Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

Oslo, 31. avgusta

Oslo, 31. August, 2011
Joachim Trier

Dan živih mrtvecev.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 42  |  Kultura  |  Film

Dan živih mrtvecev.

Pozabite na vse tiste filme o zombijih, ki ste jih videli. Pozabite na vse tiste mrtve, ki se vračajo. Danes – v pogojih vse bolj čistega, neoliberalnega kapitalizma – vrnitev med žive ni več mogoča.

Ko enkrat izpadeš, ne moreš več nazaj. Ko enkrat izpadeš, si mrtev – in živi nate gledajo zviška, s prezirom in skepso. Življenje je pač battlefield, nadaljevanje kapitalizma z drugimi sredstvi. Ali pa še bolje: ne pozabite na vse tiste filme o zombijih, ki ste jih videli. Mar niso prav zombiji tisti, ki jim ne pustijo, da bi se vrnili med žive – med konzumente? Hočejo konzumirati, kažejo strašno slo po izpolnjevanju nalog, ki jim jih nalaga kapitalizem – a jih ne pustijo nazaj. Ker so izpadli.

Ponovno vključevanje v obstoječi družbeni red je tako depresivno, tako avtodestruktivno in tako neznosno kot odpadanje od tega reda, kar v norveškem filmu Oslo, 31. avgusta, ki ga je posnel Joachim Trier, avtor napol kultne Reprize, izkusi tudi Anders (Anders Danielsen Lie), inteligentni, resignirani, melanholični džanki, nesojeni pisatelj, okej, zombi, ki se zadnji dan poletja vrne od mrtvih, ali bolje rečeno, po rehabilitaciji se skuša ponovno vključiti v družbo, a ga nihče noče – vsi ga zavračajo. Sestra bi se mu najraje izognila, starša, ki sta ga vzgajala v liberalnem duhu (kritičnost, demokracija, ateizem), sta se preselila na Azurno obalo, uredniku, potencialnemu delodajalcu, ki ga navduši s svojimi pitchi (»Seks v mestu skozi oči Schopenhauerja«), se zatrese glas, ko mu pove, da je bil na heroinu, njegov najboljši prijatelj, profesor književnosti, pa ga sprejme zadržano – tudi sam je po malem mrtev. Z ženo ne fukata več, komaj še govorita, v glavnem igrata PlayStation – logično, igrico Battlefield. Nekoč, pred leti, mu je rekel: »Tistim, ki se hočejo samouničiti, bi morala družba pustiti, da se samouničijo.« To je bila sicer le pozerska prerokba, ki pa se je – zdaj, v času neoliberalnega kapitalizma in presihajoče socialne države – izpolnila. Socialna država je bila nekoč mehka – zdaj je bolj trda in hladna, »vitka«, zato ne omogoča več mehkih padcev. Socialna država je mehčala in senzibilizirala tudi družbo, tako da je tiste, ki so izpadli in odpadli, lažje sprejemala nazaj – zdaj, ko je otrdela, pa je otrdela in zaledenela tudi družba, tako vrnitev med žive ni več mogoča. Z otrditvijo socialne države so otrdeli tudi ljudje, tako da prehod ni več mogoč. Mrtvi preprosto niso več konkurenčni. Nimajo več dodane vrednosti. »Star sem 34 let, ničesar nimam, ne morem pa začeti z ničle,« pravi Anders, ki izgleda kot dedič Roberta Eroice Dupee (Jack Nicholson) iz Rafelsonovih Petih lahkih komadov (ja, tudi Anders je antiintelektualistični intelektualec in pianist) in ki ga pogled na srečno mladino – študente, študentke, mlade profije, debitante – ne osrečuje, še toliko manj, ko v restavraciji lovi njihove pogovore in njihove želje (da bi na loteriji zadela milijon, da bi igrala v filmu, da bi prepotovala svet ipd.) in ko vidi, kako kapitalizem pritiska na njih in kako od njih zahteva misije, ki jih ne morejo izpolniti. Nostalgija mu ne pomaga, ali bolje rečeno – to, da je nostalgičen, ga ne reši, ampak pogubi. Anders se boji prihodnosti. Prihodnost ni za mrtve. V času zombificirane socialne države in otrdele družbe je vera v »nov začetek« in »drugo priložnost« le še iluzija, le še opij za mase.

(Kinodvor)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.