STA

 |  Družba

»Naj ljudi ne silijo v to, da šteje vsaka minuta, kako hitro bodo dostavili hrano«

Tudi ministrstvo za delo podpira prizadevanja sindikata, da se v Ljubljani prepreči oštevilčevanje dostavljalcev hrane pri korporacijah Wolt in Glovo

Razmere dostavljavcev hrane v zadnjem času so se še poslabšale

Razmere dostavljavcev hrane v zadnjem času so se še poslabšale
© Gašper Lešnik

Ministrstvo za delo podpira prizadevanja sindikata Mladi plus, da se v Ljubljani prepreči oštevilčevanje dostavljalcev hrane pri korporacijah Wolt in Glovo, je dejal resorni minister Luka Mesec. Na to temo bo še danes govoril z ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem, ki je registracijo zahteval, pripravljen pa je tudi na izpodbijanje te ureditve.

Kot je v današnji izjavi za javnost v Ljubljani izpostavil Mesec, je označevanje kurirjev, ki se je na podlagi dogovora med Jankovićem ter predstavniki Wolta in Glova začelo v četrtek, nedostojno. Nova ureditev naj bi bila sicer sprejeta na podlagi številnih pritožb meščanov nad vožnjo dostavljalcev hrane.

Minister za delo se strinja z ugotovitvami sindikata Mladi plus, da se problematiko rešuje na napačnem koncu. Glede na to, da so kurirji plačani na dostavo, kar jih sili v hitro vožnjo, bi morale platforme spremeniti poslovni model, verjame.

"Platforme bi morale biti tiste, ki bi prilagodile svoj poslovni model temu, da dostavljalcem ne bi bilo treba tako hiteti. Naj namesto koles upočasnijo algoritem. Naj ljudi, ki se s tem preživljajo, zaposlijo, in naj jih ne silijo v to, da šteje vsaka minuta, kako hitro bodo dostavili hrano, in bo odpadla tudi hektika na ljubljanskih pločnikih, ki jo spremljamo," je pozval Mesec.

Ob tem se je ostro obregnil ob Jankovićevo izjavo, "da gre lahko tisti, ki mu ne ustreza nov položaj dostavljalcev hrane, na delo v strežbo". "To je aroganca, kakršne si župan največjega mesta v Sloveniji ne more privoščiti," verjame.

"Platforme bi morale biti tiste, ki bi prilagodile svoj poslovni model temu, da dostavljalcem ne bi bilo treba tako hiteti. Naj namesto koles upočasnijo algoritem. Naj ljudi, ki se s tem preživljajo, zaposlijo, in naj jih ne silijo v to, da šteje vsaka minuta, kako hitro bodo dostavili hrano, in bo odpadla tudi hektika na ljubljanskih pločnikih, ki jo spremljamo."

Luka Mesec,
minister za delo

Mestno občino Ljubljana je pozval, naj odstopi od svoje zahteve po oštevilčevanju, z Jankovićem pa bo osebno na to temo govoril še danes, je navedel.

Sicer pa bodo na ministrstvu pristojnemu direktoratu naročili, naj preveri, ali ima odločitev o oštevilčevanju oz. označevanju dostavljalcev zakonske podlage. Če se bo izkazalo, da jih nima, bodo ureditev skupaj s sindikatom izpodbijali, je napovedal minister za delo.

Spomnil je še, da sta spletni platformi Wolt in Glovo v neregularnem položaju in da ne zaposlujeta kurirjev, četudi mnogi med njimi izpolnjujejo vse pogoje za zaposlitev in se s tem delom preživljajo.

Prav zato je Evropska komisija predlagala ureditev tega področja z direktivo, pri čemer Mesec pričakuje, da bo predpis sprejet prej kot v letu dni. Slovenija je pri tem v taboru držav podpornic regulacije skupaj s Španijo in Belgijo. V nasprotnem taboru je po njegovih besedah denimo Nizozemska.

Kot je v današnji izjavi za javnost pred poslovalnico Wolta v Ljubljani pojasnila predsednica sindikata Mladi plus Tea Jarc, so kurirji v četrtek začeli prejemati sporočila Wolta, naj pridejo po identifikacijske številke, ki se jih bo uporabljalo za "namene lažjega ovajanja in sankcioniranja kurirjev v primeru neprimerne vožnje".

Po njenih besedah ob tem namesto pojasnil delodajalca dobivajo le grožnje, da v primeru, da jih ne bodo prevzeli v roku 48 ur, ne bodo več imeli dostopa do aplikacije, kar pomeni, da bodo ostali brez dela in posledično vira preživetja.

"Zgroženi smo nad odnosom, ki ga do kurirk in kurirjev izkazujeta Wolt in Glovo. Svoje kurirje imenujejo partnerje, vendar pa je jasno, da ne gre za noben partnerski odnos, da kurirke in kurirji nimajo nobene besede pri urejanju teh področij oz. na svoja vprašanja niti ne dobijo odgovorov," je bila ostra sindikalistka.

Kot je spomnila, je številčenje kurirjev dogovor med ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem in predstavniki Wolta in Glova, saj bi bil v nasprotnem primeru promet v središču mesta za dostavljalce prepovedan. Predlog naj bi bil sprejet na podlagi številnih pritožb meščanov nad vožnjo kurirjev.

"Zgroženi smo nad odnosom, ki ga do kurirk in kurirjev izkazujeta Wolt in Glovo. Svoje kurirje imenujejo partnerje, vendar pa je jasno, da ne gre za noben partnerski odnos, da kurirke in kurirji nimajo nobene besede pri urejanju teh področij oz. na svoja vprašanja niti ne dobijo odgovorov,:"

Tea Jarc,
predsednica sindikata Mladi plus

"Očitno pa je, da se ne zavedajo oz. se nočejo zavedati pogojev, ki pripeljejo do tega, da kurirke in kurirji kdaj res vozijo hitro ali pa prekršijo kak cestnoprometni predpis. Očitno je, da želijo župan ter Wolt in Glovo krivdo in odgovornost prenesti na kurirke in kurirje oz. delavke in delavce, namesto da bi sami prevzeli odgovornost za ustvarjanje pogojev, ki kurirke in kurirje silijo v kršitve cestnoprometnih predpisov," je bila kritična Jarc.

Glede na to, da so dostavljalci plačani na dostavo, kar jih sili v hitro vožnjo, bi morale platforme spremeniti poslovni model, da bi bili denimo plačani na uro, je menila, Mestno občino Ljubljana (Mol) pa je pozvala k zagotovitvi primerne kolesarske infrastrukture.

"Vsi, ki živimo v Ljubljani, vemo, da kolesarska infrastruktura ni zadovoljiva za nikogar, ki se po mestu prevaža s kolesom, torej težava očitno ni v kurirkah in kurirjih," je izpostavila. "Očitno je občina Ljubljana v prvi vrsti namenjena turistom, korporacijam, avtomobilom in dobičku, ne pa tistim, ki v njej bivamo in delamo," je dodala.

V zvezi z identifikacijskimi številkami pa je opozorila še na možnost zlorabe. Vprašala se je, kako bodo pristojni zagotovili, da ne bo prihajalo do sankcij v primeru neupravičenih ali celo lažnih prijav. "In na kakšni zakonski podlagi bodo sankcionirali prijavljene kršitve, za katere ne bo dokazov, da so se res zgodile?" je popisala dileme.

Kurirje so v sindikatu Mladi plus ob nastali situaciji pozvali k udeležbi na sestanku, ki bo danes ob 18. uri v Miklošičevem parku, "kjer bomo skupaj našli rešitev, da žigosanje ne bo njihova nova realnost, temveč bo njihova nova realnost dostojno delo". "Organizirane delavke in delavci imajo moč, da vsaj prisilijo podjetja, delodajalce k pogovoru," je navedla Jarčeva. Prav zato upa, da se bodo kurirji organizirali, uprli ter poslužili vseh možnih zakonsko dovoljenih pristopov, tudi sindikalnih.

Danes, ko so se predstavniki sindikata Mladi plus pojavili pred Woltovo poslovalnico, se je sicer "vodstvo takoj odmaknilo". "Upam, da smo vsaj začasno prekinili oštevilčevanje," je sklenila sindikalistka.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.