Zrak, promet in možnost plačevanja takse za vstop vozil v Ljubljani

© Arhiv Mladine

Pobuda Civitas Elan je v prostorih MOL pripravila celodnevno srečanje Zrak v Ljubljani – stanje, trendi, ukrepi. Na srečanju so različni govorniki predstavili kakovost zraka v Ljubljani in s tem povezane probleme in rešitve, vse skupaj pa je povezano v ukrepu 'Proučitev možnosti za uvedbo zgoščevalne takse za vstop vozil v ožji center mesta’.

Dogodek je odprl prof. Janez Koželj, ljubljanski podžupan, ki je govoril o prometni politiki MOL. Poudaril je predvsem to, da je v mestu pomemben človek in ne avto, zato se pri vseh prometnih projektih trudijo favorizirati kolesarje in pešce proti avtomobilom. Fabianijev most, ki bo povezal Roško in Njegoševo ulico naj bi zgradili juliju letos. Sicer se s projektanti še vedno 'borijo' za spremembo načrta iz štiripasovnice na tripasovnico, kjer bi bili pločniki in kolesarske steze širše. Ko bo most narejen in ljubljanski notranji obroč sklenjen, bodo lahko za promet zaprli tudi del Slovenske ceste. Omenil je tudi avtobusno-železniško postajo Emoniko, projekt združevanja javnoprometnih povezav, ki naj bi predstavljal prometno glavo v Ljubljani. Gradbeno dovoljenje za projekt naj bi dokončno pridobili do septembra. Razložil je tudi, da trdih in sistemskih ukrepov prometne politike, kot je na primer uvedba zgoščevalne takse, ne morejo uvajati s silo in da je njeno sprejetje odvisno od odobritve prebivalcev Ljubljane.

Kar nekaj govorcev je predstavljalo različne analize kakovosti zraka v Ljubljani in celotni Sloveniji, vsi so si bili enotni v tem, da problem ni več v žveplovem dioksidu ampak v dušikovih oksidih in delcih PM10 , ki predstavljajo glavne onesnaževalce zraka v metropoli. Veliko večino teh snovi v zraku prispeva promet, zato se pri projektu Civitas ELAN v sodelovanju z MOL z različnimi ukrepi trudijo k zmanjševanju emisij teh snovi.

Eden izmed glavnih možnih ukrepov za reševanje problema emisij, možno uvedbo zgoščevalne takse oz. nadomestila za vstop vozil v center Ljubljane, je predstavil Anton Plitaver z Oddelka za varstvo okolja MOL. Začel je na primerih dobre prakse in omenil mesta, kjer takšne takse dobro delujejo že kar nekaj let – v Londonu, Stockholmu in Milanu. Za primerjavo, v Londonu plačujejo okoli 10 € na dan, v Stockholmu od 1-2€, taksa pa ne velja med poletnimi počitnicami in ob praznikih. V Milanu, kjer znaša dnevna taksa od dveh do desetih evrov, pa za novejša vozila, z okolju bolj prijaznimi motorju ni treba plačevati.

Pri nas naj bi v poštev prišli dve možnosti, ali bi uvedli mestno vinjeto za celodnevno parkiranje na vseh javnih površinah znotraj avtocestnega obroča ali pa takso na vsa parkirna mesta, ki jih delodajalci nudijo svojim delavcem (to možnost so pred kratkim uvedli v Nottinghamu). Seveda bi morali biti za to izpolnjeni pogoji kot so jasna označitev javnih površin in izboljšan sistem javnega prevoza s P+R rešitvijo.

O dotičnem ukrepu se na občini in s prebivalci Ljubljane na MOL pogovarjajo že kar nekaj časa, a še vedno ne kaže, da se bo kaj kmalu konkretiziralo. Tudi s prej omenjenimi pogoji obstaja velik dvom, da bi ukrep uspel, še posebej drugi možnosti ne, saj bi delodajalci lahko plačevanje te takse preložili na svoje delavce, kar bi zagotovo povzročilo nestrinjanje in upor. Po besedah Plitaverja uvedba tega ukrepa res lahko postane »misija nemogoče«.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.