Miha Zadnikar

 |  Mladina 5  | 

Legije lenobnih in čuječnih

Šišenska soseska odreagira podobno kakor - na prvi pogled - mentalno povsem drugačno prekmursko občestvo

Tukajšnji dnevniki so hecna živad. Balkansko morijo - o kateri bi se mogli, ko bi bili kaj takega hoteli in smeli, pravočasno in z malo truda razpisati precej bolje ko ves zahodni in vzhodni svet skupaj - so spremljali s patetično praznimi besedami o "ničvrednem človeškem življenju". Po novem pa odkrito podpihujejo predmestne straže, s katerimi se, še bliže ko prej, zničujejo življenja pribežnikov in pribežnic. V shizofrenem plesu jim gre na roko Ministrstvo za notranje zadeve: To se v izgovoru, da ima težave s policijo, torej s svojimi lastnimi izvedbeniki, jokajoč zateka po nasvete k družbi, ki ji prej omenjeni časniki, kadar gre za Seattle, Prago, Nico ... (Trst, Katar ...?) že veselo pravijo "tako imenovana civilna družba" (na ta način, vzemimo, Slava Partlič v poročilih za Delo s čarobne gore Davos). Osrednji dnevni tiskani medij torej stopiclja na mestu - ne upošteva zamisli državnega ministrstva niti ne najde več spodbudnih besed za uporniške iskre, pa če te
a) nastopajo proti sami državni tvorbi ali to tvorbo
b) celo zahtevajo kot poslednje, edino možno zatočišče človekovih pravic.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Miha Zadnikar

 |  Mladina 5  | 

Tukajšnji dnevniki so hecna živad. Balkansko morijo - o kateri bi se mogli, ko bi bili kaj takega hoteli in smeli, pravočasno in z malo truda razpisati precej bolje ko ves zahodni in vzhodni svet skupaj - so spremljali s patetično praznimi besedami o "ničvrednem človeškem življenju". Po novem pa odkrito podpihujejo predmestne straže, s katerimi se, še bliže ko prej, zničujejo življenja pribežnikov in pribežnic. V shizofrenem plesu jim gre na roko Ministrstvo za notranje zadeve: To se v izgovoru, da ima težave s policijo, torej s svojimi lastnimi izvedbeniki, jokajoč zateka po nasvete k družbi, ki ji prej omenjeni časniki, kadar gre za Seattle, Prago, Nico ... (Trst, Katar ...?) že veselo pravijo "tako imenovana civilna družba" (na ta način, vzemimo, Slava Partlič v poročilih za Delo s čarobne gore Davos). Osrednji dnevni tiskani medij torej stopiclja na mestu - ne upošteva zamisli državnega ministrstva niti ne najde več spodbudnih besed za uporniške iskre, pa če te
a) nastopajo proti sami državni tvorbi ali to tvorbo
b) celo zahtevajo kot poslednje, edino možno zatočišče človekovih pravic.

Zbeganosti se prav nič ne čudimo, prej obrnjeno: Že droban humanističen touch se dobro zaveda, da je v pribežniškem zgledu temu tako spričo posebnosti - priti "ilegalno" čez mejo v Slovenijo in tukaj (začasno) zaživeti, to je bistveno drugače kakor priti čez mejo in zaživeti kjer koli drugje tačas na svetu. Anarhističen humor bi takoj pridodal: Pospremimo jih pač naprej, brate in sestre, čez mejo na zahod, kamor so namenjeni; s tem težavo nakopljemo drugemu, obljubljeni deželi, praviru vsega zla, sami pa budno opazujemo, do kod seže tukajšnje desetletno etnično čiščenje in čakamo še kristalnejših podob za lažji dokončen boj in - lepega dne si morda izbojujemo okolje, ki bo odprlo kakšno mejo.

Antropološka žilica v preganjalni paniki takoj prepozna usoden manko sveže ponudbe kulturno-socialnih teorij, s katerimi bi status tujca, tujke na Slovenskem mogli razložiti v vsej enkratnosti, po kateri šišenska soseska odreagira podobno kakor - na prvi pogled - mentalno povsem drugačno prekmursko občestvo, kadar se v njuni bližini najde iranska oseba brez potnega lista. Zgodba sama obrača strani v dosjejih, kjer so zabeleženi prezrti, marginalizirani, nepomembni, nerešeni primeri, in šele tujec, tujka od daleč ji zdaj dajeta šifrirne tinte za stara, pozabljena branja. Na mah postane eklatantno, da ima tudi soseda kraj Metelkove v mislih zgolj in samo tujce, tujke, hrup pa ji je samo fantomski izgovor za stresanje nemočne jeze; prav identično ravna večni gospod Skitek izza trnovskega KUDa. Kolona tako razkrinkanih je, kajpada, dolga - seže tja do Damjana Ovsca in "restavracije pristnega meščanstva", takšno je neznosno etabliranje estradnih in medijskih zvezd, visokokulturna sprega med Cankarjevim domom in Festivalom, denimo, obnašanje društev invalidnih zoper teorijo in prakso hendikepa; kakor nalašč pa se struktura zgodbe vrne v časnik Delo, tja na kulturno stran. Tam, kjer bi morali sredi te moralne panike množično analizirati antropologije tujstva in drugosti, anomalije, kakršnim smo priča v svojem "kulturnem" vsakdanu, tam se je nakopičilo potrjevanj edinega, kar je ostalo za podpihovanje drobnososedske miselnosti: piše se o dogodkih, ki so ločeni od realnega življenja in so že kot takšni - pa pristanimo za hip na meščansko, domačijsko logiko - akulturni. Prav v istem zamahu ko protokapitalistična navlaka s svojimi korupcijami, aferami, kratkoročnimi bogatuni in visokostnimi klikami stavi pod vprašaj pravno državo, tako drobnososedska miselnost najde svoja identična branja tako v pismih bralcev kot v športu, črni kroniki in "na kulturi" - nacionalna shematika se v mediju šopiri kot črno-bel pav. In naprej: Mar so v redkih urbanih okoljih na Slovenskem zvečine kaj drugega kot priseljenci, priseljenke? Prišedši z vasi v predmestje zdaj udrihajo čez sebi enake - tujec z več papirji preganja tujca z manj papirji. Ravna kot mu veleva domačna ignorantska praksa v svetem zakonu, kakršnega je za svoj krhki obstoj predpisala nacionalna država: Ker sta dva podpisala skupen papir, si lahko ostaneta za vselej tuja in vzgojita svojega tujega otroka v maniri nenehne odtujenosti okolju - tako bližnjemu kakor daljnemu.

Briga tega tujega otroka potem za 173 odpuščenih tekstilnih delavk tam daleč v rovtah, briga ga za Kurde, briga ga, navsezadnje, za stara dva, za "prijatelje" in zase. Zadnji stadij nacionalne države je delitev na večino, ki ji je docela vseeno za vse in goji kult skrivenčenih slik, in na manjšino, ki zlahka prizna, da prihaja s tujega, tam k sreči in kljub navideznemu paradoksu ostaja in s tem skrbno zdržuje krepko, nenevarno identiteto - oddaljeni pogled. V okolju, ki je pred stoletji s svojega bodočega ozemlja pomagalo pregnati Jude, tik po prisvojitvi ozemlja pa je od judovske države v strahu uvažalo orožje, da se bo branilo domnevnih tujih vdorov, smo, tujci in tujke, prejeli fantastičen darilni obrat - brez orožja nas podajajo v exodos skupnosti držav, v kateri se bomo, lejsigano!, domače počutili, če bomo to, jasnoda, hoteli, samo tisti, ki nam tujstvo ni tuje. Kako se bodo v tej skupnosti čez dve leti obnašale predmestne straže, nam je seveda znano - naše tujske legije, ki branijo demokracijo v Bosni, po novem pa še na Kosovu, so svetal zgled primarne čuječnosti. Sicer pa po hipotezo o splošni tujski poučenosti slovenske države ni treba daleč. Vidimo pač, kako malo težav ima ta država pri navezovanju stikov s srbsko - kakor koli se ona obnaša - in kakšne tragikomične preglavice so nenehno v razmerju s Sarajevom. Odnosi s kraji, kjer je doma tudi islam, terjajo, kako bi rekli?, nekako več napora, in odkar se je treba naprezati tudi na državnih mejah in po soseskah, od tedaj "tako imenovana civilna družba" rade volje zahteva nekaj povsem preprostega - večje umske vložke od vseh svojih bojda dela vajenih sodržavljank in sodržavljanov.

povezava