelevijo v smrtno nevarne labirinte, misteriozne, srhljive telefonske klice, dolge, grozeče hodnike, tesnobne lifte, nemočno, nejeverno policijo, halucinacije, perverzno, morasto, irealno atmosfero, počasne, ritualne umore, ekspresionistične chiaroscuro kontraste in dementnega, mentalno povsem zblojenega, popfreudovskega morilca, ki spretno skriva svojo norost. Vse se odvrti v ritmu sanj, ki zlagoma mutira v ritem nočne more.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 6. 2022  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    The Janes

    V času, ko naj bi ameriško vrhovno sodišče razveljavilo sodbo (Roe v. Wade), s katero je leta 1973 legaliziralo abortus, tale sijajni dokumentarec o tajnem čikaškem feminističnem gibanju (Jane Collective), ki je ženskam pred letom 1973 omogočalo varne – in ilegalne – abortuse (v petih letih enajst tisoč), deluje kot akcijski načrt za boj proti novi patriarhalni represiji, očitnem odgovoru na gibanje #MeToo, in hkrati kot napoved grozot, trpljenja in ponižanja, ki čakajo ženske, prepuščene srednjeveški demonizaciji in gileadski inkviziciji. Zakaj je vsem tistim Janam uspelo? Kot pravi ena izmed njih: »To, da moški podcenjujejo ženske sposobnosti, nam je prišlo zelo prav.« (HBO Max)

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 6. 2022  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Kozmoblisk

    Pixarjev Kozmoblisk, ki se hrani z Odisejo v vesolju, Gravitacijo in Neverjetnimi (kaj pa Wall-E, boste rekli), je zgodba o izvoru Kena Kozmobliska, neustrašnega intergalaktičnega rendžerja, akcijske figure, no, igrače, s katero se je v Svetu igrač igral mali Andy. Kozmoblisk je bil licenčni produkt, saj je nastopal v sci-fiju Kozmoblisk – prav v temle filmu, ki ga gledamo in v katerem z množico znanstvenikov obtiči na zelo, zelo oddaljenem planetu, kjer nastane kolonija, njegovi obupani poskusi, da bi se vrnil v orbito in pobegnil tej distopični puščobi, pa se sfižijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 6. 2022  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Črni telefon

    Črni telefon, naslonjen na Beli trak, Visokega moža, Ostani z menoj in Tisto (okej, pa tudi Stranger Things), a posnet po noveli Joeja Hilla (umetniško ime Josepha Hillströma Kinga, sina Stephena Kinga), pokaže, kako sanje in filmi ne morejo več tekmovati s krutostjo in nasilnostjo resničnega sveta. Ne morejo ga dohiteti. Finneyju (Mason Thames), trinajstletnemu fantu iz primestja Denverja, sošolec – Robin, kung fu pretepač – leta 1978 pove, da je videl Teksaški pokol z motorko. To bi moral videti! Hudo! Ni boljšega filma! In res, Teksaški pokol z motorko je tedaj veljal za ultimativni grizlijevski šoker, ognjemet krutosti in nasilja. Toda Robin potem doživi nekaj hujšega od Teksaškega pokola z motorko – ugrabi ga moški, ki se pretvarja, da je čarovnik. Nikoli več ga ne vidijo. Ni prvi ne zadnji. Skrivnostni maskirani psycho, alias Grabež (Ethan Hawke), namreč serijsko ugrablja in pobija dečke. Kmalu zatem ugrabi tudi Finneyja. Najprej ga omami in zvleče v kombi – pri belem dnevu.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 6. 2022  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Interceptor

    Interceptor, naravnost fanatično generični akcijski film, v katerem stotnica Elsa Pataky, pred časom žrtev spolnega nasilja, prepreči jedrsko apokalipso, spominja na vidiotske akcijske B-filme iz osemdesetih let – vsa akcija se odvrti v skrivni komandni sobi, polni ekranov, ki ustvarjajo vtis, da se dogajajo strašne, srhljive, napete reči. Ni čisto jasno, kaj je Netflix hotel s temle filmom – je hotel pobrati drobtine, ki padajo z Mavericka, ali le potrditi, da je res v krizi? Ameriko hoče tokrat z ruskimi raketami zasuti rasistični bogataš, tako da vsaj sporočilo ni čisto za v smeti – privilegiji ubijajo! (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 6. 2022  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Hustle

    Mimo tegale filma pa ne moremo – v njem se namreč pojavi tudi Luka Dončić. Heglovsko rečeno: ni bistven, a se pojavlja. Tako kot številni drugi zvezdniki lige NBA. Prvi, ki se pojavi (no, več kot le pojavi), je orjaški srbski center Boban Marjanović, Dončićev soigralec pri Dallas Mavericks, ki ameriškemu skavtu Stanleyju Sugermanu (Adam Sandler) smrtno resno reče, da je star 22 let in da je zato še vedno goden za draft. Sugerman, bolj ko ne luzer, ki so mu sanje povozile moraste napake in ki leti v prvem razredu, a jé v KFC-ju, po svetu – tudi v Srbiji – išče nove velike talente za ekipo Philadelphia 76ers, največjega – karizmatičnega Boja Cruza (Juancho Hernangómez, zvezdnik ekipe Utah Jazz), novega Dončića, okej, reiteracijo Dončića – odkrije v Španiji, na ulici, kjer igra kar v zidarskih gležnarjih. Hustle – daleč od običajne sandlerjevske bebavosti – je dramedija, ki bi lahko postala Punch-Drunk Love, The Meyerowitz Stories ali Uncut Gems (oh, in magari Jerry Maguire), če se od trenutka, ko Sugerman postane coach, ne bi tako pijansko in robotsko držala klišejev arhetipske zgodbe o sanjaškem in samozatajenem underdogu, ki mu na lepem uspe veliki met.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 6. 2022  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    The Sadness/Ku bei

    Če ste videli Zafranovićevo Okupacijo v 26 slikah (1978), potem se gotovo spomnite prizora na avtobusu, v katerem se odvrti ustaški pokol. Ustaši res grizlijevsko pobijajo »potnike« – nekemu moškemu v glavo zabijejo žebelj. Če hočete videti reimaginacijo tega pokola, si poglejte tale izredno kinetični, lucidni, halucinantni, konsistentno brutalni splatter. V metroju stoji mladenič s sončnimi očali – po licih se mu ulijejo solze, potem pa se v njegovih rokah prikaže nož, s katerim začne klati potnike, ki le kričijo in strmijo. Ne morejo verjeti, da se dogaja, kar se dogaja. Mladenič – ves divji in blazen – jih kolje drugega za drugim. Vztrajno, serijsko, na odprti sceni. Ne more se obvladati. Ne more izklopiti svojega orgiastičnega hedonizma, še manj svojega notranjega nihilista. Na koncu zakolje ves metro.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 6. 2022  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Jurski svet: Prevlada

    Sloviti mjuzikl Kabaret (1972) se dogaja v berlinskem klubu Kit Kat, dekadentnem mikrokozmosu predvojne weimarske civilne družbe, kjer ne registrirajo srhljivega vzpona Hitlerja in nacizma. Goste še vedno pozdravljajo v treh jezikih: »Willkommen, Bienvenue, Welcome!« Šov se kljub povsem očitni fašizaciji družbe nadaljuje – kot da ni nič. »Življenje je kabaret,« poje Sally, medtem ko master of ceremonies (Joel Grey) evforično oznani: »Kje so zdaj vaše težave? Rekel sem vam. Tu nimamo težav. Tu je življenje lepo. Celo orkester je lep.« Nič, entertainment, nadaljevanje politike z drugimi sredstvi, je le priprava na pokol. In natanko to se zgodi tudi v sagi o Jurskem parku: v Spielbergovem Jurskem parku (1993) je škotski entrepreneur John Hammond (Richard Attenborough) na eksotičnem karibskem otočku Nublar postavil zabaviščni park, v katerem so bili glavna atrakcija klonirani dinozavri vseh vrst, oblik in apetitov.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 6. 2022  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Pariz, 13. okrožje

    Film Pariz, 13. okrožje se dogaja v pariškem brutalističnem »olimpijskem« stanovanjskem kompleksu, nebotičnih falosih, v katerih milenijci in milenijke pri dobrih tridesetih kanalizirajo Johna Waynea – najprej se pofukajo in šele potem zastavljajo vprašanja. Emilie (Lucie Zhang) objavi oglas – išče sostanovalko. Služba v klicnem centru ji ne vrže dovolj. Ja, v klicnem centru – pa v tako dobre šole je hodila! Preveč izobražena je – tipična milenijka. Okrog pasu si zavija polivinil – da je videti vitkejša. Na njen oglas se javi Camille, za katero pa se izkaže, da ni dekle, temveč zelo seksi, sproščeni, temnopolti fant (Makita Samba), ki je skoraj doktor filozofije, a dela “le” na gimnaziji. Tipični milenijec. Ravno dovolj sta osamljena (in ravno dovolj drug drugemu neznana), da se pofukata. Brez obveznosti. V trenutku sta fakbadija. A nočeta se preveč spoznati. Prehude intime ju je strah. Kaj šele zaljubljenosti. Strast te lahko zanese – in lahko obtičiš z luzerjem. Dva luzerja skupaj – ponižanje! Anonimnost je v teh hipermedijskih časih, ko je vsakdo nekdo in nekaj in ko je težko biti nihče, dobra le pri seksu, sicer pa ne. Si pač omislita še druge fakbadije. Pa rejv. Ekstazi. Tinder.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 6. 2022  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Zero Contact

    Tale triler, v katerem se Anthony Hopkins očitno v svoji dnevni sobi dela, da je Elon Musk (le da je še bolj skrivnosten, navsezadnje, izumil je nekaj, kar naj bi preživelo konec sveta), omenjam zgolj kot svarilo vsem tistim, ki si domišljajo, da bi pravo revolucijo predstavljali filmi, ki bi se v celoti odvrteli na Zoomu. Saj veste: brezstično. Eterično. Čisti duh!