Vanja Pirc  |  foto: Miha Fras

 |  Mladina 43  |  Družba

Pop-up Dom

Mladi oblikovalci in umetniki se predstavljajo kot generacija, ki lahko opremi naš dom

Jedilnica z mizo Aleša Arneža, stoli AD Šola za prihodnost, ki izkupiček od prodaje namenja gradnji učilnic v Afriki, lučmi ekipe G-R-U-P-A, Navedki dua Kitsch-nitsch, likovnimi deli Nine Mršnik, Monopolijem Nejca Praha ter keramiko Dana Adlešiča in Dijane Šmigoc.

Jedilnica z mizo Aleša Arneža, stoli AD Šola za prihodnost, ki izkupiček od prodaje namenja gradnji učilnic v Afriki, lučmi ekipe G-R-U-P-A, Navedki dua Kitsch-Nitsch, likovnimi deli Nine Mršnik, Monopolijem Nejca Praha ter keramiko Dana Adlešiča in Dijane Šmigoc.

V soboto zvečer se je pred meščansko hišo na Vegovi 2 v Ljubljani, le streljaj od ljubljanske univerze in Kongresnega trga, zbralo dvesto ali tristo radovednežev, večinoma ujetih v raztegljivo obdobje med mladostjo in odraslostjo. Postavili so se v dolgo vrsto in čakali na znak varnostnika, da se končno lahko povzpnejo v prvo nadstropje.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Vanja Pirc  |  foto: Miha Fras

 |  Mladina 43  |  Družba

Jedilnica z mizo Aleša Arneža, stoli AD Šola za prihodnost, ki izkupiček od prodaje namenja gradnji učilnic v Afriki, lučmi ekipe G-R-U-P-A, Navedki dua Kitsch-nitsch, likovnimi deli Nine Mršnik, Monopolijem Nejca Praha ter keramiko Dana Adlešiča in Dijane Šmigoc.

Jedilnica z mizo Aleša Arneža, stoli AD Šola za prihodnost, ki izkupiček od prodaje namenja gradnji učilnic v Afriki, lučmi ekipe G-R-U-P-A, Navedki dua Kitsch-Nitsch, likovnimi deli Nine Mršnik, Monopolijem Nejca Praha ter keramiko Dana Adlešiča in Dijane Šmigoc.

V soboto zvečer se je pred meščansko hišo na Vegovi 2 v Ljubljani, le streljaj od ljubljanske univerze in Kongresnega trga, zbralo dvesto ali tristo radovednežev, večinoma ujetih v raztegljivo obdobje med mladostjo in odraslostjo. Postavili so se v dolgo vrsto in čakali na znak varnostnika, da se končno lahko povzpnejo v prvo nadstropje.

Zaradi gneče so mnogi ostali zunaj, tisti, ki se jim je čakanje obrestovalo, pa so lahko skozi široko odprta vrata zakorakali naravnost v – stanovanje. Ja, stanovanje.

Ni se jim bilo treba preobuti v copate, zaželeno pa je bilo, da se počutijo kot doma. Zato so vohljali po sobah, stikali po omarah, otipavali stvari na policah in stenah, pomerjali oblačila, preizkušali mehkobo postelje, posedali po stolih, se s kozarcem v rokah zleknili na kavč, kadili na balkonu in igrali celo družabne igre.

Spalnica: likovno delo Davida Krančana ter lesene omare Andraža Tarmana in Gašperja Premožeta (Rompom), ki dokazujejo, da lahko elastike učinkovito nadomestijo predale.

Spalnica: likovno delo Davida Krančana ter lesene omare Andraža Tarmana in Gašperja Premožeta (Rompom), ki dokazujejo, da lahko elastike učinkovito nadomestijo predale.

V dnevni sobi med drugim najdemo kovinski regal Jurija Lozića (Rompom).

V dnevni sobi med drugim najdemo kovinski regal Jurija Lozića (Rompom).

In kar je najboljše – ta sproščeni dogodek je bil le uvod v enomesečno raziskovanje stanovanja. Vse njegove omare, regali, luči, keramika, likovna dela, fotografije, torbe, nakit, oblačila, skratka vse tisto, kar običajno hranimo doma, so namreč del malce drugačne razstave. Prodajne razstave del, ki so jih zasnovali in skoraj praviloma tudi sami izdelali mladi slovenski oblikovalci, umetniki in drugi kreativci, posebej za ta projekt povezani pod skupnim imenom Pop-up Dom.

Projekt, ki je spremljevalni dogodek Meseca oblikovanja, si je zamislila ekipa industrijskih oblikovalcev Rompom. Najbolj jih poznamo po opremi ljubljanskega lokala Bikofe, ki so jo zakuhali skupaj z Multipraktikom in jim je na lanskem Mesecu oblikovanja prinesla nagrado za najboljši interier. Poznamo pa jih tudi po tem, da so lani skupaj s še nekaj drugimi ustvarjalci moči združili v Kreativni coni Šiška (KCŠ), kot so poimenovali staro hišo na Celovški 50 v Ljubljani, ki so jo usposobili za delo in druženje. Hiša je s tem postala platforma za kakovostne mlade kreativce z vseh vetrov. Med drugim je sedež kolesarskega društva Muslauf, že zaradi skupnih članov pa so si blizu tudi s kritiško čislano ekipo oblikovalcev in umetnikov ZEK Crew.

KCŠ s svojim zaledjem povezuje ustvarjalce, ki se v veliki meri šele uveljavljajo, a imajo tudi precejšnje težave pri preboju na trg. Kriznih okoliščin so sicer vajeni, saj že tako večinoma ustvarjajo z minimalnimi sredstvi, in pravzaprav so dokaz, da se lahko tudi v takšnih razmerah rojevajo ideje, vredne najvišjih strokovnih priznanj. A kljub temu za marsikoga še vedno ne obstajajo. Ker so premladi. Ali premalo uveljavljeni. A sponzorjev nimajo, ateljejev ali salonov, kjer bi jih spoznavala širša javnost, prav tako ne. Občasno se jim sicer uspe povezati s kakšnim podjetjem ali trgovino ali se prebiti na kakšen sejem ali v galerijo. Večinoma pa so prepuščeni sami sebi in medsebojni podpori.

Spalnica se ponaša tudi s posteljo Nuše Jelenec (Rompom), stojalom za perilo Nasrna Dana Adlešiča, ilustracijami Mine Fine, talnimi lučmi Studia Oblique, oblačili Nike Ravnik in nahrbtniki Ade Hamza.

Spalnica se ponaša tudi s posteljo Nuše Jelenec (Rompom), stojalom za perilo Nasrna Dana Adlešiča, ilustracijami Mine Fine, talnimi lučmi Studia Oblique, oblačili Nike Ravnik in nahrbtniki Ade Hamza.

Prav zato so sklenili, da si bodo sami izborili mesto na zemljevidu slovenskega oblikovanja. A ne le kot posamezniki, ali kot Rompom, ali KCŠ, temveč kot generacija. Zbralo se je več kot 40 ustvarjalcev in skupaj so postavili Pop-up Dom. »Pop-up« zato, ker vzklije nenadoma, v hipu, kjerkoli. »Dom« pa zato, ker ponuja povsem oprijemljiva dela, uporabna za vsakodnevno življenje.

Mednje gotovo sodijo dela vseh petih rompomovcev. Andraž Tarman in Gašper Premože sta v sodelovanju z Lipom oblikovala omare, ob katerih spoznaš, da so elastike lahko preklemansko dober nadomestek za predale. Jurij Lozić je v dnevno sobo postavil črno-rumen kovinski regal, v kopalnico pa prototip zavese za prho iz materiala, s katerim sicer prekrivamo avtomobile. Nuša Jelenec je v sodelovanju z italijanskim podjetjem Lago zasnovala posteljo z mehko tekstilno oblogo, ki spominja na ovratnik pulija, na hodnik pa je postavila luč iz prefinjeno prepognjenega papirja. Luči Tilna Sepiča so sploh nekaj posebnega, pa naj gre za preprost stenski krog ali ogromen puhast oblak.

Še kup drugih del je, ki pritegnejo pozornost, denimo keramične rešitve Studia Oblique in Dana Adlešiča, kuhinjski stoli AD Šola za prihodnost, katerih izkupiček od prodaje je namenjen gradnji učilnic v Afriki, kuhinjska miza Aleša Arneža, na prafaktorje razstavljeno muslauf kolo Ajde Fortuna, slovenski Monopoli Nejca Praha, družabna igra Strelastika, torbe Blind Chic, Urške Petrič in Ade Hamza, oblačila Nike Ravnik in Kristine Lovko, art zini Nine Urh, pa likovna dela ZEK Crew, Mine Fine, Mete Wraber, Žige Artnaka, Zorana Pungerčarja ...

Razstavo spremljajo predavanja, večerje, arhitekturna svetovalnica, obiski pop-up frizerja, obeta se koncert skupine Noemi, pa filmski večer z dokumentarcem Press Pause Play in kratkim filmom The Mihe Artnaka Vzorec iz otroštva. Dogajanje bo sklenila dražba, kjer bodo naprodaj še zadnji neprodani razstavljeni predmeti, a projekta Pop-up Dom s tem še ne bo konec. Kot zatrjujejo njegovi snovalci, naj bi se že kmalu preselil na splet in svoje poslanstvo nadaljeval kot spletna trgovina.

Stenska luč Tilna Sepiča (Rompom).

Stenska luč Tilna Sepiča (Rompom).

Ena ključnih ugotovitev po obisku Pop-up Doma je, da je uspelo mladi ekipi postaviti izvirno razstavo, s katere zagotovo odideš vsaj z dolgim seznamom želja. In s seznamom imen obetavnih ustvarjalcev.

Še pomembneje je, da so se povezali in nastopili skupaj. In še zlasti, da so se kljub kriznim časom ali pa prav zato, da bi odgovorili nanje, ponudili trgu - podjetjem in tudi nam, kupcem. Ponudili niso le sebe, temveč tudi svež način razmišljanja. Stavijo na lokalno, trajnostno, kakovostno. In močno tudi na tujino.

Zato upamo, da Pop-up Dom ne bo postal le vsakoletni projekt, umeščen v slovenska stanovanja, temveč bo sčasoma lahko »zaskvotal« tudi kakšno tuje in tako promoviral perspektivne domače oblikovalce in umetnike tudi zunaj naših meja.

Prodajna razstava:
Pop-up Dom
Kdo:    več kot 40 mladih oblikovalcev in umetnikov
Kje:     Vegova 2, Ljubljana
Kdaj:   do 18. novembra 2012

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.