Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 3. 2018  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Družabni večer

    Ko smo vstopili v dobo lažnih novic, smo vedeli, da ne bo ostalo le pri tem in da bomo zelo kmalu vstopili v dobo lažne krvi – in potem, logično, še v dobo lažnih smrti. Da gre pri lažnih novicah za življenje in smrt, izkusijo junaki Družabnega večera, parodije tekmovalnega kapitalizma, ki nas – gnana s formatom Fincherjeve Igre, spolno ekonomijo Kubrickovih Široko zaprtih oči in absurdizmom Phillipsove Prekrokane noči (okej, in farse Kako se znebiti šefa?) – odpelje v »noč igre«, noč, v kateri so vse krave črne.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 3. 2018  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Srečen konec

    Hanekejev Srečen konec ne predstavlja ravno happy enda za bogataško, elitno dinastijo Laurent iz Calaisa, francoskega obmorskega mesta, v katerem je, kot vemo, polno beguncev (eks »Džungla«), ki jih ne pustijo v Veliko Britanijo. Ekonomska neenakost je očitna, razredni prepad je globok in krut, toda Michael Haneke ne sooči dinastije in beguncev, elite in ljudstva. Do stika ne pride. Tudi do revolta ne. Au contraire, ljudstvu – in beguncem – se dinastije sploh ni treba dotakniti, saj razpada kar sama. Vsi, od patriarha (Jean-Louis Trintignant) do njegovih otrok (Mathieu Kassowitz, Isabelle Huppert), ki se stiskajo v stari palači, zaudarjajo po postanih in preperelih privilegijih, smrti, trohnobi, gnilobi, senilnosti, korupciji, dekadenci, dolgčasu, sociopatiji in morbidnih manipulacijah ( ja, funny games), v katerih prednjači najmlajša med njimi, 12-letna Eva (Fantine Harduin), mala fejsbuška fašistka, somišljenica neonacističnih zakoncev, ki v Akinovi Obupani razstrelita pisarno turškega Nemca, in Antoina (Matthieu Lucci), osamljenega najstnika, skrajno desničarskega fena računalniških igric, ki v Cantetovi Delavnici – postavljeni v depresivni La Ciotat, mesto s propadlo ladjedelnico – svoj manifest začne takole: »Ja, lahko ubijaš iz dolgčasa. Človeka lahko ustreliš samo zato, da se kaj zgodi.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 3. 2018  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Foxtrot

    V Tel Avivu (Izrael) se prst stegne proti stanovanjskemu zvoncu, na katerem piše Feldmanovi, vrata se odprejo, Dafna (Sarah Adler), gospa Feldman, jih odpre, in eden izmed dveh prišlekov, očitno vojakov, ki ju sicer ne vidimo, uvidevno dahne: »Gospa Feldman ...« Ničesar več mu ni treba reči. Dafna ve, kaj sta prišla povedat – da je Jonathan (Yonaton Shiray), njen sin, sicer vojak, padel. Zato omedli. Tudi Michael (Lior Ashkenazi), njen mož, nekdanji vojak, bi omedlel, če ne bi ob strašni novici okamenel. In obnemel. Zdravnik mu reče, naj vsako uro spije kozarec vode, toda voda mu ne vrne glasu. Vse skupaj se mu zdi nesmisel. Morali bi videti njegov mučeniški obraz – ne more dihati. Celo psa brcne. Agonija, ki ga preplavi, je le simptom izraelske »vojne proti terorju«, ekstremni close-up agonije izraelske države nacionalne varnosti, ki je v permanentni vojni, permanentnem stresu, permanentni paranoji.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 3. 2018  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    O telesu in duši

    Madžarski film O telesu in duši se dogaja kar v klavnici, tako da vidimo celoten postopek klanja živine (dober tek!), toda sporočilo je na dlani: ljudje živijo v klavnici! Odnesejo jo le malce bolje kot živina! Prav res: v budimpeštanski klavnici je vse tako avtomatizirano in brutalizirano, da boste imeli občutek, da koljejo ljudi. Še več: ko Endre (Géza Morcsányi), ostareli, delno invalidni menedžer klavnice, in Mária (Alexandra Borbély), mlada, rahlo avtistična nadzornica kakovosti (Alexandra Borbély), sramežljiva, zelo zadržana, zatrta, a mistično stoična osamljenca, alergična na 21. stoletje, opravita psihološki test (nekdo je nekaj ukradel, pa je treba preveriti mentalno kondicijo »človeških virov«), se izkaže, da se vsako noč srečujeta v sanjah – kot jelen in košuta. Sanjata torej, da sta živali.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 2. 2018  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Mesto svetlobe

    Tale doku o Šoštanju, mestu svetlobe ( jasno, tudi po zaslugi r azvpi -tega šestega bloka Termoelektrarne), bi morali vrteti v edinem slovenskem podvodnem kinu, ki čemi nekje v Družmirskem – alias Šoštanjskem – jezeru, najglobljem slovenskem (umetnem) jezeru. Ko so se namreč tla zaradi rudniških izkopov posedla, je voda zalila in potopila stari del Šoštanja, s šolo, trgovino, cerkvijo, pokopališčem in kinom vred, tako da je zdaj Šoštanj – z umetnimi jezeri, strupenim ozračjem, brezposelnostjo in tablami »Nevarnost ugrezanja, prehod prepovedan!« – videti kot udomačena distopija, v kateri Šoštanjčani izkušajo paradokse svoje eksistence.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 2. 2018  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Brez ljubezni

    Margaret Thatcher je famozno oznanila: »Družba ne obstaja.« In film Brez ljubezni, ki ga je posnel Andrej Zvjagincev, avtor Vrnitve, Izgona in Leviatana, s katerim je imel v Rusiji toliko težav kot komedija Stalinova smrt (ali pa Otrok 44), je videti kot ekranizacija te neoliberalne zapovedi. Toda neoliberalni status quo ne trga le družbe, temveč tudi družino. Družina je tu žrtev kapitalistične tekme – tako kot kapitalizem delavce in podjetja sili v to, da tekmujejo med sabo, v medsebojno tekmovanje sili tudi zakonce, ki jih čaka le darwinistični boj za obstanek. Zakonca Slepcov, Boris (Aleksej Rozin) in Ženja (Marjana Spivak), egocentrična in hedonistična narcisa srednjega razreda, dobita boljši zakonski ponudbi (Ženja si je našla bogataša!), zato se ločita, toda ko njun dvanajstletni sin Aljoša (Matvej Novikov) sredi tega brutalnega obračuna – sredi te hladne poslovne restrukturacije, sredi te brezčutne in brezbrižne delitve dobička, sredi tega zimskega boja za obstanek – na lepem izgine, in to brez sledu (pač v duhu Antonionijeve Avanture), ga morata najti sama, ker družba očitno ne obstaja več. Institucije, ki naj bi ga poiskale, so razpadle, izžete in preperele kot posušeno vejevje in strohnela infrastruktura, le še nemočne, apatične, sence tega, kar so bile.

  • Marcel Štefančič jr.

    23. 2. 2018  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Črni panter

    Črni panter ni prvi holivudski superjunaški film s temnopoltim superjunakom (ledino so orali Blankman, Meteor Man, Blade in Hancock), toda definitivno ne bo zadnji. Ali bolje rečeno: temnopolti superjunaki bodo zdaj šele poleteli. Navsezadnje, identitetna politika dela zanje, belski policaji, ki se znašajo nad temnopoltimi, delajo zanje, alt-right, ki podžiga rasne napetosti (in rasno vojno), dela zanje, in tudi Donald Trump, rasist v Beli hiši, dela zanje. A zanje delata tudi kampanja #OscarsSoWhite in črnsko opolnomočenje, ki se jima za svoj ogenj in svoj srd ni treba opravičevati. Črni panter, sicer Marvelov superjunak, ki sta ga leta 1966 ustvarila Stan Lee in Jack Kirby (in ki ste ga videli v filmu Stotnik Amerika: državljanska vojna), je dejansko T’Challa (Chadwick Boseman), kralj Wakande, afriške dežele, ki na daleč izgleda kot umazana, zaostala, revna dežela tretjega sveta, kar pa je le »potemkinovska« optična prevara – Wakanda je namreč v resnici Raj, najrazvitejša dežela na svetu, nikoli kolonizirana država totalne socialne, kulturne in ekološke blaginje, tehnološka utopija (stoletja pred Silicijevo dolino!), ki je obogatela z vibranijem, dragoceno superkovino, potem pa se povsem, tako rekoč nepredušno zaprla pred ostalim svetom.

  • Na grad 25, Ig

    Poezija strastno in brezmejno opeva žensko, v zgodovini pa je ženska povsem odsotna, je leta 1929 – v eseju Lastna soba (A Room of One’s Own) – ugotavljala Virginia Woolf. Če bi sodili po književnosti, po romanih, dramah in poeziji, potem je ženska neizmerno pomembna, celo večja in pametnejša od moškega, v resnici pa je popolnoma nepomembna – ujeta, tepena, metana po tleh. Književnost slavi žensko, dejansko pa je le moževa lastnina. Ženski literarni liki izrekajo globoke in navdihujoče misli, sama ženska pa zna dejansko komaj brati – v šole pošiljajo fante, ne pa deklic.

  • Resničnostni šov za elite

    Kot ste opazili, se je začela olimpijada v Pjongčangu. A če ste gledali skoke na srednji skakalnici, ste imeli občutek, da jih gledate le vi. Gledalcev skoraj ni bilo. Tu in tam je skakala in vpila kaka skupinica poljskih, nemških in norveških navijačev. In japonskih tudi. Morda je bil kje tudi kak slovenski navijač. Korejcev ni bilo na spregled. Potem pa nam je še televizijski komentator povedal nekaj, česar nismo mogli videti: da so tako rekoč vsi odšli. In to deset skokov pred koncem! Ja, gledalci so odšli pred skoki desetih najboljših skakalcev po prvi seriji! Precej nenavadno. Ne znajo gledati skokov? Kakšni gledalci pa so bili to? A po drugi strani – itak jih ni bilo. Pa sem poškilil še na biatlon – in na sankanje. Nič bolje. Še celo umetnostnega drsanja jim ni uspelo razprodati. Niti zdaleč. Ženski skoki? Nikogar.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 2. 2018  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Palčki pomagalčki

    Ko se Klara, asocialna dvanajstletnica, z materjo samohranilko preseli v novo hišo (okej, precej staro, obnemoglo, slabo osvetljeno), nima pojma, da je padla naravnost v tisočletno vojno med vrtnimi palčki (good guys), ki so tako živi kot spomin na očeta, in malimi, agresivnimi, pošastnimi, zunajzemeljskimi »trogi«, impersonatorji Dantejevih gremlinov, ki hočejo vse požreti – ja, pokonzumirati. Da se tale animacija, ki flirta z Izganjalci duhov, tako energično upre brezglavemu konzumiranju in potrošniški družbi, je po svoje ironično, saj vrtni palčki – veliki uporniki – izgledajo kot ultimativni kič potrošniške družbe.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 2. 2018  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Petdeset odtenkov svobode

    Med zombiji je več kemije kot med Ano (Dakota Johnson) in Christianom (Jamie Dornan), ki tokrat začutita še silno potrebo po poroki, toda ko začneta ravno dobro izkušati izzive zakonskega življenja ( ja, zdaj si je treba za dogovor o seksualnih igračkah vzeti več časa), se prikaže še hujši izziv, gospod Hyde (Eric Johnson), Anin nekdanji šef, zdaj psycho, ki poskrbi, da je sklepni del trilogije o odtenkih spolnega trpinčenja in udomačevanja podložnosti – sicer fenonska predelava Somraka, ki Somrak razume kot fenovsko predelavo Devetih tednov in pol (za vse je kriva Kim Basinger!) – videti kot fenonska predelava filma V postelji s sovražnikom.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 2. 2018  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Zadnji ledeni lovci

    V Kanadi – v zalivu Sv. Lovrenca ter ob obalah Nove Fundlandije in Labradorja – vsako leto pobijejo na stotisoče tjulnjev. Ko so Evropejci videli, kako pobijajo tudi mladiče tjulnjev, je Bruselj prepovedal trgovanje s produkti iz tjulnjev – dovolil ga je le še grenlandskim Inuitom, in sicer zato, ker je njihovo življenje že od nekdaj odvisno od tjulnjev. Toda posnetki pobijanja tjulnjev, še zlasti mladičev, so Evropejce tako šokirali, da je povpraševanje po produktih iz tjulnjev strmo padlo, tako rekoč presahnilo. Kar je katastrofa za Inuite.

  • Marcel Štefančič jr.

    16. 2. 2018  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Fantomska nit

    Paul Thomas Anderson, največji sin Studia City (največja hči je kakopak Judee Sill), je doslej profiliral manične, kompulzivne, krute, ofenzivne, seksistične moške (Vroče noči, Magnolija, Tekla bo kri, Gospodar, Skrivna pregreha ipd.), ki bi imeli velike probleme z gibanjem #MeToo, zdaj, v neogotski Fantomski niti, pa takšnega moškega, modnega krojača Reynoldsa Woodcocka (Daniel Day-Lewis), skrivnostnega esteta, avtokratskega umetnika, control freaka in »gospodarja« elit, ki v petdesetih letih prejšnjega stoletja oblači britanski jet-set (v oblačilo jim s »fantomsko nitjo« vedno avtorsko všije tudi kako svojo misel), sooči z gibanjem #MeToo, z Almo (Vicky Krieps), natakarico, ki postane njegova manekenka, njegova muza in njegova ljubica.

  • Bolj nixonovski od Nixona

    Predstavljajte si, da ste politik in da hočete diskreditirati tega, recimo Nacionalni preiskovalni urad, ki vas zaradi zlorabe položaja preiskuje. Najdete zaupni dokument, ki omenja vašega preiskovalca (kakega oficiala Nacionalnega preiskovalnega urada), potem pa političnim pajdašem prepustite zganjanje cirkusa: ne boste verjeli, kaj je v tem dokumentu, naj vpijejo. Pa: šokantno! Strašno! Grozljivo! Eksplozivno! To je škandal! To je prava afera! To je huje od najhujše afere v zgodovini Slovenije!

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 2. 2018  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Fergi: Zabava na podeželju

    Tale norveška glorifikacija kmečkega življenja bi morala pri nas, v deželi traktorjev (in kmetov), vžgati, saj v njej glavno vlogo odigra traktor, ki ni le samovozen, brezmejno pravičen in alergičen na mesojedce, ampak ima tudi ime (Fergi), tako da ima prednost pred brezimnimi ljudmi, kar ga »moralno« vendarle bolj približa Transformerjem in tovornjaku iz Spielbergovega Duela kot pa deeru iz Lyncheve Resnične zgodbe. (Kinobalon/Kinodvor)

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 2. 2018  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Fant z oblaki

    Multikulti ritualnik, v katerem se Niilas (Daan Roofthooft), zadržani, sramežljivi, občutljivi dvanajstletnik, ki živi sam z očetom, odpravi k mami, ki ima zdaj novo družino, toda novo, divje, barvito, »drugačno« okolje (Laponska), razširjena družina (polbrat, hči maminega novega moža) in sezonske migracije ( jelenov, ne toliko ljudi) ga predvidljivo, precej politično korektno odprejo. (Kinobalon/Kinodvor)

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 2. 2018  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    12 pogumnih

    Film 12 pogumnih, kinetični misijski vojni spektakel (bolj v duhu Edinega preživelega kot Ostrostrelca), posnet po resnični zgodbi o tem, kako so se ameriški specialci – elitni vod, imenovan Operational Detachment Alpha 595 – nekaj tednov po terorističnem napadu na Svetovni trgovinski center in Pentagon (11. september 2001) infiltrirali v Afganistan ter ob asistenci generala Dostuma in enot Severnega zavezništva osvobodili Mazar-i-Sharif, talibansko oporišče št. 1, je videti kot kak stari holivudski vestern, v katerem se ameriška vojska – ja, konjenica – z »malopridnimi« Indijanci spopade ob asistenci »poštenih« Indijancev, pri čemer ameriški vojaki izkazujejo brezmejno spoštovanje do »poštenih« Indijancev, njihove plemenitosti, njihove iskrenosti, njihovega častnega načina življenja, njihove bojevniške srčnosti in njihovega osupljivega ozemlja (Monument Valley). Jasno, vlogo ameriške konjenice tu odigrajo specialci (»zelene beretke«), tipični multikulti »ducat umazancev« (beli Michael Shannon, latino Michael Pena, temnopolti Trevante Rhodes itd.), ki ga vodi stotnik Mitch Nelson (Chris Hemsworth), vlogo »poštenih« Indijancev odigrajo Dostumove sile Severnega zavezništa, vlogo »malopridnih« Indijancev pa odigrajo talibani, ki izgledajo kot produkti Toyote.

  • Marcel Štefančič jr.

    9. 2. 2018  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Lady Bird

    »Kdor govori o kalifornijskem hedonizmu, ni Božiča nikoli preživljal v Sacramentu,« je pred leti rekla ameriška esejistka Joan Didion, rojena v Sacramentu, glavnem mestu Kalifornije, ki pa je, kot slišimo v filmu Lady Bird, »Srednji zahod Kalifornije«. Pomeni: zakoten, zaspan, omejen in dolgočasen. Christine McPherson (Saoirse Ronan), uporniška, zelo sofisticirana in samozavestna dijakinja zadnjega letnika katoliške gimnazije, kombinacija Molly Ringwald iz Lepotice v rožnatem in Thore Birch iz Lepote po ameriško, je sicer rojena v Sacramentu, a v Sacramentu ne kani obtičati, kaj šele v njem umreti. Razlog več, da se je preimenovala – v Lady Bird. Zdaj, ko njeno ime zveni bolj mistično, ima več možnosti za transformacijo, ki naj bi jo po koncu gimnazije – leta 2003, v času Busheve vojne proti terorju, ki jo vidimo le na TV – odpeljala na vzhodno obalo, v New York ali pa vsaj Connecticut ali New Hampshire, pač tja, »kjer je kultura«.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Bitka na Neretvi

    Bitka na Neretvi je leta 1969 združila Jugoslavijo, saj je izgledala kot popolna epopejska glorifikacija NOB-ja, revolucije ter bratstva in enotnosti, kot uvod v obračun z liberalizmom, nacionalizmom in razrednim sovražnikom (z vsem, kar bi lahko omajalo Jugoslavijo), kot uvod v razvpito Titovo pismo, ki je leta 1972 pozvalo k čistki, in tudi kot dokaz, da je uspel obračun z letom ’68. Če ne bi bilo Bitke na Neretvi, tega mobilizacijskega eliksirja jugoslovanstva, te kristalizacije jugoslovanske ideologije, bi Jugoslavija še prej razpadla.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Demokracija

    »Marsikdo pravi, da so podatki nova nafta. Nafta 21. stoletja. Primerjava je kar ustrezna. Tako kot je nafta vsem spremenila življenje, jim ga bodo tudi podatki,« slišimo na začetku tegale črno-belega dokuja o tem, kako sta Viviane Reding, evropska komisarka za pravosodje, in Jan Philipp Albrecht, poslanec nemških zelenih, pri svojem boju za novo zakonodajo o varstvu osebnih podatkov slalomirala med velikimi dilemami (kdo je lastnik zbirk podatkov? kdo naj jih nadzoruje?), velikimi vprašanji (ali bo zakonodaja res ustavila korporacije, ki zbirajo, tržijo in zlorabljajo osebne podatke?), velikimi paradoksi (ljudje, ki se bojijo zlorabe svojih osebnih podatkov, jih na socialnih omrežjih sami razkrivajo!) in lobisti korporacij (Google, Facebook, Microsoft ipd.), ki patetično mantrajo, da bi varovanje osebnih podatkov preveč »obremenilo gospodarstvo« (velike finančne izgube, oslabitev gospodarske rasti, konec naložb, ukinitev kopice delovnih mest ipd.), kar je približno tako, kot da bi rekli, da digitalne ekonomije – okej, ekonomije 21. stoletja – ni brez zlorabe osebnih podatkov in da se je treba v imenu večje gospodarske rasti odpovedati zasebnosti, svobodi in demokraciji. (Kinodvor)

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Labirint: Zaton

    Mesijanski mladinci in mladinke, alias Jasniki (bolj Gospodarji muh), ki so v prvem Labirintu zbežali iz srhljivega labirinta, v drugem Labirintu pa ugotovili, da je tam zunaj, v svobodi, konec sveta, da je vse mrtvo in zapuščeno, z mesti vred ( ja, živijo le še zombiji), in da so sami – imuni na fatalni virus! – zadnje upanje mračne, totalitarne organizacije (ZLOBA), ki menedžira konec sveta, se tokrat, v tretjem Labirintu, »pobesnelem« kot Pobesneli Max (le da besno cesto zamenjajo besni vlak in besni tuneli), prebijejo v Poslednje mesto, ki je videti tako neverjetno dolgočasno (in obenem tako dolgočasno neverjetno), kot da je res odkrilo zdravilo za smrt, ki vse, česar se dotakne, spremeni v pompozni, a povsem brezosebni fan fiction.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Roparsko gnezdo

    Roparsko gnezdo, postavljeno v Los Angeles, »zahodno metropolo bančnih ropov«, se začne kot Vročina, ki jo je pred dobrimi dvajsetimi leti posnel Michael Mann – z brutalnim, krvavim ropom oklepnega vozila, ki prevaža denar. Kar pa naj vas nikar ne zavede – Roparsko gnezdo je reimaginacija, že skoraj rimejk Vročine (s pridihom Osumljenih petih), le da brez tiste transcendentalne atmosfere, ki je napetost v Vročini izrezljala v vročico.

  • Marcel Štefančič jr.

    2. 2. 2018  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Pokliči me po svojem imenu

    Film Pokliči me po svojem imenu je tako enostaven – in tudi tako eleganten – kot Bertoluccijev film Plešem sama. Dogaja se poleti, jasno, na sinjem, bujnem, razsijanem, senzualnem, psihedeličnem italijanskem podeželju (Crema, Lombardija), kjer se zgodi le tisto, kar je neizbežno: 17-letni Elio (Timothée Chalamet), briljantni pianist in poliglotski sin ameriškega profesorja (Michael Stuhlbarg), ki tu z družino počitnikuje vsako leto, se vznemiri, vzburi, spolno prebudi in zaljubi, toda ne v Liv Tyler, temveč v moškega, Oliverja (Armie Hammer), očetovega novega asistenta.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 1. 2018  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Jaz sem ti

    Obstajata dve vrsti filmov, ob katerih začnete zanesljivo zehati. Najprej so tu filmi o prešuštvu – ojoj, koga to še zanima? In dalje, tu so filmi o zamenjavi telesa (body-switch), saj veste, ena oseba se preseli v telo druge in obratno – kot v filmih Big, Vice Versa, Switch, Odštekani petek, Your Name.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 1. 2018  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Najtemnejša ura

    Ko Nemčija leta 1940 zlomi Belgijo in Francijo, britansko vojsko pa zmelje, poniža in stisne na obalo pri Dunkirku, je vprašanje le: ali je zdaj na vrsti Britanija? Bo Hitler zdaj zgazil še otok otokov? Premier Neville Chamberlain, sicer torijec, je prepričan, da lahko Britanijo pred uničenjem reši le mirovna pogodba s Hitlerjem, britanski parlament, s torijci vred, pa je prepričan, da Britanija potrebuje nekoga, ki jo bo rešil pred Hitlerjem in Chamberlainom. Za Jamesa Bonda je še malce prezgodaj, Najtemnejša ura pa ni Dunkirk, da bi agonijo »ujete« in paralizirane britanske vojske prelevila v spektakel voda-zemlja-zrak, zato kot velikega rešitelja pokaže Winstona Churchilla (Gary Oldman) – v postelji, med zmečkanimi rjuhami, s cigaro v eni roki in viskijem v drugi, svoji novi tajnici (Lily James) besno nekaj narekuje, ob tem pa sprejema tudi telefonske klice, ki le stopnjujejo njegov posteljni teater. Iz zadimljene in zatemnjene postelje se premakne šele, ko mu sporočijo, da bo zamenjal Chamberlaina, postal premier in Britanijo odpeljal do zmage, kar potem tudi stori, jasno, na zelo podoben način kot vokalno hendikepirani, jecljajoči kralj Jurij VI. v Kraljevem govoru – z govorom, besedami, retoriko.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 1. 2018  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Lunapark

    Woody Allen nas je pogosto – recimo v filmih Spomini na zvezdni prah in Iz Rima z ljubeznijo – prepričeval, da je dedič Federica Fellinija, a bili so časi, ko nas je – recimo v Notranjostih – prepričeval, da je dedič Ingmarja Bergmana. Zadnja leta pa nas prepričuje, da je reinkarnacija Tennesseeja Williamsa – Otožna Jasmine je bila videti kot rimejk Tramvaja Poželenje. Cate Blanchett je bilo sicer ime Jasmine, a dobro vemo, da je bila v resnici Blanche DuBois.

  • Marcel Štefančič jr.

    26. 1. 2018  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Ves denar sveta

    Ves denar sveta – film, posnet po resnični zgodbi o tem, kako so kalabrijski gangsterji, ne ravno briljantni, zakotni luzerji, leta 1973 v Rimu ugrabili 16-letnega Johna Paula Gettyja III., zblojenega, dekadentnega vnuka vsemogočnega, a precej zadržanega in meniškega naftnega magnata Johna Paula Gettyja, najbogatejšega človeka na svetu, zbiralca umetnin in artefaktov, ki potem ni hotel plačati odkupnine (17 milijonov dolarjev) – je tako upehan, nenapet in wikipedično inerten, celo monoton in anemičen, da je potreboval nekaj, kar bi ga naredilo atraktivnega. In res, ko se je začela kariera Kevina Spaceyja, ki je odigral magnata Gettyja, po obtožbah, da je spolni predator (in pedofil), sesuvati kot hiša iz kart, je Ridley Scott v nekaj tednih še enkrat posnel vse njegove prizore (s Christopherjem Plummerjem), film premontiral, ga postprodukcijsko spoliral ter ga v predvidenem roku dostavil v multiplekse, s čimer je storil nekaj unikatnega, nekaj, kar je v Hollywoodu brez primere.

  • Doba curljanja

    Roberta McNamaro so imeli za genija. Najprej je bil direktor Forda, leta 1961 pa je postal ameriški obrambni minister in to potem ostal vse tja do leta 1968. »Med menedžiranjem obrambnega ministrstva in menedžiranjem Forda ali katoliške cerkve ni nobene razlike,« je rekel, zato je vojsko menedžiral kot korporacijo. Mahal je z grafi, statistikami in preglednicami. Ker se je imel za utelešenje ameriške racionalnosti in učinkovitosti, je izračunal, kaj morajo početi, da bo v Vietnamu na enega padlega Američana prišlo čim več padlih Vietnamcev. Prepričan je bil, da je mogoče vojno menedžirati z dobičkom. Tudi rasistično vojno. Vietnamska vojna je bila rasistična.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2018  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Obupana

    Nemški neonacisti so leta 1992 v Möllnu (pri Hamburgu) z zažigalnimi bombami ubili tri turške priseljenke, leto kasneje pa so v Solingenu (pri Düsseldorfu) zažgali še pet turških priseljenk. Sledili so burni protesti ter pozivi k obračunu z neonacizmom, ksenofobijo in institucionalnim rasizmom, toda na začetku novega stoletja, med letoma 2000 in 2006, so nemški neonacisti – člani organizacije Nacionalsocialistično podzemlje (NSU) – hladnokrvno, v slogu eksekutorjev ubili še osem turških priseljencev (in enega grškega), malih, a dobro integriranih kšeftarjev (prodajalci kebaba, cvetličarji, krojači ipd.). Dva izmed neonacistov sta se kasneje samomorilsko pobila v avtodomu (pri Eisenachu), njuna konkubina, ki je razstrelila hišo, v kateri so prej živeli, pa se je predala policiji. Vse to je kakopak klicalo film – in Obupana je videti kot precej selektivna in svobodna reimaginacija teh resničnih dogodkov.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2018  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Potnik

    Ko je vreme slabo in sivo, ko zunaj rahlo sneži in zmrzuje, bi moral biti Liam Neeson previdnejši – gotovo se mu bo zgodilo kaj hudega. V Collet-Serrajevem Neznancu ga žena v tako slabem vremenu po vrnitvi v berlinski hotel ni več prepoznala, zdaj, v Collet-Serrajevem Potniku, v katerem ne igra profesorja, temveč zadolženega zavarovalniškega agenta (nekdanjega policaja), Michaela McCauleyja, ameriškega Irca ( ja, kot Collet-Serrajevem Nočnem lovu), ki se vsak dan z vlakom vozi v New York (kar dolga fura, je treba reči), pa ga za začetek odpustijo. Razlog več, da je videti le še kot panični, tesnobni, nemočni, ponižani moški, ki so mu najprej vzeli pištolo (moč) in potem še denar (samozavest, ponos ipd.) in ki potrebuje »superjunaško« dejanje, da bi se lahko domov, kot bi rekel Sam Peckinpah, vrnil justified, okej, »odrešen«. In res, ko se z vlakom vrača domov v Tarrytown, prisede skrivnostna ženska (Vera Farmiga), chic »psihologinja«, ki mu zastavi »hipotetično vprašanje«: ali bi za lepo nagrado naredil nekaj, kar njemu samemu ne bi nič pomenilo, nekomu drugemu pa ogromno?