Gregor Cerar

 |  Mladina 14  |  Politika

Sokoli na slovenskem nebu

Slovensko nebo varujejo italijanska letala F-16, ki se imenujejo po fašističnem letalskemu asu

Italijanski F-16

Italijanski F-16
© Arhiv Mladine

Eden glavnih dobitkov Slovenije z vstopom v zvezo Nato naj bi bil ta, da naše nebo čuvajo letala zveze Nato. Toda ne ameriška iz znamenite letalske baze Avianno v bližini slovenske meje, kot smo najprej pričakovali, temveč italijanska letala F-16 falcon z letališča Cervia pri Riminiju. Stotnik Simon Korez, ki na generalštabu slovenske vojske skrbi za odnose z javnostjo, nam je pojasnil, da je bil eden izmed pogojev za vstop v zvezo Nato zmožnost popolnega varovanja neba države članice. Tudi z letali. Ker pa Slovenija nima lovskih prestreznikov, se je za pomoč obrnila k zvezi Nato. Za podobno pomoč so zaprosile tudi tri nove baltiške članice Nata, Litva, Latvija in Estonija, ker tudi same nimajo svojih letalskih sil. Nakup dragih lovskih letal je za ne preveč bogate države namreč enormen, skorajda nepredstavljiv strošek.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Gregor Cerar

 |  Mladina 14  |  Politika

Italijanski F-16

Italijanski F-16
© Arhiv Mladine

Eden glavnih dobitkov Slovenije z vstopom v zvezo Nato naj bi bil ta, da naše nebo čuvajo letala zveze Nato. Toda ne ameriška iz znamenite letalske baze Avianno v bližini slovenske meje, kot smo najprej pričakovali, temveč italijanska letala F-16 falcon z letališča Cervia pri Riminiju. Stotnik Simon Korez, ki na generalštabu slovenske vojske skrbi za odnose z javnostjo, nam je pojasnil, da je bil eden izmed pogojev za vstop v zvezo Nato zmožnost popolnega varovanja neba države članice. Tudi z letali. Ker pa Slovenija nima lovskih prestreznikov, se je za pomoč obrnila k zvezi Nato. Za podobno pomoč so zaprosile tudi tri nove baltiške članice Nata, Litva, Latvija in Estonija, ker tudi same nimajo svojih letalskih sil. Nakup dragih lovskih letal je za ne preveč bogate države namreč enormen, skorajda nepredstavljiv strošek.

Znotraj zveze Nato naj bi potekal nekakšen interni razpis, katera članica Nata bo varovala nebo nad državami brez primernih letalskih sil. Za zračno zaščito treh baltiških držav so se prijavile Velika Britanija, Danska, Norveška in Belgija, ki naj bi se izmenjavale po krožnem sistemu. V primeru Slovenije pa se je sprva omenjala Madžarska in šele nato Italija. Pri Madžarih naj bi bil problem, ker imajo na leasingu 14 švedskih prestreznikov saab J39 grippen (zanje bodo plačali več kot 800 milijonov dolarjev), Švedi pa jih menda niso pustili "komercialno" tržiti, dokler jih Madžari vsaj delno ne odplačajo. Toda tega nam na generalštabu niso potrdili. Dejstvo je, da se je na koncu za varovanje slovenskega neba prijavila le Italija. Kdo bo plačal varovanje slovenskega neba, pa je še stvar pogajanj znotraj zveze Nato. Ali bo morala Slovenija plačevati dodatna sredstva ali pa bodo stroški kriti iz Natovega proračuna. Skoraj neverjeten pa je scenarij, da bo stroške krila Italija sama. Italijanska letala bodo nad Slovenijo sprva letala pogosteje, ker se morajo italijanski piloti prilagoditi slovenskim zračnim in terenskim značilnostim, pravijo v generalštabu. Hkrati pa se z Italijani urijo in spoznavajo tudi slovenski vojaški zračni nadzorniki.

Stotnik Korez pravi, da je Slovenija svoje nebo lahko nadzirala tudi že v preteklosti. Prestrezniki pa naj bi skrbeli za varovanje neba, če bi neznana letala kršila slovenski zračni prostor. Ker Slovenija ni imela primerne zaščite, smo takšnim letalom kvečjemu lahko pomahali na zemeljskih tleh. Italijanska letala pa bodo kasneje, ko se bodo piloti dodobra izurili, lahko preletavala Slovenijo le po predhodni 72-urni napovedi.

Italijanske legende in fašistični junaki

Največ pomislekov glede varovanja slovenskega neba s strani italijanskih letal in s tem posledične izgube suverenosti slovenskega zračnega prostora je bilo ravno zaradi napetosti, ki med Slovenijo in Italijo izvirajo iz preteklosti. Italijani so bili okupatorji, fašistični režim je tlačil primorske Slovence ...

Baltiške države naj bi zahtevale, da njihovega neba ne smejo varovati države članice Nata, ki so bile med drugo svetovno vojno na strani naci-fašističnih sil. Ali to drži, nam v slovenskem generalštabu niso znali ne potrditi niti zanikati. Slovenska vojska pač le izvršuje ukaze. Takšne zahteve pa naj bi bile stvar politične volje. Sicer pa naj bi bilo takšno razmišljanje tudi sicer povsem zgrešeno, saj je Nato ena družina in zato se ne smejo delati razlike, katero od članic imeti rajši in katero sovražiti. Vsi smo zavezniki, torej smo si vsi enaki.

Kot smo že omenili, slovenskega neba ne varujejo letala iz Avianna, temveč iz bolj oddaljene Cervie, ki leži blizu Jadranskega morja. Na osrednjem obalnem spletnem portalu Obala.net so odkrili, da tam domuje letalska divizija 5. Stormo (jata) Giuseppe Cenni. (Letala F-16 falcon so dobili v uporabo šele pred kratkim, tako da se pri poletih nad Slovenijo njihovi piloti tudi spoznavajo z novimi letali. Prej so pilotirali zloglasne F-104 starfighter, ki so zaradi številnih nesreč dobila vzdevek "leteče krste"). Cenni je bil italijanski vojaški pilot, junak, ki se je proslavil v španski državljanski vojni in v drugi svetovni vojni kot pilot kraljevega fašističnega letalstva. Neposredno ob kapitulaciji Italije septembra 1943 so ga sestrelili zavezniki.

Dejstvo, da italijanski prestrezniki z imenom fašističnega letalskega heroja varujejo slovensko nebo, se ne sliši preveč privlačno. Katere eskadrilje oziroma enote italijanskega letalstva v resnici ščitijo in bodo ščitile slovensko nebo, v generalštabu SV ne vedo povedati, ker je to pač stvar operative italijanskih zračnih sil. Sicer pa smo ob pregledu vseh enot italijanske Aeronautice Militare ugotovili, da se skoraj vse enote imenujejo po kakšnem letalskem asu ali legendi. Glavni italijanski vojaški letalski angažmaji pa so se tako ali tako dogajali med začetkom prve svetovne vojne do propada fašističnega režima.

Letalski diviziji 5. Stormo "Giuseppe Cenni" je posvečena spletna stran, kjer je kratka biografija fašističnega junaka. Umrl oziroma sestrelili so ga, ko je imel komaj 28 let. Vprašanje je sicer, ali je bil zaveden fašist ali pa je bil zgolj vojak junak. Toda vsa njegova kariera se je odvijala pod fašizmom. Cenni je pri dvajsetih letih opravil pilotski izpit, nato pa se je skupaj s 70.000 italijanskimi prostovoljci udeležil španske državljanske vojne. Italijani so se v obdobju razcveta fašizma kakopak borili na strani generala Franca. Cennija so tam sestrelili in ga zamenjali za druge ujetnike. Nato je postal letalski inštruktor in kasneje celo inštruiral "zavezniške" romunske pilote. Ob vstopu Italije v 2. svetovno vojno se je italijansko letalstvo okrepilo z znamenitimi nemškimi bombniki strmoglavci ju87 štuka. Prav s temi letali je zaslovel mladi Cenni. Najprej je bil premeščen na Sicilijo, kjer je sodeloval pri napadih na zavezniške ladijske konvoje in večkrat bombardiral Malto. Nato je sledila prekomanda v Lecce in udejstvovanje na Balkanu. Cenni je sodeloval tako pri napadu na Grčijo kot pri napadu na Jugoslavijo. Italijanski bombniki so po nekaterih podatkih na Jugoslavijo in Grčijo odvrgli 4546 ton bomb. Cenni pa naj bi sodeloval predvsem pri bombardiranju ciljev v BiH oziroma pri uničevanju mostov, cest, zgradb, tovarn ... Že dober mesec po napadu na Jugoslavijo so ga spet premestili, najprej v Severno Afriko, nato pa nazaj na Sicilijo, kjer je bila spet njegova primarna naloga napad na ladijske konvoje. Angleški lovci spitfire so ga sestrelili dan po razglašenem premirju, 4. 9. 1943 (premirje je uradno začelo veljati 8. 9. 1943). Cenni se je torej boril tako rekoč do končnega propada fašističnega režima. V neposrednih dvobojih z zavezniškimi piloti pa ni bil kdove kako uspešen, saj naj bi v svoji karieri sestrelil po nekaterih podatkih le devet letal, po nekaterih pa celo samo dve. Kakorkoli, kot pilot štuke je postal tako legendaren, da lahko ljubitelji plastičnih modelov letal nabavijo originalne oznake Cennijeve štuke.