• Uredništvo

    16. 7. 2024  |  Kultura

    Arjan Pregl / »Na svojo umetnost ne gledam kot na nekakšne napotke za pravilno ravnanje«

    "Osebno menim, da se vsaka umetnost tako ali drugače odziva na čas, v katerem nastaja, a to še ne pomeni, da ponuja neposredno izjavo oziroma sodbo o svetu okrog nje – in tudi ne, da bo s tako izjavo razrešila kakšen antagonizem. Lahko pa ponudi možnost refleksije in drugačnega pogleda, s katerim nato na družbo morda vpliva vsaj posredno. Skratka, na svojo umetnost ne gledam kot na nekakšne napotke za pravilno ravnanje, je pa res, da se dogaja na različnih presečiščih, kjer lahko dogajanje v družbi osvetli z manj običajne perspektive."

  • Uredništvo

    16. 7. 2024  |  Kultura

    »Precejšen zasuk je bilo občutiti po tem, ko je leta 2017 ameriški predsednik postal Donald Trump«

    Migracijski tokovi so zadnja leta vse bolj usmerjeni proti Zahodu, predvsem proti Evropi, slovenski fotograf Matjaž Tančič (1982), ki je kariero začel kot fotoreporter – na Mladini – in se nato uveljavil tudi kot modni fotograf, pa se je pred 12 leti odločil za obratno pot: delovne podvige je začel iskati daleč na Vzhodu, natančneje na Kitajskem, po številu prebivalcev drugi največji državi na svetu (do lani celo prvi), po površini tretji, sicer pa politični in gospodarski velesili. Njegovo raziskovanje Kitajske je bilo mednarodno opaženo, številne reportaže je objavil v največjih svetovnih medijih, njegova fotografija s kitajskega podeželja je bila leta 2013 na natečaju Sony World Photography izbrana za najboljšo v 3D-tehniki na svetu, še zlasti pa so odmevale fotografije iz Severne Koreje, ki so bile na ogled na razstavah od New Yorka do Moskve, od Švice do Singapurja. Zadnja leta se intenzivno posveča avtorskemu projektu o raziskovalcih vesolja, ki ga je popeljal od puščave Gobi do ameriškega Utaha.

  • Uredništvo

    15. 7. 2024  |  Kultura

    »Na novo je treba definirati tudi koncept moškosti«

    "Zagotovo se nekaj dogaja, čeprav mislim, da je kriza moškosti malo premočna beseda za to. Mislim pa, da koncept moškosti in koncept ženskosti ne moreta obstajati neodvisno drug od drugega. Vedno se prepleteta in sta soodvisna. Ne mislim na tradicionalno pojmovanje ženskosti, ampak na vprašanje, kaj danes pomeni biti ženska. To vpliva na to, kaj pomeni biti moški. In to se je v zadnjem stoletju zagotovo spremenilo, sploh pa v zadnji dekadi, zato je treba na novo definirati tudi koncept moškosti."

  • Uredništvo

    15. 7. 2024  |  Kultura

    »Etnonacionalizem je uničil naše dostojanstvo«

    Dino Mustafić je bosansko-hercegovski režiser z bogatim opusom gledaliških predstav, dokumentarnih in igranih filmov, za katere je prejel številne nagrade. Že pri 27 letih je postal direktor gledališkega festivala MESS, danes je direktor Narodnega gledališča v Sarajevu. Režiral je več kot sto predstav klasičnih in sodobnih piscev, igrajo jih po številnih mestih nekdanje Jugoslavije in tudi drugod v tujini, predstava Helverjeva noč Kamernega teatra 55 pa je dobila največ mednarodnih priznanj v zgodovini bosansko-hercegovskega gledališča. Nikjer se ne počuti tujec, ker je, kot pravi, eno s kulturno dediščino Danila Kiša, Mirka Kovača, Andrića, Selimovića, Krleže, pa tudi Ekaterine Velike in Indeksov.

  • Uredništvo

    15. 7. 2024  |  Kultura

    »V Franciji vsak drugi dan moški ubije žensko«

    Édouard Louis je že s prvim romanom Opraviti z Eddyjem, ki je v Franciji izšel leta 2014 (pri nas leta 2020, Beletrina, prev. Andrej Pleterski), rosno mlad postal tako velika literarna zvezda, da je njegovo udejstvovanje v literaturi, gledališču, aktivizmu in v drugih sferah javnosti nemogoče spregledati ali preslišati, tudi če ne sodite med tiste, ki bi jih s svojim delom nagovarjal. Takšen preboj ni nikoli samoumeven, v njegovem primeru pa so bile možnosti, da pristane v svetovni literarni in intelektualni eliti (med svoje najbližje prijatelje na primer uvršča francoska filozofa Geoffroyja de Lagasnerieja in Didiera Eribona), izrazito nične. Napor pobega iz nižjega delavskega razreda, v katerem razen homofobije in šovinizma ni bilo ničesar v obilju, je opisal v prvencu, o katerem so mu prvi založniki ob zavrnitvi rekli, da 'takšna revščina v Franciji ne obstaja'. 

  • Damjana Kolar

    13. 7. 2024  |  Kultura

    Film tedna / Jutri je še en dan

    Na Ljubljanskem gradu bo 16. julija ob 21.30 v okviru Filma pod zvezdami predpremiera filma Jutri je še en dan. Paola Cortellesi v vlogi režiserke in glavne igralke z obilico podrobnosti predstavi vsakdanjik delavske družine v Rimu po 2. svetovni vojni. Film pronicljivo in inovativno upodobi življenje v revščini, nasilje v družini, pravice žensk in mamino odločenost, da prekine začarani krog normalizacije zlorab, ki pronica iz generacije v generacijo.

  • Uredništvo

    12. 7. 2024  |  Kultura

    »Bolj kot umetna inteligenca nas ogroža nezainteresiranost za kritično razumevanja sveta«

    "V zvezi z umetno inteligenco me skrbi le možnost, da bomo kot človeška skupnost prepustili algoritmom odločitve, v kakšnem svetu želimo živeti kot skupnost. Solidarnosti ali empatije umetna inteligenca še ne more izkazati, in to je tisto, kar nas za razliko od strojev dela za človeško skupnost. Ne mislim, da nas umetna inteligenca kaj posebej ogroža, kvečjemu nas s pomočjo nekritične fascinacije nad tehnologijo, ki je hkrati pomnožena še s skrajnim narcističnim individualizmom, ogroža kapital, ki to igro vodi. Kapital omejuje svobodo, čas posameznika, tudi njegovo razmišljanje in sodbe. Kapital ljudem skopo odmerja pogoje za dostojno življenje. Dostopna "pametna tehnologija" je pri tem najpogosteje le njegovo orodje, saj jo redko kdo zna, zmore ali želi uporabljati subverzivno."

  • Vanja Pirc

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura

    Poezija črvov, vešč in uši

    Že januarja lani, ob izidu prve pesniške zbirke, ki sta jo pesnik Lovro Matič in ilustrator Tomaž Lavrič – seveda gre za enega samega avtorja, saj ima vsestranski umetnik Tomaž Lavrič vrsto psevdonimov in Lovro Matič je največji poet med njimi – posvetila žužkom, je bilo jasno, da sta iznašla recept za uspešnico. Urednik Andrej Ilc se je tega zavedal in pesniško zbirko o malih bitjih, do katerih praviloma gojimo odklonilna čustva, že ob izidu razglasil za »the knjigo« – in res, kombinacija hudomušnih otroških pesmic in ilustracij je hitro pritegnila širok krog bralcev vseh starosti. Poldrugo leto kasneje je založba Mladinska knjiga izdala že tretjo pesniško zbirko iz te serije. Knjigama Mali črv Oto in druga golazen ter Mala vešča Lučka in drugi žužki se je nedavno pridružila pesniška zbirka Mala uš Iva in druga mrgolazen.

  • Matic Gorenc

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura

    Brščič je (znova) fašist?

    Višje sodišče v Ljubljani je razveljavilo sklep okrožnega sodišča v Ljubljani, ki je ministra za delo Luko Mesca spoznalo za krivega razžalitve Bernarda Brščiča, ker ga je označil za fašista. Sojenje se bo zdaj ponovilo na nižjem sodišču. Morda bomo v drugo končno enkrat za vselej izvedeli, ali je Bernard Brščič res fašist.

  • Manca G. Renko

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  Za naročnike

    Reportaža s koncerta Taylor Swift / Intima med spektaklom in algoritmom

    Že na poletu iz Ljubljane v London je bilo vzdušje drugačno kot navadno. V moji vrsti je sedela punca, ki je skoraj vso pot izdelovala zapestnice prijateljstva. Eva je sedela s puncama, ki sta se pogovarjali, koga si v Londonu najbolj želita srečati. Paula Mescala in Andrewa Scotta, sta rekli, kakor da nič na svetu ni nemogoče. Pa saj res ni, če si na poti na The Eras Tour, največji koncertni spektakel zadnjega leta, pa tudi v zgodovini. Ko mi je Eva povedala za željo punc, sem začutila univerzalno povezanost z mladimi ženskami, kot bi plavale v skupnem tolmunu idej, želja in pričakovanj – pa čeprav smo si morda povsem različne. Tovrstno povezanost sem dan pozneje začutila še večkrat, ko sem opazovala skoraj 90 tisoč utripajočih lučk na Stadionu Wembley. Toliko popolnoma različnih ljudi z istimi pesmimi na ustih. Samo v Londonu si je koncert v treh dneh ogledalo približno 250 tisoč ljudi, do konca leta pa bo nastopila še 40-krat, med drugim tudi avgusta na Dunaju, ki je Ljubljani najbližje koncertno prizorišče.

  • Jaša Bužinel 

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    Hiatus Kaiyote: Love Heart Cheat Code

    Dežela tam spodaj je iz nekega razloga (sonce, morje, puščavska prostranstva, poceni psihedeliki?) tudi dežela psihedelije različnih odtenkov in oblik. Kvartet pod vodstvom izjemne vokalistke Nai Palm, eno bolj znanih imen aktualne neosoul, funk in jazz fusion ustvarjalnosti, se vrača s četrto plato, ki ohranja njegovo prepoznavno zanosnost in radoživost. Vseskozi maksimalistične aranžmaje, v katerih se neprestano kaj dogaja, gradijo plasti hipnotičnih klavirsko-synthovskih frekvenc, ubrani basovski gruvi, lomljeni ritmi in kitarsko okrasje ter božajoča večglasja. Pogojno osladna in ležerna »feel good« psihedelija z modernim soulovskim značajem, optimizirana za poletno lenarjenje in sanjarjenje.

  • Gregor Kocijančič

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    Lupe Fiasco: Samurai 

    Chicaški raperski veteran Lupe Fiasco je svojo deveto ploščo Samurai osredinil okoli nenavadnega koncepta: zamišlja si vzporedno vesolje, v katerem pokojna pevka Amy Winehouse tekmuje v raperskih dvobojih, pri čemer naj bi bil avtor vsa besedila napisal iz njene perspektive. Začelo se je kot prismuknjen miselni eksperiment, obrodilo pa eno najbolj dodelanih in osredotočenih izdaj v avtorjevi (sicer dokaj nekonsistentni) diskografiji. K temu precej pripomorejo čvrsti beati Fiascovega pajdaša Soundtrakka, ki so odločno zazrti v jazz rap estetiko devetdesetih let, a album bi bil veliko prepričljivejši brez pevskih refrenov, ki skoraj vsak komad (od le osmih) zamažejo s konjskim odmerkom osladnosti.

  • Gregor Kocijančič

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča

    HOMESHAKE: Horsie

    Otožni slavček Peter Sagar nas je na začetku pomladi počastil z izjemnim albumom CD Wallet, na katerem je po dolgem obdobju skladanja minimalističnih synthovskih kompozicij presedlal na polje hrupnejše, a še vedno izrazito spokojne kitarske muzike, ki je navdih črpala predvsem iz zapuščine slowcore klasikov. Manj kot pol leta kasneje je posnel še eno dolgometražno ploščo, na kateri nadaljuje pot ležernega spalničnega popa, pri katerem je, kot pravi, navdih črpal iz del velikanov, kot so D’Angelo, Sade in My Bloody Valentine. Na papirju zmagovalna kombinacija inspiracij, a avtor se na plošči pogosto spotakne ob minimalistične težnje, saj svoj značilni zvok tako radikalno oskube do najosnovnejših elementov, da se zdijo številne skladbe enostavno nedokončane.

  • Borja Borka

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Plošča  Za naročnike

    Dirty Three: Love Changes Everything

    Dirty Three so starine. Trojec »alternativnega postrocka« je prvič strnil vrste že davno, v času strmega vzpona grungea, brstečega razvejanja rapa in v letu, ko je skupina REM pela o tem, da so človeka poslali na Luno. Od leta 1992 deluje vedno bolj sporadično, vse bolj kot nekakšen projektni bend, saj so člani zelo zasedeni z visokokalibrskimi drugimi projekti. Sestavljajo ga kitarist Mick Turner in bobnar Jim White ter najbolj znan med tremi, violinist, multiinstrumentalist in skladatelj Warren Ellis; tako je zaradi njegovih najrazličnejših in številnih sodelovanj z Nickom Cavom, ki se raztezajo čez zadnja tri desetletja. Dirty Three so v devetdesetih letih, ko so imeli več časa za druženje, posneli več ključnih hudo dinamičnih dratarskih popotovanj »od šepetanja do hrupa«, ki danes veljajo za pomembna poglavja iz široke panorame rocka tistega desetletja. Edinstveni sloves pa so si ustvarili tudi z izjemnimi živimi nastopi.

  • Bernard Nežmah

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Manca Erzetič: Hermenevtika pričevanja 

    Prav take travme so objekt knjige, ki se posveča posebnemu tipu pričevanj – izkušnjam totalitarizma, ki so jih ubesedile žrtve nacizma v koncentracijskih taboriščih in komunizma na Golem otoku. Toda enostavna pot se takoj zaplete: ubiti molčijo, v njihovem imenu govorijo preživeli. Toda ti, ki so preživeli Auschwitz, nosijo s seboj občutek krivde, da so ostali živi, morda celo na račun pobitih. A četudi to preidemo, nam ne ostane priča nasploh. Pač pa priča, ki ostane priča (Boris Pahor), priča, ki se odpove priči (Primo Levi), priča, ki postane nepriča (golootočan Marijan Rogić), in od tod še tri variante: nepriča, za katero hočejo, da je priča (Adolf Eichmann), nepriča, ki hoče biti priča (Jovo Kapičić, vrhovnik Golega otoka), in neprava priča (Edvard Kocbek).

  • Matej Bogataj

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Knjiga  Za naročnike

    Benjamin Labatut: Slepa luč

    Benjamin Labatut, Čilenec (rojen leta 1980), pravzaprav stopa po poti, ki jo je z uspešnico markiral Daniel Kehlman v Izmeri sveta, ko je pisal o dveh genijih. Prvi je Humboldt, ki je prekrižaril vsa morja, preplezal vse vršace vseh celin, dal ime orjaškemu lignju in bil vsestransko mobilen in dejaven. Njegovo delovanje presvetljuje z Gaussom, ki je dal nekaj matematičnih prispevkov, recimo ime krivulji, vendar pa ni zapustil domačega kraja in je, po Kehlmanu, skozi podstrešno okno videl dlje, razumel več in imel bolj razgiban, čeprav manj praktičen um.

  • Gregor Kocijančič

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  Za naročnike

    V službi družbe

    Tomato Košir (rojen leta 1978 v Kranju) sodi med naše najpomembnejše grafične oblikovalce. Za svoja presežna dela, od vizualnih komunikacij do vizualnih komentarjev, je prejel nekatere najuglednejše nagrade, nazadnje letos spomladi nagrado Prešernovega sklada, najvišje priznanje Republike Slovenije za dosežke v umetnosti. Prislužil si ga je z »vrhunskim oblikovanjem, katerega lastnosti so skrbno premišljena večplastna vsebina, likovno kakovostna, izčiščeno odmerjena grafična zasnova ter obrtniško natančno izpeljani projekti, ki odsevajo trenutno družbeno situacijo«. V utemeljitvi nagrade smo še prebrali, da imajo njegova dela »izjemno sporočilno moč«.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Beverly Hills Cop

    »Policaj sem trideset let, črn pa še dlje,« dahne Axel Foley (Eddie Murphy), manični detroitski policaj, ki se spet zavihti na Beverly Hills in ki nekemu bad guyu sikne, da je gledal preveč filmov – sam je videl preveč klišejev. Dobro znan kliše, sicer utrudljivi deus ex machina, mu da hčerko (Taylour Paige), ki jo je zanemaril (prasec! – da v Detroitu ne bi zapadla v slabo družbo, jo je poslal na Beverly Hills!), tako da se zdaj – ko je odvetnica z Beverly Hillsa in ko skušata s pomočjo njenega bivšega (Joseph Gordon-Levitt), sicer detektiva, potolči zaroto, v kateri se mehiški karteli objemajo z elegantnimi, dizajnersko oblečenimi, skorumpiranimi policaji (Kevin Bacon) – stalno prepirata. No, zgodbe se ne boste najedli. Tam je le pro forma. To ni Kralj Ojdip. Še manj Stari.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Nekaj je v vodi

    Ko se Meg (Hiftu Quasem) in Kayla (Natalie Mitson) ponoči sprehajata po Londonu, ju brutalno, sadistično napadejo štiri homofobična dekleta (Meg povsem razbijejo), toda ko se leto kasneje znajdeta na rajskem tropskem otoku, kjer se naj bi poročila njuna prijateljica Lizzie (Lauren Lyle), začne to dekliško skupnost, v kateri sta še družici Cam (Nicole Rieko Setsuko) in Ruth (Ellouise Shakespeare-Hart), mučiti, strašiti, brutalizirati in terorizirati še hujša pošast – morski pes. Agresiven, vztrajen, nezadržen. Logično: punce pred njim z otoka zbežijo na morje. Logično: čoln, v katerem bežijo, kmalu trči ob čer in potone. Logično: punce obtičijo v morju – same, nemočne. Logično: ena izmed njih ne zna plavati. In logično: mimo pripelje jet-set jahta, ki jih ne opazi. Pod njimi morski pes, serijski morilec, ki se mu – logično! – nikamor ne mudi, med njimi pa – spet logično! – nobene šepetalke morskim psom.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Moj zločin

    Moj zločin je farsična kriminalka, v kateri nas François Ozon, ljubitelj farsičnih kriminalk (Osem žensk, Bazen), odpelje v trideseta leta prejšnjega stoletja, v čas velike gospodarske krize, v čas fašizma (Hitler je že vstal), v čas, ki je klical gibanje #MeToo. Ker z gibanjem ni še nič, vskočita sostanovalki Madeleine (Nadia Tereskiewicz) in Pauline (Rebecca Marder), ki komaj shajata s stroški pariškega joie de vivre. Pauline je odvetnica brez klientov, Madeleine pa igralka brez vlog. Grozi jima deložacija (najemnine že pet mesecev nista plačali), tem bolj, ker se bo Madeleinin zaročenec (Édouard Sulpice), ki čaka, da umre njegov premožni oče, poročil z drugo žensko, in ker se sama Madeleine s sestanka s slovitim, bogatim producentom Montferrandom vrne praznih rok. Toda sreča v nesreči: producenta – »starega prasca«, »vročeglavega in vzkipljivega« – najdejo mrtvega. Nekdo ga je ustrelil. Madeleine bo priča na sodišču – končno vloga! Končno slava! Toda: zakaj bi bila le priča? To bi bila le stranska vloga. Mar ne bi bilo bolje, če bi se delala, da ga je umorila? Mar ne bi bilo bolje, če bi priznala? Pauline bi dobila klientko, Madeleine pa vlogo. Boljšo od filmskih in gledaliških vlog. Madeleine itak pravi, da jo je – ko je odhajala – napadel: začel jo je grabiti, poljubljati. Harvey Weinstein! »Kričala sem, prerivala sva se. Potisnil me je na kavč. Ugriznila sem ga. Začel je tuliti, imel je divji pogled. Kot da ga je to zabavalo. Kot da sem ga vzburila.« Potem je zbežala. Brez vloge – a vendar vlogi v objem. Noče pristati na cesti. Pauline tudi ne.

  • Marcel Štefančič jr.

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Film  Za naročnike

    Otroci drugih

    V romantični komediji se zatreskata fant in punca, a se potem zgodi nekaj, zaradi česar se razideta – jasno, na koncu spet shodita. Potrebujeta ovire in blokade in frustracije, da bi se lahko zbližala in povezala. V francoski romantični komediji Otroci drugih se v glasbeni šoli spoznata in zastreskata Rachel (Virginie Efira) in Ali (Roschdy Zem), učiteljica in industrijski oblikovalec, oba srednjih let, a se ne razideta, pa čeravno se nenehno dogajajo reči, zaradi katerih bi se v romantičnih komedijah razšla – oba sta imela že prej dolge zveze. Nikoli ne bosta sama. Ali ima petletno hčerko Leilo (Callie Ferreira-Goncalves; s Chiaro Mastroianni), Rachel pa je še vedno po malem prilepljena na svojega bivšega (Sebastien Pouderoux), a nima otroka. In ko ji ginekolog, ki ga igra veliki dokumentarist Frederick Wiseman, pove, da se ji plodna leta iztekajo, ji ne preostane drugega, kot da na Alijevo vprašanje, »Mi lahko pride vate,« odgovori: »Da.« Videti bi morali njeno razočaranje, ko – pod tušem, na terenu grozljivk à la Carrie – dobi menstruacijo. Videti bi morali njen strah, ko Leila med neko predstavo na prostem nenadoma – le za hip ali dva – izgine. In videti bi morali njeno nelagodje z nasmeškom, ko ji neka ženska na vlaku reče, da ji je Leila zelo podobna, saj misli, da je njena hči, in ko ji mlajša sestra, sestrica, v grozi pove, da je noseča. »Vse bo v redu.«

  • Izak Košir

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    16/07—27/08

  • Stanka Prodnik

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  TV  Za naročnike

    TV komentar / Direktorjev preporod

    Težko je danes soditi, ali je bil res največji problem RTV Slovenija ravno predsednik uprave Zvezdan Martić – ki je odstopil pred mesecem dni, ko je postalo jasno, da kolektiv in tudi programski svet upravičeno zavračata njegov predlog, da bi članica uprave postala članica ekipe, ki je pod Janševim patronatom sodelovala pri izživljanju nad zaposlenimi in novinarstvom. Vemo pa, da zagotovo danes nista problem RTV Slovenija le odsotnost uprave s polnim mandatom in kolektiv, ki ga res lomi, ampak tudi sam programski svet. Naj izrečemo, da še vedno podpiramo sedanjo ureditev, po kateri programski svet predstavljajo predstavniki civilne družbe in zaposlenih, a vendar od njih nismo pričakovali takega pametovanja, cinizmov, nesramnosti, izživljanja, arogance – in predvsem vsevednosti. Žal novi svetniki ne vedo kaj dosti o upravljanju. Še manj vedo o upravljanju ljudi. Še manj o upravljanju kadrov. Tako nekdo, ki ve, kam želi pripeljati hišo v res zagatnem stanju, pač ne ravna. Žal tudi nimajo elementarne skromnosti, da bi se nevednosti zavedali, gre namreč za izredno težko nalogo, pri kateri pa – to bi lahko vedeli – prav tak pristop le še poslabšuje stanje. RTV je pač ranjena hiša in ranjeni so tudi njeni ljudje.

  • Saša Eržen

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Hudo

    Vonj po kloru

    Klor je kemijski element, ki so ga na bojiščih v prvi svetovni vojni do izuma plinskih mask uporabljali kot strupeni plin, danes pa se ljudje z njim bojujejo le še proti mikroorganizmom, saj je v majhnih količinah uporaben kot učinkovito ter poceni dezinfekcijsko sredstvo. Če pogrešate vonj bazena, vode iz pipe v velemestih ali sveže razkuženih javnih prostorov, je sveča z vonjem po kloru kot nalašč za vas. Ponuja jo majhna svečarska firma iz Chicaga, ki si je nadela ime Stinky, smrdljiv, ker poleg dišečih sveč ponujajo tudi smrdeče; najbolj ogabne so sveče z vonjem po urinu, gnijočem mesu, bruhanju in prdcih. Med takimi, za katere je to, ali smrdijo ali dišijo, predvsem stvar osebnega okusa, so sveče z vonji po kislih kumaricah, pečeni slanini, petardah, pomfriju, denarju, pivu, izpušnih plinih, česnu, živalskem vrtu, usnjeni jakni, bencinu, načo siru, svinčniku, zemlji in paradižnikovih listih. Med všečnejšimi, klasičnimi vonji, ki so jih ujeli v sveče, pa so vonj po svežem kruhu, sveži posteljnini, kavi, jasminu ipd. Vsaka od sveč ima pred sabo kakih 30 ur gorenja in nadišavljanja oziroma zasmrajevanja okolice.

  • foto: Igor Škafar

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Ulica

    Ira

  • Saša Eržen  |  foto: Marijo Županov*

    12. 7. 2024  |  Mladina 28  |  Kultura  |  Portret  Za naročnike

    Polona Janežič / Glasbenica, ki sanja o tem, da bi pisala filmsko glasbo

    Je ustvarjalka s številnimi talenti in veščinami, od pianistke, klaviaturistke, skladateljice, aranžerke oziroma prirediteljice glasbe do pisateljice in glasbene producentke – za slednjo se je izobraževala med pandemijo, ko je z nastopi kazalo bolj slabo. Najbolj pa jo bržkone poznamo kot članico priznane etno zasedbe Katalena, ki je ravno praznovala 23. rojstni dan. Kot pravi Polona Janežič (1980), je to gotovo najdaljša profesionalna in osebna zveza vseh šestih članov benda. No, zdaj jih je sedem in skupaj z novo pridruženo članico Jeleno Ždrale pripravljajo nov album, za katerega so že zastavili nekaj pesmi, tematski okvir meje in izhodišče, ki je soundtrack za – (za zdaj še) fiktivni, čeprav scenarij zanj obstaja – film ceste, po kateri člani benda kolesarijo ter jih vodi po mejnem območju od Rezije do morja.

  • Damjana Kolar

    12. 7. 2024  |  Kultura

    REJVikend / Vodnik po klubskih dogodkih

    Ne veste, kam v petek in soboto zvečer? Preverite, kaj smo izbrali za vas.

  • Uredništvo

    10. 7. 2024  |  Kultura

    »Številni ljudje se selijo v iskanju varnosti in boljšega življenja«

    Helena Tahir (1992) je ena najprodornejših vizualnih umetnic mlajše generacije pri nas, ki primarno deluje na področjih grafike, slikarstva in risbe. Je rezidenčna mlada umetnica v ljubljanski Švicariji, ki deluje pod pokroviteljstvom Mednarodnega grafičnega likovnega centra, in tam trenutno ustvarja, umetniško prakso pa nadgrajuje s poučevanjem na oddelku za grafiko na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. S svojo najbolj osebno razstavo doslej, Poslednji sektor, ki je bila letos v ljubljanski galeriji Ravnikar Gallery Space (ta umetnico tudi zastopa), je raziskovala svoje iraške korenine in dediščino. Projekt je posvetila očetu, ki je na začetku sedemdesetih let v iskanju boljše prihodnosti iz Bagdada emigriral v Jugoslavijo, nejasne in zamolčane drobce njegove (in svoje) zgodovine pa je poskušala odkriti in povezati s prelomnim potovanjem v Irak januarja 2023.

  • STA

    9. 7. 2024  |  Kultura

    Slovenski filmi v Pulju

    V Pulju bo od 11. do 18. julija potekal 71. filmski festival. V različne programske kategorije so se uvrstili tudi slovenski filmi. Na ogled bodo koprodukcijski filmi: Poslednji heroj, Živi in zdravi ter Mož, ki ni mogel molčati, ter kratka filma Domčani in Zadnji dan pomladi, so sporočili iz Slovenskega filmskega centra.

  • Uredništvo

    9. 7. 2024  |  Kultura

    »Slovenija nima zvezd«

    V šestdesetih letih je bila Špela Rozin prva jugoslovanska filmska igralka, ki ji je uspel preboj v evropski Hollywood – postala je kraljica italijanskih vesternov, peplumov, kriminalk in mjuziklov, obenem pa je briljirala v jugoslovanskih filmih, v partizanskih epopejah in v sodobnih urbanih dramah, toda slovenski filmi so jo odkrili šele zdaj. A bila je očitna. Nezgrešljiva. Nujna. Bistvena.