Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 3. 2021  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Coming 2 America

    Akeem (Eddie Murphy), princ Zamunde, neodvisne afriške dežele, je leta 1988 – v Landisovi komediji Princ osvaja Ameriko – odpotoval v newyorški Queens (zveni obetavno), kjer si je našel nevesto (Shari Headley). Dobra novica: po 33 letih sta še vedno skupaj. Slaba novica: rodila je le hčerke, ki pa ga – po mračnjaški zamundski zakonodaji – ne morejo naslediti. Zato princ, še ne kralj, ponovno odpotuje v Queens – da bi našel svojega izgubljenega sina (Jermaine Fowler).

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 3. 2021  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Red Dot

    Ker najnovejšega Shyamalanovega trilerja – Old – še ni na spregled, ga lahko pri tistih, ki ljubijo filme s presenetljivimi, šokantnimi preobrati, nadomesti tale švedski triler, v katerem se Nadja (Nanna Blondell) in David (Anastasios Soulis), ki sta v krizi (Nadja tudi sosedu Tomasu zaupa, da je noseča), odpravita v divjino, kjer naj bi se regenerirala in spravila, toda še preden dobro postavita šotor, jima začne po telesu krožiti tista tako značilna laserska rdeča pika – znak, da ju ima ostrostrelec na muhi. Čaka ju boj za preživetje. Najprej pade njun pes – znak, da je psycho, ki jima je za petami, res pošast.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 3. 2021  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Supernova

    »Hočem, da se me spominjajo po tem, kar sem bil, ne pa po tem, kar bom postal,« dahne Tusker (Stanley Tucci) svojemu dolgoletnemu partnerju, koncertnemu pianistu Samu (Colin Firth), s katerim kreneta na zadnji road trip, kajti Tusker, pisatelj in »astronom«, počasi izgublja spomin, demenca ga vse bolj stiska in žre, zdravljenje pa je opustil (le spominja ga na to, da je bolan), tako da veste, kam njun avtodom pelje (hej, ko gledate Titanik, tudi veste, kam vse skupaj pelje), toda ne glede na to, da se Supernova lepi na precej modni trend filmov o demenci in podobnih »terminalnih« boleznih (Oče, Še vedno Alice, Daleč od nje, Aurora Borealis), pa tesnoba, s katero objema oba protagonista, deluje neverjetno sveže, precizno in mehko, morda tudi zato, ker Tucci in Firth ne potrebujeta vedno besed, da bi govorila, in ker ne potrebujeta metafor, da bi vedela, da nazaj ne moreta več. (Google Play, Prime Video, Apple TV, Vudu, FandangoNow)

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 3. 2021  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Pelé

    Pelé – sin nogometaša, nekdanji čistilec čevljev, trikratni svetovni prvak, prvi nogometaš, ki je dosegel tisoč golov, nacionalna institucija, občasni filmski igralec, kralj, sinonim za Brazilijo, obljuba boljšega sveta, oče številnih otrok, za katere ni vedel – je bil nogometaš, prek katerega je Brazilija vzljubila samo sebe. Bil je tako slaven, da se ni mogel niti premakniti, grozili so mu s smrtjo in ugrabitvijo, častili so ga kot boga, toda danes težko hodi – pred kamero pridrsa s hojco. Ko pa začne pripovedovati, se začnejo prižigati tekme, svetovna prvenstva in njegove mojstrovine – že gola, ki ju je pri sedemnajstih dosegel v finalu svetovnega prvenstva na Švedskem, sta nogometna Državljana Kanea, obenem pa le uvod v njegovo umetnost. In ko gledate vse te njegove akcije, podaje, strele in gole, se sprašujete: je bil to najboljši nogometaš vseh časov? Ali le najboljši nogometaš 20. stoletja? Je bil boljši od Maradone, Messija in Ronalda? Ni jasno. Zakaj ne? Ker v njegovem času še ni bilo snemalne tehnologije, ki bi lahko ujela vse nianse in vso globino njegove umetnosti. Bi bil s snemalno tehnologijo, ki glorificira Messija in Ronalda, največji? Morda.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 3. 2021  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Malcolm & Marie

    Malcolm (John David Washington) in Marie (Zendaya), mož in žena, tipična holivudska liberalca, se ponoči vrneta domov v elegantno, razkošno, stekleno, modernistično holivudsko vilo. On je filmski režiser, ona je nekdanja igralka in nekdanja narkomanka. Vrnila sta se s premiere njegovega filma o nekdanji narkomanki, toda na premieri se je za pomoč in navdih zahvalil vsem – razen njej. Ko stopita v vilo, je poln samega sebe, kar prekipeva od samozavesti in narcizma, samozaverovanosti in slave – to je njegova noč! Ona pa gre najprej na stranišče – to je njena kritika njegovega filma. In njunega odnosa. Nje ni začaral. Sam kritike slabo prenaša, še posebej kritike »belskih kritikov«, ker da v vsakem filmu, ki ga je režiral črnec, vidijo film o rasizmu (in ker njegove filme stalno primerjajo s filmi Spikea Leeja). Malcolm sicer s tem namiguje, da za osrednje medije piše premalo temnopoltih kritikov, da so torej belski filmski kritiki privilegirani (tako kot belski režiserji, belski igralci ipd.), toda ob tem spregleda svojo lastno privilegiranost – filme režira zato, ker je moški.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 3. 2021  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Minari

    Ko je lani zablestel korejski Parazit (in celo pobral glavnega oskarja), ni nihče niti slutil, da bo takoj za njim zablestel še Minari, film o korejski družini (oče, mati, dva otroka), ki se prebija skozi Reaganovo Ameriko. Reagan je oznanjal ameriški sen in free enterprise – postanite podjetnik! Postanite samozadostni! Delajte zase! Zanašajte se nase! Država je problem, ne pa rešitev! Jacob (Steven Yeun), patriarh korejske družine, ki se preseli na zahod, je prepričan, da jim bo uspelo, če bodo pridni, delovni, vztrajni. A vse to ne pomaga. Ekonomija jih ne uboga. Blaginja jih kljub trdemu delu zaobide. Ameriški sen nima telefonske številke v imeniku. Jacob misli, da krajšo vlečejo zato, ker dela za druge, ne pa zase, zato sklene, da se bo osamosvojil, da bo torej postal samozadosten, toda priključitev »reaganovski revoluciji« in selitev na jug, v cenejši, obetavnejši Arkansas, kjer začnejo kmetovati in pridelovati korejsko zelenjavo (korejska skupnost v Ameriki je vse številčnejša in to je »trg«, ki ga najbolje poznajo), jih ne odrešita. Zdaj šele postanejo ujetniki trga in igrače kapitalizma.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 2. 2021  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Honest Thief

    Liam Neeson ne more pozabiti, da je igral Oskarja Schindlerja. Še več: lik, ki ga igra v akcijskih filmih, se vedno obnaša tako, kot da v njem tiči Oskar Schindler. Če že koga ubije, ga ubije zato, ker je bil res velika in popolna svinja. Spomnite se le, kako je v Ledenem maščevanju pokončal ljudi, ki so pokončali njegovega sina – in kaj je počel tipom, ki so v Ugrabljeni ugrabili njegovo hčerko. Tako je »pošten«, da ubije le tiste, ki si smrt res zaslužijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 2. 2021  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Breaking News in Yuba County

    »Tvoja vagina je ubila mojega moža,« dahne Sue (Allison Janney), razočarana, osamljena, zapostavljena, utrujena gospodinja iz okrožja Yuba. Torto za rojstni dan si kupi sama, da praznuje, pa se itak nihče ne spomni, še najmanj njen mož, ki ga zasači v postelji z blondinko. Ko jo zagleda, otrpne – za vedno. Toda Sue, ki pogreša ljubezen, ne prijavi smrti, temveč izginotje – in nenadoma že igra ljubečo, zaskrbljeno, obupano, nemočno ženo, ki trpi in joče. Kje je moj mož? So ga ugrabili? Mediji takoj planejo, tako da jo objamejo kamere in žarometi – končno je postala zgodba. Končno je pomembna. Končno je v središču pozornosti. Končno dobi to, kar je najbolj pogrešala – ljubezen.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 2. 2021  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Falling

    Za očete so vsi sinovi geji. In Falling, režiserski prvenec Vigga Mortensena, je film o sinu, ki je gej, in očetu, ki je homofob. Nekoč – no, še pred nekaj leti – bi to zadoščalo. Nič več. John (Viggo Mortensen), sicer pilot, namreč ni le gej, ampak je tudi poročen z moškim azijskega rodu (Terry Chen), s katerim imata hčerko (Gabby Velis). In oče, Willis Petersen (Lance Henriksen), ni le homofob, ampak je tudi rasist, mizoginik, seksist, konspirolog in lovec. A tudi to še ne zadošča: očeta, ki mu je bilo ob rojstvu sina žal, da ga je spočel (ker bo nekoč itak umrl), se loteva demenca. Pozablja. Izgublja se. Kot očetje in mame v vsakem drugem filmu, ki ga vidimo. Pa tudi to še ne zadošča: oče se preseli k sinu.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 2. 2021  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Days of the Bagnold Summer

    Ker zadnje komedije Wesa Andersona – The French Dispatch – še ni na spregled, si lahko v tolažbo pogledate britansko komedijo Days of the Bagnold Summer, ki jo impersonira in nadomešča. Daniel Bagnold (Earl Cave), zabušant v črnem, fen heavy metala, v grozi ugotovi, da bo dolgo vroče poletje preživel z materjo, Sue (Monica Dolan), ne pa z očetom, ki je stegnil na Florido, Sue, žalostna ločenka, knjižničarka in nehipsterska fenica zgodovine, pa si želi, da bi njen sin pokazal vsaj inklinacijo, če že ne afekcije – ko ju gledate, imate občutek, da manjkata na fotografiji Veličastnih Tenenbaumov.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 2. 2021  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Judas and the Black Messiah

    FBI je leta 1956 pod taktirko J. Edgarja Hooverja lansiral tajni Protiobveščevalni program, alias COINTELPRO (COunter INTELligence PROgram), s pomočjo katerega je skušal nadzorovati, diskreditirati in ustaviti »subverzivne« politične organizacije – aktivistične, črnske, staroselske, novolevičarske, feministične, okoljske in tako dalje. Med črnskimi so bili Hooverjeve tarče gibanje Martina Lutherja Kinga Jr., Nation of Islam in stranka Črni panterji, 4. marca 1968 pa je svojim agentom zapovedal, da morajo na vsak način preprečiti »vzpon Mesije, ki bi združil in naelektril militantno črnsko nacionalistično gibanje«. Hoover je poudaril, da bi tak Mesija lahko postal Malcolm X, a so ga nekaj let prej umorili, tako da ni več predstavljal grožnje. Črnci so ga imeli za mučenika, to pa je bilo tudi vse. Je pa posvaril pred drugimi, ki težijo k mesijanski poziciji – Martinom Lutherjem Kingom, Stokelyjem Carmichaelom in Elijo Muhammadom. »Elijah Muhammad ni prava grožnja, ker je že star. King bi bil lahko kandidat za to pozicijo.«

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 2. 2021  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Rams

    Ko boste gledali tale avstralski rimejk islandskega hita o dveh osamljenih bratih, šampionskih ovčarjih, na smrt sprtih sosedih, ki že 40 let ne govorita (stoičnega igra Sam Neil, zapitega pa Michael Caton), boste začudeno ugotovili, da traja skoraj pol ure dlje od originala. Kaj se je zgodilo? Nič, po preselitvi s hladne, subarktične Islandije v toplo, tako rekoč tropsko Avstralijo se je vsa zmrzal stalila in razlila, oh, in razvlekla (pandemija in karantena sta tudi napihnili »kugo«, ki pogubi ovce in ki je »na Avstraliji nikoli ni bilo«), svoje pa so dodali še siloviti, apokaliptični požari, ki so jih prinesle podnebne spremembe. Še dobro, da islandski original ni vključil tudi bruhanja vulkana Eyjafjallajökull – potem bi trajal dlje kot avstralski rimejk. (video na zahtevo)

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 2. 2021  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    The Reckoning

    Neil Marshall, britanski režiser, ki je v prvi dekadi tega tisočletja posnel nekaj izvrstnih, danes že kultnih žanrskih filmov (Pasji vojaki, Jama groze, Centurij, Sodni dan), je nehote posnel film o naših pandemskih časih. Ko ga je začel snemati (poleti 2019), o kakem covidu in pandemiji še ni bilo ne duha ne sluha – ko ga je dokončal, je bil svet spremenjen. Pa vendar se The Reckoning – presenetljivo tog in brezizrazen – ne dogaja danes, temveč v davni preteklosti, leta 1665, ko London udari kuga, ki pa pride ozaljšana s šovinizmom, seksizmom in mizoginijo – lovom na »čarovnice«. Ker Grace Haverstock (Charlotte Kirk) po moževi smrti ne more več plačati najemnine, ji stanodajalec (Steven Waddington) predlaga alternativo – seks. Ker Grace na spolno izsiljevanje ne pristane, jo stanodajalec razglasi za »čarovnico«.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 2. 2021  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Bajocero/Below Zero

    Martín Salas (Javier Gutiérrez) in Montesinos (Isak Férriz), španska policista, dobita nepričakovano nalogo: s kombijem morata v spremstvu dveh policijskih vozil šest jetnikov prepeljati iz ene ječe v drugo. Po zakotnih cestah, ponoči, v megli in pod ničlo. Med jetniki so različni profili nevarnih kriminalcev, tudi nekdanji politik in romunski diabolik. Jasno, karavano med potjo ustavi in paralizira skrivnostni ostrostrelec (Karra Elejalde), ki hoče Romuna.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 2. 2021  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    A Glitch in the Matrix

    »Če mislite, da je ta svet slab, potem bi morali videti ostale svetove,« je leta 1977 v Metzu – na druženju s feni – rekel Philip K. Dick, avtor romanov, po katerih so posneli Iztrebljevalca, Popolni spomin, Posebno poročilo in Temačno zrcalo (in serijo Človek v visokem dvorcu, če smo že ravno pri tem). Potem je dodal: »Živimo v računalniško programirani resničnosti.« To je leta 1977 zvenelo kot popolna norost, slišimo v dokuju A Glitch in the Matrix, toda leta 1999, ko je prišla Matrica, je to, da živimo v artificielnem svetu, ki nekako ustvarja samega sebe, zvenelo precej manj noro, naravnost realistično pa je to zazvenelo štiri leta kasneje, ko je Nick Bostrom, švedski filozof z Oxforda, objavil razpravo Ali živite v računalniški simulaciji?, v kateri je ponudil tri trditve.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 2. 2021  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Politika, ki ustvarja vtis, da se bo svet izboljšal z reformami, je ... 

    Če ste pred leti gledali romantično komedijo Spi z menoj, potem ste gotovo pozabili, kaj se v njej dogaja, niste pa pozabili stand-upa Quentina Tarantina, ki se pojavi na tipični ameriški zabavi in izbrani družbici brzostrelno razloži, zakaj je Top Gun ultimativni gejevski film. Bliss – smrtno resni remiks M atrice, Izvora, Trumanovega šova, Iztrebljevalca, Carpenterjevega sci-fija Oni živijo in Polnoči v Parizu (no, v tem koktajlu odmevata tudi prejšnja, precej boljša Cahillova mindfucka, Druga zemlja in Izvor očesa), po malem puzzle, po malem triler v ritmu protibolečinske tablete, po malem dolga digresija – je natanko tak film: kaj se v njem dogaja, boste morda pozabili, ne boste pa pozabili stand-upa Slavoja Žižka.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 2. 2021  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Palmer

    Justin Timberlake, alias Palmer, se po dvanajstih letih vrne iz ječe, a tale film je tako vljuden in uvideven, da nam ne pove, zakaj je tako dolgo sedel. Palmer – zaraščen in melanholičen – v glavnem molči, a film je preveč vljuden in uvideven, da bi nam povedal, o čem molči. Če se ne bi na hitro in divje pofukal z razpuščeno, subproletarsko Shelly (Juno Temple), ki jo sreča v baru, ne bi niti izgledal kot nekdo, ki se je vrnil iz ječe – film je itak preveč vljuden in uvideven, da bi ga opominjal na to. Palmer je film, v katerem se Justin Timberlake dela, da ni Justin Timberlake. Ko je na prostosti, celo ne počne nič takega, da bi bil sploh vreden omembe. Ne, nobene napake ne naredi.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 2. 2021  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    The Little Things

    Joe »Deke« Deacon (Denzel Washington) je bil zvezdniški losangeleški detektiv, a je pred nekaj leti pri lovu na serijskega morilca hudo zamočil (ni jasno, kaj), zato zdaj vegetira v nekem zakotnem, prašnem mestecu, toda ko ga šef pošlje v Los Angeles, kjer naj bi povsem rutinsko prevzel neki dokazni material, ravno tedaj ponovno udari serijski morilec, čigar ritualni umori deklet – no, bolj »umetniške« instalacije – spominjajo na »umetnine« serijskega morilca, ki ga je sam lovil, tako da začasno ostane v Los Angelesu in priskoči na pomoč Jimu Baxterju (Rami Malek), napetemu, zelo intenzivnemu, zaletavemu detektivu, možu in očetu (dveh hčera), ki potrebuje dobrega, modrega, izkušenega, temnopoltega mentorja – no, Somerseta. Hočem reči: Deacon je za Baxterja to, kar je detektiv Somerset (Morgan Freeman) v psihotrilerju Sedem za Millsa (Brad Pitt). Deacon skuša preprečiti, da bi Baxter ponovil njegove »angelske« napake, še toliko bolj, ker je Baxter tako rapsodično intenziven (Malek je še vedno na Wembleyju), da je že kar sumljiv. Trk dveh slogov, dveh preteklosti, dveh obsedenosti je neizogiben, a ko se zakopljeta v losangeleški noir, naletita na mesijanskega tipa (Jared Leto), ki je še intenzivnejši in morbidnejši od Baxterja – in ki se dela še sumljivejšega. Namerno pretirava? Se le igra, ker je tako obseden s serijskimi morilci? Nadaljuje delo serijskega morilca, ki ga niso nikoli prijeli? Je le losangeleški fantazist, ki hoče dati svojemu anonimnemu življenju monumentalno dimenzijo? Ali pa je le metafizik, ki hoče oba detektiva spomniti, da »tega« ne bo nikoli konec in da bosta večno kriva – kriva za smrt vseh tistih žensk, ki jih nista zaščitila in rešila? In res, ženske so tu povsem irelevantne – umirajo ženske, moški z nasprotnih strani moralne ločnice pa si dopovedujejo, da bi bili lahko v drugih časih prijatelji.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 2. 2021  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Saint Maud

    »Ne pusti, da gre tvoja bolečina v nič, Amanda, ne pusti, da gre tvoja bolečina v nič,« slišimo v britanskem psihotrilerju Saint Maud, v katerem vas vse pripravlja na odločen, strašen, šokanten konec. V času, ko filmi na koncu običajno odpovejo (ne vejo, kako bi se končali), je lepo videti film, ki naša pričakovanja ne le stalno izpolnjuje, ampak jih tudi stalno – iz prizora v prizor, iz kadra v kader – stopnjuje. Maud (Morfydd Clark) je zelo osamljena, zelo pobožna vernica s spiralno travmo v želodcu in z mučnimi flešbeki v glavi – bolj ko je sama in osamljena, bližje je Bogu. Ko pride v obmorski Scarborough k hudo bolni, na posteljo priklenjeni Amandi Köhl (Jennifer Ehle), nekdanji sloviti avantgardni plesalki (ki bi se odlično podala Suspirii), naj bi zanjo le paliativno skrbela, bolj ko ne permanentno, kot negovalka in maserka, toda zlagoma se ji zazdi, da bi morala poskrbeti tudi za njeno dušo, še toliko bolj, ker sliši glasove, ki jo vzpodbujajo. Vsaj tako verjame. Bolj svetniško in dogmatično ko rine v Amandino dušo, nevarnejša postaja.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 2. 2021  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    All My Friends Are Dead

    Ko pride policija, so vsi že mrtvi. »Vsi moji prijatelji so mrtvi,« slišimo. Poljska vila, v kateri se je odvrtela novoletna zabava, je polna trupel. Nekatera ležijo, druga visijo, tretja sedijo. Smrt ima obešenjaški smisel za humor. Videla je veliko filmov. Očitno tudi Brez povratka. Slasherji so ji bili še posebej všeč. Toda ko se film vrne v prejšnjo noč, je vse najprej videti precej nedolžno – Marek (Kamil Piotrowski) je na zabavo povabil številne prijatelje, ki prihajajo, z njimi pa njihovi prijatelji in dekleta, tudi malce starejša, počasi se začnejo sitkomsko spoznavati, zalezovati, ovohavati in otipavati (izgledajo tako, kot da so se spoznali na pogrebu, slišimo), nekateri začnejo piti, snifati, plesati, begati in noreti, drugi frcati filmske replike (Sam doma, Terminator ipd.), tretji – hormonski, sfantazirani, nestrpni, malone burleskni – pa hočejo seks. In dobijo več, kot so hoteli. Seks vedno preseže pričakovanja. Vedno šokira.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 2. 2021  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Sightless

    Tale psihotriler, v katerem mlada violinistka (Madelaine Petsch) nenadoma oslepi, tako da se znajde v povsem novih pogojih in med novimi ljudmi (zanjo skrbi Alexander Koch), ni nič posebnega, omenjam ga le zato, ker ima na koncu presenetljiv “shyamalanski” preobrat – ključev, namigov in indicev, ki jih lahko povežete (ali pa jim nasedete), je ravno dovolj, da vabijo k detektivski igri. Poglejte ga za šport – da vidimo, v kateri minuti boste pogruntali, v čem je štos. (Netflix)

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 2. 2021  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Run Hide Fight

    Zoe (Isabel May), 17-letno gimnazijko, oče na začetku odpelje na lov. Če je jelen ranjen, ga ustreli, da se ne muči, jo pouči. Zoe se hitro uči, zato zgrabi skalo – in jelena odreši muk. In kot bi rekel Brecht: če puška v prvem dejanju visi na steni, pomeni, da bo v tretjem uporabljena. Zoe se odpravi v šolo, ki pa se ji zgodijo Umri pokončno, Padec Olimpa in Igre lakote – štirje mladi, groteskni, do zob oboroženi sociopati, mizantropski gimnazijci (trije fantje in dekle, toliko, da je vse skupaj spolno “uravnoteženo”), z belim kombijem vletijo v menzo in šolo prelevijo v vojno cono. Jasno, Zoe se prelevi v jekleno, superjunaško lovko – no, skalo. Bike zgrabi za roge.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 2. 2021  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Locked Down

    Filmi, ki se dogajajo v času lockdowna, so bili neizogibni. A tudi njihov izgled je bil predvidljiv. Prizorišče: nekaj prostorov. Atmosfera: klavstrofobična. Kostum: pižama. Protagonisti: depresivni, tesnobni, malodušni, živčni, vsega naveličani. Odnosi: natrgani, ohlajeni, tik pred razpadom. Zaplet: izguba stika. Vrhunec: manični ples ob kakem starem hitu. Razplet: vzpostavitev stika. Zvezdnik št. 1: Zoom (ko nimaš idej, prižgi Zoom!). Produkcijske vrednosti: na nivoju Zooma. Locked Down, ki ga je posnel Doug Liman, avtor hiperaktivnih, ultrakinetičnih trilerjev (Kdo je Bourne?, Na robu jutrišnjega dne, Gospod in gospa Smith), je videti natanko tako – ne ravno kot Poejeva Maska rdeče smrti. V londonskem stanovanju obtičita Linda (Anne Hathaway) in Paxton (Chiwetel Ejiofor), ki bi se že davno razšla (in ločila), če ne bi izbruhnila pandemija in ju obdržala skupaj. Nesrečnika – ona šefica neke hoh medijske firme, on šofer, dostavljač (toliko o razrednem boju, ki ju očitno ločuje!) – se sicer delata, da se sovražita (ne, nista v isti sobi), a mi vemo, da drug brez drugega ne moreta. Vidite, pandemija je kul – ljudi ponovno “ujame”, ponovno jih združi in poveže.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 2. 2021  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    The White Tiger

    Tole je pa indijska verzija korejskega Parazita. Balram Halwai (Adarsh Gourav), sin voznika rikše iz neke indijske vukojebine, si že vse življenje domišlja, da je nekaj posebnega. Da je pametnejši od drugih. Da je beli tiger. Res, kot otrok je kazal znake nadarjenosti in briljance, celo genialnosti, a so bili preveč revni, da bi se šolal, tako da je obtičal – socialno se ni in ni premaknil. Kviz “Kdo hoče biti milijonar” je šel mimo njega. Kar pa ne pomeni, da ne sanjari o razrednem preboju, da ni že kar patološko ambiciozen, da nima perverznih darwinističnih fantazij, ki se poravnajo v popolni vihar, ko postane šofer lokalnega bogataša, Ashoka (Rajkummar Rao), in njegove “ameriške” žene, Pinky (Priyanka Chopra-Jonas). Ja, med njim in Pinky se vnamejo seksualne napetosti, toda verjetno le zato, ker hoče imeti to, kar ima Ashok – ker hoče torej postati Ashok.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 2. 2021  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Alone

    Jessica (Jules Willcox) je samska ženska. Ni bila vedno, toda po družinski tragediji ostane sama. In ko se z avtom, polnim prtljage, ravno pelje tja, kjer naj bi življenje začela na novo, ko torej potuje skozi divjino, naleti na brezimnega moškega (Marc Menchaca), ki je videti povsem “normalno” (prijazen, vljuden, ustrežljiv, v črnem cherokeeju), a se hitro izkaže, da je “pravi” moški, prepričan, da je treba samsko žensko kaznovati. Ugrabi jo, zastrašuje, muči, terorizira, celo zaklene jo v gozdno kočo, kar je verjetno njegova ideja “skupnega” življenja – in ko mu zbeži, jo začne podivjano in obsedeno preganjati. Gozd – divji, nepredvidljiv, blaten, spolzek, prostran – postane prizorišče vojne spolov. Na eni strani je ženska, na drugi strani pa moški, ki jo zalezuje, pleni, objektivira – pač moški, ki si jo hoče pokoriti. A kot rečeno: videti je povsem “normalno” (nima imena, Moški). Kar govori o tem, kako “normalizirano” – kako nepresenetljivo in vsakdanje – je že objektiviranje, zalezovanje in nadlegovanje žensk. Ko naletita na lovca, ga Jessica prosi, naj ji pomaga, Moški pa mu reče, da je Jessica mentalno motena – jasno, lovec verjame njemu. Igra ga Anthony Heald, ki ga je Hannibal Lecter na koncu filma Ko jagenjčki obmolknejo tako ljubeče povečerjal.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 1. 2021  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Outside the Wire

    Leta 2036 v vzhodni Evropi divja državljanska vojna, Rusija si skuša prisvojiti Ukrajino, na rusko-ukrajinski meji pa je kaotična, krvava, bombastična fronta, na kateri za »red« skrbijo ameriški robovojaki in droni, ki jih hladno, brezčutno, postčloveško – iz Nevade! – upravlja tudi poročnik Harp (Damson Idris). Tale Netflixov akcijski film je generično kinetičen in generično distopičen, intriganten pa postane v trenutku, ko Harpa, ki je vojno in smrt videl le na računalniškem ekranu, v družbi stotnika Lea (Anthony Mackie), sicer androida, »obraza neskončne vojne« (tako razvitega, da čuti bolečino!), za kazen pošljejo v vojno cono, kjer lahko na lastne oči vidi, kakšne klavnice, kakšne tragedije in kakšno trpljenje – kakšno »kolateralno škodo« – povzročajo droni.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 1. 2021  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Block Z

    Pred izbruhom pandemije je bilo posnetih na stotine zombijskih filmov, ki so najavljali nekaj hudega, strašnega, apokaliptičnega, še toliko bolj tale filipinski, ki je bil posnet tik pred izbruhom, popisuje pa izbruh »virusa«, ki preplavi Filipine, tudi medicinsko fakulteto, prizorišče velikega spopada med živimi in neživimi, toda neživih je preveč, da bi jih lahko odpravil dobri stari strel v glavo, kar pove vse o nas – kljub vsej silni tehnologiji in razvitosti nam preostane le beg.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 1. 2021  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Hunted

    To, da Eva (Lucie Debay) opravlja »moško« delo (nadzornica gradbenega projekta), je tako velika napaka kot to, da ignorira klice svojega »Alexa« in se zvečer sama odpravi v bar, kjer sreča čednega tipa (Arieh Worthalter), ki odžene nekega težaka, z njo zapleše in jo odpelje v avto – in še preden rečete #MeToo, jo že ugrabi. In še preden rečete »le da pomeni da«, mu že zbeži – in potem pred njim in njegovim sodelavcem (Ciaran O’Brien) beži in beži in beži skozi mračen, mučen, morbiden gozd, ki pa je na njeni strani, navsezadnje, v njene pomočnike se ne prelevijo le vrani, divji prašiči in kače (in drevje in reka), ampak tudi volkovi.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 1. 2021  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    News of the World

    Paul Greengrass, ki je filme prelevil v hiperaktivne, hiperkinetične, epileptične ringelšpile (Bournov ultimat), je verjetno komaj čakal, da kamero ustavi in ujame sliko te sodobne, trumpovske Amerike. In res, ujame jo, toda ne danes, temveč na divjem zahodu, pred dobrimi 150 leti – po koncu državljanske vojne, ki je Ameriko polarizirala. Ali bolje rečeno: državljanska vojna je bila posledica velike polarizacije. In čez povojni Teksas, ki je še vedno kruto polariziran, nasilen, radikaliziran in krvav, potuje utrujeni, melanholični, zaraščeni, enigmatični stotnik Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks), nekdanji vojak južnjaške, konfederativne, sužnjelastniške vojske, ki se preživlja tako, da ljudem – neinformiranim, zahojenim, zakotnim, pozabljenim – javno bere časopise, novice, »nekaj, ob čemer pozabite na težave«, zgodbe o »težkih časih«, rudarskih štrajkih, poplavah, novih ustavnih amandmajih, ukinitvi sužnjelastništva, News of the World. Kidd, ki bere iz New York Timesa in Dallas Heralda, a tudi iz indijskega Timesa, je televizija za nepismene, platforma nove, povojne nacije. Ne zastonj.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 1. 2021  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    MLK/FBI

    Martin Luther King je leta 1968 padel pod streli atentatorja. Toda ko boste videli doku MLK/FBI, si boste rekli: čudno, da FBI tega atentata ni preprečil! Ne le čudno – neverjetno! FBI je namreč Kingu tako ekscesno in tako vztrajno in tako sistematično prisluškoval, tako vneto in tako pikolovsko in tako invazivno ga je zasledoval in zalezoval, da bi atentatorja –Jamesa Earla Raya – moral prestreči. Agentom, ki so neprestano lezli za Kingom, bi preprosto moral pasti v oči. Ja, tudi v motelu Lorraine (Memphis, Tennessee), v katerem je ustrelil Kinga, bi jim mogel pasti v oči. Saj so bili tam!