• Jaša Bužinel

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Plošča

    a.s.o.: a.s.o.

    Prvenec avstralskega dua vas pelje v Bristol na začetku devetdesetih let, kjer sta se kalila Portishead in Massive Attack, v zadimljene chill out sobe na rejv partijih, kjer je folk iz telesa izganjal presežne substance, in na psihedelične DJ-sete pokojnega Weatheralla, ki so mu bili blizu tovrstni »omotični« zvoki. Gre za stiliziran, predhodnikom zvest hommage, musique noire za globoko noč, alternativni soundtrack za Lynchev Modri žamet oziroma »sanje o čudnih željah« in tipični »revival album«, ki pa ga odlikujeta fatalni ženski vokal in zaokrožena dramaturgija. Eterična, hrepenenja polna muzika, ki bo zrajcala fene Julee Cruise, skupine Beach House, Lane Del Rey in sorodnih nepoboljšljivih romantikov.

  • Borja Borka

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Plošča

    Surya Botofasina, Nate Mercereau, Carlos Niño: Subtle Movements

    Trojka Botofasina-Mercereau-Niño je pozornost zbudila zaradi intenzivnih zaslug pri nastanku lanskega (blasfemično neraperskega) prvenca Andréja 3000. Občasna sodelovanja sedaj povezuje v zračni album nevsiljivo zibajočih valov nežno šepetajočega nabora zvokov. Prepoznavno kalifornijski štih ambientalne muzike spodobno razvlečenih posnetkov nas (tudi z redkimi hipijevskimi napevi!) že skoraj vljudno vabi k bosim sprehodom v naravi, v najbolj nasičenih delih pa gradi prepričljiva razpoloženja sanjave zamaknjenosti in – če kdaj zavijete v to smer – duhovnega sproščanja. Premiki, ki bi ob najmanjšem povečanju odmerka subtilnosti na trenutke že obstali na mestu.

  • Jaša Bužinel

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Plošča

    Nejc Pipp: Entropy

    V prvem letu koronske krize je mladi škofjeloški pevec in producent diskretno stopil na domačo sceno z izdajo Ulyssesa, ki se je gibal nekje na meji med »zapohanim popom in intimnim R & B-jem s tipično britansko melanholično naravo«. Obeti so bili veliki, single je pograbil Val 202, a si je Pipp raje vzel še nekaj let za dodelavo izraza, preden je v svet poslal prvo pravo ploščo. Kot predhodnik je tudi ta delno plod sodelovanja z multiinstrumentalistom Krištofom Pogačnikom, na njej pa gostujeta še Ian Pirc (saksofon/flavta) in Ajda Pogačnik (klaviature). Prvenec, ki z naslovom namiguje na notranji nered, negotovost, nestabilnost, nepredvidljivost, lahko v domačem prostoru, v smislu naslanjanja na progresivni pop, eksperimentalni R & B in ambient, primerjamo s prvo ploščo zasedbe YGT iz leta 2015. A zdi se, da je Entropy, verjetno po naključju, tudi nekakšen zapozneli slovenski mežik milenijski uspešnici Blonde (2016) ameriškega zvezdnika Franka Oceana.

  • Bernard Nežmah

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Knjiga

    Massimo Recalcati: Učna ura: zagovor pedagoškega erosa 

    Knjiga za tiste, ki učijo, in za one, ki bi se učili. Jasno, da je trdo branje, saj je utemeljena na lacanovskih konceptih, s katerimi se loteva fenomena učenja. Nekoč je dominirala Ojdipova šola, v kateri je avtoriteta producirala nekritično poslušnost, moderna Narcisova šola pa je prinesla iluzijo o neomejenem in brez truda dosegljivem znanju, v kateri je postal učitelj motnja proti podatkovnim računalniškim zbirkam. A kaj je pravzaprav učenje? Zgolj prenos znanja iz knjig in znanja predavateljev na učence? Tak sistem proizvaja le plagiate, njegov antipod je sokratska metoda, ki med učitelja in šolarja postavi zev, ta pa slednjega spodbudi, da poišče svoje znanje. Šele učiteljev zgled lahko podžiga željo po znanju, po rušenju predsodkov in odpiranju novih svetov. A te ni brez transferja in erosa, v katerem učitelj v otroku prebudi željo, ki učenca premakne, ga aktivira. In ne brez muke, travme, kjer namesto hedonizma in nediscipline prevlada strast po spoznanju.

  • Matej Bogataj

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Knjiga

    Irene Solà: Pojem in gora pleše

    Pojem in gora pleše katalonske pesnice in pisateljice Irene Solà (1990) je nenavadna, z glasovi prepredena, poetična in malo tudi iracionalna zbirka fragmentov, ki so spisani skozi različne glasove, od katerih so nekateri nenavadni in jim sprva težko določimo izvor. V množini spregovori dejavno in misleče v gromu, ki trešči v nož možaka, medtem ko ta rešuje zapleteno govedo, pa črne trobente s svojim kolektivnim in za individualno povsem ignorantskim glasom. Do besede pripusti tudi psice in gorsko verigo, Pireneje, ki se spominja svojega nastanka in iz večnostne perspektive zre na mizerijo spodaj, na smrti in tegobe zakotja.

  • Dora Trček

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura

    Pes je upor

    Pes je knjiga. Pes je beseda in ni beseda. Pes je gledališče, komet, oksitocin, elektrika. Pes je vse živo. Pes je vse mrtvo. Pes je.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Finestkind

    Tale pomorska družinska saga (skoraj Vojna zvezd na ribiški ladji), v kateri novoangleška ribiča, Ben Foster in Toby Wallace, sicer stravmatizirana polbrata, zaradi zadolženosti, mačističnih kapric, masivne odtujenosti in spleta nesrečnih kapitalističnih okoliščin sprejmeta pošiljko droge, izgleda tako, kot bi bila posneta pred tridesetimi leti (kot bi Vihar vseh viharjev srečal L. A. zaupno), videti pa se jo splača le zaradi replike, ki jo izreče nergavi, upehani, melanholični, na smrt bolni, a še vedno dobro zasoljeni Tommy Lee Jones, morski Darth Vader: »Živiš, umreš, šteje pa to, kar je vmes.« (Amazon Prime Video & Paramount+)

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Fingernails

    Film Fingernails, v katerem takoj na začetku izvemo, da se srčne težave najprej pokažejo na nohtih, se dogaja v retro sedanjosti – ni laptopov in mobilnih telefonov, vidimo le vinilke, slišimo le stare pesmi, recimo Total Eclipse of the Heart ali Only You. Toda znanost je izdelala test, ki lahko pove, ali sta si moški in ženska usojena – ali sta torej perfect match. Učiteljica Anna (Jessie Buckley) in Ryan (Jeremy Allen White) sta si. Tako je pokazal test. Konec negotovosti. Konec ločitev. Juhej! Toda ko ju vidimo, hitro ugotovimo, da si nista povsem usojena – med njima ni ognja, malo si lažeta, ni poljubov, drug ob drugem se dolgočasita, pod tušem se skupaj le še tuširata, še celo gledanje televizije ju ne razvname več (on v skupnem izdelovanju lončene posode – citatu najerotičnejšega prizora iz Zuckerjevega Duha – ne vidi »smisla«). Kaj ju je ločilo, je na dlani: ker ju je znanost »usodno« povezala, mislita, da jima ni treba ničesar več narediti, ljubezen pa je delo – fantaziranje, ljubosumje, skakanje v neznano ipd. Ker sta si znanstveno »usojena«, se jima z ljubeznijo ni treba več ukvarjati. Lahko se prepustita rutini. Na ljubezen jima sploh ni treba več misliti. Ljubezen pa je natanko to – hrana za razmišljanje. Na srečo Anna izgubi službo v šoli in se zaposli prav na Ljubezenskem inštitutu (vodi ga Luke Wilson), potemtakem tam, kjer opravljajo – precej analogne, no, komično analogne – teste, ki povejo, ali se partnerja res ljubita in ali sta res perfect match, to pa storijo tako, da partnerjema z enega prsta potegnejo noht, kar je boleče, grozljivo, morbidno, grizlijevsko, a ljubezen je tortura, body horror.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Čebelar

    Filmi, v katerih igra Jason Statham, izgledajo tako, kot da jih je režiral Jason Statham. Ja, izgledajo avtorsko – kot delo avtorja. Vedno ista – za lase privlečena – premisa, vedno isti – absurdni – poudarki, vedno iste – pompozne – obsesije, vedno iste – mačistične – replike, vedno ista nezgodba, vedno isti klišeji iz vzporednega sveta. Statham, itak tudi žanr zase, je vedno postmoralni, postpolitični in postlogični ubijalski stroj, ki komaj čaka na dober razlog za jezo, maščevanje in sarkazem. V Čebelarju igra Adama Claya, upokojeni poklicni morilec (kot bi padel iz Morilske elite), zdaj osamljenega čebelarja iz Massachusettsa, ki ima zlato sosedo (Phylicia Rashad), dobrodušno in dobrodelno učiteljico, za katero bi naredil vse – in hekerji, ultimativni bad guys, mu dajo priložnost, da zanjo res naredi vse.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Adamant

    Ko se začne Philibertov doku, ki je v Berlinu pobral glavno nagrado, zlatega medveda, vidimo in slišimo Françoisa, ki na barki Adamant, zasidrani v Seni, v centru Pariza, poje La Bombe humaine (Človeška bomba), hit francoskega benda Téléphone. In poje ga odločno in strastno, napeto in originalno, strmo in neustrašno, z zrnom in iskro – kot da ga je sam napisal. Kot da ga je napisal po svoji zgodbi. Kot da poje o svoji notranji bombi. La Bombe humaine postane nekaj osebnega, nujnega, bistvenega – detonacija opolnomočenja.

  • Marcel Štefančič jr.

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Film

    Orgiastična kostumirana socialistka

    Lanthimosov film – radikalen original, posnet po romanu Alasdaira Graya – je zgodba o ženski, ki se neustrašno prebija skozi življenje v sprevrnjenem svetu, in moških, ki izgubljajo kontrolo nad njo. Saj bi jo ustavili, če bi vedeli, kako. Represija in toksičnost sta premlačni. In protagonistka, Bella Baxter (Emma Stone), je spočetka povsem nesvobodna, »nesrečno bitje«, suženjska in mehanična laboratorijska kreacija, »moderna Prometejka«, »pretty little retard«, frankensteinovski eksperiment dr. Godwina Baxterja, njenega »norega«, a grotesknega, deformiranega in spolno impotentnega Boga. Telo noseče viktorijanke, ki je naredila samomor, je kirurško »zlepil« z možgani njenega nerojenega otroka.

  • Izak Košir

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Premiera 20/01 ob 19. uri

  • Stanka Prodnik

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Pomagajmo Rosviti Pesek

    Želja izpostaviti, da so se sicer že malce oddaljeni Odmevi v četrtek, 11. januarja, začeli res obetavno. Rosvita Pesek je ob haaški razgrnitvi obtožb Južne Afrike na račun Izraela in njegovega genocidnega ravnanja v Gazi namreč gostila nekdanjega predsednika in svetovalca generalnega sekretarja Združenih narodov Danila Türka. Že prispevek bruseljskega dopisnika Igorja Juriča je bil natančen, citati dobro izbrani – in kdor je spremljal poročanje drugih evropskih javnih televizij, ki so malce motovilile, je bil lahko odkrito ponosen na TV Slovenija in oddajo Odmevi. Türk pa je bil naravnost izjemen – jasen, človeški, brez zadržkov. A tudi vprašanja Rosvite Pesek so bila dobra – novinarsko dobra, saj je spraševala o temeljnih pojmih tožbe zoper Izrael, s čimer je pomagala približati pravno materijo širši javnosti.

  • Saša Eržen

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Hudo

    Kava je orožje

    Kava je lahko smrtonosno orožje, in to brez kakšnih dodatkov. Gre za posebno znamko kofeta, ki že s svojim imenom Biohazard, biološka nevarnost, opozarja, da je nekaj čisto drugega kot poživilni zvarki, ki jih ljudje srebajo, da jim čas v službi hitreje mine. Razglašajo jo za najmočnejšo na svetu in naj bi bila štirikrat močnejša od običajne močne kave ter dvakrat močnejša od energijskih napitkov, pri čemer vsebuje kar 928 miligramov kofeina v skodelici in pol. Največja priporočljiva doza kofeina za odrasle naj bi bila sicer štiristo miligramov na dan, kolikor ga je na primer v ducatu pločevink kokakole. Tisoč miligramov že lahko povzroči zastrupitev, ta pa se lahko konča celo s smrtjo, je mogoče prebrati na spletu, kot tudi opozorilo, da je večja količina kofeina še posebej nevarna za posameznike z motnjo srčnega ritma. A proizvajalci kave Biohazard, ki je za zdaj na voljo le v ZDA, so se kljub resni nevarnosti odločili za nagovor v šaljivem tonu; na embalaži je kot opozorilo zapisano le, da lahko tako visoka vsebnost kofeina povzroči »prekomerno storilnost, celonočno bedenje in občasni občutek nepremagljivosti«.

  • foto: Igor Škafar

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Ulica

    Zoja

  • Dora Trček  |  foto: Sara Rman *

    19. 1. 2024  |  Mladina 3  |  Kultura  |  Portret

    Sari Valenci / Modna oblikovalka, ki ne pristaja na dolgočasna oblačila

    Pastelno rumena, roza in modra, plastenje, kombinacija različnih karirastih vzorcev in celo motiv mačke in konja – s svojo najnovejšo modno kolekcijo je oktobra na Ljubljanskem tednu mode LJFW navdušila mlada modna oblikovalka Sara Valenci (1990), ki deluje pod modno znamko SARIVALENCI. Imaginativna in drzna kolekcija se poigrava s kontrastom med uniformiranostjo pisarniške mode ter bogastvom, rokokojsko prenasičenostjo in prekomernostjo po navdihu Marije Antoanete. Z nespornim talentom je oblikovalka nekaj mesecev prej prepričala tudi žirijo dogodka My Global Fashion Award – lani junija je namreč v Savudriji prejela nagrado za vzhajajočo zvezdo modnega oblikovanja. V zadnjem času redno oblikuje tudi modne oprave za pevko Senidah, za katero pravi, da je »prava kameleonka in ji nič, kar ji oblečem, ni preveč čudno«, kar izredno ceni.

  • Damjana Kolar

    19. 1. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • STA

    17. 1. 2024  |  Kultura

    Umrl igralec Jurij Souček

    V 95. letu starosti je umrl legendarni slovenski dramski, filmski in televizijski igralec Jurij Souček, poroča spletni portal MMC RTV Slovenija. Ustvaril je približno 150 gledaliških in skoraj 600 radijskih vlog. Nepozabne so njegove sinhronizacije risanih junakov, kot so Palček Smuk, Pipi in Melkijad ter še mnogi drugi.

  • Uredništvo

    16. 1. 2024  |  Kultura

    »V slovenski družbi novici o nagradi rad sledi ampak«

    "Že naslovnica priloge se precej razlikuje od prve strani časopisa, spletne objave tudi. Humor ni vedno ustrezno orodje, vizualno kričanje tudi ne. Poglavitno je dobro poznavanje teme ter izkoriščanje glavne primerjalne prednosti vizualnega jezika, to je hitrost."

  • KC, STA

    16. 1. 2024  |  Kultura

    Zapostavljeni filmi, ki jih morate videti

    Petintrideseti Tržaški filmski festival (TSFF), ki ga vodi Nicoletta Romeo, bo potekal od 19. do 27. januarja in se bo odvijal v treh dvoranah: Politeama Rossetti, gledališču Miela in kinu Ambasciatori. TSFF ostaja osrednji dogodek v Italiji, posvečen filmom iz srednje in vzhodne Evrope. Festival odlikujejejo filmi, ki so italijanski javnosti pogosto malo znani ali zapostavljeni.

  • STA

    16. 1. 2024  |  Kultura

    840 minut dolg film

    Na mednarodnem filmskem festivalu v Berlinu, ki bo potekal od 15. do 25. februarja, so letos v program uvrstili enega najdaljših filmov vseh časov. Dokumentarec grškega režiserja Dimitrisa Athiridisa z naslovom exergue - on documenta 14, ki traja kar 840 minut, bodo prikazali v programu Berlinale Special.

  • DK, STA

    16. 1. 2024  |  Kultura

    »Vse bi vzel, pa ničesar ne dal« 

    Na velikem odru SNG Drama Ljubljana bo nocoj ob 20. uri premiera Molierove igre Skopuh, ki jo je režiral Slobodan Unkovski. Skopuha je opisal kot elegično nerodno baletno komedijo s petjem, o ljubezni, siromaštvu in zlasti samoljubju, ki razžira smisel obstoja in zmanjšuje ugled uveljavljenim vrednotam človekovega bivanja.

  • STA

    16. 1. 2024  |  Kultura

    TV nagrade emmy / Znani letošnji dobitniki

    Na ponedeljkovi podelitvi televizijskih nagrad emmy v Los Angelesu je serija Nasledstvo že tretje leto zapored slavila v kategoriji dram, emmyja za najboljšo komično serijo pa je dobila serija o restavraciji v Chicagu The Bear. Obe seriji sta dobili po šest emmyjev.

  • Uredništvo

    15. 1. 2024  |  Kultura

    »Od plesalcev zahtevajo stvari, ki niso v skladu z anatomsko zgradbo telesa«

    "Pri baletu moraš že med študijem pridobiti znanja, da obvladaš svoje telo – in to na pravilen način. Tako kot nekateri eksperimentirajo v sodobni operi, počnejo tudi v baletu. In potem od plesalcev zahtevajo stvari, ki niso v skladu z anatomsko zgradbo telesa. Ali pa se pretirava z vajami recimo. "

  • Uredništvo

    13. 1. 2024  |  Kultura

    »Vsak evro, ki ga vložimo v slovenski film, poleg tega evra prinese še dodatnih 80 centov«

    "Filmi v Sloveniji se delajo na enak način kot po celotni Evropi, se pravi vsi aplicirajo za sredstva na lokalnih filmskih fondih in potem najdejo partnerje v tujini, to so evropske koprodukcije. Slovenski film dobi sredstva v Sloveniji, dobi pa jih tudi v tujini in s tem obogati vložek države v film, ker na ta način prihaja kapital v Slovenijo. V zvezi društev slovenskih filmskih ustvarjalcev sta se naredili analiza in strategija za celoten avdiovizualni sektor do leta 2030. Pokazalo se je, da slovenski film ni samo umetnost, ampak tudi velika gospodarska priložnost."

  • Damjana Kolar

    13. 1. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Nesrečna bitja

    V Kinodvoru bo od 18. januarja na ogled film Nesrečna bitja v režiji Yorgosa Lanthimosa. Gre za zgodbo o fantastični preobrazbi mladenke, ki se osvobojena predsodkov svojega časa zavzema za žensko enakost in svobodo. Satirična različica Frankensteina za 21. stoletje je režiserju prinesla zlatega leva na festivalu v Benetkah.

  • Borja Borka

    12. 1. 2024  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Plošča

    Darius Jones: fLuXkit Vancouver (its suite but sacred)

    Saksofonist Darius Jones, eden pomembnejših predstavnikov nove šole newyorške scene nove muzike, streže z naročniškim projektom, ki ga je financiral umetniški center Western Front iz Vancouvra. fLuXkit Vancouver je srečanje Dariusa Jonesa in bobnarja Geralda Cleaverja z godalnim kvartetom, srečanje improvizacije s kompozicijo, srečanje domiselnosti s tradicijo ... To je eno tistih druženj, pri katerih je proces vsaj toliko pomemben kot končni izdelek, a v tega lahko vseeno brez težav zagrizemo brez predhodnih inštrukcij. Predvsem pa se muzičisti tukaj ne skrivajo za konceptom – procesom, saj je njihovo »igranje« preprosto osupljivo prepričljivo. Dodelano in povezano z bloki ohlapne svobode.

  • Jaša Bužinel

    12. 1. 2024  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Plošča

    Goragorja: Monokrom

    Bend z enim najboljših slovenskih imen vseh časov sestavljajo veterani briške alter scene, ki so me kot mulca po lokalnih luknjah vzgajali kot člani bendov Haron, Elodea in Frezzas. So prekaljeni muzičisti, ki se nikdar niso »profesionalizirali«, nikdar pa tudi niso nehali ustvarjati. To se odraža v njihovem sofisticiranem postmetalskem izrazju, kjer izstopajo kompleksno, a ne rigidno bobnanje ter epska, harmonično dodelana kitarsko-basovska sozvočja, pri katerih se bend suvereno izogne posnemanju velikanov. Monokrom, album brez pretenzij, plod neštetih ur v placu za vaje z ljudmi s skupno vizijo, odpira sezono domače kitarske bere na najvišji ravni. Nota bene: underground ne živi v Ljubljani, pač pa v Brdih in drugod na periferiji.

  • Borja Borka 

    12. 1. 2024  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Plošča

    Lifecutter: Hollow

    Ko govorimo o konsistentnosti in brezkompromisnosti v kontekstu s technom povezanih praks na tej strani Alp, ne moremo mimo jezdeca kovinske distorzije Lifecutterja. Ta nas že kakšno desetletje zalaga z vedno in vsakič markantnim izrazom, najpogosteje v utečeni navezi s Kamizdatom, saj je Hollow že njegov peti album za to domačo etiketo. Plošča se začne z namigom v smer nekakšnega electro IDM-a, a gre za finto, ki traja le nekaj minut. Sledi neizprosen in ravno prav razgiban drnec, ki brez popuščanja drži napetost vse do zadnjega posnetka, največ pa črpa iz klasične britanske šole resnobnega temačnega techna in industriala. Zverzirani udarci težke industrije.

  • Gregor Kocijančič

    12. 1. 2024  |  Mladina 2  |  Kultura  |  Plošča

    Nicki Minaj: Pink Friday 2

    Že pri singlu Barbie World, ki ga je Nicki Minaj skupaj z Ice Spice posnela za soundtrack največje in najbolj rožnate filmske uspešnice lanskega leta, se je zdelo, da je raperka dosegla ustvarjalno dno. A z novo ploščo Pink Friday 2, ki naj bi bila nadaljevanje njene prelomne plošče iz leta 2010, je zabredla še globlje in resno opozorila, da si naziva kraljica rapa preprosto ne zasluži več.