Damjana Kolar

 |  Kultura

Mračno podzemlje avstrijske duše

V Kinodvoru bo danes, 23. februarja ob 19.30 premiera tragikomičnega filmskega eseja V kleti, avstrijskega režiserja Ulricha Seidla, ki se spusti globoko v mračno podzemlje avstrijske duše. Gre za dokumentarni film o avstrijskih kleteh kot prostorih, v katerih ljudje pred svetom skrivajo svoj pravi obraz.

Ko je Ulrich Seidl raziskoval domove Avstrijcev, je ugotovil, da Avstrijci prosti čas pogosto preživljajo v kleti. Tam spodaj lahko izživljajo svoje potrebe, konjičke, strasti in obsedenosti. Klet je prostor razvedrila in zasebnosti. Vendar številnim ljudem pomeni tudi prostor nezavednega, temačnega, strahu. Pri nekaterih to pojmovanje izhaja iz osebne izkušnje, pri drugih iz otroških spominov. V filmu tako spoznamo opernega pevca, ki v kleti prireja strelske vaje, prodajalko, ki se v kleti prelevi v pornografsko igralko, poročenega moškega, ki v kleti sprejema goste in jim razkazuje zbirko nacističnih spominkov, mazohistko, ki v kleti uživa v bičanju, poročen par, ki v kleti zbira nagačene živali s popotovanj po Afriki, ter zakonca, ki v svoji rdeči kleti izživljata sadomazohistične nagone.

"Pravzaprav je klet skrivališče, to je od nekdaj bila, kraj skrivnega zločina, zlorabe in posilstva, ujetništva, mučenja in nasilja. Tako zame osebno kot za moje umetniško ustvarjanje je pomembno, da se vedno znova vračam k resničnosti. V njej pogosto najdem navdih za svoje igrane filme. Spoznavanje drugih ljudi in svetov me osebno bogati, kar pa ne pomeni, da je vedno prijetno. Ko se približaš življenju in usodam, si mnogokrat priča pastem, v katere so bili ljudje rojeni ali pa so vanje zdrsnili kasneje. Človeštvo me nikoli ne neha presenečati: kaj vse so ljudje pripravljeni prestati, da bi potešili svoja hrepenenja, izpolnili svoje dolžnosti, sublimirali svoje pomanjkljivosti, izživeli svojo potrebo po moči in potlačili svojo seksualnost," je zapisal Seidl.

Ulrich Seidl je avtor številnih nagrajenih filmov in eden najvidnejših evropskih filmskih avtorjev. V značilni kombinaciji humorja in ostrega družbenega komentarja, je posnel filme kot so Živalska ljubezen (1996), Pasji dnevi (2001) in Uvoz/Izvoz (2007). Od leta 2003 svoje filme snema pod lastno produkcijsko hišo, pod katero je posnel tudi odmevno trilogijo Paradiž: Ljubezen, Vera, Upanje (2012/13).