Damjana Kolar

 |  Kultura

Med strastjo in usodo

Carmen

Carmen
© Tiberiu Marta

Zadnji dnevi leta bodo v Cankarjevem domu v znamenju gostovanja Baleta SNG Maribor, ki se bo predstavil z dvema nesmrtnima zgodbama o strasti in ljubezni, pod kateri se podpisuje koreografinja Valentina Turcu. 29. decembra bo na ogled neoklasični balet Romeo in Julija, 31. decembra pa baletni triler v enem dejanju Carmen.

Koreografski koncept baleta Romeo in Julija, ki je izjemno dramatičen neoklasični balet, ostaja zvest Shakespearovemu besedilu in ponuja vizijo drzne, čutne in brutalne ere, kjer se je o življenju in smrti odločalo v trenutku. Koncept uprizoritve ohranja portret večne ljubezni, ki je bila žrtvovana zaradi sovraštva okolja ter neizprosnosti in uničujočih medsebojnih odnosov. Valentini Turcu je glasba Prokofjeva idealna sopotnica za uresničitev vizije, v kateri esencialno reducira vseobsegajoče glasbene in dramaturške okraske, morebitne stranpoti ter ostane naravnana na celovitost bistva same zgodbe.

"Stvaritev črpa iz ikonografskih renesančnih slik in arhitekture, a je hkrati osredotočena na večno aktualnost hrepenenja po ljubezni in neskončnem izvoru vsega. Življenjska lakota po novi izkušnji ljubezni, zlasti prikaz čutnosti, surovosti in strasti skozi estetsko dovršenost ekspresivnega giba v srži dramskega konflikta, si zato kot cilj zastavlja oplemenititi to zgodovinsko umetniško mojstrovino s sodobnim koreografskim izrazom."

Balet Carmen se osredotoča predvsem na senzualni plesni magnetizem, ki izvira iz erotičnega naboja in libidinalne moči dekadentne protagonistke Carmen. Baletni libreto tako vseskozi ostaja fokusiran na osnovno premiso zgodbe– ljubezensko potenco ženske, svobodno izkušanje erotike in njeno vpetost v ljubezenski trikotnik med Don Joséjem in Escamillom. K celoviti podobi in vzpostavitvi svojevrstne avre plesnega spektakla prispeva tudi kostumografska podoba v kreaciji mednarodno uveljavljene izraelske umetnice Michal Negrin, ki s svojim edinstvenim fantazijsko arabesknim in neoklasičnim čutnim slogom navdušuje gledalce ter poznavalce mode in kulture oblačenja po vsem svetu.

Koreografska kreacija Valentine Turcu popolnoma prevede Ščedrinovo glasbeno ekspresijo v neoklasični plesni medij, kar pojasnjuje tudi ustvarjalka s svojimi besedami: "Rodion Ščedrin je opero Carmen predelal zelo plesno, ritmično, dramatično in resnično strastno in dinamično. Podčrtal je vsako frazo, v kateri so zelo jasni konflikti, osebnost likov in medčloveški odnosi – ne samo v sami zgodbi, ampak tudi izven nje. Balet Carmen je nedvomno melodičen; tudi sama zgodba je prežeta s čustvi, željo, ljubosumjem, strastjo, obsedenostjo in posesivnostjo na eni kot tudi žalostjo na drugi strani. In prav ta dualizem je nemara razlog, da se vedno znova ukvarjam s prav takšnimi nemoralnimi junakinjami, kot je Carmen."