• Damjana Kolar

    19. 4. 2025  |  Kultura

    Film tedna / Požgana zemlja

    V Kinodvoru bo od 24. aprila na ogled minimalistična kriminalka Požgana zemlja v režiji Thomasa Arslana, v kateri se poklicni ropar po vrnitvi v Berlin zaplete v skrivnostni rop muzeja. 

  • Uredništvo

    18. 4. 2025  |  Kultura

    »Imamo več stikov, razlike med nami pa postajajo čedalje globlje«

    "Ljudje, ki so pripadali različnim družbenim razredom, se včasih tako rekoč niso srečevali. Danes se vsi srečujemo v skupnih prostorih, vseskozi smo drug ob drugem, a kljub temu ostajamo na svojih okopih in ne razumemo drug drugega. Stikov imamo čedalje več, hkrati pa razlike med nami postajajo čedalje globlje."

  • Gregor Kocijančič

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Yves Jarvis: All Cylinders

    Šesti dolgometražni album drugega najboljšega Yvesa na sceni zaznamuje presenetljiv slogovni zasuk: značilno ležerni slog soulovske neopsihedelije je močno nafankiral, pri čemer je resda žrtvoval nekaj introspektivne kantavtorske intime, ki je zaznamovala njegova zgodnja dela, a novonajdeni, izrazito poskočnejši teren je iz avtorja izvabil nekaj najboljših komadov v njegovem hitro rastočem opusu. Kanadski pevec in multiinstrumentalist pravi, da je tokrat ustvarjal v mehurčku, v osamitvi, brez konkretnih zunanjih vplivov, saj je v letu snemanja poslušal izključno dela Franka Sinatre. Kljub temu pa All Cylinders zveni kot kolaž neposrednih očitnih referenc na klasike, kot sta Prince in D’Angelo, in sodobnike, kot sta Steve Lacy in Toro i Moi – o Sinatri pa k sreči ni ne duha ne sluha.

  • Jaša Bužinel 

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    Barker: Stochastic Drift

    Tehno kultura je te dni bolj priljubljena in zato konservativnejša kot kadarkoli. A na njenih obronkih še obstajajo posebneži, ki gojijo pionirskega duha te tehnološko pogojene zvrsti, zaznamovane s futurističnimi tendencami, željo po preseganju znanega in zvočenju prihodnosti. Britanski Berlinčan, čigar prodorni izraz obstaja onstran klasičnih referenc (razen njegovih produkcij), je tihi heroj, ki ga krvavo potrebujemo. Čeprav je njegova fuzija kozmičnega techno-trance-jazz ambienta izrazito progresivna (prežeta s kompleksnimi ritmi in harmonijami ter sapojemajočim zvočnim dizajnom), je obenem nepričakovano dostopna, prijetna, celo pomirjujoča. Instantna klasika, ki bo zaznamovala letošnjo bero albumov leta.

  • Borja Borka 

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča

    The Ex: If Your Mirror Breaks

    Na svetu ni benda s primerljivimi referencami – sodelovanje z etiopsko sceno, pa z neštetimi jazzerji, pa s skupinama Sonic Youth in Shellac … Nizozemski veteran razštelane (in plesne!) uigranosti vse od leta 1979 navdušuje z brezkompromisno držo postvsega, novi album hrupnega druženja kar treh kitar in bobnov pa glede na prevoženo kilometrino ne zveni niti malo dotrajano. If Your Mirror Breaks je čudovito razgiban in značilno robusten udarec glasnih rifov, nemirnih ritmičnih prevalov in parol pronicljivega sarkazma – repetitiven v jedru preprostosti osnovnih motivov, poskočno igriv v dostavi in posvečen dolgoletnemu kameradu Stevu Albiniju. Trdoživost na pohodu, kmalu že pol stoletja!

  • Gregor Kocijančič

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    Skrillex: F*CK U SKRILLEX YOU THINK UR ANDY WARHOL BUT UR NOT!!

    Ali je minilo dovolj časa, da lahko objektivno nadležne zvoke brostepa poslušamo skozi nostalgični filter in v njih uživamo brez slabe vesti, četudi s kančkom ironije? Vsekakor. To je na začetku meseca s ploščo presenečenja suvereno dokazal Skrillex, očak in nekdanji zastavonoša tega dokaj kratkoživega, a megavplivnega podžanra EDM-a, s katerim je razvpiti producent po mnenju velikanskih hord hejterjev pred petnajstimi leti lastnoročno »uničil« dubstep. Ni ga zgolj potisnil v mainstream, temveč ga je preobrazil (oziroma iznakazil) v nekaj popolnoma samosvojega, v vulgarno kakofonijo epskih vzponov in sick dropov, ki zveni kot bitka Transformerjev v režiji Michaela Baya.

  • Bernard Nežmah

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Baptiste Morizot: Neraziskano

    Vendar ne meri na hišne ljubljenčke niti na industrijsko rejo živali, njegova topika so vse oblike življenja. Začne s fenomenom hibridov, kot sta kojvolk, mešanec med volkom in kojotom, in pizli, mešanec med polarnim medvedom in grizlijem. Očitno obdobje podnebnih sprememb prinaša razmah številnih metamorfnih bitij, do katerih pa lokalna ljudstva še niso razvila odnosov. V moderno dobo je udarila dramatičnost – stara domneva, da je znanost proučila vso prirodo okoli nas, se podira, ko poplave, požari, suše, letni časi postajajo nepredvidljivi in jim ni najti vzroka.

  • Matej Bogataj

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Jerzy Franczak: NN

    Jerzy Franczak (1978), poljski pripovednik, je v prejšnjem delu, ki sem ga prebral, v romanu Da Capo, prvem iz trilogije, katere zaključek je NN, pisal o spodleteli individuaciji kreativca, ki po številnih polomih in ponižanjih – od mobiranja v šoli in trde, skoraj kasarniške očetove vzgoje – v zrelih letih prileze nazaj, v primarno družino; očitno se je vzgoja ponesrečila, a je bilo vsaj izobraževanje delno uspešno.

  • Dora Trček

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  Za naročnike

    Vrtinci, ki so obnoreli svet

    Med slovenskimi vizualnimi umetnicami in umetniki mlajše in srednje generacije jih je kar nekaj, ki zelo uspešno ustvarjajo in delujejo v tujini. Toda če jim ravno ne sledimo na družbenih omrežjih, o njihovih dosežkih in uspehih bolj poredko beremo v domačih medijih. Slikar Evgen Čopi Gorišek je med pandemijo tako rekoč čez noč postal eden najbolj zaželenih slovenskih umetnikov na tujem. Njegove slike na mednarodnem umetniškem trgu dosegajo cene, izražene s petmestnimi števili. Vse bolj zaželena je tudi umetnica Nana Wolke, ki je razpeta med New Yorkom in Londonom, ali pa vizualni umetnik Jure Kastelic, ki je London pred kratkim zamenjal za Benetke. Gre za umetnice in umetnike, za katerih dela vlada tolikšno zanimanje, da se njihove stvaritve na stene galerij ali v naročje kupcev in zbirateljev teleportirajo tako rekoč v trenutku, ko se na njih posuši barva, kar je na skoraj neobstoječem slovenskem umetniškem trgu nekaj nepredstavljivega.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Amater

    Ali lahko človek, ki ni morilec, postane ultimativni morilec, morilski stroj? Zlahka – iz ljubezni. Rami Malek – še včeraj Mr. Robot, Lyutsifer Safin in Freddie Mercury – igra Charlieja Hellerja, briljantnega matematika široko odprtih oči, ki je tako dober kriptograf, da lahko dela le za Cio. Ja, parkiran je v Langleyju. In ja, obvlada le to – kriptografijo. Ni tajni agent. Ne hodi na misije. Nima pištole. Le analizira. Toda ko mu globalni teroristi – takšni, ki običajno užalijo, mučijo in razjezijo Jasona Bournea, Ethana Hunta, Jacka Reacherja in Johna Wicka – v Londonu ugrabijo in umorijo ženo (Rachel Brosnahan), ki jo ima raje od kriptografije, sklene, da se bo maščeval in da jih bo pobil. Brez milosti in brezobzirno. Vigilantsko. Enega za drugim. Kot Paul Kersey.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Srhljiva sporočila

    Sodobne »tinderske« tehnologije ti omogočijo, da takoj prideš do zmenka, toda ko prideš na zmenek, ni tam nikogar. To se rado zgodi. V Srhljivih sporočilih – Nočnem letu v deluxe restavraciji – pa se zgodi ravno nasprotno: Violet (Meghann Fahy), sicer vdova, pride na prvi zmenek, ki so ji ga zagotovile nove tehnologije, tam pa potem dobi več, kot je iskala. Ali bolje rečeno: v grozi ugotovi, kakšen triler – kakšen toksičen vrtinec treme, emocionalne napetosti, manipulacij, tesnobe, nelagodja, strahu, terorja, nevarnosti, zlorabe, nemoči – je ljubezen. Ko namreč v nebotični restavraciji končno udobno sedi s Henryjem (Brandon Sklenar), ležernim fotografom, ki dela za čikaškega župana in s katerim je bila zmenjena (perfect match, heh), začne dobivati srhljiva sporočila – nekdo ji daje digitalne napotke (digitalne »drops«, digitalne meme), kaj naj počne Henryju. Jasno, ukazi – »izzivi« – se stopnjujejo, radikalizirajo, ekstremizirajo.

  • Marcel Štefančič jr.

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Film

    Babičin vnuk / »Ko sem bil majhen, si ti skrbela zame – zdaj je čas, da jaz skrbim zate«

    Kot bi rekel algoritem: tistim, ki jim je bila všeč Šijanova komedija Maratonci tečejo častni krog, v kateri vsak izmed potomcev pokojnika pride s svojim testamentom, bo všeč tudi Babičin vnuk, tajski megahit, v katerem se skušajo vsi najbližji prikupiti babici Menju (Usha Taew Seamkhum), pri kateri so odkrili redko bolezen – in vsi hočejo podedovati njeno hišo.

  • Vanja Pirc

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  Za naročnike

    Velika vrnitev

    Martin Kušej, takrat še Kuschej, je odraščal blizu slovenske oziroma takrat še jugoslovanske meje, toda prvič jo je prestopil šele leta 1986, pri svojih petindvajsetih. Odpravil se je v Ljubljano, kjer ga je policist na prijavnem uradu vprašal po državljanstvu in narodnosti. Povedal je, da je Avstrijec. »Ja, in katere narodnosti?« je nadaljeval policist. Vprašanje ga je zbegalo. »Avstrijske,« je odgovoril. Policist, izvoru priimkov vajen priti do dna, saj so v Jugoslaviji živeli prebivalci različnih narodnosti in o njih so se tudi nenehno izrekali, je odkimal in odvrnil: »Pa ne s tem priimkom.«

  • Izak Košir

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    20/04 ob 22. uri

  • Stanka Prodnik

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  TV  Za naročnike

    TV komentar / Bi zaupali popravilo svojega avtomobila komurkoli?

    Za Slovence je dolgo veljalo, da neradi govorimo o svojih čustvih, naše duševno zdravje, odkar smo se odpravili na neskončno pot iskanja sreče in nam je uspelo patologizirati vsakršno negativno občutje, pa je postalo tržno blago. Kot takšno deluje po klasičnih metodah tržne ekonomije: na eni strani je poraslo povpraševanje po storitvah, ki mu javno zdravstvo s težavo sledi, na drugi pa strmo raste ponudba teh storitev na zasebnem trgu, ki je nereguliran in stremi samo k eni stvari – zaslužku.

  • Saša Eržen

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Hudo

    V vodi v žrelu

    Dva meseca nas ločita od praznovanja petdesete obletnice prvega holivudskega poletnega blockbusterja, filma Žrelo, izvorno Jaws, ki ga je režiral mladi, še ne tridesetletni Steven Spielberg in zaradi katerega namakanje v morju nikoli več ni bilo povsem brezskrbno. Obstaja legenda, da naj bi na Jadranu v nekem letnem kinu organizirali projekcijo tega zloveščega počitniškega trilerja, med katero so bili stoli postavljeni v morju, tako da so imeli gledalci golena ves čas v vodi – nihče naj ne bi zdržal do konca filma. Beli morski volk, ki je v filmu teroriziral plavalce, bo zdaj v čast jubileja oživel v napihljivi PVC-različici oziroma dveh; podjetje Big Mouth iz ZDA je ustvarilo napihljivi obroč z več kot meter visokim žrelom, obrobljenim z nizom napihljivih zob, ter poldrugi meter dolgega napihljivega morskega psa, oba s prepoznavnim filmskim logotipom. Igrači, ki bosta v posebni ponudbi na voljo samo letos, sta namenjeni predvsem odraslim filmofilom, sicer pa primerni za tiste plavalce, ki so že dopolnili osem let.

  • foto: Igor Škafar

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Ulica

    Zala

  • Dora Trček   |  foto: Matjaž Rušt*

    18. 4. 2025  |  Mladina 16  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Maša Knapič / Vizualna umetnica, ki se o svetu uči skozi umetnost

    Čeprav je magistra slikarstva, se že dolgo nima več (le) za slikarko. Pravzaprav se je že kaj kmalu po začetku študija začela spraševati, ali je slika sploh njen medij. Študijska leta je zato posvetila predvsem raziskovanju, kakšna je še lahko njena vsebina, kaj dandanes sploh je slikarstvo, kaj je njegova družbena funkcija. Podobna vprašanja so si zastavljali že umetniki ob rojstvu modernizma pred stoletjem, ko so prelamljali z dotlej prevladujočim v umetnosti in namesto ljudi in pokrajin začeli upodabljati denimo abstrakcijo. Ni čudno, da so ji bila kot študentki najbližje prav bela platna ameriškega umetnika Roberta Rymana ali pa znameniti ruski avantgardist Kazimir Malevič, ki je s svojim ikoničnim črnim kvadratom na beli podlagi, simbolom skrajne slikarske redukcije, dokončno opustil upodabljanje materialnega sveta. In tudi njo je vse bolj fasciniral izbris podobe. Ali pa njeno rojstvo tam, kjer jo najmanj pričakuješ.

  • Damjana Kolar

    18. 4. 2025  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • STA

    17. 4. 2025  |  Kultura

    Jean Michel Jarre poleti prihaja v puljsko Areno

    V puljski Areni bo 28. junija nastopil pionir elektronske glasbe Jean Michel Jarre, je sporočil organizator koncertov NuCoast. Francoski skladatelj in producent je zaslovel v poznih 70. letih prejšnjega stoletja po izdaji inovativnega albuma Oxygene, ki je odločilno vplival na sintetizatorjih temelječi glasbeni žanr.

  • STA

    17. 4. 2025  |  Kultura

    TV serija o Harryju Potterju

    Ameriška televizijska mreža HBO je potrdila, da bodo v televizijski seriji o Harryju Potterju nastopili Nick Frost, Paapa Essiedu, Janet McTeer in Paul Whitehouse. Po poročanju nemške tiskovne agencije dpa je potrdila tudi, da bo predstojnika Bradavičarke Dubledora odigral John Lithgow. Kdo bo Harry Potter, trenutno še ni znano.

  • STA

    16. 4. 2025  |  Kultura

    Začenja se feministični filmski festival

    Od 16. do 21. aprila bo potekal 5. feministični filmski festival FeFi, ki v treh sekcijah ponuja brezplačne oglede filmov na spletu. Sekcija Frišno ponuja kratke filme novih imen v filmskem okolju, Zdaj! se osredotoča na vprašanja migracij, vojne in identitete, Retro pa so posvetili pionirki slovenskega filma Milki Badjura. 

  • STA

    16. 4. 2025  |  Kultura

    »Najlepše stvari se zgodijo v temi«

    V sodelovanju Filmoteke in Zveze društev slovenskih filmskih ustvarjalcev (ZDSFU) je nastal projekt Kino Slovenija, ki želi kot revija novejših slovenskih filmov spodbuditi kino prikazovalce, da jih obširneje vključijo v svoj program. Pregled produkcije, ki je bila v distribuciji v zadnjih dveh letih, bo med 18. aprilom in 20. junijem v Ljubljani.

  • STA

    15. 4. 2025  |  Kultura

    Rdeče obdobje Metke Krašovec

    V Galeriji Equrna bodo danes, ob 19. uri odprli razstavo Med srečo in žalostjo - Rdeče obdobje slikarke Metke Krašovec (1941-2018). Slike iz njenega rdečega obdobja ustvarjanja ponazarjajo srečo in žalost, iz njih pa ni mogoče slišati glasov, ampak zvenenje barve in neslišni zvok rdeče svetlobe, so zapisali pri galeriji. Razstava bo na ogled do 30. maja.

  • Uredništvo

    14. 4. 2025  |  Kultura

    »V zgodovini gledališče nikoli ni bilo relevantno, če ni bilo podprto od oblasti«

    "Z vso odgovornostjo trdim, da v zgodovini gledališče nikoli ni bilo relevantno, če ni bilo podprto od oblasti, pa naj je bil to kralj ali cesar ali pa država. Teater je prevelik, da bi lahko preživel na trgu, kdor trdi drugače, nima pojma ali pa je zlonameren. In ko v državni politiki ni razumevanja, interesa in predvsem načrta, kako vzdrževati, sodobiti in hraniti tak mehanizem, se vse počasi sesuva do točke, na kateri smo se znašli danes. Noben oder v Sloveniji ni bil celovito tehnično obnovljen in posodobljen že desetletja, ansambli in tehnične službe se ne širijo in dopolnjujejo v skladu s povečano produkcijo, delovna mesta se ob odhodu ljudi v penzion zapirajo, ne pa zapolnijo z novimi ljudmi, ne uredi se sistemizacija odrske tehnike, ne definirata se vloga in odgovornost producenta, postprodukcija je en sam kaos, ni več ažurnega, strukturiranega in širokega medijskega pokrivanja novih predstav … To se mi zdi veliko večji problem kot pa zmanjšano financiranje produkcije."

  • Uredništvo

    14. 4. 2025  |  Kultura

    Slovenska prestolnica bo gostila festival elektronske glasbe in tranzitornih umetnosti

    Med 15. in 18. aprilom bo v Ljubljani potekal 17. Mednarodni festival elektronske glasbe in tranzitornih umetnosti SONICA. Letošnji program prinaša tri festivalske večere v Klubu CD, Cukrarni in Kinu Šiška, festivalski preddogodek z AV programom v Slovenski kinoteki in razstavo v MSUM-u.

  • STA

    14. 4. 2025  |  Kultura

    Leta 2028 tudi oskar za kaskaderske prizore

    Svet guvernerjev akademije je ob tem še sporočil, da bodo do oskarja za dosežke v oblikovanju kaskaderskih prizorov upravičeni filmi z letnico 2027. Takrat bodo tudi razkrili natančna pravila o upravičenosti in kdo bo lahko glasoval za zmagovalca.

  • STA

    14. 4. 2025  |  Kultura

    »Domnevno sem jaz oseba, ki je razbila Beatle«

    V Berlinu so postavili razstavi, na katerih spominjajo na umetnost Yoko Ono, ki je bila znana po zvezi z glasbenikom Johnom Lennonom, a je bila še pred tem del avantgardne scene v New Yorku in Tokiu. Postavitvi sta na ogled v razstavišču Gropius Bau in Novi narodni galeriji. Obe so odprli v petek. 

  • Vanja Pirc

    11. 4. 2025  |  Mladina 15  |  Kultura

    Proti ukinitvi še ene glasbene oddaje TV Slovenija 

    Od novega leta na TV Slovenija zaman iščemo edino redno oddajo, namenjeno sodobni popularni in deloma tudi alternativni glasbi. Po le dobrem letu so jo ukinili. Razlog: premajhna gledanost.

  • Gregor Kocijančič

    11. 4. 2025  |  Mladina 15  |  Kultura  |  Plošča

    DJ Koze: Music Can Hear Us

    Veteran hamburških plesišč je z eklekticizmom, ki je navadno eden od njegovih glavnih adutov, tokrat malce pretiraval. Album je sicer vznemirljiv že zato, ker deluje kot časovni stroj in naprava za teleportiranje po različnih koncih sveta, a avtor je pri tem žrtvoval celovitost izdelka, ki bolj kot pravi album zveni kot kompilacija – slogovno je še bolj raztreščen kot njegov miks za serialko Dj-Kicks. Poslušanje Kozejeve četrte plošče je zato rahlo frustrirajoče doživetje: občasni prebliski genialnosti zares zlezejo pod kožo in jasno nakažejo, kakšna mojstrovina bi to lahko bila, če bi bila njegova vizija bolj osredotočena, vezivno tkivo teh trenutkov pa pogosto zveni kot značajsko zmeden balast, ki kljub skorajda baročni pestrosti aranžmajev ostaja na ravni idejnih osnutkov.