21. 9. 2012 | Politika
Nov udarec za tiskane medije?
Po neuradnih informacijah naj bi vlada na včerajšnji seji sprejela sklep o dvigu DDV-ja za časopise in revije z 8,5 odstotka na 20 odstotkov. Po mnenju Društva novinarjev Slovenije (DNS), bi bil tak ukrep »nov hud, morda tudi zadnji udarec panogi, ki se v zadnjih letih ob splošni krizi spopada še s sesutjem oglasnega trga, spreminjanjem bralnih navad in drugimi strukturnimi izzivi«.
Dvig DDV-ja pa ne bi prizadel le izdajateljev časopisov in revij, ampak tudi bralce. Ker si finančno izčrpani izdajatelji ne bi mogli privoščiti znižanja cen njihovih izdaj, bi se povečani davek v celoti prevalil na bralce. Predvideni vladni ukrep bi tako, če bi bil potrjen, najverjetneje izničil 10-odstotno zmanjšanje RTV prispevka, s katerim se vlada rada pohvali, gospodinjstva pa bi z njim vsak mesec privarčevala okrog 1,5 evra.
Po mnenju DNS je vprašljiv tudi učinek ukrepa na proračun, saj bo »že na kratek rok v zaprtje vrat prisilil več manjših, predvsem lokalnih medijev, na srednji rok pa tudi večje medijske družbe, ki bodo prisiljene v dodatno rezanje stroškov in zelo verjetno tudi odpuščanja«. Vladni ukrep bi imel tako ravno obratne učinke od želenih – namesto dotoka sredstev v proračun, bi se zaradi propadov medijev in odpuščanj povečali odhodki.
Kot še pravijo v društvu, bi bil ukrep tudi v popolnem nasprotju s prakso v veliki večini držav EU. Tudi tiste države, ki so v težjem javnofinančnem položaju od Slovenije, priznavajo poseben pomen tiskanih medijev za družbo in ohranjajo nizko ali uvedejo ničelno stopnjo DDV, ki jo podpirajo tudi mednarodne novinarske organizacije.
»Vlada se je odločila za nov napad na tiskane medije, le da tokrat za razliko od obdobja 2005-2008 nanje ne pritiska (le) z umikanjem oglasov, imenovanji poslušnih urednikov ali „najemanjem“ posameznih medijev pri zasebnih lastnikih, ampak s „sistemskim“ ukrepom, ki lahko zaduši celotno panogo«, še pravijo v društvu novinarjev ter vlado in koalicijske stranke pozivajo, naj predlog o dvigu DDV za časopise in revije takoj umaknejo in namesto tega raje pripravijo analizo finančnih učinkov za ukinitev DDV za tiskane medije.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.