8. 11. 2016 | Kultura
Trije centri grafike
© Amze Emmons
V Mednarodnem grafičnem likovnem centru v Ljubljani je do 8. februarja 2017 na ogled razstava Centri grafike: na presečišču znanja, vedenja in sodelovanja, ki jo je MGLC pripravil v sodelovanju s sorodnima institucijama The Print Center iz Philadelphie in Centra za grafiku i vizuelna istraživanja Akademija, ki je del Fakultete likovnih umetnosti v Beogradu.
The Print Center iz Philadelphie (ZDA), ustanovljen leta 1915, je prestižna in neprofitna institucija, ki s svojim delovanjem spodbuja razvoj in razumevanje fotografije in grafične umetnosti kot glavni zvrsti sodobne umetnosti. Že od samih začetkov se posveča grafični umetnosti in podpira širjenje, produkcijo in zbiranje del ameriških in tudi tujih grafičnih umetnikov. Leta 1942 je center podaril svojo zbirko grafik philadelphijskemu Umetnostnemu muzeju in njegovemu grafičnemu oddelku v nastajanju tako priskrbel pomembno jedro. Predstavitev osvetljuje delo treh sodobnih umetnic in umetnikov iz Philadelphie, ki so bili predstavljeni na nedavnih razstavah. Vsak izmed njih je združen v par z umetnikom oziroma umetnico, ki jih z institucijo povezuje pomembna zgodovinska vez. Amze Emmons se predstavlja v paru z Artom Spiegelmanom, ki je v osemdesetih letih ustvarjal dela v sklopu rezidenčnega programa Grafičnega centra; Shelley Thorstensen je v paru s Stanleyjem Williamom Hayterjem, ki je v Grafičnem centru v štiridesetih letih vodil delavnice o eksperimentalnih postopkih globokega tiska (intaglio); Andrew Jeffrey Wright je v paru z Edno Andrade, katere delo je bilo predmet retrospektive v Grafičnem centru leta 2012.
Centar za grafiku i vizuelna istraživanja Akademija iz Beograda, ustanovljen leta 1995, velja za prvo in edino tovrstno institucijo v Srbiji, ki se posveča produkciji in predstavljanju izvirnih grafičnih del domačih in tujih umetnikov. V dolgoletnem delovanju je tako postal mednarodno ustvarjalno stičišče grafikov vseh generacij, pa tudi vir produkcije, zbiranja in predstavljanja grafike. Na razstavi je predstavljen izbor del iz njihove obsežne produkcije, izpostavljeni pa so umetniki, katerih ustvarjalnost se giblje v različnih umetniških izrazih, grafika pa jim je odprla nove možnosti za njihovo raziskovanje. Zajeta so tudi dela, katerih ideja in tema sta lahko fleksibilno prevedeni v različne medije, tudi grafiko. Na razstavi se predstavljajo: Raša Todosijević, Zoran Naskovski, Vladimir Perić, Predrag Nešković, Dušan Otašević, Gabrijel Glid, Miodrag Mlađović, Bojan Bem, Branka Kuzmanović, Kosta Bogdanović, Marija Dragojlović, Milan Blanuš, Simonida Rajčević, Daniela Fulgosi, Anja Jerčič, Dimitrije Pecić, Milan Antić, Andreas Nader, Oliver Hölzl, Sebastián García Hiudobro, Kristian Egholm Bust, Christian Bär, Zoran Todorović, Zoran Graovac, Vladimir Veljašević, Srđan Đile Marković, Bora Iljovski, Miodrag Rogić, Nikola Korać, Marina Marković, Ksenija Pantelić, Vladimir Milanović, Milica Crnobrnja Vukadinović, Nikola Marković, Nikola Velicki.
Mednarodni grafični likovni center (MGLC), ki letos praznuje 30. let delovanja, je muzej z bogato grafično zbirko, produkcijski in založniški center ter mednarodno uveljavljen producent grafičnega bienala. Že od ustanovitve se je zavedal, kako pomembne so razmere za nemoteno ustvarjalno delo, zato je enega izmed glavnih vsebinskih in organizacijskih temeljev zasnoval v obliki eksperimentalnih grafičnih delavnic za globoki tisk, litografijo in sitotisk. V zadnjih letih se z oblikovanjem rezidenčnega programa razvija v novo kulturno in izobraževalno središče. Na razstavi se predstavlja z izborom iz stalne zbirke z deli Gorazda Šefrana, Bogdana Borčića in Lojzeta Logarja. Grafična mapa Popolno belo in črno je umetniški in založniški projekt centra, pri katerem je sodelovalo petnajst umetnikov, ki se posvečajo geometrijski abstraktni umetnosti. Leta 2003 je MGLC z obsežnimi donacijami knjig umetnika začel širiti zbirko umetniških publikacij, zato je na ogled tudi izbor iz te ene najbolj referenčnih tovrstnih zbirk v srednji Evropi. Aktualno ateljejsko produkcijo, ki z grafiko postavlja v ospredje sodobne umetniške vsebine in pomene, predstavljajo dela Small But Dangers, Line Rica, Mladena Stropnika, Vadima Fiškina in Yusufa Merhija.
Kustosi razstave: Božidar Zrinski (MGLC Ljubljana), John Caperton (The Print Center, Philadelphia), Ljiljana Tašić (Centar za grafiku i vizuelna istraživanja Akademija, Beograd).
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.