Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 4. 2017  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Upokojitev v stilu

    Slovenskega varnostnika, ki je pred leti odnesel milijon evrov (in potem stegnil v Nemčijo), so krstili za Robina Hooda, kar je bilo kakopak hudo ljudsko pretiravanje – varnostnik bi bil Robin Hood, če bi odnesel milijon evrov, jih vrgel v kombi, se zapeljal skozi Slovenijo in bankovce potem med vožnjo razmetaval med ljudi. Morgan Freeman, Alan Arkin in Michael Caine, upokojenci, ki komaj shajajo (včasih ob pasji hrani), v sebi začutijo takšne Robine Hoode.

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 4. 2017  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Safari

    Avstrijski filmar Ulrich Seidl se rad odpravi med šokantne ljudi, ki se sami sebi zdijo povsem vsakdanji in normalni. Spomnite se le dokuja V kleti, v katerem je šel pogledat, kaj v svojih kleteh skrivajo normalni Avstrijci – in v tem podzemlju tevtonske patologije je našel lovce s trofejami, ljubitelje kač in orožja, aficionadose sadomazo seksa, ženske z lutkami, ki so videti kot dojenčki, ksenofobe, ki so prepričani, da so muslimani “nelogični”, in zbiralce nacističnih spominkov, ki še vedno mislijo, da je imel Hitler prav. V Safariju najde nov segment ljudi, ki mislijo, da imajo prav – groteskne Nemce in Nemke, Avstrijce in Avstrijke, ki se odpravljajo v Afriko na plenilske safarije. Vsak hoče ustreliti kaj velikega, unikatnega, monumentalnega – leva, tigra, opico, zebro, žirafo. Vsak hoče narediti vtis nase – in na svojo »rekreativno« patologijo.

  • Marcel Štefančič jr.

    7. 4. 2017  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Duh v školjki

    Ker bo letos vzletel težko pričakovani Villeneuvov rimejk Iztrebljevalca, je tu že aperitiv: Duh v školjki, posnet po kultni japonski franšizi (manga, anime, animirana TV-serija, spletna animirana serija, animirani film), je namreč videti kot Iztrebljevalec, ki ga skušajo shekati Popolni spomin, Matrica, Robocop, Peti element, Metropolis in mondo Marvel.

  • V imenu ljudstva

    Ko je bil izvoljen Donald Trump, so mnogi izmed tistih, ki so ga volili, rekli, da so ga volili zato, ker je izvrsten deal-maker, ker se zna pogajati in ker zna sklepati kupčije, ker je torej mojster poslovanja. S tem, da je deal-maker, se je brezmejno hvalil tudi sam. Glejte, kakšno čudovito podjetje sem zgradil! Poslovna spretnost je bila njegov predvolilni forte. Razglašal se je za »rojenega zmagovalca«, vse druge pa za zgube. Oznanjal je, da bo Ameriko spremenil v zmagovalko, da bo zmagoval za Ameriko in da bo tako blazno zmagoval, da »boste utrujeni od zmagovanja«. In ja, The Art of the Deal – Umetnost kupčije – je naslov njegove avtobiografije, s katero se je med kampanjo neprestano bahal, pa četudi jo je objavil že pred 30 leti. Svojim fenom jo je na predvolilnih shodih celo delil – kot Biblijo. Z avtogramom.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 3. 2017  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Power Rangers

    Power Rangers so že bili med nami, najprej v TV-seriji in potem v ekranizaciji te serije, zdaj pa je prišel še reboot, kar pomeni, da se mora superjunaški tim – tako kot superjunaški timi v drugih sagah (Možje X, Maščevalci, Fantastični štirje ipd.) – najprej sestaviti. Iz mračnega, povsem opustošenega, distopičnega kenozoika, kjer slišimo glas, ki pravi »Išči le močne«, se preselimo v gimnazijo, v kateri pa itak – že po definiciji – preživijo le najmočnejši.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 3. 2017  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Moj zmenek na slepo

    Saliya (Kostja Ullmann), nemški najstnik, nenadoma ugotovi, da ne vidi več. Kar je šok. Toda tega nikomur ne pove. Ker noče postati žrtev, ki jo bodo vsi le pokroviteljsko trepljali, usmerjali in omejevali, sklene, da se bo še naprej delal, da vidi. In res, to, da je praktično slep, ga ne ustavi. Kot pripravnik se zaposli v münchenskem hotelu – in to najluksuznejšem, s petimi zvezdicami. Nihče ga ne pogrunta, še najmanj tip, ki skrbi za »človeške vire«. Le kako, če pa vse počne tako, kot da bi videl. Tu in tam se mu pripeti kakšna nerodnost (spregleda ponujeno roko, hotelsko gostjo, ki se je posebej zanj slekla, vrteča vrata, stopnico ipd.), a komu se ne.

  • Marcel Štefančič jr.

    31. 3. 2017  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Sledi življenja

    Spomnite se Gravitacije, v kateri je Sandra Bullock obtičala sama v vesolju. Kaj je bilo sporočilo te sci-fi opere? Zelo preprosto: da je vesolje strašno, srhljivo, grozljivo. Ali bolje rečeno: da je vesolje že samo po sebi grozljivka in da je obenem tudi pošast, da je torej grozljivka, ki kakšne posebne pošasti ne potrebuje, ker je že samo dovolj velika pošast. Osmi potnik nas je leta 1979 opozoril: »V vesolju nihče ne sliši tvojih krikov.« Tako se je namreč glasil slogan, s katerim so ga oglaševali. Kar je pomenilo: v vesolju nima smisla kričati, vreščati ali pa klicati na pomoč, ker te itak nihče ne sliši. Vesolje pač zasenči vse pošasti. Pošast, ki hoče zasenčiti vesolje, mora biti res pošast posebnega kova. In alien, ki v Osmem potniku terorizira in zdesetka posadko vesoljske ladje Nostromo, je bil takšna pošast – pošast, ki je lahko tekmovala z vesoljem.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 3. 2017  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Lepotica in zver

    V dobi, ko Disney serijsko snema igrane verzije svojih animiranih filmov (Knjiga o džungli, Pepelka ipd.), je bilo le še vprašanje časa, kdaj bo posnel igrano različico svoje animirane klasike Lepotica in zver, ki ga je leta 1991 rešila in rekalibrirala za nove čase, toda zdaj, po dolgi molži te velike franšize (broadwayska različica, IMAX-različica, 3D-različica itd.), se zdi, da Disney še vedno ne ve, kako bi Lepotico – Belle (Emma Watson), ki se ima za outsiderko, – opolnomočil ter jo »odrešil« tistega uroka spolne stereotipizacije, po kateri ima ženska le dve nalogi: prvič, da si najde romantičnega, sanjskega princa (da se torej ustali in »udomači«), in drugič, da tega princa potem diskretno »razume«, pa četudi je Zver (Dan Stevens), – saj ga bo njena ljubezen spreobrnila in ukrotila.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 3. 2017  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Dan osvoboditve

    Lani spomladi so Rolling Stones nastopili v Havani – njihov koncert so razglasili za nekaj zgodovinskega, osupljivega, nepozabnega, tudi za mejnik v zgodovini rokenrola. Bili so prvi zahodni rock bend, ki je nastopil na Kubi, prišlo je milijon fenov, vsi so orgazmirali, noreli in peli z bendom – znali so vse štikle, vsa besedila. Še en »zid« je padel, so rekli. »Nikoli si nismo mislili, da se bo na Kubi kdaj zgodilo kaj takega,« so vzhičeno ponavljali Kubanci. In Laibachi so si verjetno rekli: kako preseči Rollinge? Kako jih povoziti? Kako preseči zgodovino? In tako so, kot pokaže doku Dan osvoboditve, nekaj mesecev kasneje nastopili v Severni Koreji – prvi zahodni rock bend, ki je tam nastopil. Povsem mogoče tudi zadnji zahodni bend, ki je tam nastopil. V tem pa je trik: Laibach utegne biti edini zahodni rock bend, ki je kdaj nastopil v Severni Koreji.

  • Kako spremeniti ljudi

    William Henry Harrison je bil ameriški general, ki je rad udrihal po Indijancih (s puškami, meči in topovi), Simona Bolivarja, slovitega latinskoameriškega revolucionarja, pa je nagovarjal, naj prevzame ameriški tip demokracije. Leta 1841 so ga končno izvolili za predsednika – 4. marca so ga pompozno inavgurirali, toda že mesec kasneje, 4. aprila, je zaradi hude pljučnice umrl. Harrison je torej svoj mandat začel slabo. Katastrofalno slabo. Noben ameriški predsednik ni svojega mandata začel tako slabo. Niti prej niti kasneje. Slabše kot Harrison je mandat začel le Donald Trump.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 3. 2017  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Nepričakovano očka

    Holivudska komedija Trije moški in dojenček je bila rimejk francoskega hita Trije moški in dojenček, komedija Nepričakovano očka – nasmejana, predvidljiva in pudingasta kot Big Mac – pa je rimejk mehiškega hita Brez napotkov, ki je videti kot rimejk holivudske komedije Trije moški in dojenček, le da moški po novem niso več trije, ampak le še en sam, no, Samuel (Omar Sy), ležerni, frivolni, nonšalantni ženskar z Azurne obale, turist v svojem lastnem življenju, ki nekega lepega dne pred vrati najde dojenčico, kar ga – silom razmer – prelevi v očeta, dokler – po osmih letih – na vrata ne potrka biološka mati, tako da dobite družinski film, ki promovira nov tip starševstva – sostarševstvo, alias co-parenting. Trendovski film z retro mentaliteto: zakaj komedije še vedno mislijo, da mora biti junakov gejevski prijatelj karikatura geja?

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 3. 2017  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Avtocesta smrti

    Avtocesta smrti je B-film, v katerem ameriški Romeo na začasnem delu v Nemčiji (Nicholas Hoult), ki se – v imenu ljubezni do Julije (Felicity Jones) – odpove »mračnim potem«, obtiči med dvema narkoklanoma, ki ju vodita oskarjevca, Anthony Hopkins in Ben Kingsley. Oba sta mala Keyserja Sozeja – prvi svoj nihilizem ovija v šekspirjansko muzanje, drugi pa v svileni turški naglas, začinjen s haremom. Kako ju je Eran Creevy dobil v tole paralogično akcijsko melodramo, si lahko le mislimo, a po drugi strani – ostareli zvezdniki tako radi igrajo baročne negativce, še raje baročne karikature negativcev.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 3. 2017  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Kong: Otok lobanj

    King Kong se leta 1973 ponovno fatalno zaljubi – tokrat v protivojno vojno fotografinjo (Brie Larson), ki bo lahko njegovo veličino – njegovo impozantno, surovo, ekshibicionistično možatost – ovekovečila. Fay Wray, Jessica Lange in Naomi Watts – njegove prejšnje velike ljubezni – so passé. Toda še preden se zaljubi, na megličastem tropskem atolu, na katerem se izkrca ameriška vojaška ekspedicija (John Goodman, Samuel L. Jackson, Tom Hiddleston itd.), ki se ji prilepi še »ujetnik« atola (John C. Reilly), lastnoročno sklati več ameriških helikopterjev, kot so jih vietkongovci sklatili med vietnamsko vojno, zato si lahko živo predstavljate, kaj šele počne, ko se zaljubi – iz Jurskega sveta mu morajo pripeljati orjaškega, mutantskega kuščarja, da bi lahko izživel svoj testosteronski bes.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 3. 2017  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Zbeži!

    Pred petdesetimi leti je Joey (Katharine Houghton) domov, na večerjo, pripeljala svojega novega fanta – črnca (Sidney Poitier). Njena oče (Spencer Tracy) in mati (Katharine Hepburn), sicer velika liberalca, sta se delala, da je vse okej, a nelagodja nista mogla skriti. Črnec ne bo postal belec. Reimaginacija te »prelomne« situacije je lahko danes – po neuspehu »postrasne« Amerike, po vseh tistih policijskih likvidacijah črncev, po črnski deziluziji, po izvolitvi Donalda Trumpa ipd. – le grozljivka. Zbeži! je grozljivka, ki bi najraje kar sama kričala, a krike – po krajšem premisleku – raje prepusti tistemu finemu, liberalnemu, politično korektnemu občinstvu, ki bi Obamo, če bi bilo mogoče, volilo še tretjič.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Moje pesmi, moje sanje

    Ko je padel Berlinski zid, je padel komunizem – in ko je padel komunizem, je padel tržaški Ponte Rosso. Še vedno sicer stoji, a je prazen. Čisto drugače kot med letoma 1970 in 1991, ko je bil največja tržnica džinsa na svetu in ko je bila tam brezmejna gneča. Ponte Rosso je vsak dan obiskalo okrog 25 tisoč Jugoslovanov, ob koncu tedna – no, ob sobotah – pa sto tisoč. Prihajali so v jatah. Iz vse Jugoslavije. Z avtomobili, avtobusi, vlaki. Ulice so bile polne, nabite, neprehodne.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Povedka o jezeru

    Povedka o jezeru je dokumentarec o flori in favni »tisočerih« finskih jezer (190.000!), toda bolj v slogu kanala National Geographic kot pa »naravnih zgodovin« Davida Attenborougha, pa četudi se – zelo nerodno – trudi, da bi bil več, kot je. Recimo: narator pove, da bobri gradijo prave jezove, toda bobri, ki jih vidimo, le žvečijo travo. Filmarji se očitno niso najavili. Ko pa so prišli, se jim je preveč mudilo naprej. (Kinodvor/Kinobalon)

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Zona Zamfirova 2

    Film Zona Zamfirova, največji srbski hit (milijon gledalcev), je imel happy end (Zona in Mane se poročita), nadaljevanje pa pokaže, da življenje po happy endu ni srečno (Zona ne more zanositi), še toliko manj, ker Zono – njo in ostale igrajo drugi igralci – majejo tipične telenovelistične preizkušnje (»strastno« ljubosumje, »nepričakovana« vrnitev lezbične prijateljice, »šokantna« tatvina ogrlice ipd.), toda to ni nič v primerjavi s tem, kako uspe temu filmu like spremeniti v kostume, no pojoče kostume, ki gledalcem ne pustijo, da bi v miru zadremali.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Brezmejno

    Brezmejno, razgledniški dokuesej o mejah, ljudeh z meje, mejah v ljudeh in jezikih meja (»kjer se slovenščina izgublja v drugih jezikih, italijanščini, hrvaščini, madžarščini in nemščini«), ozaljšan s potopisnimi, mejaškimi verzi Aleša Štegra, preveč spominja na dokuesej Mama Evropa (manj ko je meja, več jih je), ki ga je pred petimi leti posnela Petra Seliškar (tokrat koscenaristka), in na dokuesej Tihotapci identitete (meja ti omogoči, da z obeh strani pobiraš najboljše), ki ga je lani posnela Marija Zidar, da bi deloval urgentno.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Bostonski heroji

    Narednik Tommy Saunders (Mark Wahlberg), glavni junak Bostonskih herojev, ekranizacije terorističnega napada, ki je leta 2013 raztrgal bostonski maraton, in štiridnevnega lova na oba terorista, brata Tsarnaev, na eno nogo šepa, kot da bi anticipiral bolečino in trpljenje žrtev tega pokola, v katerem so umrli trije ljudje, več kot 200 pa je bilo ranjenih – številni so ostali brez nog. Ali film s Saundersovim šepanjem trivializira trpljenje žrtev pokola? Ja, po malem že. A to še ni vse: Saunders je edini fiktivni lik v tem filmu – John Goodman, J. K. Simmons, Kevin Bacon itd. igrajo resnične like (komisarja, detektiva, FBI-jevca). Plus: Saunders je kot Zelig – pojavi se na vseh kritičnih točkah, v vseh kritičnih situacijah. Tako med pokolom kot med pregonom. In tu je trik: morali so si ga izmisliti.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Logan: Wolverine

    Logan je prvi superjunaški film, za katerega bi lahko rekli, da je posnet po resnični zgodbi ali pa po resničnih dogodkih. Prvič, začne se na ameriško-mehiški meji, kamor se leta 2029 – v družbi senilnega, paranoidnega, dementnega Charlesa Xavierja (Patrick Stewart) – zateče obupani, izmučeni, zapiti Wolverine (Hugh Jackman) alias James Logan, superjunak brez božjega ali pravičniškega kompleksa, le z brazgotinami, travmami in vse slabšimi regenerativnimi močmi (preživlja se kot šofer limuzine, kot »Latino«, če hočete). Drugič, konča se na ameriško-kanadski meji (mutanti hočejo pobegniti v svobodnejšo in strpnejšo Kanado). Tretjič, vmes se zvrsti veliko mutantov, »drugačnih« ( ja, nadarjenih, a prekletih), žrtev – vojaškega, socialnega, političnega – eksperimenta, ki se morajo skrivati, če hočejo preživeti, in ki – na čelu z malo, furijasto, fatalno Lauro (Dafne Keen) – iščejo varno mesto, sanctuary city (varno za imigrante, begunce, no, »mutante«).

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 3. 2017  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Mesečina

    Hollywood je dobil svojega prvega avtentičnega trola – Warrena Beattyja. Ko je ob podelitvi oskarja za najboljši film dobil napačno kuverto, je sicer opazil, da je nekaj narobe, a je kljub temu za dobitnico oskarja razglasil Deželo la la. Trump je triumfiral, saj je s tem dobil potrditev, da so Hollywood in liberalci fake news. Obenem pa je dobil še eno potrditev: da so Hollywood in liberalci tisti, ki diskriminirajo črnce, saj se je pri tej mučni šaradi ustvaril vtis, kot da so skušali z belskim filmom, Deželo la la, okrasti črnskega, Mesečino. In prav to so za zadnja leta bučno in burno očitali Hollywoodu: da diskriminira črnske filme, črnske filmarje, črnske igralce in igralke. Še prej je legitimiral rasizem. Ali kot je rekel temnopolti pisatelj, pesnik in esejist James Baldwin: »Ko črnec gleda, kako Gary Cooper v filmih pobija Indijance, pri tem pa navija za Garyja Cooperja, v šoku ugotovi, da so ti Indijanci v resnici črnci.« Ker pa Hollywood noče biti viden kot Trump (rasist, fake news), je politiko naglo spremenil – in glavnega oskarja podelil Mesečini. Kar pa je bilo spet mučno, saj bi se lahko ustvaril vtis, kot da so Mesečino nagradili le iz politične korektnosti, potemtakem ne zato, ker je film dober, temveč zato, ker je črnski. Nič ni dlje od resnice.

  • Sezona lova

    Ob koncu februarja so častniki ameriškega imigrantskega in carinskega urada (Immigration and Customs Enforcement) izgnali 45-letnega Mehičana, ilegalnega priseljenca. Pripeljali so ga do meje in ga pospremili do mostu, ki – tam pri Tijuani – ločuje Ameriko od Mehike. Vsekakor, ta most ste videli v številnih filmih (npr. Ni prostora za starce), toda za izgnanega Mehičana je postal most vzdihljajev – z mostu je namreč takoj, ko je stopil nanj, skočil v smrt. Kot je poročal spletni portal The Hill, so ob njem našli plastično vrečko, v kateri je bilo vse njegovo imetje. »Nočem nazaj v Mehiko,« je kriknil. A nič čudnega, da se ni hotel vrniti v Mehiko – moški, ki je raje umrl, kot pa da bi se vrnil v Mehiko, je bil iz Sinaloe, mehiške zvezne države, ki jo že leta terorizira in brutalizira razvpiti narkokartel.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Snežna kraljica 3: Ogenj in led

    Pred šestdesetimi leti so Sovjeti ustvarili animirano verzijo Andersenove Snežne kraljice, ki je bila tako dobra, da so ji rekli »Disney po sovjetsko«, v Ameriki pa so se celo ustrašili, da bodo začeli Sovjeti zdaj trditi, da so oni izumili »Disneyjev stil«. In morda je Disney prav zato, da ne bi izgledal le kot imitator sovjetske animacijske tovarne, tako dolgo okleval s svojo verzijo Andersenove Snežne kraljice – pridelal jo jo šele leta 2013 (Ledeno kraljestvo), ironično, leto po ruskem rimejku sovjetske »disneyjevske« Snežne kraljice, toda drugo nadaljevanje, ki je zdaj prišlo k nam (prvih dveh delov nismo videli), ima z Andersenovo pravljico toliko zveze, kot jo je imelo Disneyjevo Ledeno kraljestvo, ki je še najbolj spominjalo na globoko zamrznjeno reimaginacijo Čarovnika iz Oza – no, Snežna kraljica 3 pa v Oz spusti Janka in Metko (Kaija in Gerdo), siroti, ki ugotovita, da apokaliptičnih urokov in trolov ne moreš premagati, če nimaš gorečnih fenov, navsezadnje, ljubezen na koncu vedno stali vse.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Spovedi

    Predstavljajte si, da bi bila Agatha Christie še vedno živa in da bi iskala izolirano lokacijo, na kateri Hercule Poirot, njen detektiv, še ni raziskoval umora. Ne bi ji bilo treba daleč, sploh pa ne bi potrebovala Google Eartha, da bi za svojo novo kriminalko našla res unikatno lokacijo: zasedanje G8. Zasedanja politično-ekonomsko-finančnih elit, ki upravljajo s svetom, vedno potekajo na izoliranih lokacijah, ki kar kličejo umor. In na tako elitno zasedanje G8 – na izolirano, zelo sterilno lokacijo, v heilingedammski Grand Hotel Kempinski (kjer se je leta 2007, leto pred izbruhom velike krize, res odvrtel G8!) – pride Hercule Poirot, ki ga igra italijanski menih Salus (Toni Servillo), gospod Chance 2.0, tja pa ga povabi direktor Mednarodnega denarnega sklada (Daniel Auteuil), ki po zlomu finančnega sistema, še hujšem od tistega leta 2008, išče rešitev, v katero pa ne verjame povsem: »Žal nismo bogovi, tako da ne moremo predvideti vseh posledic svojih dejanj.«

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Lev

    Najprej vidimo, kako se Saroo (Sunny Pawar), revni petletni indijski deček, izgubi – s starejšim bratom z vlakom odpotuje s trebuhom za kruhom (okej, za premogom), zaspi na vlaku in se zbudi v Kolkati (eks Kalkuti), kakih 1.500 kilometrov od doma. Brata ni nikjer, od kod je, ne ve, in ko ga vprašajo, kako je ime njegovi mami, odvrne: »Mama.« Tuji ljudje, tuj jezik, tuja kultura, tuje navade. Takoj zatem pristane v dickensovski sirotišnici, birokratski pasti, iz katere ga »odreši« avstralski par (Nicole Kidman & David Wenham), ki ga posvoji.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Prihodnost

    Nathalie (Isabelle Huppert) ima navidez vse: moža, dva otroka, lepo službo, dom (in Pariz, če smo že ravno pri tem), celo knjige piše, filozofske učbenike, navsezadnje, preživlja se kot profesorica filozofije. Toda potem ji mož razkrije, da jo vara z mlajšo bejbo. In vse se podre. Življenje obvisi. Prihodnost se v trenutku spremeni. Kaj zdaj? Naj se zaplete z mlajšim moškim, ki jo odpelje v komuno, med »radikalce« in »anarhiste« (nasprotnike revščine, brezposelnosti, ekonomske neenakosti, podaljševanja delovne dobe, Sarkozyja ipd.), ali s starejšim moškim, recimo Slavojem Žižkom? Ne, Žižka ne vidite, temveč zanj – podobno kot v drugih filmih – le slišite, ali natančneje, Nathalie v roke pride Žižkova knjiga, a se ji zazdi, da to ni »tisto«. Logično. Le kako bi lahko bilo to »tisto«?

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Film

    Ona

    Ona je zrelostni test za filmsko publiko – za publiko, ki so jo ustvarili in senzibilizirali filmi. Ne pozabite: prav filmi so bili tisti, ki so objektivirali in marginalizirali ženske. Prav filmi so jih disciplinirali. Prav filmi so privilegirali moške in moški pogled. Prav filmi so se vedno obnašali kot fetišisti in seksisti. Prav filmi so vse poenostavljali. Prav v filmih so ženske vedno izgubljale referendume, tako da se je zdelo, da bi bil v teh filmih pravi happy end posilstvo. In Ona, francoski film, ki ga je posnel Paul Verhoeven, znan po Robocopu in Popolnem spominu, še bolj pa po Prvinskem nagonu, to vzame zares. Že začne se z brutalnim posilše bolj pa po zares. Že začne se z brutalnim posilše bolj pa po stvom: maskirani moški ponoči skoči v stanovanje in posili Michèle (Isabelle Huppert). Ko je posili zbeži, Michèle pa ne začne kričati ali klicati policije, temveč le vse, kar se je med posilstvom razbilo in razsulo, pridno in zgledno pospravi in počisti. Potem se okopa. Sperma se prelevi v mehurčke. Življenje gre dalje. Kot da se ni nič zgodilo. In to se ni zgodilo prvič. Niti zadnjič.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Novi mulc

    Trinajstletni Benoît (Rephaël Ghrenassia) v novi šoli (Pariz), ki jo začne obiskovati, sicer ne pade med barabe, ki bi mu ogrožale življenje, toda med novimi sošolci je kar nekaj frajerjev, ki mu grenijo integracijo, tako da se mora obnašati kot politik, če si hoče olajšati integracijo in prehod v puberteto – najprej jih podkupi (čokolatini), potem pa sestavi koalicijo (intelektualec + antifašist + Švedinja) in priredi žurko. Breme integracije je, sugerira tale diskretna vzgojna komedija, tako na teh, ki so že tam, kot na teh, ki prihajajo. (Kinobalon/Kinodvor)

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Udari kot dedec

    Komik Charlie Day ima visok glas, krhko telo in prestrašen pogled, tako da bi zlahka odigral vlogo Paula Hacketta, če bi Martin Scorsese posnel rimejk Idiotske noči – ponoči bi zavil v napačno ulico, kjer bi ga potem vsi po vrsti maltretirali. Vsakdo, ki bi prišel mimo, bi ga lahko mirno brcnil, opsoval in užalil.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Petdeset odtenkov teme

    Kaj je novega v sloviti softcore franšizi? Nič. Vse skupaj je le za tiste, ki so tega vajeni. Ali bolje rečeno: Petdeset odtenkov teme je le za tiste, ki so se strinjali s Petdesetimi odtenki sive. In kot veste, je bil film Petdeset odtenkov sive tako karikatura moške nostalgije po izgubljeni patriarhalni moči, ki lahko živi le še v spolnih igricah, le še v simulacijah spolnega podrejanja, kot karikatura postfeminističnega odgovora na stari feminizem, ki je ženskam govoril, kaj smejo in česa ne, kakšen seks je sprejemljiv in kakšen ne: hej, vojne spolov je konec, zdaj smo osvobojene, zato lahko končno uživamo tudi v igrah spolnega podrejanja in kaznovanja, v igrah spolnega suženjstva, v igrah posiljevanja, ki so še malo prej veljale za izraz moškega šovinizma, seksizma in mizoginije!