Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

Trgovski potnik

Forushande, 2016, Asghar Farhad

za +

Sramota.

 

Zakup člankov

Celoten članek je na voljo le naročnikom. Če želite zakupiti članek, je cena 4,5 EUR. S tem nakupom si zagotovite tudi enotedenski dostop do vseh ostalih zaklenjenih vsebin. Kako do tedenskega zakupa?

Članke lahko zakupite tudi s plačilnimi karticami ali prek storitve PayPal ali Google Pay

Tedenski zakup ogleda člankov
Za ta nakup se je potrebno .

4,5 €

Za daljše časovne zakupe se splača postati naročnik Mladine.

Mesečna naročnina, ki jo je mogoče kadarkoli prekiniti, znaša že od 16,20 EUR dalje:

Marcel Štefančič jr.

 |  Mladina 4  |  Kultura  |  Film

za +

Sramota.

Trgovski potnik je film o ženski in dveh moških – z enim je poročena, drugi pa jo posili. Kaj je bolje? Ali natančneje: mar ni strogi, represivni patriarhat, kakršnega prakticira Iran, le oblika posilstva?

Emad (Shahab Hosseini) je podnevi učitelj, ponoči pa igralec – tako kot Rana (Taraneh Alidoosti), njegova žena, saj nastopata v amaterski postavitvi Millerjeve Smrti trgovskega potnika. Toda Rana neke noči nehote odpre vrata neznancu, ki jo brutalno posili – mislila je, da je njen mož. To kakopak vse spremeni. Rana – ponižana ter polna šivov, modric in drugih ran – ima vse večje težave z nastopanjem v teatru, v tej predstavi za javnost, še hujše težave z javnim nastopanjem pa ima Emad, a ne zaradi ženine bolečine, temveč zaradi svoje – drugi moški se je dotaknil nečesa, kar pripada njemu, potemtakem njegove lastnine. Prava žrtev posilstva ni njegova žena, temveč on, njen mož. Vsaj v njegovih očeh, ki jih je formiral patriarhalni učbenik – po malem pa tudi plakat za Bergmanovo Sramoto, ki visi na steni v njunem stanovanju. Naj s to predstavo nadaljujeta? Ali iranski možje le igrajo vloge – tako kot iranske ženske? Kaj, če Rana le igra ponižano, posiljeno žensko? Še toliko bolj, ker nismo točno videli, kaj se je zgodilo. Je to le njena predstava, le acting-out, s katerim skuša poudariti posiljevalsko naturo patriarhata?

Rana namreč nima le težav z nastopanjem v javnosti, v gledališki predstavi, ki jo pripravljajo, temveč tudi doma. Strah jo je – da bo napadena, ponižana, posiljena. Kot pravi Eva v Bergmanovi apokaliptični Sramoti: “Včasih je kot v sanjah. Ne mojih. Silijo me v sanje nekoga drugega.” Ja, Rano je strah “svojega” trgovskega potnika, a “vlogi” v tej predstavi se noče odpovedati. Tudi Emada, ki hlepi po maščevanju, je strah – nje. Trgovski potnik je kritika iluzije in kronika deziluzije. Ko je hardcore feministka Andrea Dworkin pred leti – v knjigi Intercourse (1987) – oznanila, da patriarhat erotizira in fetišizira prav žensko podrejenost moškemu (če bi rekla, da seks v patriarhalnih razmerjih moči vedno deluje kot posilstvo, ne bi dosti zgrešila), so se vsi le smehljali, toda Trgovski potnik jim bo obraze zresnil. (Cankarjev dom)

Pisma bralcev pošljite na naslov pisma@mladina.si. Minimalni pogoj za objavo je podpis z imenom in priimkom ter naslov. Slednji ne bo javno objavljen.