Staš Zgonik

 |  Mladina 28  |  Politika

Tihi novi davek

Ožemanje pod krinko skrbi za okolje

Za onesnaževanje boste plačali posebni davek

Za onesnaževanje boste plačali posebni davek
© Borut Peterlin

V torek sta se občutno, za več kot pet centov na liter, podražila bencin in dizelsko gorivo. Podražitev je bila videti kot še ena v vrsti uskladitev cen s cenami na svetovnih trgih. Trošarine tako ali tako že dolgo ostajajo visoke in nespremenjene. A gibanje cen nafte take podražitve ni upravičevalo.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Staš Zgonik

 |  Mladina 28  |  Politika

Za onesnaževanje boste plačali posebni davek

Za onesnaževanje boste plačali posebni davek
© Borut Peterlin

V torek sta se občutno, za več kot pet centov na liter, podražila bencin in dizelsko gorivo. Podražitev je bila videti kot še ena v vrsti uskladitev cen s cenami na svetovnih trgih. Trošarine tako ali tako že dolgo ostajajo visoke in nespremenjene. A gibanje cen nafte take podražitve ni upravičevalo.

Zakaj so se torej cene tako zvišale? V torek je začela veljati vladna uredba, ki uvaja okoljsko dajatev za onesnaževanje z ogljikovim dioksidom na pogonska goriva. Ta pri litru bencina pomeni dodatne tri cente, pri dizelskem gorivu pa 3,25 centa. To so sicer morali ljudem razložiti na Petrolu, saj je bila vlada o tem tiho kot miška.

Seveda je imela za to dobre razloge. SDS je v opoziciji srdito kritizirala vladno trošarinsko politiko in dodatno obdavčevanje prebivalstva. Tudi druge koalicijske stranke so se zaklinjale proti zviševanju davkov. Ne samo, da z obljubami o nižanju trošarin po prihodu na oblast ni bilo nič, vlada zdaj državljanom zaračunava še dodaten davek.

Načrt o obdavčenju emisij ogljikovega dioksida iz prometa ima sicer že precej dolgo zgodovino. Uvedba dajatve na pogonska goriva je bila predvidena že marca lani, a je nato prejšnja vlada začetek veljavnosti uredbe večkrat zamaknila, saj naj bi bil to prevelik udarec konkurenčnosti slovenskega gospodarstva. Nazadnje je januarja odločila, da se uvedba dajatve preloži na julij. Janševa vlada bi lahko začetek veljavnosti uredbe vnovič zamaknila. Večina poznavalcev je to tudi pričakovala, a očitno se je odločila, da nujno potrebuje denar. Ob nespremenjenih trošarinah to namreč pomeni dodatnih približno 70 milijonov evrov proračunskih prilivov. Če je prejšnja vlada načrtovala, da se bodo hkrati z uvedbo okoljske dajatve trošarine ustrezno znižale, pa so nam na ministrstvu za finance povedali, da trošarinske politike vsaj letos zagotovo ne bodo spreminjali.

Z vidika okolja je uvedba dodatne takse na pogonska goriva seveda dobrodošla, saj dodatno zmanjšuje privlačnost prevoza z osebnimi avtomobili. A tako potezo bi lahko pozdravili, če bi bila z dajatvijo zbrana sredstva namenjena za spodbujanje javnega prevoza in obnovljivih virov energije, ne pa za hinavsko polnjenje proračuna.

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.