Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 6. 2020  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Lara

    Lara Jenkins (Corinna Harfouch) bi na svoj šestdeseti rojstni dan naredila samomor, če policisti pri njenem sosedu – edinem človeku, s katerim se zares razume – ne bi izvedli tako bučne racije. Iskali so njegovega sina, ki se ukvarja s “sumljivimi” posli. Sosed ji pove, da ima sin sicer probleme, a da ni kriminalec. Lara – ločena, upokojena, depresivna, samoosamljena Berlinčanka – pa se do svojega sina Viktorja (Tom Schilling) obnaša tako, kot da je kriminalec, pa je v resnici briljanten pianist. In na dan njenega nesojenega samomora pripravlja veliki koncert, na katerem bo krstno izvedel svojo skladbo. Morda je hotela samomor narediti prav zato – ker bo njen sin imel samostojni koncert in izvedel svojo skladbo. Morda je hotela skozi okno skočiti prav zato, ker je njen sin uspel – in v nekem smislu postal to, kar je hotela postati ona, pa si ni upala in je raje “vase” spremenila njega.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 6. 2020  |  Mladina 25  |  Kultura  |  Film

    Hči Camorre

    Hči Camorre je Cristina Pinto, “ženska, ki ubija brez milosti”, “prva morilka Camorre”. Imenovali so jo “Nikita” – zaradi krutosti. Dolgo je bila telesna stražarka Maria Perrelle, kamorista, ki se je skesal. Cristina Pinto se ni nikoli skesala – raje je spoštovala “zakon molka” in šla sedet. Še dobro, pravi po vrnitvi iz ječe svoji hčerki, ki ji očita, da je ni bilo, ko bi jo najbolj potrebovala: res je, če bi se skesala, bi dobila krajšo kazen, res je, prej bi bila lahko na voljo svoji hčeri, toda njena hči ne bi mogla več okrog hoditi z vzdignjeno glavo, saj bi veljala za hčer skesanke – izdajalke. Cristina se svoje morilske preteklosti ne sramuje. Au contraire: “Uživala sem v tem. Uživala sem v moči. Ko v nekoga moliš pištolo, si pridobiš spoštovanje.” A obenem se zaveda, da je vsega tega uživanja konec – tudi moči in spoštovanja. Potrebuje vse več antidepresivov, ostareli Raffaele, s katerim “hodita” že 25 let, zboli, čuti se vse bolj izolirano. “Toliko sorodnikov imam, pa ni nikogar.”

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 6. 2020  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    The Vast of Night

    Če hočete videti odličen, res briljanten, res napet in res emocionalno precizen film, potem si poglejte The Vast of Night (ne nudi ga kino, temveč Amazon Prime), mikrobudžetni sci-fi o zunajzemeljskem izkrcanju v malem novomehiškem mestu sredi petdesetih let prejšnjega stoletja. Izkrcanje nezemljanov v malem mestu? To zveni klišejsko – to zveni kot film, ki ste ga že videli. Večkrat. Morda prevečkrat. Toda: v filmu The Vast of Night ni ničesar klišejskega. Ne, tega filma še niste videli. Ko se vse mesto zgrne v lokalno športno dvorano, na gimnazijsko košarkarsko tekmo, se 16-letna Fay Crocker (Sierra McCormick), zvedava gikica, v prostem času telefonistka, obsedena s tehnologijo in prihodnostjo (ki bo prinesla, kot pove, samovozeče avtomobile in telefon “za v žep”), in malce starejši Everett Sloan (Jake Horowitz), njena sarkastična simpatija, ki večere preživlja kot radijski didžej, skozi mesto in noč sprehodita do njunih “delovnih” mest, do telefonske centrale in radijske postaje, toda režiser Andrew Patterson in direktor fotografije M.I. Littin-Menz poskrbita, da to izgleda tako, kot da se sprehajata skozi prostrano noč, skozi brezmejno tišino in skozi neizmerno vesolje, ki kmalu zatem zaškrta v telefonskih slušalkah in na radijskih valovih.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 6. 2020  |  Mladina 24  |  Kultura  |  Film

    Kubanskih pet

    Ko leta 1989 pade berlinski zid, se zdi, da bo padel tudi Fidel Castro in da se bo Kuba po dolgih letih vrnila med kapitalistične dežele. Kubanski izseljenci, fanatični anticastrovci, ki živijo na Floridi, si že manejo dlani. Sovjetske zveze, velike zaveznice in sponzorke Kube, ni več. Kuba vse težje shaja. Vsega je premalo. Celo hrane primanjkuje. In potem pride še ultimativni signal, znamenje z neba, ki ne pušča nobenega dvoma, da Castrov režim razpada – René González (Edgar Ramírez), kubanski pilot in družinski človek, z letalom pod radarjem odleti in prebegne v Ameriko. Ko pristane na Floridi, pred televizijskimi kamerami pove, da se na Kubo ne bo več vrnil. To, da ga imajo tam za izdajalca in da njegova družina – njegova žena Olga (Penélope Cruz) – zaradi šikaniranj zdaj trpi, ga ne moti, saj bo vsega tega kmalu konec. Takoj se vklopi v proticastrovsko skupnost – da bi pospešil sesuvanje Castrovega režima, se s prodemokratično cessno zavihti nad Havano, ki jo potem zasuva s propagandnimi letaki. Castrov režim je tik pred kapitulacijo – vsaj tako se zdi, ko prebegne še en kubanski pilot, Juan Pablo Roque (Wagner Moura), le da ne z letalom, ampak do Guantanamo Baya priplava.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 6. 2020  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Žvižgači

    Romunski novovalovec Corneliu Porumboiu je pred dobrimi desetimi leti posnel film Policijski, pridevnik, v katerem je skušal detektiv Cristi nekega gimnazijca rešiti pred Zakonom, za katerega ve, da kmalu ne bo več v veljavi. Porumboiu je potem posnel nekaj filmov, v katerih so se junaki prelevili v Indiane Jonese – iskalce izgubljenih zakladov. V Zakladu je junak zaklad iskal kar na nekem vrtu, v dokuju Neskončni nogomet pa se je malemu uradniku, Porumboiujevemu mladostnemu prijatelju, zdelo, da se zaklad skriva v novih nogometnih pravilih, ki si jih je izmislil.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 6. 2020  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Mali Joe

    Mali Joe je ledena, pastelna, distopična balada o gensko spremenjenem organizmu, posebni roži, ki jo Alice (Emily Beecham), njena stvarnica, njena ločena “mati”, genetičarka v brezhibnih toplih gredah korporacije Planthouse Biotechnologies, imenuje “mali Joe” – po svojem najstniškem sinu Joeju. Alice je namreč sveto prepričana, da je “mali Joe” božji dar, darilo človeštvu, saj ima blagodejne učinke – njegov vonj osrečuje. Noter gre ljubezen, ven pride sreča. Kar je približno tako, kot če bi rekli, da je božji dar in darilo človeštvu H.A.L., “parfumski” megaračunalnik v Kubrickovi Odiseji v vesolju. Nekaterim se namreč zdi, da je “mali Joe” kužen in poguben tako za druge rastline kot za živali, recimo pse, ki pod njegovim vplivom postajajo napadalni. Alice, vegetarijanska verzija dr. Frankensteina, sicer vztraja, da “mali Joe”, hortikulturni antidepresiv (neke vrste šentjanževka, heh), ki naj bi osvojil trg, prihaja v miru in da prinaša srečo (le pogovarjati se moraš z njim), toda vse bolj je jasno, da ljudem v resnici pere možgane in da jih obsede, da torej – podobno kot Solaris – le perverzno zrcali njihove strahove, tesnobe in travme.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 6. 2020  |  Mladina 23  |  Kultura  |  Film

    Lov

    Janša in njegovi so prepričani, da so žrtve velike zarote in da jih hočejo “kaviarske” liberalne elite zamenjati z nebelci, “maskiranimi” v begunce in ekonomske migrante. In tu je film zanje: Lov – sarkastična parodija kulturnega boja. Se še spomnite, ko je Hillary Clinton leta 2016 med predvolilno kampanjo rekla, da je polovica Trumpovih volivcev “deplorables”, “bednikov”, potemtakem “rasistov, seksistov, homofobov in ksenofobov”. Trumpovi volivci so jo takoj napadli in popadli, saj so končno dobili dokaz, da so res žrtve velike liberalne zarote, “globoke države”, da liberalne elite nanje gledajo zviška, da jih preganjajo zaradi njihovih političnih in verskih prepričanj ter da so v njihovih očeh pogrešljivi, tako da je bil le še korak do razvpite teorije, da Hillary Clinton vodi “satanistično” pedofilsko mrežo, ki je bazirana v kleti washingtonske picerije Comet Ping Pong. Hillary Clinton se je naslednji dan opravičila, ker je rekla, da je “bednikov” med Trumpovimi volivci le polovica. Lov se začne na zasebnem letalu, na katerem je dvanajst takšnih “bednikov” (konspirologov, homofobov, pro-life fanatikov, ksenofobov, obsedencev z orožjem, lovcev ipd.), ki so jih dekadentne, “kaviarske” liberalne elite – na čelu z Atheno (Hillary Swank) – nalovile po Ameriki, zdaj pa jih uspavane, utišane in uklenjene peljejo na “lov”. Sredi gozda jih spustijo, odmašijo jim usta, jih oborožijo – in začne se igra smrti.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 5. 2020  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Videti El Aaiun

    V času Jugoslavije so lahko ljudje svojo podporo tujim narodnoosvobodilnim gibanjem izražali tudi s pomočjo mode, recimo z majico à la Che, šalom à la Jaser Arafat ali pa hlačami à la Polisario. Kdo sta bila Che in Arafat, se je vedelo. Che in Arafat sta bila pač globalna zvezdnika, tako rekoč pop ikoni, obraza boja, obraza revolucije, obraza rezistence, obraza vztrajanja, obraza “Stvari”.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 5. 2020  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Pirsing

    Reed (Christopher Abbott) je družinski človek iz orjaškega, hladnega, brezosebnega blokovskega naselja, ki izgleda tako, kot da je zadnje mesece preživel v karanteni ali samoizolaciji – sam z družino, ki mu je šla vse bolj in bolj na živce. Tisto otroško teženje, renčanje in kričanje – ne moreš normalno “delati od doma”. Nekega večera ga namreč prime, da bi svojo hčerkico, še dojenčico, kar umoril – z nožem za led. Ne, ni gledal Prvinskega nagona, ker se film dogaja v sedemdesetih letih, tako da je verjetno videl italijanske psihotrilerje (alias “giallo”), recimo Lenzijev Nož za led – Il coltello di ghiaccio. Pirsing, ki ga je posnel Nicolas Pesce, avtor morbidnega črno-belega šokerja Oči moje matere, izgleda kot giallo, ki ga je pozabil posneti David Lynch.

  • Marcel Štefančič jr.

    29. 5. 2020  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Film

    Zbogom, sin moj

    Film Zbogom, sin moj je kitajski, traja tri ure in prepotuje nekaj desetletij zgodovine, od konca kulturne revolucije do razmaha kapitalizma, od uvedbe politike “enega otroka (1979) do odprave politike “enega otroka”, od Denga do Šija, od prihoda diska do prihoda skypea, a je tako elegantno monumentalen, tako robustno intimen, tako čudovito nelinearen, tako briljantno eliptičen, tako transformativno turbulenten in tako emocionalno precizen, da ga boste objeli. To je cineroman, ki se igra s časom (in štiklom Prijateljstvo je za vedno), zato najprej umre otrok – v umetnem jezeru nekje na kitajskem severu se osemletni Xingxing, ki ne zna plavati, a ga Haohao, njegov najboljši prijatelj, prepričuje, naj vendarle zaplava, odloči, da bo skočil v vodo. Ne bi smel. Njegova starša, Yaojun (Wang Jingchun) in Liyun (Yong Mei), tovarniška delavca, sta zlomljena, še toliko bolj, ker sta – v času politike “enega otroka” – lahko imela le enega otroka, Liyun pa zaradi splava, v katerega so jo prisilili, ne more več spočeti. Ker je zgodovina melodrama, se preselita na jug, posvojita otroka svoje vajenke Moli (Qi Xi), ki se preseli v Ameriko. Xingxing, kot ga imenujeta, se prelevi v “tipičnega edinca”, razvajenega delinkventa, malega diktatorja – ki zbeži. Haohaova starša, Yingming (Xu Cheng) in Haiyan (Ai Liya), sicer njuna nekdanja tovarniška sodelavca in prijatelja, pa silovito obogatita – kapitalizem ju odreši preteklosti, zablod, dogem, fanatizma in občutka krivde.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 3. 2020  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Naprej

    Naprej je Pixarjeva produkcija, poskočna in pikareskna, a presenetljivo nepresenetljiva. Dva škrata, najstnika (prvi uporniški, drugi sfantaziran), ki živita v neke vrste zootropolisnem “srednjem” svetu, polnem fantazijskih bitij (troli, kentavri, palčki, samorogi, kiklopi ipd.), in ki sta odraščala brez očeta (že davno je umrl), skleneta, da bosta mrtvega očeta s pomočjo “vizitacijskih” urokov obudila – vsaj za 24 ur. Da bosta končno izkusila očetov dotik. Da pa bi jima to uspelo, morata na “čarobno” potovanje, ki naj bi ju pripeljalo do “čarobnega” kamna, sprožilca ultimativne “čarovnije” – bližnjega srečanja tretje vrste, kakršnega je v Polju sanj doživel Kevin Costner, Jim Caviezel pa v Pravi frekvenci.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 3. 2020  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Izven igrišča

    Emilio Estevez – se ga še kdo spomni? Elijev ogenj? no? – je pred skoraj tridesetimi leti v filmu The Mighty Ducks igral odvetnika, ki laže, išče “luknje”, goljufa, blefira. Na vsak način hoče zmagovati. Kompenzirati skuša svoj hokejski polom – v gimnaziji je bil velik hokejski zvezdnik, a je zamočil, saj v odločilnem trenutku ni zadel. Potem pa pijan povzroči nesrečo in sodnik ga obsodi na družbeno koristno delo – neko povsem razštelano, nedisciplinirano, neobetavno šolsko hokejsko ekipo, imenovano The Mighty Ducks, mora spraviti v red. Kar je priložnost za zmagovanje, obračun z “notranjimi” demoni – in odrešitev. Film The Mighty Ducks je bil za otroke, potemtakem otroški, ali če hočete, mladinski film. Gavin O’Connor, avtor robustnih, smrtno resnih dram (Čast in slave, Bojevnik), pa je zdaj posnel robustno, smrtno resno reimaginacijo tega Disneyjevega hita, ki je pognal številna nadaljevanja, animirano serijo in celo anaheimsko hokejsko ekipo.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 3. 2020  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Posebni

    Dekle teče po pariških ulicah – vsa je zadihana, panična, zmedena. Jo preganjajo? Policija? Kriminalci? Ne, ko omahne, jo dohitijo njeni socialni skrbniki – dekle je “posebna”. Avtistka. Joseph (Benjamin Lesieur) je prav tako avtist: pravkar je dobil službo, a med vožnjo z metrojem vedno vključi alarm. To je njegova obsesija. Ne edina – neskončno tudi uživa v gledanju starih reklam. In stalno sprašuje: “Ali lahko udarim mamo?” Valentin (Marco Locatelli) ima na glavi čelado – vsake toliko se začne z glavo zaletavati v steno. To je njegova obsesija. Vsi ti avtisti so tako “posebni”, da je sistem obupal nad njimi, zato zanje skrbita Bruno (Vincent Cassel) in Malik (Reda Kateb), jud in musliman, najboljša prijatelja, ki vodita vsak svojo neprofitno organizacijo.

  • To ni film

    V enem izmed mnogih revnih predelov Manile se ustavi razkošna limuzina, v kateri sedi Imelda Marcos, vdova Ferdinanda Marcosa, dolgoletnega filipinskega vladarja. Nekdanja prva dama začne otrokom deliti denar – otroci se stegujejo v avto, ona pa jim podaja bankovce. Vsakemu po enega. Tudi kasneje, ko obišče bolnišnico, otrokom, malim bolnikom, deli bankovce. Vsakič, ko zagleda otroke, jim začne deliti bankovce. Obenem pa grandomansko stoka, da v njenem času ni bilo beračev. Ljudje so živeli v blaginji, slogi in sreči. Nobene revščine. Srce jo boli, ko gleda današnjo Manilo. Zato ne more razumeti, da so filipinske oblasti v vseh teh letih – po ljudski vstaji leta 1986 in »odhodu« predsedniškega para na Havaje – kazale tako malo ljubezni in spoštovanja do njenega moža, ki je umrl leta 1989. Niti tega niso dovolile, da bi njegove posmrtne ostanke – no, balzamirano truplo, ki ga ima v stekleni »grobnici« – prenesli domov, na Filipine. Pa toliko dobrega sta naredila za ljudi. Zanje sta skrbela. Bila sta jim kot oče in mati. Takih staršev niso več imeli.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2020  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Klic divjine

    Klic divjine je precej staromodna in zmehčana verzija Londonove klasike (1903), toda prežgana z digitalno revolucijo, kar seveda pomeni, da so vse živali (vključno s psom Buckom, sicer “sužnjem” krutih zlatokopov, zlate mrzlice in vprežne pošte), ki so bile v prejšnjih verzijah žive, po novem digitalne, čudno ne-žive in ringelšpilsko antropomorfne (nenehno čakamo, da bodo spregovorile), to pa film prelevi v polbrata Knjige v džungli, ojačane s klicami Lova za izgubljenim zakladom, saj Johna Thorntona, zapitega melanholika, ki svojo žalost utaplja v “zlati” divjini (Aljaska, Yukon), igra Harrison Ford, veteran Vojne zvezd, ki išče “duhovni” zaklad in ki le še enkrat potrdi, da se zna zelo lepo in prepričljivo pogovarjati s specialnimi efekti.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2020  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Tommaso

    Gotovo se spomnite ameriških filmov, v katerih se Američani, ki jih je Amerika utrudila, izmučila, pohodila in zavrgla, zatečejo v Evropo, kjer potem od Evropejcev pričakujejo, da jih bodo zabavali, spravili v dobro voljo, odrešili ter jim zagotovili happy end. V Tommasu je tak Američan – no, tak Amerikanec v Rimu – Tommaso. Igra ga Willem Dafoe, ki je v Scorsesejevi Zadnji Kristusovi skušnjavi doživljal skušnjave in trpljenje – oboje, tako skušnjave in trpljenje, pa doživlja tudi Tommaso, ameriški filmar, ki s precej mlajšo ženo (Cristina Chiriac) in hčerkico (Anna Ferrara) živi v Rimu, kjer skuša s pomočjo društva anonimnih alkoholikov, joge, plesnih vaj, lekcij italijanščine in pakiranja filma o Sibiriji pozabiti na svoje prejšnje – divje, dekadentno, škandalozno – življenje, toda bolj ko se trezni, bolj ga mučijo fantazije o ženini nezvestobi ter strah pred kreativno stagnacijo in ponovno izgubo stika z realnostjo.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2020  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Nevidni človek

    Cecilia (Elisabeth Moss) živi v sanjski hiši, v betonsko-stekleni high-tech vili na pečini nad razburkanim oceanom, toda doživlja jo kot Julia Roberts v filmu V postelji s sovražnikom – kot ječo. Zato sklene, da bo Adrianu (Oliver Jackson-Cohen), svojemu možu, tipičnemu toksičnemu moškemu, sicer ekspertu za optiko prihodnosti, zbežala. In res, ponoči pantersko izpelje svoj dolgo načrtovani načrt. Končno je varna pred Gileadom, še toliko bolj, ker se izkaže, da je Adrian naredil samomor. In da bi bila mera polna, jo njegov brat (Michael Dorman) obvesti, da je vse premoženje zapustil njej. Cecilia je torej svobodna, neodvisna in samozadostna. Toda kmalu se ji zazdi, da tudi, ko je sama, ni sama – povsod čuti Adrianovo prezenco. Ponoči z nje vleče rjuho. Zalezuje jo, nadleguje, zastrašuje, zlorablja, terorizira.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2020  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Navadna ljubezen

    Joan (Lesley Manville) in Tom (Liam Neeson) sta že vse življenje skupaj. Še vedno sta nežna, intimna in zaljubljena, še vedno se sprehajata, kot da sta ravno začela in se šele dobro zapeljujeta. Drug drugega razumeta onstran tega, kar rečeta. Med njima ni skrivnosti, toda dež, ki nenehno moči Belfast, napoveduje razkritje strašne skrivnosti – raka na dojki. Zdaj se sprehajata po peklu. Film se jima vrti nazaj. Naprej nič več. Vprašanje je le: ali bosta vzdržala – in ostala zaljubljena? Ne, to ni Ljubezenska zgodba – Joan ne izgleda kot Ali MacGraw, temveč kot ženska, ki ima za sabo hudo, brutalno kemoterapijo.

  • Fašizem je očitno spet sprejemljivejši od levice

    Nedavno, 19. februarja, je ideologija skrajne desnice spet ubijala. Hanau, malo nemško mesto nedaleč od Frankfurta, je v smrt zavil Tobias Rathjen, 43-letni lunatik, ki je – v slogu ameriških množičnih morilcev – ubil devet ljudi. Meril je v tujce, priseljence, »nearijce«, predvsem Turke in Kurde – in jih tudi zadel. Potem je ustrelil še mamo in sebe.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 2. 2020  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    21 mostov

    Zadnja leta smo veliko slišali o policijskem nasilju v Ameriki. Kaj pa nasilje nad policaji, sprašuje film 21 mostov, ki policijsko nasilje – vsaj uvodoma – predstavi kot odgovor na nasilje nad policaji. Detektiv André Davis (Chadwick Boseman), čigar očeta, policaja, so ubili na službeni dolžnosti, nima nobenih pomislekov, ko je treba ustreliti koga, ki strelja na policaja. Nikoli ne strelja prvi in vedno ubije le tiste, ki so skušali ubiti njega, pravi. Davis je temnopolt, a ves napet, manihejski, toksičen, klišejski, kot da je belec, ki skuša legitimirati svojo likvidacijo črnca. Ne pozabite: ko zadnja leta govorijo o policijskem nasilju, govorijo o belskih policajih, ki “v samoobrambi” pobijajo črnce. Kmalu zatem vidimo, kako dva zakrinkana moška – črnec (Stephan James) in belec (Taylor Kitsch) – z avtomati hladnokrvno, tako rekoč po vojaško pobijeta osem policajev, ki ju zasačijo pri ropu kokaina.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 2. 2020  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Betonske sanje

    Ker si boste že ravno ogledali Jadralke, doku o ženskah, ki so jadralno dirko okoli sveta prelevile v veliko feministično zmago, si vsekakor – nujno! – poglejte še Betonske sanje, doku o slovenskih moških, ki so se raje ločili od svojih žena, kot pa da bi se ločili od svojih bark. V osemdesetih letih prejšnjega stoletja, zadnji dekadi socializma, v času krize in velikega varčevanja (zategovanja), je namreč slovenske moške obsedla “samogradnja” – v svojih garažah ali pa kozolcih, ki so jih najeli, so začeli graditi barke, betonske barke, barke z betonskim trupom. A to so počeli v deželi, v kateri materialov in orodij za izgradnjo bark ni bilo, zato so se morali znajti – okovje so delali “na fuš”, “rostfraj” vijake in vrtalne stroje so švercali iz Italije, uporabljali pa so materiale, ki niso bili namenjeni za navtiko. V krmarski sedež so predelali kar sedež za traktor. Traktorjev je bilo v Sloveniji vedno dovolj. Tudi v socializmu. V Mariboru so jih gradili šestnajst, bolj ko ne skrivaj, toda gradili so jih moški brez znanja in brez morskih izkušenj. Eni izmed njih so rekli Titanik.

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 2. 2020  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Jadralke

    “Ocean te skuša vedno ubiti. Nikoli ne počiva,” pravi Tracy Edwards, ki je kariero začela v kuhinji – kot kuharica na barki. Od nje so pričakovali, da bo ostala kuharica – ženska naj pač ostane v kuhinji. Tam je njeno mesto. Ne more voditi barke. Ne more postati skiperka. Toda Tracy Edwards je leta 1990 postala natanko to – skiperka barke Maiden, ki je odpihnila seksizem, pohodila patriarhalne fantazije in se udeležila “nore dirke” okoli sveta. No, nore plovbe okoli sveta – Whitbread Round the World Race, ki jo popisuje doku Jadralke. Tracy Edwards je najprej zbrala posadko – same ženske. Kar je bilo enostavno. Precej težje pa je bilo zbrati milijon dolarjev, ki so ga potrebovale za dirko okoli sveta. Kdo bo dal ženskam – “dekletom”, kot so jim rekli – milijon za nekaj, česar ne bi smele početi? Barke čaka 33.000 navtičnih milj! To je le za najboljše jadralce! Dirka je smrtno nevarna! To je le za pogumne, le za superjunake – le za moške!

  • Marcel Štefančič jr.

    28. 2. 2020  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Ne pozabi dihati

    Ne pozabi dihati je film o odraščanju v občini Metlika – ob Kolpi. In posnetki Kolpe so – podobno kot posnetki Bohinjskega jezera v seriji Jezero – čudoviti, osupljivi, že kar transcendentalni. Kak Apichatpong Weerasethakul bi jih z veseljem prekopiral v Tropsko bolezen, Sindrome in stoletje ali pa Veličastno pokopališče. Zlahka pozabiš dihati. Toda ko se pojavijo ljudje, vse pokvarijo. Pa ne le zato, ker pri vseh teh Belokranjcih ni sledu o belokranjskem akcentu. Je pa tu veliko ljubezni: samohranilka (Iva Krajnc Bagola) se vrti s policajem (Miha Rodman), Peter (Tine Ugrin), njen starejši sin, ki se počasi odpravlja na študij, s Sonjo (Klara Kuk), Klemen (Matija Valant), njen mlajši sin, tenisač, ki odrašča in končuje osnovno šolo (Tenisač naj bo!), pa z Jano (Ronja Matijevec Jerman), toda tudi vse te ljubezni so brez akcenta – in brez barve.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 2. 2020  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Fantazijski otok

    Vsi sanjajo in fantazirajo, a to še ne pomeni, da se morajo te sanje in fantazije izpolniti. Ravno nasprotno: bolje je, da se ne izpolnijo. Izpolnitev teh sanj in fantazij namreč vedno tvega, da bo popolni dolgčas. Tak dolgčas je Fantazijski otok, film o eksotičnem “fantazijskem otoku”, na katerem se ljudem izpolnijo vse fantazije.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 2. 2020  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Ježek Sonic

    Speedy Gonzales ni bil še nič – ježek Sonic, ki ga je moral studio Paramount po zgražanju nad tem, kot je izgledal v napovedniku, redizajnirati, je še hitrejši, najhitrejši, supersoničen. Ja, hitrejši od zvoka. Jasno, ni s tega planeta, temveč je priseljenec iz vesolja, alien, moder kot vesolje, osamljen kot E.T., staromoden kot imaginarni prijatelj, enodimenzionalen kot liki iz računalniških igric in duhovit kot izpuljen zob.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 2. 2020  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    #TukajSem

    Stéphane (Alain Chabat) je francoski chef – ločen, prileten, simpatičen, preprost, osamljen, romantičen. Problem je le v tem, da romantike očitno ne more več izživeti v Franciji – včasih so romantiki drveli v Francijo, da bi padli v romantično komedijo (Pozabi Pariz), Stéphane pa to najprej išče na družbenih omrežjih, predvsem na Instagramu, kjer spozna korejsko dekle Soo (Doona Bae), in potem v Koreji, kamor odleti, da bi Soo doživel še v živo.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 2. 2020  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Emma

    Ko gledate Emmo, ekranizacijo romana, ki ga je pred mnogimi leti napisala Jane Austen (njen zadnji roman), imate občutek, da gledate kako prestižno Netflixovo serijo. Film, sicer prvenec Autumn de Wilde, ameriške fotografinje in režiserke glasbenih spotov (The White Stripes, Spoon ipd.), teče namreč gladko in sladko, duhovito in igrivo, lahkotno in muzikalično, že kar frivolno in samoumevno, prežeto z zgovornostjo hormonov, večnim soncem, pastelnimi barvami in brezhibno kostumirano brezčasnostjo – imerzivno. Romantične intrige, male zarote, taktične igre, plesi emocij in nesporazumi sicer tleskajo in pikajo in bodejo in prasketajo, a se obenem zibljejo tako elegantno in ležerno, kot da se jim nikamor ne mudi, ker bodo razrešeni šele v šestem ali osmem delu. Emma Woodhouse (Anya Taylor-Joy) šteje šele 20 let, toda ima se za kraljico ženitnega posredništva, saj je prepričana, da lahko pravo dekle vedno poveže s pravim fantom. Včasih ji uspe, včasih pa ne. Harriet (Mia Goth), svojo naivno družabnico, skuša povezati z vikarjem Eltonom (Josh O’Connor), kar se ne konča dobro.

  • Marcel Štefančič jr.

    21. 2. 2020  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Zadruge, ki so nekoč slovele kot demokratične institucije, to niso več

    Inga (Arndís Hrönn Egilsdóttir) in Reynir (Hinrik Ólafsson) sta zakonca, ki kmetujeta nekje na severu Islandije. Njuna kmetija je na samem, a sodobna in robotizirana. Reynir s tovornjakom razvaža pridelek, toda nekega dne se smrtno ponesreči. Ingo to šokira, še bolj pa jo šokira razkritje, da je Reynir zadrugi ovajal tiste kmete, ki so poslovali drugod – mimo zadruge. Za nameček ji policaj pove, da ni šlo za navadno prometno nesrečo: “Reynir je bodisi zaspal ali pa naredil samomor.” Samomor? Inga najprej pomisli, da jo je Reynir izdal in da zdaj ne bo mogla odplačevati dolga (že ko sta bila dva in sta delala 24/7, sta komaj shajala), potem pa ugotovi, da je bil Reynir pod hudim pritiskom in da ga je vodstvo zadruge izsiljevalo: ali boš sodeloval in ovajal ali pa ti bomo zaplenili kmetijo! Inga sklene, da se bo prelevila v žvižgačico: najprej zažvižga na Facebooku, kjer zadrugo primerja z mafijo, potem pa da še intervju za TV. Mleko, ki ga je posnel Grímur Hákonarson, režiser Ovnov, nas odpelje v temno srce agrarnega kapitalizma. Zadruge, ki so nekoč slovele kot demokratične institucije, to niso več.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 2. 2020  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Nenavaden teden s Tesso

    Mali Sam (Sonny van Utteren), ki z družino letuje na Terschellingu, idiličnem, razsijanem nizozemskem otočku, je poln vprašanj: “Ali misliš, da je zadnji dinozaver vedel, da je zadnji, ko je umrl,” vpraša očeta. Neki ženski dahne: “Moj brat umira od bolečin. Kdaj bo umrl?” Sladoledarki pa: “Ali veste, da lahko ščurek brez glave preživi devet dni? Potem pa umre od lakote.” Sam je še otrok, a obenem že eksistencialist, saj ve, da nič ne traja, da bodo nekoč vsi – oče, mama, brat itd. – umrli in da bo ostal sam, zato se aktivno pripravlja na samoto. Po otočku se vsak dan ure in ure klati povsem sam – to so njegovi “treningi samote”.

  • Marcel Štefančič jr.

    14. 2. 2020  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Ptice roparice (in fantastična osamosvojitev Harley Quinn)

    Ptice roparice, posnete po stripu (via DC), so superjunaški spektakel, kinetični ringelšpil, psihedelična dirka – vse se dogaja hitro, ekspresno, manično, vrtoglavo, vratolomno, z vnemo in besom feminističnega manifesta. Kot da bi skušale ženske – Harley Quinn (Margot Robbie), nekdanje Jokerjevo dekle, lokostrelska Lovka (Mary Elizabeth Winstead), detektivka Renee Montoya (Rosie Perez), pevka “Črni kanarček” (Jurnee Smollett-Bell) in žeparska Cassandra Cain (Ella Jay Basco) – na hitro nadoknaditi vse, za kar so bile prikrajšane v zadnjih stoletjih in tisočletjih. Kot da bi se hotele na hitro – po hitrem postopku – maščevati za vsa ponižanja, za vse zlorabe. Kot da bi hotele na hitro – in z nekaj potezami – odpraviti patriarhat, moške fantazije o prevladi, seksizem. Harley Quinn in njene “sestre”, eksplozivne, cinične, nepredvidljive, anarhistične terminatorke, ki so očitno videle Johna Wicka (vse tri dele, bi rekel), imajo dovolj podrejenosti, nerazumevanja, podcenjenosti, moške vzvišenosti, trušča moške “morale”, spolnega šovinizma, mizoginije in plesa na drogu.