Deja Crnović

  • Deja Crnović

    9. 6. 2017  |  Mladina 23  |  Kultura

    Predstava, ki bi lahko bila

    Potencialno predstavo so ta teden igrali v Helsinkih, pred tem so jo predstavili občinstvu v Berlinu, k ljubljanskemu občinstvu pa se vrača ta konec tedna. Njena lokacija ni zgolj tehnikalija, temveč pogosto ključni del. Eno od osrednjih vprašanj, ki sta si jih pri nastajanju avtorske predstave postavili režiserka Eva Nina Lampič in dramaturginja Urška Brodar, je namreč vprašanje, kaj je nujni pogoj, da lahko sploh govorimo o gledališču. Ker je po njunem mnenju to občinstvo, je bilo logično nadaljevanje razmišljanja to, koliko lahko predstavi odvzameš, da ta še vedno obstaja.

  • Deja Crnović

    14. 4. 2017  |  Mladina 15  |  Kultura

    Vatikanska erotika

    Poštirkana bela oblačila, natančna prečka, spektakularen križ na verigi, rdeči žametni copatki in bela čepica, za zajtrk češnjeva kokakola, v ustih pa cigareta in ostre besede. To je mladi papež v novi nadaljevanki hiše HBO, ki ga upodablja Jude Law, britanski lomilec src, ki je tabloide polnil zaradi afere z varuško ter zaradi dveh otrok, ki sta mu jih rodili občasni prijateljici. A kljub pričakovanjem, da bomo gledali prigode mladca, ki bo še bolj liberaliziral cerkev in seveda kršil celibat, je Lenny Belardo, ki prevzame ime Pij XIII., torej je imenski naslednik Mussolinijevega apologeta Pija XII., vse prej kot liberalen.

  • Deja Crnović  |  foto: Uroš Abram

    3. 3. 2017  |  Mladina 9  |  Kultura  |  Portret

    Maša Derganc, igralka

    Je lanska Severjeva nagrajenka, prejemnica nagrade, ki jo vsako leto podelijo za najboljše dosežke na slovenskih poklicnih odrih. Nagrado je prejela za vloge v predstavah Evropa, Tarzan in Zaljubljenca, komisija pa je svojo odločitev utemeljila z ugotovitvijo, da je igralka v zadnjem letu v SNG Drama Ljubljana »odigrala tri izrazite vloge, ki odražajo njeno igralsko zrelost in vrhunsko umetniško kondicijo kot tudi položaj ženske, vpete v turbulentne družbene razmere in zapletena intimna razmerja«.

  • Deja Crnović  |  foto: Uroš Abram

    17. 2. 2017  |  Mladina 7  |  Kultura  |  Portret

    Pr’ Hostar, filmska ekipa

    Na dan, ko smo se pogovarjali s scenaristoma komedije Pr’ Hostar, Dejanom Krupićem in Goranom Hrvaćaninom, je njunemu filmskemu prvencu manjkalo še 16 tisoč gledalk in gledalcev, da bi postavili rekord najbolje gledanega slovenskega filma. Tik preden smo Mladino poslali v tiskarno, mu jih je manjkalo le še približno deset tisoč. Rekorder je tako še vedno film Gremo mi po svoje, ki si ga je ogledalo 208 tisoč ljudi, a Pr’ Hostar je tesno za njim.

  • Deja Crnović

    20. 1. 2017  |  Mladina 3  |  Kultura  |  TV

    Vrnitev malomeščanske utopije

    Konec novembra je televizijska mreža Netflix objavila štiri težko pričakovane nove dele ameriške nadaljevanke Midve z mamo (Gilmore Girls), ki smo jo tudi pri nas redno spremljali na Kanalu A in še vedno sodi med najbolj priljubljene nadaljevanke prejšnjega desetletja. Zgodba o življenju Lorelai Gilmore in njene 16 let mlajše hčerke Rory v fiktivnem mestecu Stars Hollow v Connecticutu je tako po devetih letih, odkar so posneli zadnjo, sedmo sezono, dobila dodatne štiri 90-minutne epizode.

  • Deja Crnović

    23. 12. 2016  |  Mladina 51  |  Kultura  |  Film

    Pregled leta: Boj proti izkoriščanju

    Celovečerni prvenec režiserja Luke Marčetića ter domačih spletnih zvezdnikov Gorana Hrvaćanina, Dejana Krupića in še nekaterih drugih je v le slabih dveh mesecih postal tretji najbolj gledan slovenski film v samostojni Sloveniji. Več kot 150 tisoč gledalk in gledalcev je potrdilo, da je ekipi, ki na videoportalu YouTube ustvarja na kanalu Ajkule, uspel redek preboj s spleta na platna.

  • Deja Crnović

    23. 12. 2016  |  Mladina 51  |  Družba

    Ženske, velike poraženke leta 2016

    Leto 2016 je bilo dolgo načrtovano kot leto, ko bodo ZDA dobile prvo predsednico. Da je po Obami vendarle končno na vrsti Hillary Clinton, je bilo napovedano, še preden je to uradno povedala kandidatka sama. Vznikale so uradne in neuradne skupine, ki so jo pozivale h kandidaturi, na njeno stran so stopile vse relevantne zvezdnice, od Lene Dunham, Kim Kardashian in Katy Perry do Beyonce, Madonne in Meryl Streep. Leto 2016 je bilo mišljeno kot leto, ko bo zmagal feminizem. Sicer njegova »light« različica, tista manj ogrožajoča, ki sporoča, da bodo zvezdnice, četudi se bodo javno in spektakularno označile za feministke in podprle Hillary Clinton, še vedno nosile petke, se slačile pred objektivi in migale z zadnjico. Pa vendar. Imeli bi prvo predsednico svetovne velesile, imeli bi Beyonce, Melania Trump pa bi bila le še ena od potencialnih kandidatk za resničnostno oddajo Prave gospodinje New Yorka.

  • Deja Crnović  |  foto: Uroš Abram

    2. 12. 2016  |  Mladina 48  |  Kultura

    Dalibor Matanić

    Dalibor Matanić je hrvaški filmski režiser, ki je v začetku prejšnjega desetletja zaslovel s filmoma Blagajničarka bi rada na morje (Blagajnica hoće ići na more) in Prijetna mrtva dekleta (Fine mrtve djevojke). Lani je za film Zenit (Zvizdan) v Cannesu, na enem najpomembnejših filmskih festivalov na svetu, prejel nagrado v sekciji Posebni pogled, letos pa je po devetih celovečernih in številnih kratkih filmih posnel prvo televizijsko nadaljevanko Časopis (Novine), ki je na Hrvaškem dvignila precej prahu v novinarskih in cerkvenih krogih. Pravice za serijo, ki ima nemalo privržencev tudi pri nas, so že odkupili za predvajanje na tujih televizijah, morda se ji obeta celo ameriška različica.

  • Deja Crnović

    28. 10. 2016  |  Mladina 43  |  Kultura

    Osmisliti življenje v čakalnici

    Tako kot predsodki o beguncih in begunkah kot osebah, ki hkrati ne delajo, a nam vseeno kradejo delovna mesta, je tudi politika številnih evropskih držav vsaj na ravni izrečenega polna nasprotij. Govorimo o integraciji, ljudi pa zapiramo v azilne domove, ki spominjajo na zapore. Postopki so dolgi in uničujoči za duševno stanje prosilcev in prosilk, saj ti v vmesnem obdobju ne smejo delati za plačilo, s tem pa jih osamimo in demotiviramo.

  • Deja Crnović

    23. 9. 2016  |  Mladina 38  |  Kultura

    Pri šestnajstih na zavodu

    Ko se je Jani Sever znašel na zavodu za zaposlovanje, ga je presenetilo, kako veliko in koliko različnih ljudi se tam »preklada«. Med pogovori z zaposlenimi na zavodu je začel spoznavati, kakšni so profili ljudi, ki so uradno prijavljeni kot brezposelni. Zgodbe o mladih in izobraženih, ki nikakor ne morejo dobiti zaposlitve, so postale že stalnica medijskega poročanja, Sever pa se je v dokumentarcu Status Zero lotil najmlajših na zavodu, takšnih, ki so med uradno brezposelnimi že pri 16 letih.

  • Deja Crnović  |  foto: Uroš Abram

    23. 9. 2016  |  Mladina 38  |  Kultura  |  Portret

    Olja Grubić, vizualna umetnica in performerka ...

    Olja Grubić je letošnja prejemnica sredstev Kulturnega evra pri Kinu Šiška, kjer bodo izdali knjigo z naslovom Psihološki kanibali. Umetnica se v njej ukvarja s konceptom plutokracije, vladavine peščice najbogatejših, in cenzuro, ki jo ta peščica izvaja. Knjiga, ki je v celoti cenzurirana, tako nima več besedila, samo še »psihološke mine«, čipe, kakršne sicer najdemo v rojstnodnevnih voščilnicah, le da na njih niso posnete melodije, ampak zvoki s treh področij, ki jih umetnica definira kot izvore oblasti in cenzure: vojska, politika in religija. »Psihološke bombe« so miksi posnetkov različnih političnih govorov, verskih napevov in vojaških akcij, zmiksani v 10-sekundne posnetke, ki jih je pripravil Jernej Kapus, glasbenik in grafični oblikovalec. Če boste pozorno prisluhnili, boste med njimi slišali Donalda Trumpa, Ave Mario, bombardiranje Beograda in podobno. Prepričanje, da živimo v času, ko ni več cenzure, je po mnenju Olje Grubić mit. »Danes je še vedno veliko cenzure, le da je ta manj očitna. Imamo že vnaprej postavljena pravila obnašanja, kaj lahko in česa ne smemo,« vsega tega pa se držimo, da bi lahko preživeli v družbi, kjer vladajo že omenjene vojska, politika in religija, poenostavljeno: kapital. Med listanjem knjige se tako lahko vsak posebej zamisli, kaj v njegovem življenju je bilo deležno cenzure.

  • Deja Crnović  |  foto: Miha Fras

    16. 9. 2016  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Dogodki

    Mefisto stopi v bife ...

    Damir Avdić je oktobra lani v Kinu Šiška predstavljal album Manjina, med koncertom pa je ob spremljavi kitarskih rifov iz skladbe Lucifer začel spontano pripovedovati zgodbo. O Mefistu: »Dva tisoč šestnajsto. Svet gre h koncu. Bog se je umaknil. Ni več nikogar, ki bi režiral Fausta. Mefisto vstopi v bife.« Damir Avdić se kot avtor besedila s predstavo Mefisto po sedmih letih vrača na gledališki oder, tokrat v Mini teater. Leta 2009 je v sodelovanju z režiserjem Maretom Bulcem v Gleju ustvaril pretresljivo predstavo Most na krvi, ki je nastala po njegovem istoimenskem romanu in v kateri se je ukvarjal predvsem z življenjem v Bosni. Koliko je nanj vplival zaplet z ljubljansko upravno enoto, kjer so ga zaradi po njihovem mnenju premajhnih dohodkov želeli izgnati iz države, pa bomo videli. Kot pravi, je Mefisto predvsem zgodba o nas. »Čeprav ta Mefisto nima nikakršne zveze z izvirnikom, se je zamisel utrnila, ko sem se v pesmi oziroma zgodbi poigral s Faustom tako, da sem ga poimenoval Faustofeles in mu pripisal Mefistove značilnosti, ki so ga nato tako zelo prevzele, da ga nisem več potreboval. Nazadnje sem to po mojem banalno zgodbo o prodaji duše hudiču banaliziral na rock’n’roll način, ’I sold my soul to the devil ...’, in potegnil hudiča v naš vsakdanjik, v katerem je začel izgubljati vse svoje vražje.«

  • Deja Crnović

    9. 9. 2016  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Dogodki

    Fitnes svetišče

    Mojstra stenskih nalepk in dekoracije, poigravanja z estetiko kiča in korporativno, komercialno estetiko sta si za nov projekt z naslovom Acta Non Verba nadela bolj korporativno, skoraj odvetniško formo imena. David Kladnik in Jaka Neon, znana tudi kot Kitsch Nitsch, tokrat v mariborskem UGM Studiu razstavljata pod imenom Kladnik in Neon, njuna razstava pa se s svojo estetiko nouveau riche tematsko vklaplja tudi v širše okolje galerije na Trgu Leona Štuklja v Mariboru. V neposredni bližini je namreč stavba borznoposredniške hiše Ilirika, ki na svoji fasadi uporablja enak kamen kot dvojec Kladnik-Neon.

  • Deja Crnović

    2. 9. 2016  |  Mladina 35  |  Kultura

    Razglasimo vojno

    Zakaj sodobne družbe niso izurjene v tem, kako preživeti vojno v mestu? Ali bi prepoznali zvočni alarm za bombni napad? Veste, kje je najbližje zaklonišče? Članici in člana Društva za umetnost in kulturo Crvena iz Bosne in Hercegovine so tovrstna vprašanja zastavili v okviru Konference Pripravljeni na spremembo, ki je v Ljubljani potekala prejšnji konec tedna. Z mešanico performansa, predavanja in radijskih intervencij je Crvena izvedla tako imenovano prikrito predavanje, na katerem so predstavili Deklaracijo za osvoboditev vseh ljudi povsod po svetu. Njen cilj? Ob koncu predavanja glasovati o deklaraciji, in če jo članice in člani podkomiteja izglasujejo, razglasiti vojno in začeti zbirati denar – 48 milijard evrov, s katerimi bi osvobodilno vojno vseh povsod lahko tudi izvedli. A bolj kot poziv k vojni akcija Izredno stanje opozarja na to, da v vojni že smo ali pa zanjo vsaj plačujemo.

  • Deja Crnović

    26. 8. 2016  |  Mladina 34  |  Kultura

    Alternativa palmam

    »Iz ruševin smo zgradili nove temelje. Iz zapuščenih prostorov izganjamo stare duhove in jim vračamo življenje. Iz smeti bomo naredili instrumente, s katerimi bomo preglasili to monotono temačno brezizhodno stanje našega časa in prostora.« S temi besedami se začne manifest ustvarjalne platforme INDE, skvota v zapuščeni koprski tovarni, ki jo je skupina mladih zasedla na dan zadnjih lokalnih volitev, 5. oktobra 2014. Slabi dve leti pozneje je INDE središče alternativnega kulturnega dogajanja na Obali ter žarek upanja, da tudi v s palmami gentrificiranih krajih obstajajo kolektivi, ki dokazujejo, da je stvari mogoče početi drugače.

  • Deja Crnović  |  foto: Uroš Abram

    26. 8. 2016  |  Mladina 34  |  Kultura  |  Portret

    Manica K. Musil, ilustratorka

    Ko je bila majhna, je ves čas risala hiše v strmini, hkrati pa govorila, da bo porodničarka. V družini, kjer ni bilo umetnikov, oče je bil psiholog, mama pa defektologinja, je nazadnje zmagal klavir, ki ga je pridno vadila vso srednjo šolo, a je ves čas čutila, da z njim lahko samo poustvarja dela drugih. Kljub prepričanju, da bo študirala klavir, se je vpisala na arhitekturo – to je, mimogrede, študirala tudi Lila Prapp, še ena slovenska ilustratorka, ki ji je uspelo na azijskih trgih.

  • Deja Crnović

    19. 8. 2016  |  Mladina 33  |  Kultura

    Nedokončana zgodba

    Fotograf Matic Zorman je februarja letos prejel prvo nagrado v kategoriji Ljudje natečaja World Press Photo, neodvisne in najuglednejše fundacije na področju dokumentarne fotografije na svetu. Zorman je žirijo prepričal s fotografijo, na kateri je obraz begunske deklice, ki ji med čakanjem na registracijo obraz prekriva polivinilasta pelerina.

  • Deja Crnović

    12. 8. 2016  |  Mladina 32  |  Politika

    Kurentom namesto umetnosti

    Organizatorji treh ptujskih poletnih festivalov so te dni na Mestno občino Ptuj naslovili peticijo, v kateri opozarjajo, da se njihovi programi širijo, višina občinskih sredstev pa zadnjih nekaj let, kljub spodbujanju širitev, ostaja enaka. Gre za tri mednarodno uveljavljene prireditve, in sicer glasbeni festival Arsana, festival sodobne umetnosti Art Stays ter Dneve poezije in vina. Kot so zapisali v peticiji, festivali že vrsto let delujejo v nestabilnem okolju z vse višjimi standardi in pričakovanji, kljub rasti in izboljšavam pa jim občina zagotavlja enako višino sredstev: Art Stays ter Dnevi poezije in vina letno dobijo 20, Arsana pa 30 tisoč evrov.

  • Deja Crnović

    1. 7. 2010  |  Mladina 26  |  Družba

    Največ poslank ima Ruanda

    /media/www/slike.old/mladina/intervjujudith_squires_mf_001.jpg

    Na Filozofski fakulteti v Ljubljani je nedavno gostovala Judith Squires, avtorica knjige Spol v politični teoriji, ki je bila nedavno prevedena tudi v slovenščino. Judith Squires je feministična teoretičarka in raziskovalka.

  • Deja Crnović

    23. 6. 2010  |  Mladina 25

    »Pustite mi Ljubimkića pri miru!«

    Nogomet za punce: Slovenija-ZDA

    Če ste po petkovi nogometni tekmi med Slovenijo in ZDA po spletu iskali fotografije iz Slovenije, ste se na Reutersu ali pa vsaj Yahooju lahko dobrodušno nasmejali fotografiji skupine deklet, ki se veselijo uspeha slovenskih nogometašev. Pravzaprav je bila to verjetno najlepša fotografija, ki je tisti dan krožila po straneh mednarodnih tiskovnih agencij na temo neodločenega izida druge tekme slovenskih...

  • Deja Crnović

    22. 6. 2010  |  Mladina 21  |  Kultura  |  Plošča

    Škrip Orkestra

    Plošča Škrip Orkestra ni ravno tipičen glasbeni izdelek, saj gre za soundtrack prvega avtorskega projekta Jelene Rusjan, ki smo si ga lahko ogledali v gledališču Glej. Ker je Škrip Orkestra najprej gledališka predstava in šele nato bend, album težko primerjamo z drugimi slovenskimi glasbenimi izdelki; vseeno pa je mogoče plošček mirne vesti uvrstiti med najvznemirljivejše izdelke v zadnjem času pri nas.

  • Deja Crnović

    3. 6. 2010  |  Mladina 22  |  Kultura  |  Plošča

    Adam: Alfa

    Skupina Adam, ki je kompilacija glasbenikov iz drugih bendov, pevca je na primer sunila Anavrinom, je pred leti povzročila manjši val navdušenja s komadom in spotom Odnosi med srečnimi. Približno dve leti kasneje je končno izdala tudi album, na katerega je uvrščenih 18 komadov. Tako visoka številka je sicer povsem brez potrebe, saj ne gre za zbirko največjih hitov, temveč prej za dokazovanje, kaj fantje vse znajo.

  • Deja Crnović

    13. 5. 2010  |  Mladina 19  |  Kultura  |  Plošča

    E. V. A. (Electric Venom Agency): Pridi, greva

    Če bi vam kdo rekel, da neka Eva prepeva o tem, kako gre s puncami ven žurat, da takrat obuje 'štikle' in obleče »hlačke mal čez ritko« in da potem »durce pokajo«, bi pomislili, da Eva poje v kakšnem ansamblu Navihanke. Ko bi vam navedli še besedilo »Nama pride res naglas«, bi morda posumili celo na zgodnja leta Big foot mame. Žal bend E. V. A.

  • Deja Crnović

    29. 4. 2010  |  Mladina 17  |  Kultura  |  Plošča

    Billysi: Bite me

    Nekoč so se imenovali Billy's Private Parking in so peli ubrane pop skladbe, kot je Brez besed, peli so v oglasu za Deit, njihova pevka Urška pa tudi v oglasu za Simobil. Komercialno uspešen bend je letos izdal četrti album, na katerem prevladujejo angleščina, napol pokradeni rifi in najstniška besedila. Pravzaprav Billysov, kakor se imenujejo zdaj, sploh ne bi več opazili, če jih Dragan Bulič ne bi omenil v...

  • Deja Crnović

    22. 4. 2010  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    The Toronto Drug Bust: Enfant Terrible

    Z mednarodno člansko zasedbo (slovensko-finska naveza) in pevcem, ki je sicer novinarski kolega iz Žurnala24, je The Toronto Drug Bust verjetno eden zanimivejših »novih« rock bendov pri nas. Čeprav zveni precej bolj sodobno kot slovenski rock atiji, je za ljubitelje svežega indie rocka morda le malce preveč rollingstonovski. Vseeno je debitantski izdelek očitno prehitel marsikateri slovenski ...

  • Deja Crnović

    22. 4. 2010  |  Mladina 16

    Menjam Defoeja za Handanoviča

    Pri zbiranju nalepk je pametno imeti sistem. Nekateri so s seboj prinesli album, drugi so si manjkajoče nalepke raje uredili v seznam.

    Načrt je bil preprost: priti v ponedeljek ob osemnajstih v lokal Lepa žoga pri ljubljanskem parku Tivoli in z drugimi obiskovalci zamenjati nekaj nalepk. Tistih Paninijevih, na katerih so nogometaši, ki jih bomo poleti gledali na svetovnem prvenstvu v Južni Afriki. A povsem preprost načrt ni predvideval navala, ki smo ga doživeli v lokalu v lasti Žige Födransperga - Fedra.

  • Deja Crnović

    18. 3. 2010  |  Mladina 11  |  Kultura  |  Plošča

    Robbie Williams: Reality Killed the Video Star

    Zdi se, kot da bi se Robbie Williams v zadnjih nekaj letih iz razgrajaškega alkoholika prelevil v otožnega. Na njegovih albumih je vedno manj himničnih spevov in poskočnih ritmov, kakršnih smo bili vajeni z zgodnjih platk. Bobbie je postal medel, komaj še vemo, da obstaja, medtem ko njegovim bivšim Take That uspeva v megalomanskih razsežnostih.

  • Deja Crnović

    11. 3. 2010  |  Mladina 10  |  Družba

    Roman Kuhar: »Pravi moški niti nočem biti«

    /media/www/slike.old/mladina/intervju_roman_kuhar_bkimg_9067.jpg

    > Že konec 90. let se je kazal trend normalizacije homoseksualnosti, vendar če pomislim na zadnji Cukjatijev nastop v državnem zboru, bo moja teza zelo hitro padla. Medikalizacija in vprašanje, ali je homoseksualnost bolezen, sta značilna za 70. leta. Že v zgodnjih 80. letih tega v medijih ni bilo več. No, imamo pa leto 2010 in razlage, kako homoseksualnost na stara leta izzveni.

  • Deja Crnović

    11. 3. 2010  |  Mladina 10  |  Kultura  |  Plošča

    Nina Osenar: Missunderstood

    Je že res, da imamo Nino Osenar veliko rajši, odkar vemo, da se rada norčuje iz Angelce Likovič, in morda smo prav zato njeno prvo ploščo pričakali z malce manjšim skepticizmom, četudi gre za plato misice. Ni kaj, Osenarjeva se je obdala z res sposobno ekipo in ustvarila za medijski multipraktik glasbeno zadovoljiv prvenec. Škoda le, da se večino albuma zdi, da glas Osenarjeve ne dosega višin in globin, ki bi jih...

  • Deja Crnović

    4. 3. 2010  |  Mladina 9  |  Politika

    Tekmovanje v nestrpnosti

    /media/www/slike.old/mladina/druzinskizakonikfototinakosecsta.jpg

    »S predlogom družinskega zakonika posodabljamo več kot 30 let staro družinsko zakonodajo in jo urejamo v skladu z zahtevami časa in prostora.« Tako je v torek v državnem zboru začel prvo razpravo o Družinskem zakoniku minister za delo, družino in socialne zadeve, Ivan Svetlik. Sedemurno razpravo, ki se je zvečer končala z zadostnim številom glasov poslancev, da gre zakonik v nadaljnjo obravnavo, je v...