Damjana Kolar

 |  Kultura

Dvoboj dveh razstav in dveh kuratorjev

© Matevž Paternoster

V Galeriji Vžigalica v Ljubljani bo 16. novembra ob 19.oo otvoritev razstavnega projekta Dvoboj, na katerem se bosta pomerila dva kuratorja z dvema razstavama: Yasmin Martin Vodopivec z razstavo Klub golih pesti in Matjaž Brulc z razstavo Prispevek k zgodovini blagostanja na Slovenskem. Dva kuratorja, dve ekipi umetnikov (Veli & Amos, Small but dangers, Iva Tratnik, Matej Stupica, Nina Koželj, Dan Adlešič), dve razstavi, dva otvoritvena govora, dve pogostitvi. Kdo bo boljši? O tem bodo z glasovanjem odločili obiskovalci. 

Predstavljen model kulture vodi logika tekmovanja in konkurenčnosti. Neodvisna kultura in njeni nosilci se namreč vse prepogosto srečujejo z očitki, da je ta kultura elitistična in hermetična, ter s pobudami kulturne politike, ki jo želijo po zahodnih zgledih postaviti na "trg," kjer presoja o kakovosti vse bolj temelji na merljivih parametrih (kdo je prvi, kakšno je število obiskovalcev, objav, glasov ...). Dvoboj je torej razstavni eksperiment, ki ustvarjalce spreminja v tekmovalce, obiskovalce v glasovalce, sam razstavni dogodek pa v spektakel.

Pravila: vsak kurator izbere umetniško delo umetnikov iz svoje ekipe, ki po kakovosti in konceptu ustreza zastavljeni razstavi, zatem pa še delo iz druge ekipe umetnikov. Prostori, pogoji produkcije razstav in sredstva ekip so kar se da enaki. Mejne odločitve se sprejemajo z metanjem kovanca, za pravičen potek dvoboja pa skrbi Jani Pirnat, kustos Galerije Vžigalica, ki je tudi avtor koncepta razstave, ki ga je priredil na podlagi bitke kuratorjev Aarona Moultona, Carsona Chana in Despine Stokou v Grimmuseumu v Berlinu leta 2011.

"V Klubu golih pesti vidim najmočnejše in najpametnejše moške, kar jih je kdaj bilo. Vidim ves ta potencial. In vidim, da gre v nič. Prekleto, cela generacija toči bencin. Streže pri mizah. Gara z belimi ovratniki. Zaradi oglaševanja lovimo avtomobile in oblačila. Delamo v službah, ki jih sovražimo, da kupujemo sranje, ki ga ne potrebujemo. Mi smo srednji otroci zgodovine. Brez smisla in prostora. Nimamo velike vojne. Nimamo velike depresije. Naša velika vojna je duhovna vojna. Naša velika depresija je naše življenje. Vsi smo odrasli ob TV, ki nas je prepričala, da bomo nekoč vsi milijonarji, filmski bogovi ali rock zvezdniki. Pa ne bomo. Počasi se začenjamo tega zavedati. In smo zelo jezni. Ja!" Tyler Durden, citat iz filma Klub golih pesti (Fight Club, David Fincher, 1999)," je zapisala Yasmin Martin Vodopivec.

Po besedah Matjaža Brulca "motive, materiale in predmete z razstave vežejo sledi, ki jih zarisuje industrijska civilizacija. Že od avantgard dalje so množično proizvedene dobrine legitimen del umetniškega izraza. Zanimalo me je, kaj izbrani umetniki z njimi počno danes. Vsakdanji materiali in efemerni predmeti kot metonimije materialnega blagostanja, kot metastaze sreče s trgovskih polic, iz skladišč, z deponij. Ironija človeškega dela, ki ohranja ustroj sveta. Brezumnost kopičenja, grabeža. Umetnost ostaja igra premeščanja in zapeljevanja. Brezimni industrijski izdelki pridobivajo avratičnost. Imuniteto in krhko samosvojost. Odrešeni svoje banalne predmetnosti postajajo sumničavi nosilci lepega. Umetnost šepeče absurdne zgodbe o blagostanju, ki se nenehno izmika. Šepeče o delu, ki ga opravljajo ljudje in železni stroji."

V okviru razstave bodo pripravili tudi dva spremljevalna dogodka: vodstvo po razstavah s kuratorji (13. decembra ob 17.00) ter štetje glasov in razglasitev zmagovalca ob zaključku Dvoboja (17. januarja ob 18.00).

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.