Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Samo konec sveta

    Ko se Louis (Gaspard Ulliel) po dolgih letih vrne domov, postane kmalu jasno, da ni odšel zato, ker je hotel postati pisatelj (kar je postal), temveč zato, ker je bil gej (kar ga je očitno »odtujilo«), toda ko domačim – mami (Nathalie Baye), starejšemu bratu (Vincent Cassel), sestri (Léa Seydoux) in svakinji (Marion Cotillard) – razkrije, da umira (za »redko« boleznijo), se njihovi obrazi tako groteskno enodimenzionalno napnejo (in veliki plani tudi), da čakate le, da bo kdo – recimo prenapeti brat – siknil: no, kaj smo ti rekli? Tu je preveč intenzivnosti zaradi intenzivnosti. Preveč resentimenta zaradi resentimenta. Preveč znojenja zaradi znojenja. In preveč grimas zaradi grimas – to vendarle ni nemi film, temveč talkie, ki le išče dober izgovor, da bi lahko verbalni crescendo prekinil z moldavskim megahitom Dragostea Din Tei (via O-Zone).

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    John Wick 2

    John Wick je Keanuju Reevesu rešil kariero. Po Matricah se je le še utapljal – njegov robotski, enolični, enoizrazni igralski slog ga je stisnil v kot. Toda John Wick mu je omogočil, da igra natanko to – robotskega, enoličnega, enoizraznega asasina, ki melje kot stroj. V Johnu Wicku 2 mine 13 minut, preden spregovori, vmes pa – da bi nazaj dobil mustanga (letnik ’69), ki so mu ga ukradli na koncu prvega Johna Wicka – postreli, razbije in polomi trumo ruskih asasinov. Njihov šef itak ve, kaj jih čaka: Wick – bolj Neo kot trol, bolj ronin kot samuraj, bolj prezenca kot terorist, bolj nihilist kot stoik, bolj plesalec kot Jason Bourne, bolj Chow Yun-Fat kot superjunak – se širi kot virus, ki ga ni mogoče pokončati, kaj šele zamejiti ali obvladati.

  • Marcel Štefančič jr.

    24. 2. 2017  |  Mladina 8  |  Kultura  |  Film

    Anina provizija

    Slovenski filmi so se spustili v brezno slovenske korupcije – spomnite se le Möderndorferjevega Inferna in Kozoletovega Nočnega življenja. Anina provizija je videti kot rimejk Inferna, dokler ni videti kot rimejk Nočnega življenja. Škoda le, da pretehta Inferno. Za začetek, Anina provizija – Šmidov comeback po katastrofalnem Breznu (1997) – počne to, kar je počel Inferno: kataloško in monotono našteva škandalozne časopisne naslove, »vrhunce« gospodarskega kriminala, ki jih potem skipa na enega človeka. Ko policija pri poslovnežu Sašu Mlejniku (Dejan Spasić) izvrši hišno preiskavo ( ja, takoj pridejo kamere), se izkaže, da je del hobotnice, ki je opravljala sumljive posle, ki je prala denar, ki je na bankah podkupovala kreditne odbore, ki je imela črne fonde, ki je delila provizije, ki je na mafijski način pridobivala evropska sredstva, ki je služila s stečaji, opcijskimi pogodbami in zemljišči, ki ima zveze v politiki, na ministrstvih in na tožilstvu. In tako dalje. Mlejnik potem izgine.

  • Zadnji kriki iz Slovenije

    Ljudje od viralnih vsebin, ki krožijo po spletu, pričakujejo, da bodo senzacionalne, odbite, šokantne, nezaslišane, strašne in ekstremne, kot da bi čakali, da bodo videli stvar samo, ultimativno ekstremnost – smrt. Smrt nikoli ne razočara. Filmček dveh fantov iz Podbočja, ki sta ubijala tretjega, svojega prijatelja, prvi s pestmi, s katerimi ga je pretepel do smrti, drugi s telefonom, s katerim je to snemal (in v živo prenašal), si je ogledalo več kot 200.000 Slovencev. Le v Sloveniji še lahko nekoga do smrti pretepejo pred več kot 200.000 pričami. Saj nismo nič mogli, bodo rekli tisti, ki so to gledali. In v tem je problem: to so le gledali. Nič niso mogli, a so del kulture, ki hoče gledati natanko to – in ki nikoli ne pogleda stran – in ki hoče natanko to – in ki išče natanko to – ki hlepi po nečem, kar bi lahko prilepila v svoje spletne videogalerije – in ki natanko to potem deli – in ki natanko v tem očitno uživa. Magari na morbidno zgrožen, perverzno zaskrbljen, tabloidno resničnosten način.

  • Kralj trolov

    Donald Trump je trol. In ker je ameriški predsednik, pomeni, da je trol z brezmejno močjo. Troli nimajo takšne moči, kot jo ima ameriški predsednik. To vemo. Vemo pa tudi, da imajo moč – in to večjo kot kadarkoli. Internet jih je okrepil, opolnomočil in oborožil – Trump jih je legitimiral. Kot je rekel neki Trumpov fen, sicer v prostem času trol: »Smo vojska trolov! Tu smo, da zmagamo! Divjaki smo!« Trump je njihov divjak – divjak in pol.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 2. 2017  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Vrabček Richard

    Animirani filmi so antitrumpi: drugače kot Trump, ki izključuje, vključujejo. Toda dogajajo se natanko v trumpovskem svetu, v katerem veliki žrejo male. Tako se začne tudi Vrabček Richard: velika žival požre mali živali, vrabca in vrabčevko, tako da vrabčka Richarda – tipično disneyjevsko siroto – posvojijo štorklje, toda ko štorklje ritualno odletijo na jug, v Afriko, Richard ne more z njimi, ker dolge poti ne bi preživel.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 2. 2017  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Neruda

    Čilski poet Pablo Neruda (Luis Gnecco) skuša leta 1948, ko v senatu sedi kot glas delavskega razreda in komunistične partije, življenje preleviti v umetnost in umetnost v življenje, toda kmalu se izkaže, da umetnost ne more več postati življenje, življenje pa ne umetnost. Predsednik Videla (Alfredo Castro), ki podleže temni sili, komunistično partijo prepove in izobči, nad Nerudo, fena »sovjetske demokracije« in velikega, hipnotičnega žurerja (Kaligula! Lawrence Arabski!), pa pošlje policijo, ki naj bi ga prijela. Neruda se znajde v ilegali. Na senco se mu prilepi Óscar Peluchonneau (Gael García Bernal), manični, zadrti, smrtno resni, spolno zatrti inšpektor, ki nima ne smisla za humor (»Komunisti sovražijo delo, raje sežigajo cerkve«) ne smisla za življenje – svoje življenje posveti pregonu Nerude, elegantnega, hedonističnega, vetrnjaškega, priljubljenega pop libertina.

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 2. 2017  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    T2 Trainspotting

    Renton (Ewan McGregor), ki je na koncu Trainspottinga zbežal z denarjem, se po dvajsetih letih vrne v Edinburgh, kjer mu turistična delavka zaželi dobrodošlico. »Od kod ste,« jo vpraša. »Iz Slovenije.« »O,« dahne Renton. Svet se je spremenil, toda Renton, Begbie (Robert Carlyle), Sickboy (Jonny Lee Miller) in Spud (Ewen Bremner) so še vedno na istem: v Trainspottingu so izbrali življenje, zdaj, 20 let kasneje, pa so videti tako, kot da so izbrali razočaranje. Begbie je (še vedno) v ječi, Spud je (še vedno) džanki, Sickboy fura izsiljevalski kšeft, Renton pa ne ve, kaj bo počel naslednjih 30 let. Ko se zagledajo, ne vedo, kaj naj storijo – naj se pobijejo ali pofukajo? Psihopatski Begbie dobi erekcijo šele, ko naskoči »pizdo« Rentona, občutek, da spet živijo, pa dobijo šele, ko jih zalije overdose nostalgije, toda v času, ko z brexitom in Trumpom vsi rinejo nazaj, v »boljšo« in »večjo« preteklost, niti ne izgledajo kot dinozavri, temveč le kot male gube zgodovine, »turisti v svoji lastni mladosti«, ki jih jebe to, da vsako leto nekje vmes uro premaknejo, in ki upajo, da jim bo tokrat spodletelo bolje kot zadnjič. 

  • Marcel Štefančič jr.

    17. 2. 2017  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Film

    Manchester by the Sea

    Manchester by the Sea, surov kot tortura, počasen kot mrak in hladen kot januar, je videti kot ekranizacija Dylanovega štikla Like a Rolling Stone, le da se ne vali kot skala, temveč kot slabo vreme, depresija ali tesnoba, toda popisana z verzom »No direction home«. Ta, ki se ne more več vrniti domov, v novoangleško ribiško mestece Manchester by the Sea, je Lee Chandler (Casey Affleck), ki zdaj živi v Bostonu, kjer se preživlja kot hišnik. Nekaj ga je ustavilo, potrlo in paraliziralo. Po malem spominja na Trevorja Reznika (Christian Bale), ki v filmu The Machinist ne more zatisniti očesa, po malem pa na Jacoba Singerja (Tim Robbins), ki v Jakobovi lestvi groze noče zatisniti očesa.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 2. 2017  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Popolni tujci

    Prijatelji so prijatelji, ker si ničesar ne skrivajo. Med njimi ni nobenih skrivnosti. Vedno si lahko rečejo: pa si vse povejmo! To storijo italijanski prijatelji (moški in ženske, pretežno zakonski pari), ki se dobijo na večerji – dajmo telefone na mizo! Vse si bomo delili! Telefonske klice, smse, mejle! Toda ko si potem vse to res delijo, ko gredo torej njihove skrivnosti – od prešuštev do ilegalnih fantazij in nosečnosti – na zvočnik, se njihova prijateljstva napnejo, stisnejo in podrejo. Digitalno jih loči. Vsak naslednji telefonski klic zaboli kot klic v Kriku.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 2. 2017  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Nevidno zlo: Zadnje poglavje

    Če naj verjamemo podnaslovu (Zadnje poglavje), potem se serija Nevidno zlo končuje, kar naj bi razveselilo fene zombijskih filmov, ki so ob svojem stalnem pritoževanju pozabili, da je prav Nevidno zlo sprožilo val zombijskih filmov, ki jih slavijo – če Nevidno zlo ne bi tako uspelo, ne bi bilo rimejka Zore živih mrtvecev in drugih vojn-Z. Zombiji, ki preplavljajo Nevidno zlo, resda niso počasni zombiji, ki so preplavljali Romerovo Noč živih mrtvecev, toda Paula W. S. Andersona niso nikoli zanimali počasni filmi – njegovi filmi so bili vedno ekscesni, nervozni, ringelšpilski perpetum mobile.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 2. 2017  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    LEGO Batman Film 3D

    V naslovu te animacije sta Lego in Batman, toda glavni je Batman, medtem ko so kocke lego le material, ali bolje rečeno, lego je dal formo, Batman pa vsebino, ki pa je je le toliko kot v piškotkih sreče. Batman čisti Gotham, toda sam, na svojo roko, saj noče, da bi mu kdo ukradel šov. Ne, slave noče deliti z drugimi, še najmanj s policijo. V aroganci, ekshibicionizmu in narcizmu zlahka zasenči največje negativce, recimo Jokerja, a zasenčil bi tudi Trumpa.

  • Marcel Štefančič jr.

    10. 2. 2017  |  Mladina 6  |  Kultura  |  Film

    Molk

    V snežno belo kopalnico vstopi moški, vzame peno za britje, si namaže obraz, zgrabi britev in se začne briti, toda zlagoma mu začne z obraza kapljati kri, kar pa ga ne ustavi – še globlje zareže, tako da kri še bolj pritiska, curlja in brizga, dokler ni ves krvav. Ne, to ni kakšna »provokativna« reklama za krvodajalsko akcijo – tako se je odvrtelo šestminutno Veliko britje, ki ga je leta 1968 posnel Martin Scorsese. To naj bi bil Scorsesejev protest proti vietnamski vojni, ki je tedaj polarizirala Ameriko, – filmček, napol body horror, napol torture porn, naj bi opozarjal, da Amerika s to vojno ne počne le nekaj destruktivnega, temveč tudi avtodestruktivnega. Toda nanj lahko pogledate tudi drugače: mar mučeniški moški, ki si brije kri, ne spominja na tistega, ki je za nas križan bil? Mar Veliko britje ni videti kot novovalovska verzija Kristusovega pasijona?

  • Soba za umirajoče

    Spomnite se vseh tistih vicev, ki jih tako rad pripoveduje Slavoj Žižek in ki jih zdaj – v doživetem prevodu Stojana Pelka – najdete tudi v knjigi Žižkovi vici (Ste že slišali tistega o Heglu in negaciji?). Recimo: »Ni čudno, da me spominjaš na Emanuela Ravellija, saj si Ravelli.« Ali pa: »Ta človek izgleda kot idiot in se obnaša kot idiot, a naj vas to ne zavede – on je idiot!« Ali pa: »Zakaj mi praviš, da greš v Lemberg, ko pa greš v resnici v Krakov?« In seveda, mednje sodi tudi vic o pacientu, ki se v veliki bolniški sobi s številnimi posteljami pritožuje zdravniku nad nenehnim hrupom in kriki drugih pacientov, zaradi katerih se mu meša. Ko mu zdravnik razloži, da se ne da nič storiti, če se pacienti tako obnašajo, nihče jim ne more prepovedati obupa, ker vsi vedo, da umirajo. Pacient dahne: »Zakaj jih ne namestite v ločeno sobo za umirajoče?« Zdravnik odvrne: »Pa saj to je soba za umirajoče!« V vseh teh vicih na istost naletimo tam, kjer pričakujemo razliko. Kar deluje komično.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 2. 2017  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Dobra žena

    Preteklost ni kot stara šara, ki se je lahko spomladi preprosto znebiš – včasih se izlije kot kri. V Dobri ženi, režiserskem debiju Mirjane Karanović, si Milena (Mirjana Karanović), zvesta, solidno situirana, srednjerazredna žena s tremi otroki, nostalgično ogleduje stare družinske videokasete, ki jih najde med pospravljanjem, a ne bi smela biti tako sentimentalna – ali pa ne bi smela toliko pospravljati in čistiti. Ne, te kasete ne pokažejo, da jo mož (Boris Isaković) vara, kot to v Prihodnosti filozofsko spozna Isabelle Huppert, temveč da je med bosansko vojno zagrešil strašne vojne zločine. Hladno, rutinsko, arogantno, brez občutka krivde. A morala bi slutiti: tak je tudi njun zakon. »Perfektno« in »udobno« življenje je za žensko le past.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 2. 2017  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Zlato

    Matthew McConaughey je Kenny Wells, bankrotirani, razdejani, zapuščeni, sfantazirani luzer iz Nevade (plešast, rahlo zavaljen, ipd.), sin nekdanjega rudniškega magnata, investitorje in celo banko J. P. Morgan prepriča, da je sredi indonezijske džungle – s pomočjo genialnega geologa (Edgar Ramirez) – odkril zlato žilo, »največji zlati rudnik vseh časov«. Geologija je res 40 milijonov let kuhala zanj. Investitorji se tepejo zanj, njegovo firmo uvrstijo na borzo, delnice letijo v nebo – Kenny postane Zlatokop leta, Volk z Wall Streeta. No, Indiana Jones z Wall Streeta. In potem gre njegovo življenje res po poti Volka z Wall Streeta – in še po poti Velike poteze za povrh. Zlato se vedno prelevi v blato.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 2. 2017  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Krogi

    Smrt je kot pismo – vedno pride na pravi naslov. Da je to res, so izredno lepo in pikantno pokazali tudi šoker Brez povratka in številna nadaljevanja: smrt je popolna serijska morilka. Dobi te, pa četudi se skriješ ali preseliš. Ne moreš pobegniti. Ne moreš je prevarati. Prenaša se kot pandemična okužba. In seveda: nič ni bolj sarkastičnega od smrti, nihče nima bolj dovršenega smisla za koreografijo in nihče nima manjšega rešpekta do integritete pokojnih. A ne moreš je tožiti – niti pokončati. Smrt vedno preživi. Šoker Zlo za petami je pripomnil: smrt se prenaša s seksom. Če te uroči prekletstvo, se moraš čim prej z nekom pofukati, da prekletstvo preneseš na drugega ali drugo – v nasprotnem primeru umreš. Če hočeš preživeti, moraš fukati. Toda japonski Krog, ki je dobil številne rimejke in nadaljevanja (in ki je bil videti tako, da bi mu lahko posneli deset nadaljevanj hkrati), je imel o tem ločeno mnenje: smrt se prenaša s filmom.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 2. 2017  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Jackie

    Najlunatičnejša konspirološka teorija o atentatu na ameriškega predsednika Kennedyja pravi, da je Kennedyja ustrelila njegova žena, Jackie. To se v tistem Zapruderjevem filmčku tudi zelo lepo vidi, so zagotavljali konspirologi. Dodati bi morali le: zakaj pa bi sicer atentat preživela? Če ne bi bila vpletena  v atentat, bi ustrelili tudi njo, mar ne? In res, ko gledate Jackie, ki jo je posnel čilski auteur Pablo Larrain (Ne, Klub, Neruda), se zdi, kot da so jo pustili živo le zato, da bi lahko odigrala svojo življenjsko vlogo – ne vloge Prve dame, temveč vlogo Prve vdove.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 2. 2017  |  Mladina 5  |  Kultura  |  Film

    Jaz, Daniel Blake

    Daniel Blake je star 59 let. Kakšne so možnosti, da jih bo dočakal 60? Minimalne: Britanija varčuje, socialna država se je upognila, tisti njen del, ki še »deluje«, pa je tako zbirokratiziran, da je videti kot igra na srečo. Blake je ovdoveli mizar iz Newcastla, ki ima hude težave s srcem, zato ne sme delati, toda ko po spletu okoliščin izpolni napačen formular, se izkaže, da do socialnega nadomestila ni upravičen, ker naj bi bil za delo sposoben – da bi bil sploh upravičen do kakršnegakoli socialnega nadomestila, se mora znova prijaviti, medtem pa aktivno iskati delo (ki ga itak ne more opravljati), in sicer 35 ur tedensko, kar mora potem tudi dokazati. In tako dalje.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 1. 2017  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Čreda

    Čreda je glorifikacija igralcev v slogu: brez nas ni filmov in serij, brez nas nihče nič ne more, mi smo kralji! Res je, brez igralcev ni filmov in serij – zaenkrat. Digitalizacija bi lahko namreč tudi njim odpihnila delovna mesta – ali pa bi lahko odpihnila kar sam igralski poklic. Zaenkrat pa je problem le v tem, da so pogrešljivi – ko jim rok trajanja poteče, odpadejo. Še selfiji z njimi so le šala. Kolja (Nikola Kojo) in Cveja (Zoran Cvijanović), nekdanja filmska bogova, ki svoje “poslanstvo” utapljata v gledališki verziji Don Kihota, sta ostala brez vlog, zato skleneta, da bosta producirala pilota za TV-serijo, toda pri tem v grozi ugotavljata, kaj vse mora producent početi, da bi prišel do denarja, da bi se torej iz ovce prelevil v volka – lagati mora (tako igralcem in ekipi kot ženi), goljufati, sklepati kravje kupčije, blefirati, se poniževati.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 1. 2017  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Trgovski potnik

    Trgovski potnik je film o ženski in dveh moških – z enim je poročena, drugi pa jo posili. Kaj je bolje? Ali natančneje: mar ni strogi, represivni patriarhat, kakršnega prakticira Iran, le oblika posilstva?

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 1. 2017  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    24 tednov

    Kaj je srečni dogodek – porod ali splav? Vprašanje splava je vendarle malce kompleksnejše. Navsezadnje: tako kot ženske, ki so pro-life, splavljajo, ženske, ki so pro-choice, rojevajo. Fundamentalisti, prepričani, da ženske splavljajo za šport, tako rekoč konceptualno, in perverzno obsedeni z obvladovanjem ženske, njenega telesa in reprodukcije, bi rekli: zagovorniki splava vedno najdejo skrajne, ekstremne, absurdne primere, s katerimi argumentirajo splav! Čakajte, da vidijo nemški film 24 tednov: njihove molitve bi ob dilemah Astrid Lorenz (Julia Jentch), stand-up komičarke, in njenega partnerja (Bjarne Mädel), ki izvesta, da se jima bo rodil otrok s hudim Downovim sindromom (in hudo srčno okvaro), zvenele res nestrokovno.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 1. 2017  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    Bučko

    Takoj za genialno Rdečo želvo je v Kinodvor priletel še briljantni Bučko, kar pa ne preseneča – itak bi ju lahko vrteli na double-billu. Rdeča želva je animirani film o moškem, ki ostane sam na otoku, Bučko pa je animirani film o 9-letnem dečku (krompirjaste glave, modrih oči in las), ki ostane sam med ljudmi. Ko mama, ki se je fiksala s pivom in telenovelami, umre, pristane v sirotišnici, outsider med outsiderji, izgubljenec med izgubljenimi otroci džankijev, morilcev, samomorilcev, pedofilov, maničnih depresivcev, kriminalcev, ločencev in deportirancev, toda ko gledamo, kako se prebija skozi melanholični mrak tesnobe, nestrpnosti, posmehovanj, šikan in testov, si ne moremo kaj, da se ne bi vprašali: bi mu bilo kaj lažje, če bi ostal z mamo, zapito fenico telenovel, kakršno smo videli v Rekvijemu za sanje?

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 1. 2017  |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

    xXx: Reaktiviran

    Film xXx: Reaktiviran je hiperglobaliziran kot vojna proti terorju. Tu je globalna zasedba – holivudski, kitajski, indijski in ruski zvezdniki, kar vam daje slutiti, kam se je premaknil filmski trg. Vse skupaj se začne v vesolju, ki mu sledi Neymarjev šus – ja, film se zaveda, da živimo v dobi Vojne zvezd in nogometa. Eksotičnih lokacij je več kot v bondiadah (Santo Domingo, amazonska džungla, Filipini itd.), Xander pa lahko spolno poteši šest bejb hkrati. Le detajli so prepuščeni gledalčevi domišljiji. Pač kot v bondiadah. A po drugi strani – xXx je James Bond med Hitrimi in drznimi. Toda ko na Zemljo – v obliki novega orožja za množično uničevanje – strmoglavi satelit in ko “nevarna mednarodna tolpa” sune apokaliptično Pandorino skrinjo, “napravo, ki lahko spremeni ravnotežje moči”, ne pokličejo Bonda, temveč mrliča – Xandra (Vin Diesel), teflonskega, tetoviranega, steroidnega fetišista, ki izgleda kot non-stop reklama zase. Zaspi z utežmi, zbudi se kot logo. “Ne padi,” je njegov slogan. Če bi kadil, bi oksidiral. Svet se je spremenil, odkar je Xander umrl. Vmes so se pojavili droni.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 1. 2017  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Družina brez zavor

    V Hitrosti ste imeli avtobus, ki hitrosti ne sme zmanjšati pod 80 km na uro. Če bi hitrost upočasnil, bi ga razneslo. In avtobus, poln potnikov, postane perpetum mobile. V Družini brez zavor je tak perpetum mobile minivan, s katerim francoska družina – José Garcia, Caroline Vigneaux, André Dussolier itd. – krene na morje, le da pri višji hitrosti.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 1. 2017  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Mladi levi: Polnost časa

    V šestdesetih letih prejšnjega stoletja so Slovenci svojo majhnost vse težje prenašali: slovenski politiki so skušali zgraditi veliko slovensko cesto ( ja, avtocesto od Šentilja do Kopra oz. Nove Gorice), slovenski pisatelji so skušali napisati veliki slovenski roman, slovenski filmarji so skušali napisati veliki slovenski film, slovenski glasbeniki pa so skušali sestaviti veliki slovenski pop bend. Tak bend so bili Mladi levi, ki so se sestavili leta 1966. Že to, da so ime prevzeli po Shawovem bestsellerju Mladi levi (ali pa po Dmytrykovi ekranizaciji, v kateri je peroksidnega nacija igral Marlon Brando), je bil signal, da mislijo resno. V naslednjih letih, vse tja do leta 1975, ko je bend razpadel, se je zamenjalo 17 članov, v njem sta hkrati trobentala Petar Ugrin in Stanko Arnold, najboljša trobentača daleč naokrog, na vokalu pa so se izmenjali Tomaž Pengov, Bor Gostiša, Janez Bončina Benč in Jernej Jung, who’s who slovenskega pop vokala.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 1. 2017  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Razcepljen

    Tri gimnazijke čakajo, da jih oče ene izmed njih odpelje domov. Dve sta hormonski prijateljici, tretja – tista introvertirana in “čudna”, Casey (Anya Taylor-Joy), popisana s travmo – pa je outsiderka, ki nima prevoza. Toda tik preden speljejo, neznanec – v srhljivem, briljantno zrežiranem prizoru – s kloroformom pospreja očeta, potem pa še gimnazijke, ki se zbudijo v katakombah, orjaškem podzemskem bunkerju, preurejenem v “stanovanjski” kompleks. Vprašanje je le, kdo jih je ugrabil – serijski morilec, kakršnega smo videli v filmu Zbogom dekleta, ali kak lunatični Fritzl, ki jih hoče preleviti v svoje sužnje? V resnici je še huje: kot se izkaže, jih je ugrabilo 23 moških, no, 23 osebnosti v eni osebi. Kevin (James McAvoy), “razcepljeni” pacient dr. Fletcherjeve (Betty Buckley), je namreč tudi nervozni, obsedeni Dennis in starejša, avtokratska Patricia in mlajši, imbecilni Hedwig in tako dalje (vse igra McAvoy). Ja, Kevin je multipla osebnost – muči ga disociativna motnja identitete. Obema ženskama, Casey in dr. Fletcherjevi, ne preostane drugega, kot da skušata vsaka s svoje strani, prva “od znotraj”, druga “od zunaj”, vse te moške osebnosti – vse te inkarnacije moškosti – izigrati drugo proti drugi, ali bolje rečeno: med vsemi temi moškimi skušata najti “disidentskega” moškega, “feminista”, ki bi ugrabljenkam odklenil vrata in jih osvobodil. Kar pa ni lahko: Casey recimo nikoli ne ve, če je Hedwig res Hedwig? Kaj, če je Dennis?

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 1. 2017  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Rdeča želva

    Brodolom, ki ga ne vidimo, brezimnega moškega naplavi na otok, na katerem ni nikogar – razen rakovic in gosenic, ki pa ne govorijo, tako da ostane brez besed in brez komentarja. Otok preišče, povzpne se na najvišjo točko, toda kakega magičnega portala ne najde – otok je otok, transportne poti pa so speljane daleč stran. Nikoli ga ne bodo našli. Zato si zgradi nekaj splavov, s katerimi skuša iz te divjine odpluti proti civilizaciji in se vrniti v kapitalizem, toda vsakič mu “nekdo” splav uniči, tako da se vrne nazaj, na samotni otok. Čez čas se izkaže, da je tisti “nekdo”, ki ga ne pusti nazaj v kapitalizem, velika rdeča želva. Hrane in vode je dovolj za oba. Vidite, še celo narava ve, da je kapitalizem nekaj protinaravnega – da torej ni naravno stanje človeštva. Tako kot v kapitalizmu ni več letnih časov, tudi ni več življenjskih obdobij – prvih ni več zaradi podnebnih sprememb, drugih pa ni več zaradi komercializacije življenja.

  • Mandžurski kandidat

    Ruski agenti naj bi imeli »osebne in finančne podatke«, s katerimi bi lahko kompromitirali Donalda Trumpa. Imeli so tudi podatke, s katerimi bi lahko kompromitirali Hillary Clinton – te so, kot vemo, spravili v javnost. Podatkov, ki bi lahko kompromitirali Trumpa, niso spravili v javnost, a naj bi trdili, da jih imajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 1. 2017  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Film

    Pošast Molly

    Tale nemška risanka je namenjena otrokom, ki jih starši vzgajajo s pedagoškimi, ljubkimi, neagresivnimi igračami, zato je nekako logično, da se v “pošastni” družini, ki dobi novorojenca, konkurence bolj kot mala Molly ustraši njena igrača, resda pošastna, toda na ljubek način, pač pedagoška kot sporočila o ekologiji strpnosti. (Kinodvor/Kinobalon)