21. 11. 2012 | Svet
Mediji pomagali Obami
Ameriški mediji so v zadnjem tednu večinoma favorizirali predsednika Baracka Obamo in mu s tem odločilno pomagali v boju za drugi predsedniški mandat. Bo enako v Sloveniji?
Najnovejša študija ameriškega raziskovalnega novinarskega centra Pew, posvečenega »odličnosti v novinarstvu«, je pokazala, da so ameriški mediji v zadnjih tednih kampanje favorizirali ameriškega predsednika Obamo. Kot piše v raziskavi, je Obama v zadnjem tednu ameriške predsedniške predvolilne kampanje v ZDA »užival najbolj pozitivno obravnavo v zadnjih mesecih«. Ti pozitivni prispevki so bili povezani s članki, ki so pisali o za Obamo ugodnimi raziskavah javnega mnenja, volilni matematiki in kombinatoriki in ravnanjem Obame po orkanu Sandy, ki ga je večina medija ocenila kot dobro.
Raziskava je pokazala, da je orkan Sandy po svoje še drugače pomagal Baracku Obami, ker je pozornost javnosti neposredno pred volitvami odvrnil od republikanskega kandidata Romneya. Pozitivne zgodbe o Obami so presegle število negativnih zgodb za okoli 10 odstotkov in to prav v zadnjem tednu pred volitvami. Pozitivnih zgodb o Baracku Obami je bilo tako na primer v zadnjem tednu pred volitvami 29 odstotkov, negativnih pa 19 odstotkov. Samo teden dni pred tem, torej dva tedna pred volitvami pa je število negativnih prispevkov o Obami še presegalo število pozitivnih za 13 odstotkov. Obama se je kljub »porazu«, ki ga je doživel proti Romneyju v prvi javni debati, uspel še pravočasno »pobrati« in nato zmagati.
Študija je tudi pokazala, da so v zadnjem tednu kampanje mediji o nekdanjem guvernerju Massachusettsa poročali približno enako, kot v prvih dveh mesecih kampanje. Negativni članki so presegli pozitivne za 17 odstotkov (33 odstotkov proti 16 odstotkov). Projekt odličnosti v novinarstvu opozarja tudi na to, da je raven zanimanja za Romneyja in njegovo kampanjo v zadnjih dnevih upadla, saj se je osem od desetih zgodb ukvarjalo z Obamo, šest od desetih pa z Romneyem. Pri tem je zanimivo to, da sta postaji Fox News in MSNBC v zadnjih dnevih pred volitvami postali celo »bolj ekstremni glede na ostale medije«, pri čemer je vsaka od njih še bolj skrajno propagirala »svojega« kandidata. Negativno poročanje o predsedniku Obami se je na primer na postaji Fox News povzpelo s 47 odstotkov v oktobru na 56 odstotkov v novembru, pozitivno poročanje o Romneyu pa je poskočilo za 8 odstotnih točk, z 34 odstotkov na 42 odstotkov. Pozitivno poročanje MSNBC-ja o Baracku Obami pa se je po drugi strani v istem času povzpelo z 33 odstotkov v oktobru na 51 odstotkov v zadnjem tednu pred volitvami, negativno poročanje o Romneyu pa se je povzpelo s 57 odstotkov na 68 odstotkov oddaj. Raziskava omenja tudi dejstvo, da so kritiki tudi med kampanjo pogosto opozarjali, da so tudi nekateri drugi »mainstream« mediji zelo pogosto imeli jasne politične simpatije za enega ali drugega kandidata. Vendar pa ti očitki niso v takšni meri prihajali iz »demokratskega« tabora. Večinoma so predvsem republikanci in republikancem naklonjeni komentatorji kritizirali medije, češ da so »podcenili« njihovega kandidata in njegov uspeh, kar se je pokazalo tudi ob volitvah, kjer je Barack Obama 6. novembra Mitta Romneyja premagal z 332 elektorskimi glasovi proti 206 glasov.
Ameriške izkušnje bi lahko bile pomembne tudi za slovenske volitve. Sporočilo je jasno: zadnji teden pred volitvami je očitno zmeraj odločilen, mediji pa so v tekmi za predsedniški položaj očitno zmeraj zelo pomembni, če ne celo odločilni. Le da so pri nas namesto zasebnega kapitala in njegovih političnih preferenc pogosto pomembnejši državni in paradržavni mediji, in vse to za denar davkoplačevalcev. To pomeni, da za razliko od ZDA, kjer se spopadajo zasebni medijski lastniki, v Sloveniji za iste namene – politični vpliv in prestiž – oblast zlorablja davkoplačevalski denar.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.