3. 9. 2012 | Svet
Slovenski Pilatusi nad Beogradom
V Srbiji so z velikim aeromitingom praznovali stoto obletnico ustanovitve vojaškega letalstva
Ob 14. uri in 56 minut so nebo nad Beogradom preleteli tudi slovenski vojaški Pilatusi, ki so sodelovali v predstavitvi.
© Igor Mekina
V Srbiji so včeraj z velikim aeromitingom »Batajnica 2012« proslavili stoto obletnico srbskega vojaškega letalstva. Na predstavitvi več kot 100 različnih letal iz 16 držav je bilo skoraj 200.000 ljudi, dogodek pa je spremljalo tudi okoli 500 novinarjev, od tega okoli 250 tujih. Srbsko letalstvo in protizračna obramba sta bila sicer ustanovljena 24. decembra, ko je bilo leta 1912 ustanovljeno Zračno poveljstvo srbske vojske v Nišu, ki je imelo v tistem trenutku v svoji sestavi letalski oddelek, balonski oddelek, postajo za vodik in oddelek golobje pošte. V tem času je bila Srbija ena od petnajstih držav na svetu, ki so imele vojaško letalstvo.
Miting je uradno odprl predsednik Srbije Tomislav Nikolić, ki je dejal, da akrobacije letal predstavljajo »pravo sliko Srbije«, ki želi biti dober gostitelj, z vrati »zmeraj odprtimi za prijatelje«. Letalski del se je začel z naletom nekaj deset srbskih vojaških letal in helikopterjev, nato pa so si gledalci lahko ogledali polete helikopterja Mi-17, galebov G-4, »Orla« jugoslovanske proizvodnje, ruskih in srbskih letal MiG-29, italijanskih Eurofighterjev (Typhoon), danskega F-16 (ki je akrobacije izvajal s polno oborožitvijo), švedskega gripna (ki je priletel iz Madžarske), ameriškega Black Hawka in ruske leteče zvezde, skupino Striži, ki so pokazali različne akrobacije v skupinskem letenju in na koncu dobili tudi zelo velik aplavz publike. Spektakel si je bilo mogoče ogledati tudi v neposrednem prenosu RTS-a, ki ga je vodil Miroslav Lazanski. Ob 14. uri in 56 minut so nebo nad Beogradom preleteli tudi slovenski vojaški Pilatusi, ki so sodelovali v predstavitvi.
Srbija je ena od redkih držav v Evropi, ki se lahko pohvali z dolgo, stoletno tradicijo vojaškega letalstva. Lani je na primer stoletnico vojaškega letalstva proslavila avstrijska vojska, letos pa so isti jubilej proslavljali tudi piloti v Rusiji. Po razpadu SFRJ, vojnah in spopadu z zvezo NATO leta 1999 se je sicer letalstvo Srbije bistveno zmanjšalo, vendar je v primerjavi z vojaškimi letalstvi drugih držav v regiji še zmeraj največje. Od številne eskadrilje nekdanjih MiG-ov 29, jih v srbski vojski sicer uporabljajo samo še tri, ki imajo opravljen remont. Tudi eskadrilja MIG-ov 21 je že zelo zastarela in bo lahko v uporabi samo še do konca desetletja. Dobra novica za pilote v Srbiji pa je dejstvo, da se število ur poletov počasi povečuje, da za šolanje pilotov še zmeraj obstaja prava akademija in da se bo država že zelo kmalu odločila za nakup nove eskadrilje lovcev.
Večina pilotov se ni želela opredeliti za kateri tip letala se bo odločila država, na javni razpis pa so se javili skoraj vsi vodilni proizvajalci na svetu, razen, zanimivo, švedskega Gripna, čeprav je proizvajalec iz »nevtralne« Švedske nekaj časa veljal tudi za favorita pri nakupu. Cene tega nakupa bi lahko bile tudi astronomske, posamezno letalo stane od 60 do 100 milijonov dolarjev, Srbija pa bi jih za nadzor zračnega prostora potrebovala od osem do dvajset. Nakup vojaškega letalstva je tudi zanesljiv test zunanjepolitične orientacije neke države, viri blizu Ministrstva za obrambo Srbije pa poročajo, da imajo največ možnosti za nakup ruska letala MiG – 35.
Akrobacije so prikazala letala iz Avstrije, Bolgarije, Danske, Italije Romunije, Rusije, ZDA, Slovenije, Turčije Francije, Velike Britanije, Črne gore, Bosne in Hercegovine, Švedske in Ukrajine. Srbija je na mitingu predstavila tudi »lastovko«, novo trenažno letalo za šolanje pilotov, ki bo namenjeno tudi izvozu. Miting so spremljali tudi predstavniki Nacionalne garde Ohio iz ZDA ter tuji diplomati in vojaški predstavniki, akreditirani v Beogradu.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.