Marcel Štefančič jr.

Marcel Štefančič jr.

  • Visoki stroški nizkih cen

    Ko se je v francoskih Alpah na poti iz Barcelone v Düsseldorf raztreščilo potniško letalo nemške družbe Germanwings (Airbus A320, polet 4U9525), so se voditeljem Islamske države začele cediti sline: Upajmo, da ga je raztreščil naš mučenik! To bi bil udarec velikemu Satanu! To bi bila veličastna propagandna zmaga! Upajmo, da je bil naš!
    Ne, ni bil njihov. Bil je naš mučenik.
    Toda ko se je izkazalo, da nemški kopilot Andreas Lubitz, ki je samomorilsko strmoglavil potniško letalo, ni bil povezan z Islamsko državo (niti z Al Kaido, če smo že ravno pri tem), voditelji Islamske države niso stokali, ampak so si rekli: Zahod se bo uničil sam! To počne še bolje kot mi! Zakaj bi se mučili ter trošili denar, čas, energijo in kadre, če pa lahko to namesto nas bolje in učinkoviteje počne kar sam Zahod?

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Deček in svet

    Ameriške animacije – Disneyjeve, DreamWorksove ipd. – nas vedno prepričujejo, da bi morali stremeti k boljšemu, lepšemu, naravnejšemu, ekološko neoporečnejšemu svetu, toda nikoli ne povedo, zakaj. Brazilska animacija Deček in svet – ročno izdelana, briljantno intenzivna, kalejdoskopsko pastelna, eksperimentalno igriva slikanica – nam razkrije ta zamolčani, utajeni razlog.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Kosec

    Spomnite se psihotrilerjev, šokerjev in slasherjev, v katerih se žrtev, ki beži pred psihopatom, nehote zateče prav v naročje psihopata. V hrvaškem Koscu, ki ga je koproducirala tudi Slovenija, se zgodi natanko to, le da na bolj zadržan in atmosferski način.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Hitri in drzni 7

    Saga Hitri in drzni je svet spremenila v dirkališče, pri čemer je svarila: tega ne počnite doma! Paul Walker, zvezdnik te sage, je to počel doma – in se leta 2013 smrtno ponesrečil. Film Hitri in drzni 7 je zato nekaj med komemoracijo, mašo zadušnico in pogrebno slovesnostjo (hej, 50 milijonov so porabili le za to, da so Walkerjev obraz prilepili na dvojnike!), toda na holivudski način – brez zavor.

  • Marcel Štefančič jr.

    3. 4. 2015  |  Mladina 14  |  Kultura  |  Film

    Nikogaršnji otrok

    Za razliko od animacije Deček in svet, ki nam pokaže, kaj se zgodi, ko otrok nenadoma odkrije kapitalizem, nam film Nikogaršnji otrok pokaže, kaj se zgodi, ko otrok nenadoma odkrije družbo – in družba njega.

  • Od tod ne pridete živi!

    Nacisti so med drugo svetovno vojno posneli propagandni dokumentarec, v katerem je bilo koncentracijsko taborišče Theresienstadt prikazano kot judovsko letovišče. Tam vidite nasmejane, dobro razpoložene Jude, ki igrajo šah, prikupne natakarice jim na teraso kavarne prinašajo kave in limonade, na odru igra orkester, otroci jedo sadje in bel kruh, odrasli berejo revije in časopise, na pošti dvigujejo bogate pakete, v bolnišnici imajo de luxe oskrbo, ženske delajo v prijetni šivalnici, kipar v ateljeju končuje svojo novo skulpturo in tako dalje. Judje imajo vse: šolo, knjižnico, gledališče, banko, molilnico, zelenice. Fasade kar sijejo. Le kdo ne bi hotel med vojno živeti tu, v Theresienstadtu?

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Eksotični hotel Marigold 2

    Edini čar Eksotičnega hotela Marigold je bilo seznanjanje z liki – razkrivanje njihovih malih posebnosti in ekscentričnosti. In ko jih enkrat spoznate, le čakate, da se bo film odvrtel do konca – za nadaljevanje ostane bolj malo ali skoraj nič, le brisanje prahu s stare kolonialne nostalgije, ki naj bi imela pomlajevalne učinke.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Monica Z

    Monica Z je biografija švedske pevke Monice Zetterlund, ki jo je rešilo in naredilo to, da je džez – po barskem nasvetu Elle Fitzgerald – začela peti v švedščini. Tu imate vse, kar je iz filmov bolj ali manj izginilo: seks, frontalno goloto, droge, tobak, transgresivnost – in občutek, da imajo ljudje tudi svoboščine, ne pa le dolžnosti.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Macondo

    Macondo je avstrijska produkcija, posnela jo je iranska režiserka Sudabeh Mortezai, popisuje pa Čečene, ki se stiskajo v svoji dunajski “soseski” (Macondo), da ne rečem begunski enklavi, kar pomeni, da gre za film outsiderke o še večjih outsiderjih, toda v tejle zgodbi o kaotičnem, dislociranem, prikrajšanem odraščanju vse – od 11-letnega čečenskega dečka (Ramasan Minkailov), precej izkušenejšega od odraslih zahodnjakov, sina padlega “heroja” čečenskih vojn, čigar status edinega moškega v družini ogrozi nepričakovani prihod očetovega soborca, do negotovosti, kulturnih šokov, ilegalnih skušnjav ter napetosti med čečensko folkloro in asimilacijskimi pritiski – tako lepo in fluidno klikne, kot da gledate skrito kamero, ki ne potrebuje prevoda.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Ljubezen je popolni zločin

    Tu imate čudovito, popolno lokacijo: modernistično univerzo, ki se pod švicarskimi Alpami koplje v soncu, eleganci, glamurju, spokojnosti in miru. Nobenega kaosa, nobenega stresa, nobenega divjanja.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Rdeča raketa

    Nasprotniki izenačitve pravic istospolnih z ostalimi pravijo: Otrok mora imeti očeta in mamo! No, to zanju ni ravno nujno dobro. V Rdeči raketi se namreč oče in mama zaradi hiperaktivnega pamža ločita. Zakaj? Ker gre preveč po svoje. Z vrstnikom in vrstnico krene na morje – z oslovsko vprego. Ne pride daleč, le nekaj metrov, a to je že razlog za ločitev. Ko postane najstnik (Aljoša Bregar), ponavlja verzije te oslov-

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Strelec: Krvava pogodba

    Liam Neeson (Ugrabljena), Keanu Reeves (John Wick), Josh Brolin (Oldboy), Denzel Washington (Pravičnik) in Plačanci so pokazali, kako dobro se znajo maščevati moških srednjih let. Spopadajo se z armadami profijev, pistolerosov, plačancev in kar jih je še, toda na koncu vedno zmagajo izkušnje. Če se hočeš dobro maščevati in potolči tako količino negativnosti, moraš znati sovražiti – sovraštvo pride z izkušnjami. Kot maščevanje.

  • Marcel Štefančič jr.

    27. 3. 2015  |  Mladina 13  |  Kultura  |  Film

    Timbuktu

    Kaj se zgodi, ko začnejo džihadisti posnemati nekdanje zavojevalce tretjega sveta, lahko vidite v mavretanskem Timbuktuju. Timbuktu (Mali), osamljeno, puščavsko, nemočno, melanholično afriško mesto, v katerem ljudje komaj shajajo, namreč okupirajo džihadisti: maskirani, s šmajserji, v toyotah. Okupirajo ga zato, ker ga lahko.

  • Ubijanje Hillary Clinton

    Američanov nima smisla spraševati, kaj si mislijo o Sloveniji, saj naše pravne in politične debilnosti vedno znova gladko zasenčijo. Nedavno se je spet zgodilo nekaj komičnega: 47 republikanskih senatorjev je poslalo »Odprto pismo voditeljem islamske republike Iran«, v njem pa so iranske voditelje opozorili, da verjetno ne poznajo »ameriškega ustavnega sistema« in da naj s predsednikom Barackom Obamo nikar ne sklepajo kakšnih sporazumov o iranskem jedrskem programu, saj da mu bo mandat čez slabi dve leti potekel, novi ameriški predsednik pa bo te sporazume itak nemudoma – »z enim samim podpisom« – preklical. Ergo: nima smisla! Vaše delo bo zaman! Izguba časa! Vseeno je, kaj podpišete! Ne poslušajte Obame! Ignorirajte ga! Ameriški predsednik ima lahko največ dva mandata, »senatorji pa lahko imajo neomejeno število šestletnih mandatov«!

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Sosedov fant

    Sosedov fant je še eden izmed holivudskih filmov, ki žensko pošlje domov. Še eden izmed filmov, ki ženski pokaže, kaj sme in česa ne. Jennifer Lopez igra učiteljico, ločenko z otrokom, ki se ji zgodi Usodna privlačnost, le da je sosedov sin – njen homme fatal (Ryan Guzman) – star šele kakih 19 let.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Pepelka

    Disneyjeva Pepelka izgleda kot odgovor na vse tiste revizije Pepelke, ki smo jih videli zadnja leta. Še bolj dramatično: Disneyjeva Pepelka izgleda kot odgovor na Disneyjevo Zlohotnico, ki je subvertirala in modernizirala “klasično” interpretacijo Pepelke. Pred nami je torej revizija revizije, reboot reboota, ali bolje rečeno, vrnitev h koreninam – k Disneyjevi risanki Pepelka (1950).

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Burgundski vojvoda

    Peter Strickland je debitiral s filmom Katalin Varga, v katerem se je skušala ženska maščevati moškemu, ki jo je pred leti posilil, v filmu Berberian Sound Studio – nič manj briljantnem od prvenca – pa je tonskega tehnika leta 1976 poslal med italijanske filmarje, ki snemajo giallo, brutalne, erotične psihotrilerje, toda novega psihotrilerja, ki ga ozvočuje, ne vidimo, ampak slišimo le ženske krike, očitne posledice moškega nasilja, mučenja, teroriziranja in poniževanja.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Neupogljivi

    Ja, film Neupogljivi je drugi del trilogije Razcepljeni, posnete po popularni distopični sagi, v kateri skušajo izbranci, ki jih vodi junaška, karizmatična, “feministična” najstnica (Shailene Woodley), odpraviti suženjstvo, ustaviti apokaliptični cunami in rešiti svet. In ja, film Neupogljivi je tipični drugi del trilogije. Kar pomeni troje. Prvič, tu je le zato, ker mora imeti trilogija tri dele (ha!).

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Postali bomo prvaki sveta

    Postali bomo prvaki sveta je film o tem, kako so Srbi omogočili, da je Jugoslavija leta 1970 v Ljubljani prvič v zgodovini postala svetovna prvakinja v košarki.

  • Marcel Štefančič jr.

    20. 3. 2015  |  Mladina 12  |  Kultura  |  Film

    Citizenfour

    Nekje na začetku tegale oskarjevskega dokumentarca imate arhivski posnetek iz ameriškega senata, kjer senatorji zaslišujejo direktorja Nacionalne varnostne agencije (NSA), ki na vsa vprašanja – ali NSA prisluškuje telefonskim pogovorom, ali prisluškuje mejlom ipd. – odgovarja: Ne! Ne! Ne! In stokrat ne. Kmalu zatem se preselimo v neki hongkonški hotel, kjer Edward Snowden, nekoč uslužbenec te agencije, zdaj živižgač, razkriva, da NSA počne natanko to: masivno, leviatansko, ilegalno vohlja, nadzoruje in prisluškuje. Ne le Američanom, ampak vsemu človeštvu. NSA lahko le z enim klikom simultano prisluškuje milijardi telefonskih in elektronskih seans. In Snowden pravi, da je ta “priprava” zdaj že zastarela, kar pomeni, da lahko NSA zdaj z enim samim klikom simultano prisluškuje kompletnemu človeštvu. Toliko o vitki državi!

  • Vseeno je, koga izvolite!

    Jean-Claude Juncker, predsednik evropske komisije, je dal nedavno intervju španskemu časopisu El Pais, v njem pa je poudaril, naj Cipras svojim Grkom kar lepo pove, »da bo moral nekatere predvolilne obljube prelomiti«.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 3. 2015  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Ljubezen na prvi pretep

    Eastwoodovega Ameriškega ostrostrelca lahko razumete dobesedno, potemtakem kot biografijo Chrisa Kyla, razvpitega ameriškega ostrostrelca, ki je v Iraku pobil rekordno število “teroristov” in “divjakov”, kot jim je rekel, toda lahko ga razumete tudi alegorično – kot film o stresnem, nemogočem, neznosnem, ubijalskem življenju v kapitalizmu. Tu imate vojaka, ki gre v Irak, kjer potem pobija “sovražnike”. Mar ni to le alegorija moškega, ki gre zjutraj v službo, kjer potem ubija “konkurenco”, “tekmece”, pač sovražnike? Mar ni to le alegorija moškega, ki “odpušča” druge, da se med “odpuščenimi” ne bi znašel sam, ki torej dela vse, da bi “odpustili” druge, ne pa njega? Mar ni sodobno delovno mesto bojna cona, bojišče, klavnica, v kateri se vsi borijo za golo preživetje? Medtem ko ima Kyle na muhi “terorista”, se po telefonu povsem mirno in nežno pogovarja z ženo: mar ni to le alegorija menedžerja, ki takoj zatem, ko je odpustil 100 ali 500 zaposlenih, po telefonu sladko kramlja s svojo ženo in otroki? Kot da ni nič. Ameriški ostrostrelec torej pokaže, skozi kaj vse mora sodobni zakonski par, če hoče preživeti, ostati skupaj in najti srečo.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 3. 2015  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Film

    Kaj pa Mojca?

    “Kaj pa jaz,” v drugem Kekcu dahne Mojca. “Tudi jaz bi šla v planine.” Mojca je kakopak slepa. Kekec, njen junak, se skuša na vsak način dokopati do Pehtinega tajnega, čudežnega eliksirja, ki bi ji vrnil vid. Toda Kekec je le moški – in moški niso ravno tisti, ki bi hoteli, da ženske spregledajo. Zakaj se skuša potem Kekec dokopati do tistega eliksirja? Zakaj hoče Mojci vrniti vid? Vid ji hoče vrniti zato, da bi ga lahko gledala, potemtakem zato, da bi lahko ob pogledu nanj tudi ona uživala tako, kot ob pogledu nase uživa on sam. In tam zgoraj, v osrčju pojočih gora, res hoče, da ga Mojca vidi, kajti videla ga bo v barvah – Srečno, Kekec je bil namreč prvi slovenski barvni film.

  • V suženjstvo zakleti

    Vedno neskončno uživamo v filmih, v katerih bande profijev oropajo kako banko, draguljarno, igralnico ali kaj takega. Uživamo v lucidnem in brezhibnem načrtovanju ropa in uživamo v briljantni izvedbi ropa, pa četudi rop na koncu spodleti. Roparje vedno dobijo, toda ne med samim ropom, ne med samo akcijo, ampak kasneje. Ker se začnejo hvaliti. Ker ne morejo molčati. Ker začnejo plen zapravljati. Ker si kupijo poršeje in maseratije. Ker se sprejo. Vedo, kako se obnašati pred ropom in med njim, ne pa tudi, kako se obnašati po njem.

  • Podivjana celina

    Spomnite se, kako je slovenska desnica pred nekaj leti oznanila, da ima zdaj pa res vsega dovolj in da bo evropski in svetovni javnosti povedala, kaj se je v Sloveniji dogajalo takoj po II. svetovni vojni – da bo torej Bruslju in Londonu in Parizu in Washingtonu razkrila povojne poboje. Čas je, da svet izve resnico! Lahko da so prvaki desnice to potem tudi storili. Morda. Težko je reči, kajti kakšnega viharja nismo zaznali. Viharja? Nehajte: v resnici nismo zaznali ničesar. Nobenega odziva. Čudno, boste rekli: povojni poboji so velika zgodba! To bi moralo odmevati!

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2015  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Mortdecai

    Ker se Johnny Depp očitno še ni odločil, kako bo nadaljeval kariero, ga v tejle kremasti farsi najdete kot britanskega aristokrata (Charlie Mortdecai!), bon vivanta in ekspertnega tatu umetnin (z brki!), ki je pri državi tako zadolžen (davki!), da mora – na zahtevo tajne službe! – najti ukradeno Goyevo umetnino, ki vodi do nacističnega zaklada (Švica!), s katerim bi lahko fundamentalisti financirali naslednji 11. september (ali nekaj takega), toda film – inšpektor Clouseau v ritmu postkoitalnega spleena! – je tako mučno utrujen, da je bolj smešen tedaj, ko ne skuša biti smešen.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2015  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    DUFF – Dežurni bajs

    Bianca (Mae Whitman), bistra in kul srednješolka, je “dežurna bajsa”, ne da bi to vedela, toda ko ugotovi, da jo “najboljši prijateljici”, tipični “najpriljubljenejši bejbi na šoli”, v svoji družbi trpita le zato, da sami izgledata bolje, atraktivnejše in urgentnejše, gre vase, s čimer pritegne pozornost sošolca, ki postane njen Pigmalion. DUFF je najstniška komedija, ki skuša ujeti svežino najstniških komedij Johna Hughesa, kar pomeni, da izgleda kot komična verzija Carrie v dobi hashtagov.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2015  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Chappie

    Neill Blomkamp je spet tam, kjer je bil v Okrožju 9, ko je pokazal, da so imigranti – zunajzemeljska bitja, ki jih stlačijo v južnoafriški aparthajdski slum – bolj človeški od domačinov.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2015  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Banda punc

    Banda punc je tipični francoski zeitgeistovski film. Tu imate banlieue, po katerem tava Marieme (Karidja Touré), osamljena najstnica, ki ji – v tem zavrženem, deklasiranem, brezperspektivnem miljeju – ne preostane drugega, kot da se zlije s tremi divjimi vrstnicami.

  • Marcel Štefančič jr.

    6. 3. 2015  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Film

    Cesar Chavez

    V času, ko zlepa ne boste videli filma o kakem velikem sindikalistu ali borcu za delavske pravice, izgleda Cesar Chavez kot film, ki skuša popraviti krivice.