27. 11. 2015 | Mladina 48 | Kultura | Film
Bojna sekira
Bone Tomahawk, 2015
S. Craig Zahler
Deadwood.
Zakup člankov
Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?
27. 11. 2015 | Mladina 48 | Kultura | Film
Deadwood.
V vesternih, ki so nekoč – z Johnom Waynom v velikem planu – preplavljali velika plana in male ekrane, ni bilo nobenega dvoma: Indijanci so pošasti. Belske družine, ki so potovale na Divji zahod, so mučili, terorizirali, masakrirali, žive odirali, sežigali, skalpirali, tomahavkirali.
To, da so belci prihajali na indijanski teritorij in si ga prisvajali, vesternov ni zanimalo – “nianse” bi le pokvarile črnobelo sliko, na kateri je temeljila belska, ameriška mitologija, no, ideologija “manifestne usode” in belske “izjemnosti”. Belci so bili nedolžni – Indijanci so bili divjaki. Belci so imeli pravico do novega življenja – Indijanci so si zaslužili smrt. Ker so bili “pošasti”. Danes si vestern te slike ne more več privoščiti. Vsi bi ga razsuli in obtožili rasizma, celo fašizma. V sedemdesetih letih so novi vesterni – postvesterni, antivesterni ipd. – klasični vestern dekonstruirali in demitizirali tako, da so vpeljali še hujše pošasti: belce. Bojna sekira – mračni, brutalni antivestern, ki se dogaja okrog leta 1880 – pa gre še korak dlje, saj belci, avtentične pošasti divjega zahoda, tu končno naletijo na sebi enake: na kanibalske, sadistične, hropeče, pračloveške, nečloveške pošasti, ki živijo v jami, iz katere skuša eklektična ekspedicija – šerif iz mesteca Bright Hope (Kurt Russell), njegov pomočnik (Richard Jenkins), pohabljeni Arthur (Patrick Wilson) in pistolero (Matthew Fox), ki naj bi pobil največ Indijancev daleč naokoli – rešiti ugrabljene mestjane. V pusto, puščobno, mršavo, nerodovitno okolje, ki spominja na Bližnji vzhod, bušne veliko krvi, toda ko se belci koljejo s “trogloditi”, ki spominjajo na kanibalske, jamske pošasti iz McTiernanovega Trinajstega bojevnika, se zdi, kot da koljejo sebe. “Trogloditi” namreč izgledajo kot resnica belcev, kot njihova degenerirana verzija – kot pošasti, v katere belce prelevi kolonialna shock & awe vera v “izjemnost” in “manifestno usodo”. A po drugi strani: že uvodni prizori, v katerih banditska belca (David Arquette & legendarni Sid Haig) sadistično smasakrirata belske popotnike, pokažejo, da bodo pošasti težko dohajale belce. Divji zahod ni bil vestern, temveč grozljivka.
Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.