9. 8. 2016 | Kultura
Raziskovanje klasične grafične tehnike linoreza
V Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani bodo danes, 9. avgusta ob 20.00 odprli razstavo Aleksandre Zalokar, predstavnice najmlajše generacije umetnic, ki se intenzivno posvečajo raziskovanju izraznih možnosti klasične grafične tehnike linoreza. Na razstavi bo predstavljen izbor najnovejših grafik, nastalih v zadnjih dveh letih, ki jih je natisnila tudi v grafičnih ateljejih MGLC. Kustos razstave je Božidar Zrinski.
Za njeno umetniško izražanje je značilen analitični pristop pri pripravi matrice in eksperimentiranju v procesu tiskanja. Z generiranjem abstraktnih motivov linearnih in geometrijskih struktur raziskuje dinamične odnose med linijo, točko in barvo, ki nastanejo kot posledica permutacije matrice − tiskanja ene in iste matrice na isti papir s sukanjem in spreminjanjem barve. S takšnim načinom uporabe matrice pride do izraza tudi igra kontrastov med svetlimi in temnimi površinami ter plastenje podobnih struktur v bolj ali manj zapletene konstrukcije likovnega polja.
Na tokratni razstavi so predstavljeni linorezi različnih formatov v eni ali več barvah, povečave izbranih linorezov manjšega formata, odtisnjene na blago ter matrice, ki dopolnjujejo kontekstualni okvir umetničinega razumevanja grafike kot procesualno raziskovanje odnosa med matrico in odtisom. Matrica tako ni samo sredstvo za tiskanje, temveč jo lahko gledamo tudi kot relief ali sliko. Njena ročna izdelava pa pride še posebno do izraza ob tipanju, saj lahko občutimo reliefnost in globino posameznih vrezov. Linolej je material, ki dopušča različno široke in globoke zareze, kar ji omogoča, da se lahko intuitivno odziva na vsako zarezano črto. Kompozicije so načrtno grajene s pomočjo linij, njihovih presečišč oziroma točk in posameznih ploskev.
Z generiranjem abstraktnih motivov linearnih in geometrijskih struktur raziskuje dinamične odnose med linijo, točko in barvo, ki nastanejo kot posledica permutacije matrice − tiskanja ene in iste matrice na isti papir s sukanjem in spreminjanjem barve. S takšnim načinom uporabe matrice pride do izraza tudi igra kontrastov med svetlimi in temnimi površinami ter plastenja podobnih struktur v bolj ali manj zapletene konstrukcije likovnega polja.Tovrstne učinke poudari z menjavo barve ali uporabo transparentne barve.
Raziskovanje odtisa v odnosu do matrice poudarja s povečavami, na katerih se majhni odtisi lahko spremenijo v monumentalne strukture na blagu ali morda v prihodnje tudi na steni v obliki poslikav ali stenskih tapet. Obračanje matrice pri tiskanju povzroči še, da se linearne geometrične kompozicije v nekaterih primerih spremenijo v zapletenejše abstraktne kompozicije z vizualnimi optičnimi učinki. Zalokarjeva v svojih grafikah poudarja procesualno naravo grafike in enakovreden odnos med matrico in odtisom. Z večkratno uporabo ene in iste matrice namreč dokazuje, da ta hrani znanje in vedenje, stanje in priložnost, ki so bili v preteklosti pogosto povezani le z odtisom.
Aleksandra Zalokar je bila rojena leta 1985 v Brežicah. Leta 2009 se je vpisala na Pedagoško fakulteto v Ljubljani, smer likovna pedagogika. Leta 2012 je bila njeno grafično delo sprejeto na razstavo male grafike Miniprint International v Cadaquesu v Španiji. Študij je zaključila leta 2013 z diplomo "Oblikovana in generirana forma v linorezu" pri rednem profesorju mag. Črtomirju Frelihu. Istega leta se je vpisala na drugostopenjski magistrski program poučevanje, likovna pedagogika. Več let je bila demonstratorka grafike pri profesorju mag. Črtomirju Frelihu. Sodelovala je na več samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.