Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2018  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Projekt Florida

    Projekt Florida, ki ga je posnel Sean Baker, avtor iPhonskega hita Tangerine, se dogaja v Magic Castlu, cenenem, sveže prepleskanem, a že precej načetem motelu (na robu floridskega Orlanda), v katerem se revščina prelevi v tak rollercoaster, da bi jo v sosednjem Disney Worldu prodajali kot »tematsko« atrakcijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2018  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Zamolčani dokumenti

    Ben Bagdikian (Bob Odenkirk), izvršni urednik Washington Posta, ki je leta 1971 tik pred tem, da začne objavljati Pentagonske dokumente, tajni, kontroverzni, senzacionalni dosje o vietnamski vojni (ameriške vlade, od Johnsonove do Nixonove, so skrivale, da jo izgubljajo in da je ne morejo dobiti, nadaljevale pa so jo le zato, ker si niso mogle privoščiti sramote poraza), dahne: »Vedno sem hotel biti del malega upora.« Bagdikian, ki kseroksirane Pentagonske dokumente v dveh velikih škatlah s potniškim letalom – na sedežu poleg sebe – iz New Yorka prepelje v Washington, govori v imenu Stevena Spielberga, navsezadnje, Zamolčani dokumenti so dokaz, da hoče biti tudi sam del malega upora.

  • Ogenj in bes

    Donald Trump je medijem vedno rad razkazoval svoje razkošno stanovanje v Trumpovem stolpu – kot da je Versailles. Vse v zlatu, kič povsod. Trump ima versajski kompleks. Pred dobrim letom se je preselil v Belo hišo – svoj najnovejši Versailles. Ko je Sacha Guitry pred mnogimi leti posnel film Če bi mi Versailles pripovedoval, ni niti slutil, da bo imel alt-Versailles – ja, Bela hiša – nekoč toliko povedati.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 1. 2018  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

    Madame

    Anne (Toni Collette) in Bob (Harvey Keitel), bogata, snobovska, brezdelna ameriška zakonca, ki sta videti tako, kot da sta padla iz kake farse Woodyja Allena, najameta pariško palačo, v kateri priredita jet-set večerjo, ki je videti tako, kot da je padla iz Butca na večerji, a ko Anne ugotovi, da se je bo udeležilo 13 povabljencev, naglo ukrepa, saj je 13 nesrečna številka – Marii (Rossy de Palma), svoji ponižni služkinji, španski priseljenki, naroči, naj prevzame vlogo skrivnostne, molčeče, aristokratske Španke, toda Maria se v to vlogo tako dobro vživi, da postane glavna atrakcija te večerje.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 1. 2018  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

    Krčenje

    Planet je prenaseljen, pravijo. Kaj to pomeni, veste – poguben pritisk na okolje, naravne vire, podnebje in tako dalje. Veste tudi, kako skuša problem prenaseljenosti rešiti Zobrist, transhumanistični antagonist Brownovega Inferna – z virusom, ki naj bi steriliziral tretjino človeštva. V Krčenju pa skušajo problem prenaseljenosti rešiti po zgledu hladnovojne klasike The Incredible Shrinking Man (1957), v kateri se začne moški, ki ga oblizne radioaktivna megla, na lepem krčiti, no, manjšati. Poročni prstan mu pade s prsta. Pajki so zanj dinozavri. Njegovih krikov se ne sliši več. Kmalu bo tako majhen, da ga bo videl le še Bog. Ko dr. Asbjørnsen (Rolf Lassgård), genialni norveški znanstvenik, Bog Krčenja, pokaže prototip moškega, ki mu ga je uspelo pomanjšati na 15 centimetrov, so ljudje najprej zgroženi, a zgroženost mutira v navdušenje, ko se izkaže, da liliputanski človek ustvari izredno malo smeti.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 1. 2018  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

    Družina

    Če hočete videti film, v katerem se »liki« zares rojevajo, v katerem se »liki« zares starajo in v katerem »liki« zares umirajo (in psi tudi), potem si poglejte Družino, dokumentarec o družini, katere življenje postane film. Rok Biček ga je snemal deset let (kot Čoh & Erič risanko Socializacija bika), kar pomeni, da je lahko le ugibal ali predvideval, kaj se bo zgodilo. In štikel Que sera, sera (Kar bo, pa bo), ki ga slišimo, dobro intonira poetiko tega filma: če ne vem, kaj se bo zgodilo, kako naj potem vem, kdaj snemati? Če snemam »večni« film, kako naj vem, kdaj ga bo konec? Ali lahko človek, ki ga snemam deset let, sploh še kdaj stopi iz filma in reče, da je filma konec? Pričakujte epski happening, ki ni brez presenetljivih zapletov in šokantnih preobratov. Če se ne bi zares zgodili, si jih Biček ne bi mogel izmisliti. Fikcija res težko tekmuje z njimi. In ja, če bi si jih Biček že ravno izmislil, ne bi bili niti tako presenetljivi niti tako šokantni, sploh pa ne tako radikalni. A natanko takšni so: radikalni.

  • Dajmo priložnost žrebu

    V Sloveniji je veliko žrebanj. Neprestano kaj žrebajo – Loto, 3 x 3, Eurojackpot, Vikinglotto, TikiTaka. Žrebajo na veselicah. Žrebajo trgovski centri. Žrebajo bencinske črpalke. Žreba Finančna uprava Republike Slovenije (»Vklopi razum, zahtevaj račun«). Žrebajo avtomobilske tovarne. Žrebajo sejmi. Žrebajo vsi. Žrebajo povsod.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 1. 2018  |  Mladina 1  |  Kultura  |  Film

    Vampirček

    Rüdiger von Schlotterstein praznuje trinajsti rojstni dan. Problem je le v tem, da ga praznuje že tristotič. Rüdiger je namreč vampir(ček). Kar seveda pomeni, da pije kri in da bo živel večno, ali bolje rečeno – večno bo živel, če bo pil kri. Ko se sprijatelji z Antonom, brhkim vrstnikom, opusti misel na večnost – še lovca na vampirje, trumpovskega ksenofoba, ustavita, pa se v deželo vrne strpnost.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 1. 2018  |  Mladina 1  |  Kultura  |  Film

    Jumanji: Dobrodošli v džungli

    Štirim najstnikom se najprej zgodi Breakfast Club – ker v šoli »nagajajo«, za kazen pristanejo v priporu. Kot nekoč Molly Ringwald et consortes. Potem se jim zgodijo Odštekani petek in Mali vohuni 3 – ker se zmrdujejo nad dobro, staro, analogno družabno igrico (»Jumanji«), ki jim pride v roke, jih namreč pogoltne digitalna igrica, tako da se prelevijo v videolike, ki jih igrajo Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart in Karen Gillan.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 1. 2018  |  Mladina 1  |  Kultura  |  Film

    Največji šovmen

    Največji šovmen je muzikal o Phineasu Taylorju Barnumu (Hugh Jackman), alias P. T. Barnumu, karizmatičnem lastniku muzejev »čudes« in potujočih cirkusov, velikem samopromotorju in iluzionistu, ki je v drugi polovici 19. stoletja veljal za največjega šovmena. V brend se je prelevil, še preden je v Ameriko prišel prvi Trump. Muzikal slavi njegovo genialnost, njegovo domiselnost, njegovo ambicioznost, njegovo podjetnost, še bolj pa genialnost ameriškega sna in ameriške zgodbe o uspehu – Barnum, sin revnega krojača, se z dna zavihti na vrh, med elito. Obogati kakopak s potegavščinami, saj hitro ugotovi, da ljudje neskončno uživajo, če jih nateguješ – in so to tudi voljni plačati. Ugotovi pa še tole: če hoče showbusiness res uspeti, potem mora biti tudi freakshow, zato v svoje muzejske in cirkuške atrakcije prelevi »spake«, »unikatna bitja«, »človeška čudesa«, recimo žensko z brado (Keara Settle) in pritlikavega generala Toma Thumba (Sam Humphrey), »najmanjšega človeka, ki je kdaj hodil«. Outsiderje je tako »integriral« – tistim, ki jih je družba zaradi »spačenosti« in »drugačnosti« izobčila in zavrgla, je dal dom.

  • Marcel Štefančič jr.

    5. 1. 2018  |  Mladina 1  |  Kultura  |  Film

    Velika igra

    Katera je najhujša stvar, ki se ti lahko zgodi v športu? Da se ne uvrstiš na svetovno nogometno prvenstvo. Ali pa da izgubiš z Argentino – če si Brazilec, se razume. Toda to ni nič v primerjavi s tem, da na olimpiadi osvojiš četrto mesto. Le ena stvar je hujša: da se polomiš že na kvalifikacijah za olimpiado. To se leta 2002 zgodi Molly Bloom (Jessica Chastain), uporniški, nadarjeni smučarki prostega sloga, hčerki psihologa (Kevin Costner), mogočnega freudovca, ki hoče svoje otroke na vsak način preleviti v izjemne športnike, prvake, zvezdnike, bogataše. Ko ji hud padec iztiri smučarsko kariero, se prelevi v jezno, odrezavo, sarkastično, makiavelistično barsko hosteso, cocktail waitress, kar pa je le uvod v njeno novo kariero – za Deana Keitha (Jeremy Strong), malega, ošabnega hustlerja, ki v Los Angelesu organizira ilegalne partije pokra, začne novačiti igralce, tudi slavna imena, filmske režiserje, reperje, rockerje, boksarje, finančnike in biznismene, ki lahko brez problema pogrešajo velike količine denarja.

  • Pregled leta: Filmi 2017

    Ameriška ljubica (Andrea Arnold)
    Close-up svobode, ki terja tekmo.

  • Pregled leta: Fuk stoletja

    Matt Lauer, ki je 20 let vodil The Today Show, zelo uspešen jutranji program na TV-mreži NBC (njegova letna plača je znašala 25 milijonov dolarjev!), je bil tako priljubljen, tako vseameriški in tako slaven, da je dobil občutek, da lahko počne, kar hoče. In ko so ga številne ženske nedavno obtožile spolnega nadlegovanja, se je le potrdilo, da je božji kompleks – če si slaven, lahko z ženskami počneš, kar hočeš, kot bi rekel Donald Trump, direktor Amerike – tudi res implementiral.

  • Ljudska republika Disney

    Poslednji Jedi – drugi del nove trilogije Vojne zvezd – je prvi konec tedna pridelal 450 milijonov dolarjev, in sicer 220 milijonov v Ameriki, 230 pa širom po svetu. Kar je ogromno. Še toliko bolj, ker na Kitajskem, zdaj drugem največjem filmskem trgu (ki bo zelo kmalu postal največji), sploh še ni startal. Poslednji Jedi je imel drugo najmočnejšo otvoritev v zgodovini sveta. Več je na otvoritveni konec tedna pridelal le prvi del te trilogije, Sila se prebuja, ki je na koncu – samo v kinu – pobral več kot dve milijardi dolarjev. Tudi veliki total Poslednjega Jedija naj bi na koncu znašal približno dve milijardi. Ni kaj, Vojna zvezd je res tovarna silovitih mitov, hitov in profitov.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Popotovanje cesarskega pingvina 2

    Popotovanje cesarskega pingvina – doku o odiseji pingvinov, ki so voljni premagati neizmerne daljave, da bi prišli do najboljšega kraja za »kolektivni« seks – je pred dvanajstimi leti postalo globalni hit, pobralo oskarja in sprožilo številne imitacije (Vesele nogice), toda nadaljevanje – doku o odiseji novega, mladega pingvina, ki gre za mističnim glasom ekstremnega ekosistema – je presenetljivo povsem propadlo, tako da mi je med recikliranjem originala – prva četrtina je dobesedno reciklaža – po glavi rojilo le eno vprašanje: zakaj je bil pingvin (Danny DeVito) v filmu Batman se vrača taka pošast, če pa so pingvini videti bolj človeško od ljudi?

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Bikec Ferdinand

    Ferdinand je španski bik, ki mu ni do aren, bikoborb in krvi. Matadorjev noče videti. In ker je velik estet, ljubitelj narave, zbeži na idilično podeželje, tako da pristane na kmetiji, kjer se lahko prepušča melanholičnemu ovohavanju cvetlic in zapeljevanju metuljev. Ko je med ostalimi živalmi, ima občutek, da je na Madagaskarju, toda ko se izkaže, da je za okolje prevelik (in povsem nehote destruktiven), postane kokoška na begu.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Prava nota 3

    Članice a capella skupine Barden Bellas so po koncu študija odšle vsaka svojo pot, toda v službah – bolj ali manj priložnostnih, prekarnih – jim ne gre. Tudi Beca (Anna Kendrick) noče biti več glasbena producentka. To ni zanjo. Kar je problem – plačati je treba najemnino. Ko se ponovno srečajo, ugotovijo, da so vsaka posamično nič, skupaj pa vse. Vsi za eno – ena za vse!

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Kabinet čudes

    Kabinet čudes, posnet po knjigi Briana Selznicka, je film o dečku in deklici, Benu (Oakes Fegley) in Rose (Millicent Simmonds), ki ju loči 50 let: ona živi leta 1927, on pa leta 1977. Oba sta gluha. Oba se odpravita v New York: ona išče filmsko zvezdnico Lillian Mayhew (Julianne Moore), s katero je povsem obsedena (ne brez razloga), on pa očeta, ki ga ni nikoli poznal (tudi mame ni več).

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Z ljubeznijo, Vincent: Van Goghova skrivnost

    Peter O’Toole je v kultni Noči generalov, posneti pred natanko petdesetimi leti, igral nacističnega generala, ki je v prostem času serijski morilec, toda ko v nekem pariškem muzeju stopi pred sloviti van Goghov avtoportret (pred »gorečega« van Gogha), se mu od silne hipnotiziranosti in osuplosti odpoka – krčevito začne drhteti, drgetati in trepetati ter se znojiti in dušiti. Tak učinek naj bi imel animirani film Z ljubeznijo, Vincent, ki pa je čuden dosežek, ali bolje rečeno – grandomanski hommage, ki je videti kot škart mojstrovina.

  • Marcel Štefančič jr.

    22. 12. 2017  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Vojna zvezd: Poslednji Jedi

    Še celo v Bitki na Neretvi so partizani jedli in pili in spali in plesali, pa so bili sredi najhujše ofenzive in sredi najhujše vojne, jasno, druge svetovne vojne. Hujše ni bilo. V Poslednjem Jediju, drugi epizodi nove trilogije Vojne zvezd, ki se nadaljuje točno tam, kjer se je prva epizoda – Sila se prebuja – končala, pa v oddaljeni galaksiji nihče ne jé, nihče ne pije, nihče ne spi in nihče ne pleše. Vsi non-stop delajo. Vsi so non-stop budni. 24 ur na dan, 7 dni na teden. Stalno so prižgani. To je nov tip vojne – tip stahanovske, permanentne vojne, tip vojne, ki se nikoli ne konča in ki nikoli ne spi.

  • Donald Trump na koncu umre

    Kim Džong Un nima tako velikega budžeta, da bi lahko vsak dan ogrožal svet. Nič hudega – zelo uspešno ga nadomešča Donald Trump.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 12. 2017  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Ljubezen na prvo bolezen

    Kako komično! Kumail (Kumail Nanjiani), Američan pakistanskega rodu, stand-up komik in Uber-taksist, čigar starši delajo vse, da bi mu »aranžirali« Pakistanko, s katero bi se poročil, shodi z Emily (Zoe Kazan), študentko psihologije, a se razideta, ko Emily ugotovi, da jo Kumail vendarle malce preveč skriva pred svojimi starši in pakistansko tradicijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 12. 2017  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Do zadnjega diha

    Če bi Teorijo vsega zapeljali skozi Downton Abbey, bi dobili film Do zadnjega diha, biografijo Robina Cavendisha (Andrew Garfield), britanskega trgovalca s čajem (»tea broker«), ljubitelja športnih avtomobilov, cricketa, slikovitih kenijskih ravnic, country clubov in drugega kolonialnega kiča, ki je sredi petdesetih let prejšnjega stoletja – pri osemindvajsetih – na lepem omagal in zbolel za otroško paralizo. Kar pomeni, da je od vratu navzdol ostal paraliziran. Paraplegike so imeli tedaj za trupla, tako da so jih odpisali in v nekem smislu žive pokopali. Od njih so pričakovali le, da v kakem kotu – daleč od oči – tiho, diskretno, ubogljivo in diskriminirano odmrejo.

  • Marcel Štefančič jr.

    15. 12. 2017  |  Mladina 50  |  Kultura  |  Film

    Pokvarjeno predmestje

    Suburbicon, idilično predmestje, ki ga zgradijo v petdesetih letih in ki ga oglašujejo s sloganom »Pridite domov«, je dom bele rase, čistosti, varnosti in ameriške pite (očitno zmodeliran po pensilvanskem Levittownu), talilni lonec vsega, kar je belo (»Pridejo iz New Yorka, Ohia in celo Mississippija«), metropola belskega nacionalizma, toda temelji te trumpovske »velike« Amerike se zamajejo, ko se v eno izmed premnogih ličnih hišk preseli črnska družina (Karimah Westbrook, Leith M. Burke & Tony Espinosa). Državljani začnejo histerično zborovati, mahati s konfederativno zastavo, trositi strup in vreščati, da črnci še niso zreli za življenje z belci, da bodo zdaj cene njihovih nepremičnin padle in da bo več nasilja.

  • Tviti smrti

    V Roegovem Možu, ki je padel na Zemljo, danes kultni klasiki, na Zemljo pade občutljivi, poduhovljeni, androgini humanoid (David Bowie), space oddity, ki hoče na hitro zbrati dovolj denarja, da bi nabavil intergalaktično ladjo, s katero bi se – oprtan z odrešilno vodo – vrnil domov, toda to, kar vidi na Zemlji, ga občutno transformira, še posebej televizija, ta ga povsem obnori, tako da začne na lepem nanjo kričati: »Nehaj! Izgini iz moje glave! Poberi se tja, od koder si prišla!«

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 12. 2017  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Medvedek Paddington 2

    Medvedek Paddington je bil film o vljudnem, prijaznem, marmeladnem medvedku Paddingtonu – idealnem imigrantu, perfektnem imigrantu. Tako je luštkan, šarmanten, naiven in nesebičen, da navdihuje le pozitivno mišljenje in da bi ga posvojil celo ksenofob, recimo kak Nigel Farage. Medvedek Paddington je bil posnet leta 2014 – pred brexitom. Medvedek Paddington 2 pa je bil posnet po brexitu, zato ne preseneča, da medvedek Paddington (z glasom Bena Whishawa), Forrest Gump iz Peruja, posvojenec londonske družine Brown (Hugh Bonneville, Sally Hawkins itd.), pristane v ječi, kamor ga strpajo po zaslugi Phoenixa Buchanana (Hugh Grant), padlega igralca, patološkega brexitskega kameleona, kralja maske in preoblačenja, ki mu podtakne tatvino dragocene antikvarne slikanice (v resnici zemljevida zaklada!), tako da svoj gledališki comeback povsem očitno zapakira na hrbtu malega, nedolžnega, nič hudega slutečega imigranta.

  • Marcel Štefančič jr.

    8. 12. 2017  |  Mladina 49  |  Kultura  |  Film

    Koko in velika skrivnost

    Koko in velika skrivnost je animirani film, v katerem se mrtvi na smrt ustrašijo živega. Kako bi se šele ustrašili Trumpa – ali bolje rečeno: kako bi se šele Trump ustrašil njih! Ne zato, ker so mrtvi ( ja, kostkoti), ampak zato, ker so Mehičani. Kot veste, je Trump Mehičane razglasil za »kriminalce, morilce in posiljevalce«. Iz Amerike jih hoče na vsak način izgnati. Zgraditi hoče »čudovit« zid, ki bi Ameriko povsem ločil od Mehike. Na zid hoče namestiti sončne celice, da bo prinašal dobiček. Trump se ima za Godzilo, v Mehiki pa vidi Japonsko. Pixar – Disneyjeva posest – ima o Mehiki ločeno mnenje. Bolj ločenega niti ne bi mogel imeti: Koko in velika skrivnost – Pixarjev hommage Mehiki, njeni folklori, njeni kulturi in njenemu unikatnemu praznovanju dneva mrtvih (Día de Muertos) – je namreč vrhunski pop.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 12. 2017  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Očka proti fotru 2

    Očka proti fotru 2, sandlerjevska komedija moške panike, bela kot sneg, nadaljevanje hita Očka proti fotru, v katerem je en moški (Mark Wahlberg) drugemu (Will Ferrell) neprestano dokazoval, da ni dovolj možat, se božično napihne v duhu Porednih mam 2, saj očeta, ki zdaj živita kot »soočeta«, obiščeta njuna vsiljiva biološka očeta, »poženščeni« John Lithgow in »možati«, trumpovski Mel Gibson, ki pa le potrdita to, kar je oznanjal prvi del, da namreč moški, ki se »udomači« (ki je družinski, emocionalen ipd.), ni več pravi moški, toda ko začne Gibson, ki se je v preteklosti izkazal za rasista, antisemita in protiženskega brutalneža, igrati samega sebe (svojemu vnuku recimo svetuje, naj stopi k punci, jo poljubi in potem mahne po riti), postane vse skupaj bolj mučno kot zabavno.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 12. 2017  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    24 ur do smrti

    Spomnite se slovite noir klasike Mrtev ob prihodu (D.O.A., 1950), v kateri na policijsko postajo prikoraka moški (Edmond O’Brien), rekoč: »Rad bi prijavil umor.« Kje in kdaj se je zgodil umor, vpraša dežurni policaj. »Včeraj zvečer v San Franciscu,« odvrne moški. In kdo je bil umorjen? »Jaz sem bil umorjen,« dahne moški. Ker ga je nekdo zastrupil z radioaktivnim iridijem, mu ostane le še nekaj dni življenja. Njegova smrt je neizogibna. »Bili ste umorjeni,« ugotovi doktor. Živ je, toda obenem že mrtev.

  • Marcel Štefančič jr.

    1. 12. 2017  |  Mladina 48  |  Kultura  |  Film

    Čudo

    Čudo, posneto po huronskem bestsellerju R. J. Palacio, je film o Auggieju (Jacob Tremblay), občutljivem in sramežljivem dečku, fenu Minecrafta in Vojne zvezd, ki okrog hodi v astronavtski čeladi. V šolo ni hodil, saj ga je doslej doma šolala mama (Julia Roberts). Zdaj, pri desetih, gre končno v šolo, a se vsi – mama, ata (Owen Wilson) in učitelji – po malem bojijo odziva sošolcev, ki bi ga lahko zasmehovali, šikanirali in zastrahovali: Auggie ima namreč deformiran obraz. Imel je kopico operacij, ki so mu vrnile vid in sluh, ne pa tudi obraza. Problem je v tem, da njegov obraz ni ravno zelo deformiran – deformiran je na simpatičen, ljubek, angelski, negrozljiv način.