18. 7. 2014 | Mladina 29 | Kultura
Osvojitev Arlesa
Ciril Jazbec je s pretresljivo serijo fotografij iz življenja Inuitov prepričal vrh svetovne fotografske stroke
Ciril Jazbec na svoji samostojni razstavi v Arlesu
© osebni arhiv
Arles, majhno, čez leto zaspano provansalsko mestece na jugu Francije, vsako leto za nekaj poletnih mesecev postane »meka« svetovne fotografije. V njem poteka svetovno pomemben fotografski festival z naslovom Recontres d’Arles, kar bi lahko prevedli kot »za srečevanje drugih«. V tem času si nekaj manj kot sto tisoč ljubiteljev fotografske umetnosti, kolikor jih letno obišče festival v Arlesu, lahko ogleda petdeset razstav fotografij najbolj priznanih fotografov na svetu. Toda razstav, kot pravi Branimir Ritonja, mariborski fotograf, ki je letos obiskal arlski festival že petič zapored, je v resnici še veliko več, saj veliko fotografov razstavlja svoja dela kar v kleteh stanovanjskih hiš, kjer jim meščani Arlesa postavijo improviziran razstavni prostor. Več>>
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
18. 7. 2014 | Mladina 29 | Kultura
Ciril Jazbec na svoji samostojni razstavi v Arlesu
© osebni arhiv
Arles, majhno, čez leto zaspano provansalsko mestece na jugu Francije, vsako leto za nekaj poletnih mesecev postane »meka« svetovne fotografije. V njem poteka svetovno pomemben fotografski festival z naslovom Recontres d’Arles, kar bi lahko prevedli kot »za srečevanje drugih«. V tem času si nekaj manj kot sto tisoč ljubiteljev fotografske umetnosti, kolikor jih letno obišče festival v Arlesu, lahko ogleda petdeset razstav fotografij najbolj priznanih fotografov na svetu. Toda razstav, kot pravi Branimir Ritonja, mariborski fotograf, ki je letos obiskal arlski festival že petič zapored, je v resnici še veliko več, saj veliko fotografov razstavlja svoja dela kar v kleteh stanovanjskih hiš, kjer jim meščani Arlesa postavijo improviziran razstavni prostor. Več>>
Ciril Jazbec, 27-letni slovenski fotograf, si je lani na tamkajšnjih »portfolio review« srečanjih kot prvi slovenski fotograf izboril samostojno razstavo v okviru festivala in zdaj, leto kasneje, jo je tudi postavil na ogled. V fotografski umetnosti je samostojna razstava v Arlesu zelo pomembna nagrada in priznanje v svetu fotografije, saj dobitnika razstave izbere 20-članska žirija vrhunskih galeristov, kuratorjev in fotografov, ki podrobno analizira delo stotin fotografov, ki sodelujejo v tem izboru.
Priznani slovenski fotograf Borut Peterlin, ki je na predstavitvi portfoliev letos sodeloval s cikloma fotografij Velika depresija in Očetova zgodba, pravi, da so te predstavitve zelo »pomembne, ker ljudi v svetu fotografije opozoriš nase, hkrati pa ti ocena, ki jo o tvojih slikah izrečejo vrhunski strokovnjaki, omogoča, da svoje delo postaviš v realen okvir svetovne fotografske ustvarjalnosti in začneš kritično razmišljati o svojem delu«. Peterlin je zelo zadovoljen s svojo udeležbo v Arlesu. Prepričan je, da bo z njeno pomočjo »naslednje leto razstavljal ali kako drugače sodeloval v Rusiji, v Italiji, na Norveškem, na Nizozemskem in v Franciji«. V izboru najboljših »portfolio review« pa naj bi se uvrstil na peto ali šesto mesto med več sto fotografi.
Jazbečeva zmaga na lanskih predstavitvah portfoliev je bila presenečenje. Pod naslovom Na tankem ledu je namreč predstavil fotografije iz življenja Inuitov na Grenlandiji. Njihov način življenja je zaradi podnebnih sprememb vse bolj ogrožen, vendar pa doslej takšnemu fotografskemu žanru arlski festival ni namenjal veliko prostora, saj se je uveljavil kot festival umetniške, sodobne fotografije, kjer je – kot pravi Branko Ritonja – ospredju koncept, ki potrebuje veliko spremnega besedila za razumevanje podob. Peterlin celo pravi, da se je sodobna fotografija v marsičem izrodila, postala je »freak show, saj fotografi kar tekmujejo, kako na postmodernistični način čim bolj kršiti pravila kompozicije, ki smo se jih naučili v šolah. Morda je zato zaslediti trend vračanja h klasični fotografiji, kakršna je tudi Jazbečeva, ki upošteva kompozicijo, svetlobo in tehnične specifikacije. V bistvu imajo ljudje že dovolj snap shotov«, pravi Peterlin. »Pri Jazbecu fotografija sama pripoveduje zgodbo. Še več. Mnogi fotografi so že slikali življenje Inuitov na Grenlandiji. Toda pri opazovanju Jazbečevih fotografij ima človek občutek – morda zato, ker ni vzel širokokotnega objektiva – da je bil dejansko tam z ljudmi,« meni Branimir Ritonja.
Borut Peterlin je med drugim predstavil serijo Velika depresija v tehniki mokri kolodij (na fotografiji propadli Novoles)
© Borut Peterlin
Razstava Cirila Jazbeca v arlskem Ateljeju, ki jo spremlja knjiga z osemdesetimi njegovimi fotografijami iz cikla Na tankem ledu, je pravzaprav nadaljevanje njegovih prejšnjih projektov, v kateri je prav tako tematiziral ogroženost načinov življenja zaradi podnebnih sprememb. Kamorkoli pride, bil je tudi na Kiribatih in na Aljaski, z domačini vzpostavi iskren odnos. »Toda moje fotografije niso romantično prikazovanje včerajšnjega sveta. Prikazujem tudi moderno življenje. Na moji fotografijah iz najbolj odročnih krajev boste videli ljudi z iPadi. Vendar dajem vanje tudi sebe, saj so moje fotografije tudi refleks moje osebnosti,« pravi Jazbec. Ne zanima ga (zgolj) estetska fotografija per se, saj je v njegovih fotografijah čutiti tudi angažiranost, kajti verjame »v estetsko, vizualno moč fotografije kot mosta med gledalcem in mojim delom, saj ga je z estetskim mogoče pritegniti«.
Jazbec že snuje nove projekte, tudi v povezavi fotografije z drugimi mediji, saj je »edino zagotovilo, da napreduješ, umik iz območja ugodja in postavitev novih izzivov«, pravi. Opredeljuje se za dokumentarno avtorskega fotografa, »ki pa želi stopiti tudi onkraj tega žanra ter v svoje fotografije prenesti tudi svoje občutke in zanimanje za svet in ljudi«.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.