22. 4. 2003 | Mladina 16 | Kultura | Knjiga
Michel Houellebecq: Platforma
Cankarjeva založba, Ljubljana 2002
Sodobni roman o sodobnih časih.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
22. 4. 2003 | Mladina 16 | Kultura | Knjiga
Sodobni roman o sodobnih časih.
Prvo, kar bije v oči, je avtorjev priimek, ki se ga izgovarja enako kot priimek Wellbeck. Drugo pa neverjetna aktualističnost, ki jo v romanesknem svetu skoraj ni najti; vsebina seže namreč v leta 2001 in 2002, liki pa so osebe, ki so padle v svet potovalnih agencij.
Sam roman zagrabi takoj po prvih straneh, ko bralca postavi v tisto peklensko bolečo zdajšnost. Njegovi junaki so uradniki in uspešni poslovneži, polni denarjev, tako da se zdi, da jim leži ves svet pod nogami. Toda, poanta je grenka. Štiridesetletnik z lepo kariero, ki mu pade še bogata dediščina po očetu, o sebi nima kaj povedati. Pač, vsak večer gleda nadaljevanke, popoldne pa skoči v peep-show, kjer si izprazni tiča. Nemarno zavaljen in brez kakršnekoli energije. Nobenih velikih planov, ne idej, še manj konjičkov, stran od prijateljstev in deklet. Kot antipod se pojavi njegov preminuli oče, vitalni sedemdesetletnik z očesom za ženske in v kondiciji živahnega petdesetletnika. Ki pa je sežet v enostavnem motu: "Toliko se je ukvarjal s športom, da bi otopel, da bi mu ne bi bilo treba več misliti." Kamorkoli se obrnemo, povsod zijajo le eksistence brez smisla.
Reč pa je še posebej nerodna v tem, da gre vendar za prototipe idealnih Evropejcev. "Na eni strani imaš več kot 100 milijonov zahodnjakov, ki imajo vse, kar si želijo, razen spolnega zadovoljstva, neprestano nekaj iščejo, a ne najdejo ničesar in so nesrečni do amena. Na drugi strani pa imamo več milijard posameznikov, ki nimajo ničesar, ki crkujejo od lakote, umirajo mladi, živijo v nezdravih razmerah in ne morejo prodati ničesar, razen svojega telesa in nedotaknjene spolnosti."
Popolni dizaster planeta Zemlje, ki pa ga avtor parodira, ko parafrazira osnovno počelo kapitalizma: "Gre za idealno izmenjavo. Koliko keša se da pri tem pobrati je nepredstavljivo: več kot v računalništvu, več kot v biotehnologijah, več kot v medijski industriji; s tem ne moremo primerjati nobenega gospodarskega področja."
Skratka, s posebno ironijo napisan roman o seksualnosti kot biznisu in poslednjem zadovoljstvu.