• STA

    16. 9. 2024  |  Kultura

    TV nagrade emmy / Padel je rekord

    Serija televizije FX Shogun je na nedeljski 76. podelitvi televizijskih nagrad v Los Angelesu stopila v zgodovino z 18 emmyji, kar je največ doslej za serijo v eni sezoni. Shogun je med drugim dobil emmyja za najboljšo dramsko serijo, najboljšo moško in žensko glavno vlogo, ki sta ju osvojila Hiroyuki Sanada in Anna Sawai.

  • Uredništvo

    15. 9. 2024  |  Kultura

    »Mlajšim generacijam bomo morali znova približati osebne zgodbe ljudi«

    "Veliko razmišljam o konceptu spomina, sploh kolektivnega pomnjenja. Kultura spominjanja je nujna, če želimo preživeti naslednjih sto let. Imamo učbenike, statistike, številke, pri čemer pozabljamo, da ljudem v spominu v resnici ostanejo zgodbe. Ko se pogovarjam s prijatelji ali družinskimi člani, ugotavljam, da se nihče ene stvari ne spominja popolnoma enako. Vsak ima o njej svojo zgodbo. Ne spominjamo se dejstev, samo naracije, ki je zgrajena okoli teh dejstev. Tako delujejo naši možgani. Na tak način se tudi učimo, ko si pripovedujemo zgodbe. Zato so slednje najpomembnejša in najbolj briljantna stvar."

  • Vanja Pirc

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura

    Računsko sodišče se z izplačilom nagrade Svetlani Makarovič ni strinjalo

    Računsko sodišče je objavilo revizijsko poročilo o predlogu zaključnega računa proračuna za leto 2023, nekoliko presenetljivo pa je bil v zvezi z njim skorajda največ medijske pozornosti deležen primer, ki mu je v obsežnem, 129-stranskem poročilu posvečena le dobra stran. Še več, ta primer v poglavju, kjer so navedeni kršitelji in kršitve predpisov o poslovanju, sploh ni bil omenjen. Zakaj je torej zbudil pozornost, kateri od tistih, zaradi katerih je računsko sodišče predlogu zaključnega računa za leto 2023 izreklo mnenje s pridržkom, pa ne?

  • Jaša Bužinel 

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Plošča

    Seefeel: Everything Squared

    Londonska posadka, znana po inventivni fuziji post-rock-via-shoegaze brenkanja, zadubiranih elektronskih tekstur in počasnih pulzov, se po 13 letih vrača k izviru, osvežena, a nespremenjena. Frišni mini album, eden mogočih presežkov letošnje elektronske bere, material za fene spokojnih meditacij Boards of Canada in podobnih IDM-klasikov, je neubranljivo omamna in eterična tvarina, ki na možgane učinkuje sedativno kot apavrin. Z mantričnim ponavljanjem vilinskih vokalov Sarah Peacock in hipnotičnih melodičnih motivov Marka Clifforda vas vleče vedno višje in višje v nekakšno lebdeče stanje. Breztežnost. Kot v tistem kultnem uvodnem prizoru iz Fellinijeve klasike Osem in pol, ampak brez štrika, ki bi vas povlekel dol.

  • Borja Borka 

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Plošča

    Black Dot: Love At Glance EP

    Novi srednjemetražec naveze slovensko-hrvaškega prijateljstva teme je prišel potihoma, a jo je hkrati znova potrdil kot enega mednarodno najbolj uveljavljenih projektov klubske muzike, ki jih zmore bližnja okolica. Izšel je namreč pri ugledni etiketi Italo Moderni, ki jo med čermi in pastmi plesnoelektronske industrije uspešno krmari španski prvak Adrian Marth. Naš Christian Kroupa skupaj z najboljšim sosedom Le Chocolat Noirjem na vokalu (skupaj Black Dot) dostavi tri poglavja kompaktne in mrakobne EBM-ovske distopije, ki z dodatkom dveh remiksov (zvezdniškega pristavi Marcel Dettmann) v podaljšku zaide v hitrejše technaške discipline. Glasba za podalpski Blade Runner.

  • Gregor Kocijančič

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Plošča

    Toro y Moi: Hole Erth

    Toro y Moi je na pestri ustvarjalni poti obdelal zares široko paleto žanrov, njegovo deveto ploščo pa zaznamuje najradikalnejši slogovni zasuk doslej. Posnel je emo trap album, ki se spogleduje tudi s pop-punk estetiko s preloma tisočletja, pri čemer mu ne moremo očitati, da skuša zajahati trendovski val, saj je ta že v zadnjih izdihljajih. Kot se za trap ploščo spodobi, je natrpana z gosti, med katerimi se najbolj izkažejo Porches, Kenny Mason in Kevin Abstract, za enega od vrhuncev plošče pa je iz naftalina izmotal indie-pop legendo Benjamina Giddarda (Death Cab for a Cutie, Postal Service). Čeprav je Torova interpretacija razvodenelega žanra zelo samosvoja in sveža, je na plošči ravno toliko spodrsljajev kot bangerjev, tako da pravzaprav lahko držimo pesti, da je zasuk le krajši obvoz.

  • Jaša Bužinel

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Plošča

    Fred again..: ten days

    Nadarjeni aristokrat, ki ga je v varstvo, ko je bil še najstnik, vzel sosed Brian Eno, zdaj 31-letni Frederick John Philip Gibson, se je iz producenta velikih pop imen, ki hite kot po tekočem traku ustvarja stran od žarometov, skoraj čez noč prelevil v institucijo. Postal je Taylor Swift elektronske glasbe! K temu je precej pripomogel njegov privlačni performans za platformo Boiler Room leta 2022, ki si ga je do danes ogledalo kar 38 milijonov ljudi. Gibson je »covidni dobičkar« par excellence, saj je koncept viralnosti med pandemijo popeljal v nove višave. S svojo viralno muziko in posnetki nastopov je preplavil družabna omrežja, postal dobitnik grammyja za najboljši elektronski album in komad ter headliner največjih svetovnih festivalov. Naveza s Skrillexom (prvim imenom EDM-a po letu 2010) in Four Tetom (legendo britanske elektronike) je razširila njegov domet onstran generacije Z, njihov lanski nastop na festivalu Coachella pa se je vpisal med popkulturne prelomnice 21. stoletja, primerljive z nastopom Fatboya Slima na plaži v Brightonu leta 2002.

  • Bernard Nežmah

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Knjiga

    Herman Pontzer: Pokuriti 

    Redno jo najdemo v časopisih, kjer kratek članek razkrije vse modrosti. Evolucijski antropolog Pontzer pa jo razčleni na skoraj 500 straneh.

  • Matej Bogataj

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Knjiga

    Jasmin B. Frelih: Ledeni možje

    Romana domačega pisatelja Jasmina B. Freliha (1986) Na/pol in Piksli že z naslovom, še bolj s samo pisavo opozarjata na fragmentarnost, tudi nezaključenost celote, ki ostaja prikrita z detajli in nadrobljenostjo, zato so zgodbeni obrati včasih znotrajliterarni. Ob tem so avtorsko prepoznavni izbrušenost in visoka jezikovna artikulacija, spretno preigravanje različnih glasov in prepoznavnih, tudi drugostopenjskih – medbesedilnih – leg izjavljanja.

  • Dora Trček

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura

    »Pojem matere je tema, ki si jo družba zelo lasti«

    »Kdo je mama?« se v predstavi z naslovom KRIK: MAMA, ki bo na odru ljubljanskega Gledališča Glej premierno zaživela prav na dan izida tokratne številke Mladine, sprašuje kolektiv REAKTOR. Skupina mladih gledaliških ustvarjalk in ustvarjalcev se s svojimi projekti loteva tabuiziranih, prezrtih in marginaliziranih tem, ki so v družbi vseprisotne, a jim je znotraj institucionalnega gledališča le redko odmerjen prostor. Urša Majcen, Katja Markič, Lara Wolf in Jure Žavbi so tokrat ustvarjalne moči združili s priznano igralko Nino Valič in na oder postavili uprizoritev, ki si za izhodišče postavlja fiziološko raziskavo dednosti travme, pri tem pa razpira vprašanja družbenih pričakovanj, konvencij in pritiskov na vlogo matere ter odnosov, ki jih ta zaznamuje.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Otroci Divjega zahoda

    Tom in Mary, mala Irčka, tipični disneyjevski siroti, med iskanjem strica srečata vse ikone divjega zahoda (bizone, Indijance, zlatokope, revolveraše, bandite ipd.), toda tale španski animirani vestern, ki sicer slavi prijateljstvo, družino, solidarnost, pustolovstvo, multikulturnost in pogum, si prav veliko ne upa, tako da deluje vse preveč gladko in klišejsko, pa čeravno je posnet po desetminutnem animiranem filmčku Cuerdas, ki je dobil več kot 240 nagrad – noben kratki animirani film jih ni dobil več.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Če kdo trikrat vzklikne Beetlejuice, se prikaže Beetlejuice

    Burtonovi filmi so pozivi k prilagoditvi, toda ne k prilagoditvi statusu quo in normalnosti, ampak k prilagoditvi drugačnosti, alternativnosti in abnormalnosti. Burtonovi filmi nam pravijo: hej, kaj počnete na drugi strani? Pridružite se nam! Glejte, kako fajn se imamo! Če kdo trikrat vzklikne Beetlejuice, se prikaže Beetlejuice, alias Betelgeuse (Michael Keaton), igrivi, obsceni, vulgarni, cinični demon, groteskni vladar posthumnega podzemlja (strukturiran kot vrnitev potlačenega, nenehno na begu pred svojo fatalno, zalezovalsko, frankensteinovsko eks, ki jo igra Monica Bellucci, in onostranskim detektivom, sicer nekdanjim akcijskim junakom, ki ga igra lanthimosovsko iznakaženi Willem Dafoe), toda že naslov tega sequela, ki spominja na fan fiction, namiguje, da ne bo prav dosti trikratnih vzklikov Beetlejuice in da se Beetlejuice – itak bolj simptom kot lik – ne bo ravno pogosto oglašal, zato niti ne preseneča, da njegovo renčanje ne preglasi #MeToo zgodbe o treh generacijah žensk, ki se mojstrijo v pokopavanju moških (in producentov). Lydia (Winona Ryder) vidi mrtve, zato ima svoj televizijski šov, Delia (Catherine O’Hara), njena mačeha, je perfomerka, zato se razstavlja v galerijah, Astrid (Jenna Ortega), njena najstniška hči, pa je fanatična ateistka, zato se ji ne mudi k mrtvim, a mrtvi – »veliki onkraj« – pridejo k njej, bolj živi kot kadarkoli.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    Milli Vanilli / Hotela sta vse

    V osemdesetih letih prejšnjega stoletja so svet obsedli videospoti. MTV je bil kralj. Ko sta Ervin Hladnik in Ivo Štandeker delala intervju z Milanom Kučanom, sta ga vprašala, če kaj gleda MTV. Logično. Vsi so gledali MTV. Vsi so gledali videospote. Ja, bolj so jih gledali, kot pa poslušali. Zato ni nikogar motilo, da vsi ti pevci, pevke in bendi niso zares peli, ampak so le simulirali – itak so simulirali svoj glas. A le zakaj bi to simuliranje – ta lip syncing – koga motilo? Tudi v živih nastopih – recimo v televizijskih šovih – so vsi bolj ko ne simulirali petje. Toda simulirali so svoje petje, svoj glas. Tudi Rob Pilatus in Fabrice Morvan,  člana dua Milli Vanilli, sta petje – povsod, v videospotih in v živo, celo na koncertih – le simulirala, toda simulirala nista svojega petja, svojega glasu.

  • Marcel Štefančič jr.

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Film

    O ljudeh, ki hočejo biti na vsak način všečni, ljubljeni in sprejeti

    Dejanja usmiljenja so vrhunski metafilm. Sodobni filmi – spomnite se le superjunaških filmov – delajo vse, da bi ugajali, da bi bili všečni, ljubljeni, sprejeti, Dejanja usmiljenja – počasna, mračna, klinično ledena, nespektakularna, morbidna, groteskna, onstran dobrega okusa, dolga skoraj tri ure, nelagodna, abstraktna, mizantropska, pošastno nepredvidljiva, brez pietete do seksa, splava, samomora in psov (a hej, jebeni originali so vedno takšni!) – pa izgledajo kot film, ki noče biti všečen, ljubljen in sprejet, toda – ironično! – pripovedujejo prav o ljudeh, ki hočejo biti na vsak način všečni, ljubljeni in sprejeti. To, da so Dejanja usmiljenja portmanteau, zbirka treh ločenih zgodb, treh filmskih novel (Črno ogledalo sreča Cono somraka), in da različne like v tem absurdnem triptihu igrajo isti igralci (Emma Stone, Jesse Plemons, Willem Dafoe, Margaret Qualley, Hong Chau, Joe Alwyn), še dodatno poudari univerzalnost, kompulzivnost, distopičnost, toksičnost in nihilizem sle po všečnosti, ljubljenosti in sprejetosti.

  • Vanja Pirc

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura

    Zakaj Natalija Gorščak ne zaustavi politične odločitve Uroša Urbanije?

    Natalija Gorščak je bila v času, ko so RTV zavzeli politični nameščenci stranke SDS, predčasno razrešena s položaja direktorice RTV. Sodišče je pozneje ugotovilo, da nezakonito. Je ena od mnogih zaposlenih na RTV, ki so, na tak ali drugačen način, preživeli politično čistko.

  • Vanja Pirc

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura

    Bo tokrat uspelo?

    Izid ob težko pričakovanem glasovanju, ki je na svetu RTV Slovenija potekalo prejšnjo sredo, je marsikoga presenetil. Že vseskozi je sicer veljalo, da ima Natalija Gorščak, dosedanja v. d. direktorice uprave, v boju za položaj predsednika ali predsednice uprave RTV Slovenija s polnim mandatom nekoliko prednosti pred protikandidatom Mirkom Štularjem, direktorjem Radia Slovenija. A na koncu odločanje ni bilo nič kaj tesno: Natalija Gorščak je zbrala kar 11 glasov, za Mirka Štularja so glasovali štirje svetniki, tretji kandidat, Boris Tomašič, eno od vodstvenih imen propagandnega imperija stranke SDS, pa je po pričakovanjih ostal povsem brez podpore. En glas je bil neveljaven.

  • Izak Košir

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Dogodki

    Pozor, kultura

    Premiera 19/09 ob 20. uri

  • Stanka Prodnik

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  TV

    TV komentar / Čenče s tržnice

    Ena od žalosti slovenskega novinarskega poročanja iz tujine je, da se premnogi novinarji začnejo vesti, kot da so del slovenskega diplomatskega zbora. Da postanejo nekako državotvorni, predvsem pa začnejo uporabljati birokratski (no, diplomatski) jezik, ki njihove prispevke in poročila naredi tako sive in nezanimive.

  • Saša Eržen

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Hudo

    Košarka z rumenjaki

    Star francoski rek pravi, da ne moreš narediti omlete, ne da bi strl jajce. Posebej puhasta je spenjena omleta, pri kateri rumenjake in beljake po razbitju jajca razdvojimo ter stepemo ločeno. Lovljenje rumenjaka, ki ga želimo ločiti od jajčnega beljaka, zahteva nekaj spretnosti. Primitivci to počnejo z golimi rokami, s pomočjo polovic jajčne lupine, iz katerih postopoma izcejajo beljak, medtem ko vanje vedno znova prestrezajo rumenjak, ali rumenjak ujamejo kar v iztegnjeno dlan, beljaku pa pustijo, da jim spolzi med prsti. Razmah potrošništva je sicer za dotično opravilo prinesel kup pripomočkov. Med njimi je tudi dunk n’egg, kar v prostem prevodu pomeni »zabij jajce«, ki ga ponuja znamka igrivih kuhinjskih pripomočkov Ototo. Plastično orodje v obliki miniaturne košarkarske table s košem je treba nadeti na rob sklede in vsebino jajca stresti v koš, pri čemer beljak skozi mrežice odteče v skledo, rumenjak pa ostane ujet v mreži. Koš izpraznimo v drugo posodo, kjer bomo zbirali rumenjake, in nadaljujemo razbijanje jajc, če potrebujemo več kot eno. Zadetek v polno, kadar pri kuhi želimo pomoč otrok.

  • foto: Igor Škafar

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Ulica

    Jasmin

  • Dora Trček  |  foto: Jaka Teršek

    13. 9. 2024  |  Mladina 37  |  Kultura  |  Portret

    Anastazija Pirnat / Vizualna umetnica in didžejka, ki se navdihuje v napakah in naključjih

    Anastazija Pirnat (1996) je umetnica, za katero se zdi, da (z)možnosti slikarstva, tega klasičnega medija z večstoletno tradicijo, nikoli ne bo izčrpala. Nenehno eksperimentira, raziskuje in odkriva nove potenciale platna, morda zato, ker se hitro naveliča ene teme ali načina dela, morda zato, ker jo nova spoznanja vsakič znova navdušijo in vodijo v nepredvidljive smeri. Zlasti v zadnjem desetletju opaža pravi preporod slikarskega medija, spodbujen tudi z napredkom tehnologije in vizualnimi vplivi internetne estetike. »Slikarstvo je morda klasičen medij, a je vedno odprto za prepletanje in združevanje z drugimi mediji ter dovzetno za njihove vplive, zato vsakič znova lahko privede do česa presenetljivega.«

  • Uredništvo

    12. 9. 2024  |  Kultura

    Kako se družbene norme prepletajo z idejo materinstva?

    V Gledališču Glej bo, 13. septembra  ob 20. uri premiera predstave KRIK: MAMA mladega slovenskega ustvarjalnega kolektiva REAKTOR v režiji Katje Markič, ki se poglablja v fiziološke vidike dedovanja travme in raziskuje, kako se družbene norme prepletajo z idejo materinstva.

  • STA

    11. 9. 2024  |  Kultura

    Film Odrešitev za začetnike Sonje Prosenc izbran za kandidaturo za mednarodnega oskarja

    Celovečerni film Odrešitev za začetnike režiserke in scenaristke Sonje Prosenc je bil izbran za slovenskega predstavnika, ki se bo potegoval za kandidaturo za nagrado oskar za najboljši mednarodni celovečerni film. Film v produkciji zavoda Monoo je izbrala Zveza društev slovenskih filmskih ustvarjalcev.

  • STA

    11. 9. 2024  |  Kultura

    »Umetnost je politično orodje«

    V Stari mestni elektrarni - Elektro Ljubljana bo drevi premiera predstave Šivi. Avtor besedila in režiser predstave je glasbenik, pisec in performer Damir Avdić. Predstava je skupaj z mednarodno konferenco Vojna in gledališče - pogled v preteklost, ki bo 12. in 13. septembra v Kinu Šiška, nastala v produkciji Maske Ljubljana.

  • STA

    10. 9. 2024  |  Kultura

    Nebinarna aktivistka v Ljubljani z razstavo in perfomansom 

    V Kinu Šiška se z razstavo in rave performansom Trans(myth) Me Baby One More Time nocoj predstavlja nebinarna* romska aktivistka in performerka Cat Jugravu iz Romunije.

  • STA

    10. 9. 2024  |  Kultura

    Umrl je James Earl Jones

    V ameriški zvezni državi New York je v ponedeljek v 94. letu starosti umrl ameriški igralec James Earl Jones, je po navedbah televizije CNN sporočil njegov agent Barry McPherson. Temnopolti igralec je med drugim znan po tem, da je svoj globoki glas posodil likom Dartha Vaderja v Vojni zvezd in Mufase v Levjem kralju.

  • DK, STA

    6. 9. 2024  |  Kultura

    Imaginarni prostori, kjer poezija prijateljuje s filozofijo

    V Cankarjevem domu bo danes, ob 20. uri premiera plesno-gledališke predstave Barbare Novakovič Hortus Conclusus - vrt. Predstava je del nove trilogija Alegorije in del programa ob 30. letnici delovanja gledališča Muzeum.

  • Gregor Kocijančič

    6. 9. 2024  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Plošča

    Tycho: Infinite Health

    Kalifornijski producent Tycho je eden od zastavonoš (pod)žanra indietronice, imenovanega chillwave, ki je pred približno petnajstimi leti zelo uspešno zajahal trendovski val nostalgije po osemdesetih letih, a se je izpel še hitreje kot subkultura, ki ga je takrat postavila na piedestal. Kljub temu avtor ni le muha enodnevnica, od prelomne plošče Dive (2011) je izdal že pet albumov, toda čedalje bolj so zveneli zgolj kot slaba imitacija tega, kar je chillwave nekoč bil. Vrhunec te spirale, ki se vije strmo navzdol, je novi album Infinite Health, na katerem Tycho zveni že skorajda kot parodija samega sebe. To je generičen izdelek brez duše, zbirka podpovprečnih synthwavovskih kompozicij, ki brez izjeme zvenijo kot »royalty-free« spremljava kakšnega tutorial videa na YouTubu.

  • Jaša Bužinel 

    6. 9. 2024  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Plošča

    Žiga: Your Love

    Akademsko šolani glasbenik Žiga Murko po večletnem draženju predstavlja prvenec, ki zaokrožuje njegovo nepričakovano preobrazbo iz avanturističnega hip-hop producenta v elegantnega soul vokalista/avtorja, vajenca mojstrov muzike za ljubimce kalibra Isaac Hayes in Marvin Gaye. Gre za ambiciozno, uglajeno, tehnično izpiljeno ploščo z impresivnim seznamom sodelavcev in poklon pocukranim soul/funk/r’n’b zvokom sedemdesetih in osemdesetih let (melodramatični saksofonski vložki, pretežno baladno razpoloženje, mežiki Quincyju Jonesu). Toda kot celota pusti vtis nekakšnega »belskega simulakra« brezčasnih afroameriških izrazov, predvsem zaradi oguljenih angleških verzov, predvidljivih aranžmajev in šibkega vokala, ki je navsezadnje osišče te glasbe.

  • Borja Borka 

    6. 9. 2024  |  Mladina 36  |  Kultura  |  Plošča

    Ka: The Thief Next to Jesus

    Malo je absolutno dovolj. Raperski temačnež Ka po dveh letih stopa iz senc newyorškega podzemlja z novo osamelsko operacijo zvočnega minimalizma. Število gostujočih producentov in pevcev: nič. Podlage so nič več kot preprosto zankani sempli gospelovske muzike, čeznje pa veteran s prepoznavno umirjenim in monotonim slogom brca znanje v obliki enovrstičnic. Vsaka beseda je skrbno izbrana in natančno zakoličena na svoje mesto, tematika pa tokrat sfiženi (oziroma kar v izhodišču izkoriščevalsko zastavljeni) odnos med krščanstvom in Afroameričani. Edinstvena atmosfera melanholije modrosti uličarske poezije od začetka do konca. Celovitost, ki te hipnotizira, in konsistentnost, ki ji ni para.