Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 6. 2022  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Clifton Hill

    Kanadski triler Clifton Hill izgleda kot turistični kraj zunaj sezone. Abby (Tuppence Middleton) je kot deklica ob reki pri Niagara Fallsu videla ugrabitev nekega enookega dečka, za katerim je potem izginila vsaka sled, a ni niti pisnila. Iz strahu, si mislimo. Ko se petindvajset let kasneje – ob materini smrti – vrne v Niagara Falls (verzijo Twin Peaksa), sklene, da bo to ugrabitev končno prijavila, a ji nihče ne verjame. Niti policija. Kaj šele njena sestra (Hannah Gross). Ne iz strahu – za Abby se namreč izkaže, da je patološka lažnivka. Prav res: moškemu, popolnemu neznancu, ki ga zvleče v posteljo, se zlaže, da je še devica.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 6. 2022  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Bilo je nekoč v Srbiji

    Trump je vzkliknil: »Naredimo Ameriko spet veliko!« Parafrazo tega je mogoče slišati tudi v Srbiji: Naredimo Srbijo spet veliko! Ob tem nas kakopak po malem zmrazi, toda nekateri so se odločili, da bodo Srbijo naredili spet veliko vsaj v filmih, tako da že leta gledamo filme in serije, ki nostalgično obujajo, revidirajo, rekanonizirajo in slavijo veliko srbsko preteklost, »zlate čase«. Njihovo sporočilo je na dlani: O, ko bi ja spet bilo tako, kot je bilo nekoč! Petar Ristovski, ki je pred nekaj leti posnel film Kralj Peter I – hvalnico monarhiji. Ja, bilo je nekoč! Zdaj, v filmu Bilo je nekoč v Srbiji, pa hvali čudežno, mitsko dobo Leskovca – »leskovaški čudež«. Cone (Viktor Savić) in Dine (Nemanja Oliverić), prijatelja iz Leskovca, med I. svetovno vojno in po njej pristaneta na različnih koncih Evrope – Dine v Parizu, kjer izkusi svetovljansko joie de vivre, s filmom vred, Cone pa v Manchestru, kjer izkusi šokantni, osupljivi, prometejski tempo industrijskega kapitalizma.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 6. 2022  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    The Innocents/De uskyldige

    Ko vidite hladni, betonski, masivni, labirintni, brutalistični, distopični stanovanjski kompleks, prizorišče tega delikatnega norveškega hororčka, si rečete: katerega otroka pa tu ne bi zgrabila paranoja? Kateri otrok pa tu ne bi živel v večnem strahu za svoje preživetje? Kateri otrok pa tu ne bi razvil paranormalnih, »nadnaravnih« moči, tako rekoč superjunaških sposobnosti? Kakšne so možnosti, da ne postane nevarnejši in pošastnejši od tega kompleksa? Kakšne so možnosti, da De Palmova Carrie v tem kompleksu ne sreča Hanekejevega Belega traku? Ne, nič igrivega ni v vrtoglavi preciznosti teh nebotičnih bunkerjev. Otroci – mala Ida (Rakel Lenora Fløttum) in njena avtistična sestra Anna (Alva Brynsmo Ramstad), ki sta novi, ter Ben (Sam Ashraf) in Aisha (Mina Yasmin Bremseth Asheim), ki sta že »veterana« – so preveč zbegani, zanemarjeni, šikanirani in prepuščeni svoji iznajdljivosti, da bi lahko stegnili vrat in dognali, kaj je v tej noči sveta prav in kaj ne, zato se lahko zanesejo le na svoje skrivne, mračne, magične, telekinetične talente.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 6. 2022  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Luzzu

    Jesmark (Jesmark Scicluna) je malteški ribič. Tudi njegov oče je bil ribič. Očetov oče prav tako. In očetovega očeta oče tudi. Ribe lovi z isto barko kot njegov oče, kot očetov oče in kot očetovega očeta oče. Tej – pisani, mavrični barki, ki jo vsake toliko popravi in zaflika in prepleska, se reče luzzu. Prenaša se iz roda v rod – kot produkcijsko sredstvo. Toda produkcijski odnosi so se zelo spremenili. Rib ni več toliko, kot jih je bilo – industrijski ribolov je morje precej osiromašil. Poleg tega je ribolov zategnila tudi Evropska unija – z novimi in novimi regulacijami. Jesmark ne ujame več dovolj – in če že ravno kaj ujame, to težko proda. Trg ni več na strani malih, neodvisnih ribičev. Hotele in restavracije oskrbujejo verige. Jesmark shaja vse težje – in njegov sinko, še čisto majhen, zelo bolan, potrebuje specialiste, ki stanejo. Socialni in zdravstveni sistem, ki so ga preorale neoliberalne politike, je hladen, brezoseben, »profesionalen«. Vsi so napeti, center ne drži več, družba ne tesni, pritiski so vse hujši, frustracije se kopičijo, soli ni več, kontejnerji – simboli novega globalnega kapitalizma – ravnodušno plujejo mimo.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 6. 2022  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Zadnjič videna živa

    Kje je Liam Neeson, ko ga najbolj potrebujejo, boste vzkliknili deset minut po začetku trilerja Zadnjič videna živa, a vaš vzklik bo uslišan – Gerard Butler namreč malce kasneje mutira prav v Liama Neesona. Lahko bi mu bilo ime kar Liam Neeson, ne pa Will Spann. Will je uspešen poslovnež – iz ene nepremičnine naredi dve. Toda Liso (Jaimie Alexander), svojo ženo, je ob tem bogatenju malce zanemaril, tako da hoče pavzo. Čuti se neizpolnjeno. Rada bi bila sama. Tudi prevarala ga je. Ko jo pelje domov, k njenim staršem, ustavita na črpalki – Lisa skoči na stranišče, a se ne vrne. Izgine. Brez sledu. Kaj – si rečemo. Je to kazen za prešuštvo? No, to misteriozno in intrigantno situacijo smo sicer že videli, v nizozemskem trilerju Izginotje (1988) in v holivudskem rimejku (1993), v katerem so Gena Bervoetsa, Johanno ter Steege in Bernard-Pierra Donnadieuja zamenjali Kiefer Sutherland, Sandra Bullock in Jeff Bridges, toda vedno znova se je razveselimo – komaj čakamo, da vidimo, koliko lucidnosti bo pokazal film v razpletanju tega misterija (spomnite se le Mostowovega Breakdowna).

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 6. 2022  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Loin du périph (The Takedown)

    Tale francoski akcijski ringelšpil, v katerem se združita pariška policaja, Ousmane (Omar Sy) in François (Laurent Lafitte), ki se ne preneseta (drug drugega vseskozi vrtita »na žaru«), ne odkrije nič novega, toda ko se lepi na žanrske klišeje (na tiste iz Hillovega Pregona v San Franciscu in Bayevih Podlih fantov), to počne elegantno, inteligentno, ambiciozno in poskočno, s poznavalsko strastjo in živim smislom za atraktivne lokacije, moški narcizem in viralne replike, tako da vse staro izgleda presenetljivo sveže, še toliko bolj, ko protagonista podeželski umor pripelje do ruralne neonacistične skupine, ki pod pretvezo »domoljubja« napoveduje prenovo in prevlado bele rase – nič ni lepšega od adrenalinskega razbijanja neonacistov, rasistov in podobnih idiotov. Film tedaj še posebej oživi.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 6. 2022  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Poletje, ko sem se naučila leteti

    Srbski režiser Radivoje Andrić je najprej posnel tri zelo uspešne, tako rekoč kultne filme, Tri palme za dve bitange i ribicu (1998), Munje! (2001) in Kad porastem biću kengur (2004), potem pa za skoraj dvajset let izginil – zdaj se vrača s Poletjem, ko sem se naučila leteti, čudovito razigranim in razsijanim mladinskim filmom, v katerem Sofija (Klara Hrvanović), dvanajstletna Beograjčanka, v grozi ugotovi, da bo morala poletje preživeti z »zateženo« babico Marijo (Olga Odanović), in za nameček ne ob črnogorskem morju, kjer je pričakovala »prvi poljub«, temveč na hrvaškem Hvaru (internet ne dela! komarji!), pri njeni sestri Luciji (Snježana Sinovčić) in enigmatičnem bratu Nikoli (Žarko Laušević), potemtakem v »tujih« in »travmatičnih« krajih in med »tujimi« ljudmi, toda tuje (in travmatično) je tako domačno (in tako hipstersko in tako katarzično), da ji razpre krila, s katerimi preleti mučne relikte razpada Jugoslavije, a tudi odraščanje je plavanje pod gladino, potapljanje v travme, tesnobe in nevroze, odmotavanje skrivnosti, prebijanje skozi kaos, prerojevanje.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 6. 2022  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Bull

    Bull (Neil Maskell) je res bik, le da se v svoje tarče ne zaletava z rogovi, temveč z noži vseh velikosti in vseh ostrin. Ko se po desetih letih vrne, hoče nazaj svojega sina, ki sta mu ga nekdanja žena (Lois Brabin-Platt) in njen oče Norm, karizmatični lokalni gangster (David Hayman), odtujila in skrila, a kmalu je jasno, da hoče več kot le svojega sina. Njegovo zasliševanje tistih, ki kaj vedo, njegovo prebijanje proti sinu, njegovo obračunavanje z Normovimi silaki – vse to je torture porn. Bull, ki se res spozna na teror (nekoč je bil Normov eksekutor!) in ki po malem spominja na Michaela Cainea iz trilerja Ubijte Carterja, po malem pa na Clinta Eastwooda iz Bledega jezdeca, je stroj – hladen, stoičen, maničen, ravnodušen, učinkovit. In zato srhljiv. Deluje nenadno, gverilsko, srdito, fantomsko. Reže noge, roke, glave.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 6. 2022  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Triumf

    Vladimir in Estragon, protagonista slovite Beckettove drame Čakajoč Godota (1953), »tragikomedije v dveh dejanjih«, sta z Godotom pod drevesom dogovorjena v soboto zvečer, toda ne vesta, katero soboto, to, naslednjo ali prejšnjo, če sploh v soboto – in če sploh pod tem drevesom. Sploh pa ne vesta, če je danes sobota – in če sobota sploh še obstaja. Vladimir in Estragon bi sicer odšla drugam, a ne moreta, ker sta dogovorjena z Godotom. Ko je ravnatelj Kumle, švedske strogo varovane ječe, igralca in režiserja Jana Jönsona leta 1985 pozval, naj v Kumli z jetniki uprizori kako gledališko predstavo, se je ta takoj odzval in začel z jetniki pripravljati Čakajoč Godota, toda le prvo dejanje, ker so mu Beckettovi agenti prodali le pravice za prvo dejanje. Vaje so trajale eno leto, Jönson, ki je iz množice kandidatov izbral najprepričljivejših pet (tiste, ki so najbolje obvladali nesmiselne monologe in tišine), pa je en passant srečal Becketta, ki je stanoval nasproti pariške ječe La Santé in ki je v trenutku, ko je izvedel, kaj se dogaja, zgrabil prtiček in nanj napisal, da mu daje pravice za obe dejanji – za celotno dramo.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 5. 2022  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Film

    Snežni leopard

    Sloviti fotograf Vincent Munier in slavljeni pisec Sylvain Tesson – oba Francoza – se odpravita v Tibet, kjer hočeta videti snežnega leoparda, »duha gor«, plenilca, ki slovi po svoji fantomski diskretnosti. Težko boste videli previdnejšega predatorja. In težko boste videli osamljenejšega predatorja – snežni leopard je veliki Gatsby živalskega kraljestva. Skrivnosten, ekstremen, graciozen, mitski, osamljen. Ne, ni ga lahko videti. Zanj velja znani rek: če si paranoik, še ne pomeni, da te ne preganjajo. Snežni leopard je res ogrožen. Še huje: tudi ko ga posnameš, ne veš, da si ga posnel. Tudi ko ga posnameš, ga ne vidiš. Skrit je na vidnem mestu – kot pismo v Poejevem Ukradenem pismu. Munier pokaže stare fotografije, na katerih se vidi snežnega leoparda, toda sam najprej leta in leta sploh ni videl (in vedel), da ga je posnel. Snežni leopard se povsem zlije z okoljem.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 5. 2022  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Film

    Antigona – Kako si upamo!

    »Ne da sovražim – da ljubim, sem na svetu,« vzklikne Antigona, ki hoče na vsak način pokopati svojega brata Polinejka, izdajalca, čigar pokop je Kreon, vladar Teb, prepovedal. Toda Antigona, prepričana, da izpolnjuje voljo Bogov, vztraja – ne glede na strašne posledice. Hajmon, Kreontov sin (in Antigonin ženin), se nasadi na meč, Evridika, Kreontova žena, tudi, Antigona pa se obesi. Ne da sovraži – da ljubi, je na svetu! Slavoj Žižek, ki je pred nekaj leti tudi sam napisal svojo verzijo Antigone (in ki ne bi imel nič proti ženski voditeljici v slogu »okrutne« Device Orleanske), pravi, da je bilo osemnajsto stoletje Antigonino, devetnajsto Ojdipovo (kar je pogruntal tudi Freud), dvajseto pa spet Antigonino. Antigona je mit, nekaj dobrega, pozitivnega. Nič čudnega: ne da sovraži – da ljubi, je na svetu! »Nihče si ne drzne problematizirati Antigone. In to bi morali storiti,« pravi Žižek. Antigona je srečna, ne pa tragična oseba. »Umreti hoče častne smrti in želja se ji izpolni.« Antigona ni glas zatiranih. Ali kot slišimo: »Predraga Antigona, izključeni prav nič ne rabijo sočutja in skrbi privilegiranih. Nočejo, da drugi govore namesto njih. Ko si zanje govorila, si jih izdala še bolj kot tvoj stric – vzela si jim njihov glas.” Kreon “bolj pristno zastopa voljo in mnenje večine.« Kdo ali kaj bi bil danes Kreon? Bruselj, pravi Žižek: po eni strani deluje razsvetljeno (za abortus, poroke istospolnih ipd.), po drugi pa predpisuje strogo varčevanje – Kreon/ Bruselj je »globalni kapitalizem s človeškim obrazom«. Kdo ali kaj pa bi bila danes Antigona? Populistka, fundamentalistka – bila bi proti priseljencem, nastopala bi v imenu neke ožje identitete. Ja, tu bi bila, da ljubi, ne pa sovraži.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 5. 2022  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Film

    Top Gun: Maverick

    Ko se v vojaški topgunski bazi zberejo najboljši ameriški vojaški piloti, pa potrebujejo učitelja, ki bi jim pokazal, kako napasti in uničiti tajni obrat za bogatenje urana (»pod nadzorom odpadniške države«), ki ga ni mogoče napasti in uničiti (in pri tem preživeti), koga pokličejo? Točno – Petea Mitchella, alias Mavericka (Tom Cruise), »najboljšega med najboljšimi«, »najhitrejšega človeka na svetu«, zdaj testnega pilota, ki je na koncu Top Guna (1986) Stingerju, svojemu nadrejenemu, rekel, da hoče postati učitelj. Stinger je vzkliknil le: »Bog nam pomagaj!« Mavericku je že po nekaj mesecih vse padlo iz rok, a ostal je maverick – teliček, odpadnik, upornik. In ko ga zdaj, v Mavericku, imerzivnem kot spomin na mladost, vsi ti najboljši piloti zagledajo, ga ne gledajo le tako, kot da vidijo Boga, temveč tako, kot da vidijo Toma Cruisea. Vanj strmijo. Še vedno bi lahko prodal veliko pilotskih jaken, sončnih očal, kawasakijev in topless plakatov. Še vedno je zaletav, prebojen, neustrašen, nadzvočen, nepokoren, ravnodušen do hierarhij, tekmovalen, eksperimentalen, brezmejen, nevaren.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 5. 2022  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Film

    Požigalka

    Stephen King je leta 1980 objavil Firestarterja, roman o mali Charlie, pirokinetični deklici, hčerki telepatskih/telekinetičnih staršev, ki jo skuša tajna vladna združba preleviti v orožje za množično uničevanje – Charlie lahko s »pogledom« zažge ljudi in stali krogle. Njen »talent« je neprecenljiv. Štiri leta kasneje so ga ekranizirali, toda film – pri nas naslovljen Nekontrolirana moč in poln prestižnih zvezd (David Keith, Drew Barrymore, Heather Locklear, Martin Sheen, George C. Scott, Art Carney, Louise Fletcher) – se ni premaknil. Bil je suhoparen in razglašen, prepogosto nelogičen in brez tempa, mrtev ob prihodu – le elektronski soundtrack nemškega benda Tangerine Dream je ustvarjal vtis, da se dogaja nekaj napetega, intrigantnega, urgentnega.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 5. 2022  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Film

    Polje strahu

    V Kocki, ki jo je leta 1997 posnel Vincenzo Natali, se šest oseb – popolnih neznancev, ki ne vedo, kdo so – zbudi v kocki, za katero se izkaže, da je labirint. Ta zaplet so potem reciklirali številni trilerji in šokerji – popolni neznanci so se prebujali na vsemogočih lokacijah. V Polju strahu se prebudijo na orjaškem koruznem polju. Ja, šest jih je. Ja, ne poznajo se. Ja, nimajo pojma, kdo so in kako so tja prišli (eni se spoznajo na računalnike, drugi na ubijanje, eni izgledajo živi, drugi mrtvi). Ja, za koruzno polje se izkaže, da je labirint. Ja, neznanci se skušajo prebiti skozi labirint, pri čemer jih čakajo grizlijevski testi – tudi torture porn, se razume.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 5. 2022  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Film

    Operacija Mincemeat

    Britanski pomorski častnik Ewen Montagu je leta 1953 objavil knjigo Mož, ki ga ni bilo (The Man Who Never Was), v kateri je popisal, kako so Britanci leta 1943 – v okviru genialne tajne operacije Mincemeat – na špansko obalo, kjer je deloval neki nemški agent, nastavili anonimno truplo, ki je »igralo« britanskega častnika. Nemški agent ga je res našel, pri njem odkril spretno nastavljene »tajne dokumente«, ki so razkrivali lažno lokacijo zavezniškega izkrcanja – izvedli so dezinformacijski trik, s katerim so pretentali Nemce, ki so mislili, da se bodo zavezniki izkrcali v Grčiji (ali na Sardiniji), ne pa na Siciliji, s čimer so »rešili na desettisoče življenj«, kot piše na koncu Operacije Mincemeat, ki avtorstvo tega »trojanskega konja« prepusti dvema gospodoma Darcyjema, Colinu Firthu (ki igra »pridnega« poročnika Ewena Montaguja) in Matthewu Macfadyenu (ki igra »ekscentričnega« poveljnika Charlesa Cholmondeleyja), ter Basilu Thomsonu, piscu detektivskih romanov, ki je leta 1937 objavil roman s podobnim trikom (The Milliner’s Hat Mystery), in Ianu Flemingu (Johnny Flynn), kasneje avtorju romanov o Jamesu Bondu, tedaj pomočniku kontraadmirala Johna H. Godfreyja, direktorja Pomorske obveščevalne službe (Naval Intelligence), ki je postal model za M-ja, Bondovega šefa.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 5. 2022  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Film

    Belfast

    »Mamica, mamica,« vpije devetletni Buddy (Jude Hill): »Plenimo supermarket! Plenimo supermarket!« Ko mama (Caitriona Balfe), sicer protestantka, priteče dol in odpre vrata, ji pokaže pralni prašek, ki ga je ukradel med »protestantskim« kolektivnim plenjenjem »katoliškega« supermarketa. Mama ponori, Buddy pa dahne: »Saj je biološki!« Buddy ne ve, kaj je prav in kaj ne, ampak gre le s tokom – z maso, ki jo v Belfastu leta 1969 polarizira, radikalizira in militarizira verska vojna, protestantsko-katoliški razkol.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 5. 2022  |  Mladina 20  |  Kultura  |  Film

    Vse povsod naenkrat

    V filmu Vse povsod naenkrat je vsega preveč – na briljanten, osupljiv, čudovito čudaški, originalen, unikaten način. Preveč je svetov, realnosti, detajlov, spominov, gegov, trikov, preobratov, pospešitev, naracij, ugank, fragmentov, verzij protagonistk in protagonistov, emocij, obžalovanj, perspektiv, zank, zgodovin, alternativ. To je borgesovski film, ki hoče vse videti in biti povsod – v pradavnini, med prakamni civilizacije, in v prihodnosti, v vsakem trenutku zgodovine, obenem pa hoče imerzivno izkusiti tudi vse potencialne verzije vsakega trenutka zgodovine. Ničesar noče zamuditi. Ničesar noče zgrešiti. Vsega se hoče dotakniti. Vsakega vzporednega sveta. Vsake vzporedne časovnice. Vsakega pripovednega vrtinca. Vsakega viličenja. Vsake intimnosti. Vsake ekstimnosti. Občutiti hoče vse odločitve, ki jih lahko človek sprejme. Vsak trenutek, vsako permutacijo hoče spremeniti v Rašomon.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 5. 2022  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Pustolovščine družine Bigfoot

    Adam, ki je v prvem delu odkril, da je sin bigfoota (produkta mutacije), ki se skriva v gozdu, zdaj odkrije, da je tudi sam bigfoot – kakršen oče, takšen sin. Ker pa imajo bigfooti radi neokrnjene gozdove in čisto naravo, ata bigfoot sklene, da bo Aljasko rešil pred naftnimi zavojevalci, toda ko izgine, ga mora odrešiti sin, Adam, no, Ojdip – kar je oče, je sin. Dajte jima priložnost, pa se bosta poročila. Tale evropski animirani film vabi družino, pa čeravno jo bo bolj ko ne ločil – očetje in mame se bodo s tole himno brezogljični družbi zelo mučili. (kino)

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 5. 2022  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Morilčev spomin

    Gotovo se spomnite kriminalk, v katerih detektiv dahne: »Prestar sem za to sranje!« Ali pa kriminalk, v katerih poklicni morilec – utrujen, naveličan vsega, tudi ubijanja – sikne: »This is my last job!« To je moje zadnje delo! Zadnje opravilo! Zadnja naloga! Zadnji posel! Ja – to je moj zadnji zločin! Alex Lewis, protagonist Morilčevega spomina, ki ga igra Liam Neeson, bi lahko siknil oboje: da je prestar za to sranje in da je to njegov zadnji posel, zadnji zločin. Lewis je namreč poklicni morilec, ki izgublja spomin – še vedno je učinkovit in produktiven, še vedno je zelo kreativen in konkurenčen, še vedno dobi ogromno prestižnih naročil, še vedno poseduje »zelo poseben set veščin«, ki jih je »pridobil v dolgi karieri« (kot je zase v Ugrabljeni rekel Bryan Mills, nekdanji agent Cie), še vedno je neslišen in fantomski, nezgrešljiv in grizlijevsko smrtonosen (ko se tarče loti z žico, puško ali bombo, mu ni para), toda žre in trga ga alzheimer. In to ve. Ko si zaviha rokav, vidimo, da ima popisano roko – to so njegova sporočila samemu sebi, to je njegov scenarij. Njegov Memento, če hočete.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 5. 2022  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Futura

    Trije prestižni italijanski režiserji – Pietro Marcello (Martin Eden), Francesco Munzi (Črne duše) & Alice Rohrwacher (Srečen kot Lazzaro) – se v slogu Pier Paola Pasolinija zapeljejo skozi Italijo, od Palerma, Rima in Neaplja do Torina, Verone in Umbrie, kjer prestrežejo mladenke in mladeniče, ki zaskrbljeno in tesnobno zrejo v ekonomsko, finančno, socialno in seksualno postcovidsko prihodnost.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 5. 2022  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Doktor Strange v multivesolju norosti

    Doktor Strange v multivesolju norosti – bolj animiran kot igran – je film o moškem, ki skuša zaščititi zelo nadarjeno, opolnomočeno, neodvisno dekle. A pojdimo po vrsti. Doktor Strange (Benedict Cumberbatch), ki je moral izgubiti vse, da bi dobil transformativno mistično moč, sanja, da je padel v multivesolje, da je tam srečal najstniško Americo Chavez (Xochitl Gomez) in da je ne more rešiti – in potem se zbudi. In odide na poroko. Ne, ni ženin, temveč le svat – moži se Christine (Rachel McAdams), njegova eks. Toda še preden bi si lahko povedala, koliko sta si pomenila, se zunaj začne cirkus – orjaško hobotniško oko terorizira Americo Chavez. Ne brez razloga: America je namreč superjunakinja z res magično nadnaravno sposobnostjo – skače lahko iz enega vzporednega sveta v drugega. Le ona. Nihče drug. Zato je neprecenljiva. Zato je orožje prihodnosti – ultimativno orožje za množično uničevanje. Če bi padla v napačne roke (svoje megasposobnosti nima pod kontrolo!), ne bi uničila le tega sveta, temveč tudi samo multivesolje. In če ga že ravno ne bi uničila, bi ga zasužnjila. Kar pa je isto. Suženjstvo je smrt – vsaj v superjunaških filmih, velikih slavilcih ameriškega tipa svobode.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 5. 2022  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Film

    Dej no

    Joaquin Phoenix igra Johnnyja (Joaquin Phoenix), newyorškega radijskega novinarja, ki potuje po Ameriki in otroke sprašuje, kako si predstavljajo prihodnost, toda sam izgleda kot odgovor na vprašanje: Johnny, kako si predstavljaš preteklost? Njegova mama je nedavno – po hudem, mučnem alzheimerju – umrla, a z njo že leta prej sploh ni govoril. Preteklost ga je stravmatizirala, introvertirala in osamila. Tudi z Viv (Gaby Hoffmann), svojo sestro iz Los Angelesa, nima kakih silnih stikov, njen nekdanji mož (Scott McNairy), bipolarni glasbenik, pa je v tako manični fazi, da potrebuje oskrbo. Čeravno jo je življenje z njim izčrpalo, ustavilo in destabiliziralo, sklene, da bo sama poskrbela zanj, zato se odpravi k njemu, v San Francisco, Jesseja (Woody Norman), svojega devetletnega sina, pa prepusti Johnnyju, ki otroke pozna le iz fikcij.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 5. 2022  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Film

    Iks

    Fantje in punce, ki se v Hooperjevem kultnem Teksaškem pokolu z motorko (1974) s kombijem odpravijo na potovanje po Teksasu, zavijejo na napačno cesto. In še preden dobro kriknejo, jih že ni več. Pridejo v enem kosu – odidejo v koščkih. Njihov rabelj je mesarska družina, groteskna zrcalna verzija tipične ameriške družine, sicer velika žrtev recesije, ki se je po zaprtju lokalne klavnice, v kateri je združevala delo, prelevila v kanibala. Svoje žrtve podirajo kot živino (z macolo), jih obešajo na kavlje, Leatherface, najdementnejši član te dinastije, pa jih tudi žaga, jasno, z motorko, kot kose mesa.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 5. 2022  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Film

    Jimmy Savile: A British Horror Story

    Jimmy Savile je bil vse tja od swinging šestdesetih let britanski Bog, disc jockey, televizijski voditelj (Top of the Pops), kralj BBC-ja, maratonec, rokoborec in filantrop, prijatelj premierjev in premierk, kraljice in princese D., Beatlesov in Rolling Stonesov, otrok in odraslih, policije in nacije, izpolnjevalec želja in fantazij, nacionalni klovn in nacionalni zaklad. Ko je leta 2011 umrl, so ga pokopali tako, kot da pokopavajo velikega državnika, ki ga bodo vsi pogrešali.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 5. 2022  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Film

    Ena sekunda

    V času kitajske kulturne revolucije (1966–1976), ko so skušali s terorjem obnoviti revolucionarne procese ter jih očistiti »štirih starin« (starih idej, stare kulture, starih šeg, starih navad) in ko je umrlo ogromno ljudi (od 400.000 do milijon), so se rdeči gardisti – dijaki in študenti, »prikrajšani za heroizem« svojih staršev, otroci »junaške generacije«, »mali rdeči roboti«, gnani z »versko gorečnostjo« in Maovimi slogani (»Človek ima zmeraj razlog, da se upira«, »Nočemo prijaznosti, hočemo vojno«, »Kapitalistični razred je koža. Intelektualci so dlake, ki rastejo iz kože. Kadar koža umre, ni več dlak«) – ob popolni imuniteti sadistično znašali nad »sovražniki ljudstva«: oblačili so jih v smešne stare obleke, natikali so jim oslovske klobuke, silili so jih v groteskne in mučne položaje, morali so lajati kot psi (na vseh štirih), zemljiške posestnike so vpregli v plug, ki so ga morali vleči, stari pisatelji so morali do izčrpanosti »delati avione«, šanghajskega župana so pretepli in obesili na kavelj žerjava, profesorji so morali jesti travo, številni so od vsega hudega delali samomore, skakali skozi okna – eden izmed njih se je celo vrgel v izvir vrele vode.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 5. 2022  |  Mladina 18  |  Kultura  |  Film

    Inventura

    Boris Robič (Radoš Bolčina), protagonist morilsko precizno spletene Inventure, posnete po romanu Karla Čapka, je tipični mali, upogljivi, nevidni človek, kafkovsko-musilovski mož brez posebnosti, ki se zgrozi, ko okno njegovega stanovanja na lepem ponoči streseta dva strela. Saj je dober človek, nima sovražnikov, z nikomer ni v sporu, vsi ga imajo radi – zakaj bi ga hotel kdo ubiti? Toda ko mu detektiv (Dejan Spasić) naroči, naj naredi spisek vseh ljudi, s katerimi je v stiku, da bi jih policija lahko malce preverila, takoj sestavi spisek, ki je daljši, kot bi moral biti. Nekatere da na spisek namerno – ta ga je čudno gledal, oni je iz Amerike prišvercal »malce elektronike«, tisti je prestrog do njega. Zdijo se mu sumljivi. Ob njih ima »čuden občutek«. Naj jih policija preveri – za vsak slučaj. In ker so storilci običajno bližnji sorodniki, dopiše še njih. Le zakaj ne – to so ljudje, ki so ga prehiteli. Frustrirali. Onemogočili. Užalili. In ustavili. Inventura, rahlo distopična reimaginacija Antonionijeve Povečave, cinična kot Id, je slika sveta, v katerem so streli resnični, strelci pa fantomski (Blow-Out, de Palmovo reimaginacijo Povečave, so pri nas naslovili Strel ni bil izbrisan).

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 4. 2022  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Barabe

    Gospod Volk je karizmatični vodja roparske tolpe, v kateri so še Kača, Piranja, Tarantola in Morski pes – recite jim »Volkovi štirje«. Po analogiji z Oceanovimi enajstimi. Imajo se čudovito. Noro. Kriminalci se imajo vedno najbolje. Los Angeles je njihovo igrišče. Če je treba, so tudi Hitri in drzni. Potem pa jih dobijo, a jih ne zaprejo, temveč jim dajo drugo priložnost – če bodo svoje kriminalne, gangsterske veščine uporabili za dobra dejanja, lahko ostanejo na prostosti.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 4. 2022  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Notre-Dame v plamenih

    Petnajstega aprila 2019 ob 18.17 se je v pariški katedrali Notre-Dame, »kroni gotske arhitekture« in »enem izmed najbolj obiskanih monumentov na svetu« (kot slišimo v vseh jezikih sveta), prižgal rdeči alarm. Evakuirali so jo, a ker ognja – ne dima – niso videli, so vernike spustili nazaj k maši, prepričani, da je dotrajani varnostni sistem, ki ga stalno lomi, spet poslal lažni alarm, toda podstrešje je tedaj že gorelo, kar je videlo približno pol Pariza. Varnostnik je preživljal prvi delovni dan v novi službi, šef varnosti je imel hudo astmo, do podstrešja pa je bilo 300 stopnic. Zakaj je zagorelo, ni jasno, zato Jean-Jacques Annaud, odlični ilustrator bestsellerjev (Bitka za ogenj, Ime rože, Medved, Ljubimca, Sedem let v Tibetu), pusti le nekaj namigov: cigaretni ogorek ... iskrice, ki jih sprožajo delavci ... kratki stik ... slaba napeljava ... nemarno vzdrževanje ... ISIS. Katedrala je tehnološko ostala v 12. stoletju – v nasprotju s state-of-the-art gasilskim komunikacijskim centrom, ki izgleda kot »možgani« ameriške vojske pred napadom na Irak. In ko Notre-Dame zagori, gasilci ne skrivajo, kaj jih čaka – vojna! »Napadite ogenj od spodaj,« slišimo.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 4. 2022  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Bergmanov otok

    Na otok Fårö, na katerem je živel in snemal Ingmar Bergman, se preselita zakonca, prestižni režiser Tony (Tim Roth) in scenaristka Chris (Vicky Krieps), še toliko bolj, ker ravno pišeta nova scenarija ( ja, vsak svojega, in ja, to je tekma) in ker se naselita natanko v hiši, v kateri je Bergman snemal Prizore iz zakonskega življenja.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 4. 2022  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Film

    Downton Abbey: Nova doba

    Downton Abbey 2 – ki ga lahko mirno in gladko gledate, četudi niste videli ne serije ne prvega filma – se začne s poroko in konča s pogrebom, vmes pa se zgodi film. Downton namreč okupira filmska ekipa, ki naj bi tam snemala nemo melodramo Kockar, večina Downtončanov pa naj bi se začasno preselila v vilo, ki jo je lady Grantham (Maggie Smith) zapustil neki francoski markiz. Nekateri Downtončani nasprotujejo temu, da bi se Downtona dotikali neotesani, vulgarni, »umazani« filmarji, ki jih imajo za navadne plebejce (»Kako nizko smo padli«), služabniki in služabnice pa so nad filmarji navdušeni prav zato – ker so plebejci. Kot oni. Nič ni tako plebejsko, da ne bi moglo rešiti Downtona, ki potrebuje novo streho. Filmarji, ki ponujajo čedno plačilo in ki nočejo snemati v ateljeju, temveč na lokaciji (»kot Abel Gance Napoleona«), si domišljajo, da so nova aristokracija – artificielni so, premožni, vzvišeni, napihnjeni. Še zlasti ošabna zvezdnica Phyllis Baxter (Raquel Cassidy).